utstyr til en nybegynner? (bukse, sko og ryggskinne?)

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
vangsfreaken
Innlegg: 6
Registrert: 23 mai 2021, 16:26
Motorsykkelen din: 2021 KTM SMC-R 690

utstyr til en nybegynner? (bukse, sko og ryggskinne?)

Legg inn av vangsfreaken »

hey'o! nok en nybegynner her...
ble brått revet med når jeg så alle sykler langs veien i vår, å før jeg visste ordet av det hadde jeg skrevet papirer på en 2021 SMC-R 690...
etter ei ukes tid fikk jeg hentet sykkel, og kjøpte samtidig jakke, hansker og hjelm som jeg allerede hadde sikla litt på, men jeg mangler fortsatt litt. siden jeg er av typen som misliker å handle jeans på Cubus fikk jeg jo litt sjokk når jeg dro kortet på utstyret jeg allerede har, å gruer meg litt til å kjøpe resten, så... :roll noen som har lyst til å komme med innspill på bukse og sko til en nybegynner? jeg vil jo gjerne ha full beskyttelse, men det sitter langt inne å bruke 20k+ på ei full drakt som tar et kvarter å få på seg. jeg kommer til å kjøpe meg (MC)jeans og hoodie til daglig småkjøring/varme sommerdager/fise til og fra jobb osv, men samtidig kunne jeg tenkt meg ei litt mer ordentlig bukse til langturer, "eventyr" og dårlig vær.

hva sko angår; her finner jeg alt fra joggesko til støvler i knehøyde. hva er "minimum" og hva er mer normalt om man satser på typisk småkjøring/fart under 100/generell hverdagsbruk med en supermoto? jeg er generelt heit tvers i gjennom, attpåtil med en uggen ankel, så ideelt sett skulle jeg gjerne kjørt med joggesko, men helse er jo viktigere enn komfort... hvor lett/luftig/komfortabelt/billig kan jeg slippe unna, uten å grue meg til å kjøre?

å helt til slutt...! ryggskinne :scratch
jeg har inntrykk av at dette er sludder for mange, men personlig er jeg redd for ryggen min da min feite, utrente kropp allerede har kjent på hva arbeidslivet kan gjøre... jeg vil ikke vite hva som skjer om den må ta imot belastning i fart :O
her har jeg faktisk ikke sett på noe spesielt, bare fordi jeg ikke kan noe... folk får dele meninger/erfaringer.
selv tenker jeg innlegg i jakka til daglig bruk og ei dedikert skinne til langturer, lek&tull og eventuelt banebruk? det aller tryggeste er så klart ei dedikert skinne til enhver tid, men jeg tenker at det er lavere terskel for å bruke sikkerhetsutstyr generelt om man bare kan slenge på seg lette sko og ei jakke når man "bare skal på butikken"... så får man heller tenke litt ekstra når man vet man skal ut å gjøre noe dumt :)

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: utstyr til en nybegynner? (bukse, sko og ryggskinne?)

Legg inn av SilverSmurfer »

Hvis du vil spare på utstyret, så kjøper du det du finner brukt på finn. Det finnes lattelig mye brukt, og billig, MC utstyr.

Ryggskinne og hjelm så ser du etter CE godkjenninger. Hvis du finner en godkjent skinne så funker jo den. Og det er forskjellige nivåer på CE godkjenning så feks kan albue/skulderbeskyttelse ha CE nivå 0, 1, 2, 3 godkjenning avhengig av hvilken bruk de er tiltenkt. Høyere nivå er bedre, men også varmere å ha på seg på sommertid, som er noe å tenke på.

Og når det kommer til hjelmer, så er det ikke så alt for vanskelig å finne bra hjelmer på markedet. De som er relativt billige, og simple, har ofte veldig god beskyttelse. Feks diverse HJC hjelmer. De som er litt dyrere, som feks Shoei hjelmer, har omtrent samme beskyttelse, men også noen ganger dårligere, men lavere vekt, mindre støy og langt bedre komfort.

Angående sko så kjører jeg med Alpinestars Air Plus V2, fullstøvler, så lattelig gode å gå med at de like gjerne kunne ha vert joggesko. Så de anbefales alltid fra mitt hold.

Uansett så handler alt av MC utstyr om kompromisser mellom pris, komfort og beskyttelsesnivå.

vangsfreaken
Innlegg: 6
Registrert: 23 mai 2021, 16:26
Motorsykkelen din: 2021 KTM SMC-R 690

Re: utstyr til en nybegynner? (bukse, sko og ryggskinne?)

Legg inn av vangsfreaken »

SilverSmurfer skrev: 14 jun 2021, 00:59 Hvis du vil spare på utstyret, så kjøper du det du finner brukt på finn. Det finnes lattelig mye brukt, og billig, MC utstyr.

Ryggskinne og hjelm så ser du etter CE godkjenninger. Hvis du finner en godkjent skinne så funker jo den. Og det er forskjellige nivåer på CE godkjenning så feks kan albue/skulderbeskyttelse ha CE nivå 0, 1, 2, 3 godkjenning avhengig av hvilken bruk de er tiltenkt. Høyere nivå er bedre, men også varmere å ha på seg på sommertid, som er noe å tenke på.

Og når det kommer til hjelmer, så er det ikke så alt for vanskelig å finne bra hjelmer på markedet. De som er relativt billige, og simple, har ofte veldig god beskyttelse. Feks diverse HJC hjelmer. De som er litt dyrere, som feks Shoei hjelmer, har omtrent samme beskyttelse, men også noen ganger dårligere, men lavere vekt, mindre støy og langt bedre komfort.

Angående sko så kjører jeg med Alpinestars Air Plus V2, fullstøvler, så lattelig gode å gå med at de like gjerne kunne ha vert joggesko. Så de anbefales alltid fra mitt hold.

Uansett så handler alt av MC utstyr om kompromisser mellom pris, komfort og beskyttelsesnivå.
svar allerede?! jøss, forumet imponerer :) takk!
jeg kan jo presisere noen punkter:
1. jeg har allerede hjelm. jeg fant en ålreit adventure-hjelm fra just1 etter anbefaling fra en kompis som matcher sykkelen, får skryt i sikkerhetstester og generelt fungerer som en allsidig hjelm :) så der er jeg greit dekket... jeg mangler i hovedsak bukse og sko, eventuelt ryggskinne som en bonus/ønske.
2. jeg vil helst ikke kjøpe brukt, med mindre noen anbefaler noe spesifikt, bare fordi jeg ikke har snøring på hva jeg skal se etter :p når man ikke har erfaring ser man lite forskjell på klær fra biltema og klær brukt i GP...
3. takk! jeg har sett alpinestars nevnt flere ganger, så jeg skjønner at det er verdt å kikke på :) men de tilbyr også litt av hvert... noen som kan dele erfaringer/tanker rundt støvler vs sko? billig vs dyrt? (utover det åpenbare, altså komfort) :p

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: utstyr til en nybegynner? (bukse, sko og ryggskinne?)

Legg inn av SilverSmurfer »

vangsfreaken skrev: 14 jun 2021, 02:21
SilverSmurfer skrev: 14 jun 2021, 00:59 Hvis du vil spare på utstyret, så kjøper du det du finner brukt på finn. Det finnes lattelig mye brukt, og billig, MC utstyr.

Ryggskinne og hjelm så ser du etter CE godkjenninger. Hvis du finner en godkjent skinne så funker jo den. Og det er forskjellige nivåer på CE godkjenning så feks kan albue/skulderbeskyttelse ha CE nivå 0, 1, 2, 3 godkjenning avhengig av hvilken bruk de er tiltenkt. Høyere nivå er bedre, men også varmere å ha på seg på sommertid, som er noe å tenke på.

Og når det kommer til hjelmer, så er det ikke så alt for vanskelig å finne bra hjelmer på markedet. De som er relativt billige, og simple, har ofte veldig god beskyttelse. Feks diverse HJC hjelmer. De som er litt dyrere, som feks Shoei hjelmer, har omtrent samme beskyttelse, men også noen ganger dårligere, men lavere vekt, mindre støy og langt bedre komfort.

Angående sko så kjører jeg med Alpinestars Air Plus V2, fullstøvler, så lattelig gode å gå med at de like gjerne kunne ha vert joggesko. Så de anbefales alltid fra mitt hold.

Uansett så handler alt av MC utstyr om kompromisser mellom pris, komfort og beskyttelsesnivå.
svar allerede?! jøss, forumet imponerer :) takk!
jeg kan jo presisere noen punkter:
1. jeg har allerede hjelm. jeg fant en ålreit adventure-hjelm fra just1 etter anbefaling fra en kompis som matcher sykkelen, får skryt i sikkerhetstester og generelt fungerer som en allsidig hjelm :) så der er jeg greit dekket... jeg mangler i hovedsak bukse og sko, eventuelt ryggskinne som en bonus/ønske.
2. jeg vil helst ikke kjøpe brukt, med mindre noen anbefaler noe spesifikt, bare fordi jeg ikke har snøring på hva jeg skal se etter :p når man ikke har erfaring ser man lite forskjell på klær fra biltema og klær brukt i GP...
3. takk! jeg har sett alpinestars nevnt flere ganger, så jeg skjønner at det er verdt å kikke på :) men de tilbyr også litt av hvert... noen som kan dele erfaringer/tanker rundt støvler vs sko? billig vs dyrt? (utover det åpenbare, altså komfort) :p
1. MC klær er, komplisert, men også ikke, hvis du har jakke så finner en forsterket bukse som passer til samme bruksområde. Igjen, finn en du liker, se på tester, og etter CE godkjenning.
2. Brukt MC utstyr er i mange tilfeller mer ubrukt enn brukt, bare sånn at det er sagt. Og igjen så finner du noe du liker på nettsider, ser om det finnes noen som selger samme utstyr brukt. Eventuelt finner noe brukt på finn og googler det for å finne ut om det er noe å satse på.
3. De støvlene jeg nevnte er, bortimot unike pga at de er ekstremt luftige og behagelige. Så det er V2-Air du ser etter mer enn Alpinestars. Og når det kommer til støvler vs sko så er det igjen komplisert, hvis du feks kjører i stram moto-gp kjøredress på gate så passer gjerne sko best. Hvis du kjører på grusvei og ikke vil knekke foten, da satser du på stive og jævlige støvler som beskytter godt mot fall. Men på generelt nivå så har jeg prøvd litt forskjellig og det jeg likte best med tanke på miks av beskyttelsesnivå og komfort er "Touring støvler".

Forøvrig er de områdene av kroppen som er mest usatt for skader når du kjører MC føtter, armer og hode. Så gode MC hansker/støvler kan faktisk være viktigere enn ryggskinne, jakke og bukse.

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: utstyr til en nybegynner? (bukse, sko og ryggskinne?)

Legg inn av kgjersda »

Brukt utstyr er prima. Har kjøpt mye opp igjennom. Folk selger ofte det som ikke passet veldig godt på egen kropp, så der er mange kupp.
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: utstyr til en nybegynner? (bukse, sko og ryggskinne?)

Legg inn av erik m »

Mitt råd er: ikke tenk på å kjøre uten ryggskinne! Og Level 1 (L1) er nærmest bare til pynt, ofte er det den som følger med i rygglomma på jakka. Plukk den ut og enten legg inn en ny løs L2, eller kjøp en separat L2 med skulderreimer og magebelte. Meningene er delte om løs ryggskinne, noen mener den ikke er sikker men sjøl tenker jeg den er sikker til det den skal gjøre; hindre at ryggen brekker om du havner baklengs over autovern eller en stor stein! Det er jakka som skal sikre deg mot brannskader om du sklir bortover asfalten, ikke ryggskinna. Og ei skinne som sitter i jakka har du alltid med.
Ryggskinne er den viktigste beskyttelsen du har etter hjelmen. Men altså L2! Forcefield har et godt utvalg.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: utstyr til en nybegynner? (bukse, sko og ryggskinne?)

Legg inn av SilverSmurfer »

erik m skrev: 14 jun 2021, 15:50 Mitt råd er: ikke tenk på å kjøre uten ryggskinne! Og Level 1 (L1) er nærmest bare til pynt, ofte er det den som følger med i rygglomma på jakka. Plukk den ut og enten legg inn en ny løs L2, eller kjøp en separat L2 med skulderreimer og magebelte. Meningene er delte om løs ryggskinne, noen mener den ikke er sikker men sjøl tenker jeg den er sikker til det den skal gjøre; hindre at ryggen brekker om du havner baklengs over autovern eller en stor stein! Det er jakka som skal sikre deg mot brannskader om du sklir bortover asfalten, ikke ryggskinna. Og ei skinne som sitter i jakka har du alltid med.
Ryggskinne er den viktigste beskyttelsen du har etter hjelmen. Men altså L2! Forcefield har et godt utvalg.
Det spørs helt på om du kun tenker på skadepotensiale eller om du regner med skadefrekvens.

Det er ingen tvil om at det treffe et autovern kan ha katastrofale konsekvenser. Det er en stund siden jeg sjekket skadestatistikker for MC, me slik jeg husker det så tror jeg det er dusinvis av hånd og fotskader for hver gang noen skader ryggen.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: utstyr til en nybegynner? (bukse, sko og ryggskinne?)

Legg inn av erik m »

SilverSmurfer skrev: 14 jun 2021, 18:55
erik m skrev: 14 jun 2021, 15:50 Mitt råd er: ikke tenk på å kjøre uten ryggskinne! Og Level 1 (L1) er nærmest bare til pynt, ofte er det den som følger med i rygglomma på jakka. Plukk den ut og enten legg inn en ny løs L2, eller kjøp en separat L2 med skulderreimer og magebelte. Meningene er delte om løs ryggskinne, noen mener den ikke er sikker men sjøl tenker jeg den er sikker til det den skal gjøre; hindre at ryggen brekker om du havner baklengs over autovern eller en stor stein! Det er jakka som skal sikre deg mot brannskader om du sklir bortover asfalten, ikke ryggskinna. Og ei skinne som sitter i jakka har du alltid med.
Ryggskinne er den viktigste beskyttelsen du har etter hjelmen. Men altså L2! Forcefield har et godt utvalg.
Det spørs helt på om du kun tenker på skadepotensiale eller om du regner med skadefrekvens.

Det er ingen tvil om at det treffe et autovern kan ha katastrofale konsekvenser. Det er en stund siden jeg sjekket skadestatistikker for MC, me slik jeg husker det så tror jeg det er dusinvis av hånd og fotskader for hver gang noen skader ryggen.
Det har du helt rett i SilverSmurf! Jeg har sjøl ødelagt både kne og ribbein i mc-ulykker i si tid. Men poenget mitt er at dersom jeg hadde brukket ryggen, er det langt fra sikkert om jeg hadde kunnet krangle med deg her i dag. Derfor setter jeg ryggskinna som nr 2 etter hjelmen.
Altså at skadepotensiale er viktigere enn skadefrekvens. ;)

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: utstyr til en nybegynner? (bukse, sko og ryggskinne?)

Legg inn av SilverSmurfer »

Det blir det gode argumenter på begge sider. Men skadepotensiale er også veldig avhengig av kjørestil og trafikksituasjonen. Mens å knekke ankelen på grunn av en sykkelvelt kan skje mens man kjører ut av egen garasje.

Så hva som blir viktigst har mye å gjøre med turen i seg selv og kjørestil. Ville ikke ha prioritert ryggskinne for en kjapp tur til butikken akkurat, men på langtur med høy gjennomsnittsfart så prioriteres den uten tvil mye høyere.

E_S
Innlegg: 37
Registrert: 13 jun 2021, 22:24
Motorsykkelen din: 2010 Suzuki GSR 600

Re: utstyr til en nybegynner? (bukse, sko og ryggskinne?)

Legg inn av E_S »

Har en separat ryggskinne fra Alpinestars, og den er så behagelig å ha på seg at det er egentlig utenkelig å kjøre uten den uansett hvor og hva. Prøv noen til du finner en som "klikker" for deg. Ulykker skjer i stor grad på "skal bare-turene" og ikke på langturene hvor alt er planlagt. ;)
"Arguing with an engineer is like wrestling with a pig in the mud; after a while you realize the pig is enjoying it."

Online
Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: utstyr til en nybegynner? (bukse, sko og ryggskinne?)

Legg inn av Domino »

"Blinde" bilførere finner deg både i nærmiljøet og på motorveien.

Skadefrekvens vs alvorlighetsgrad blir litt som debatten om anløp av atomubåter i Tromsø. Sannsynligheten for at noe skal gå galt er forsvinnende liten. Men dersom det skjer kan det få svært store konsekvenser. Så jeg har kjøpt meg ei level 2 ryggskinne som jeg har festet på innsida av jakken. Til den andre jakken som ikke har lomme til ryggskinne har jeg kjøpt Biltema sin ryggbeskyttelsesvest. Den funker også fint i slalombakken.

vangsfreaken
Innlegg: 6
Registrert: 23 mai 2021, 16:26
Motorsykkelen din: 2021 KTM SMC-R 690

Re: utstyr til en nybegynner? (bukse, sko og ryggskinne?)

Legg inn av vangsfreaken »

hei igjen! uka har gått litt i fra meg, så jeg bare oppsummerer kjapt...
1. jeg har som sagt hjelm, hansker og jakke allerede... generelt fornøyd med alt det, sett bort ifra at jeg vil oppgradere ryggskinna i jakka. jeg skal tilfeldigvis til legen min som ligger ved siden av ei trivelig sjappe imorra, så jeg skal gå innom med jakka mi å spørre om de har noe L2-beskyttelse eller bedre som passer den :)
2. jeg er forøvrig enig i at skadeomfang er viktigere enn skadefrekvens :p jeg tar heller et skrubbsår i uka enn en knekt/knust rygg... noe juling og vondt'er må man forvente om man skal ta opp en sånn hobby, men jeg ønsker ikke å bli lam likevel :roll
3. jeg har bestilt diverse! jeg rota ei god stund på xlmoto's utsalg her om dagen. fant sko som ser ut som de går greit over ankel, ei "ytterbukse" med gode anmeldelser og en populær "motard-jeans" til de varmeste dagene, hvor jeg bestilte litt ekstra polstring :)
generelt sett billige produkter, men jeg går ut ifra at jeg må prøve diverse i starten for å se hva jeg liker/trenger... det gir meg i det minste grunnleggende polstring over alt enn så lenge, så kan man ta det derifra når man får prøvd litt plagg :D
som en bonus fikk jeg henta meg en Sena 30K igår, så nå har jeg snart alt jeg trenger til en forbløffende dyr hobby :crazy:

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: utstyr til en nybegynner? (bukse, sko og ryggskinne?)

Legg inn av HeHy »

Av ryggskinne kan jeg anbefale Scott cr 2 sin. Den er behagelig å ha på og gir god beskyttelse for ryggen. Også populær blant vintersportutøvere. Men den må faktisk brukes, dette er minuset med en separat ryggskinne, hvis du ikke gidder å ta den på, blir den heller ikke brukt.
Angående kjøresko vil jeg anbefale å ha ett par som går over anklene, samt ett par støvler som går lengre opp på leggen. Husk at ca 1/8 del (12,5%) av alle bena i kroppen er i hver sin fot. En fotskade er ikke alltid lett å reparere og dermed uhyre kjedelig hvis man får pga mangel på skikkelige sko.
Personlig liker jeg at begge to er vantette, gjerne Goretex eller lignende membran. Hansker og sko (hender og føtter) er fryktelig kjedelig å bli våt og kald på når man kjører.
Når det gjelder kjørebukse (Kevlarjeans e.l.) så er det viktig at det er skikkelig med Kevlarstoff i den, samt minimum knebeskyttere. Mange bukser kommer kun med Kevlar på utsatte steder, og resten rives i filler ved en krasj. Personlig kjøpte jeg draggins Kevlarjeans, som har Kevlar helt fra topp og ned til omtrent rett under midt på leggen (her tar skoa over rollen). Kevlarjeans er rimelig luftig i fart, men kan bli varmt (i forhold til vanlige jeans) når man sitter stille i de, feks på skolebenken en hel dag.

kaiu
Innlegg: 162
Registrert: 22 jul 2019, 10:10
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA

Re: utstyr til en nybegynner? (bukse, sko og ryggskinne?)

Legg inn av kaiu »

Litt skummelt at folk sier at ryggskinne hindrer alvorlige ryggskader.
Dette har jo vært diskutert før og jeg bruker ryggskinne selv.
Hvis du treffer en mindre sten når du treffer veien f.eks så vil en ryggskinne hjelpe ved å fordele trykker fra denne på en større flate og hindre en potensiell skade direkte på ryggraden.
Hvis du treffer f.eks ett autovern,tre,fjell eller ett annet objekt som er større med kroppen hjelper ryggskinnen lite desverre ettersom man treffer ett større objekt og det ikke kan fordeles utover en større flate og selve ryggskinnen ikke kan hindre vridninger i overkroppen som gir store skader.

En enkel test er jo bare å ta snu ryggskinnen du har og ta tak i hver ende av den, så sette kne ditt på midten og se hvor mye kraft som skal til før den bøyer seg . Din kropp på X kg med en fart av X km/t utløser store G krefter. Dette øker voldsomt med farten.
Dette er fra en EU rapport og omhandler mer biler og fotgjengere, men viser hvor stor forskjell der er på disse kreftene på kroppen med bare moderat fartsøkning. Så man bør tenke på det når man bøyer litt på plastikken man har på ryggen.

“The energy of a crash is related to the square of the velocity, so small increases in speed produce major increases in the risk of injury. The human tolerance to injury of a pedestrian hit by even the best-designed car will be exceeded if the vehicle is travelling at over 30km/h [145]. Studies show that pedestrians have a 90% chance of surviving a car crash at 30km/h or below, but less than a 50% chance of surviving an impact at 45 km/h”
https://ec.europa.eu/transport/road_saf ... an_body_en

Ellers er det noe forsking, om en begrenset på dette, som ikke indikere noen særlig fordel med ryggskinne. Så kanskje ikke #2 på listen av sikkerhets utstyr. Bare å google litt.

Som sagt bruker dette selv og det gjør absolutt ingen skade, men man må ha ett realistisk forhold til hva den hjelper mot.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: utstyr til en nybegynner? (bukse, sko og ryggskinne?)

Legg inn av Gammelsmurfen »

Jeg har 3 forskjellige ryggskinner/ryggbeskyttelser, det er vel liten tvil om hva som er best av de man kler på seg og instikks-Pad´ene i jakken.
Men en annen ting, prøv den med jakken på og sett deg på sykkelen, fordi de vil komme høyere opp i nakken enn uten jakken og når du står, kontra å sitte på sykkelen.
Kommer litt an på sykkeltype og sittestilling, men blir den for lang eller høyt opp i nakken, så er det fort gjort å bli litt stiv i nakke/skuldre.
Kjøpte nettopp en ny https://www.agmshop.no/alpinestars/696- ... kydd-svart som jeg kjørte langt med i helgen uten å merke at den var der. Stor forskjell fra den forrige.
Apropo støvler, har du lange bein så vil buksa trekke seg opp en god del da du setter deg på sykkelen.
Jeg har det og kjøpte først noe touring støvler, da fikk jeg glippe mellom støvler og bukse.
Støvlene i skinn var veldig behagelige, men pga. ovennevnte måtte jeg kjøpe Adventure-støvler i stedet som har høyere skaft, blir stivere da men måtte til.

Svar