Hvorfor har ingen forhandlere delelager lengre?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Hvorfor har ingen forhandlere delelager lengre?

Legg inn av xavi0n »

Har tenkt litt på dette i dag etter jeg var på jakt etter kjede å drev til min sykkel lokalt.
Stor yamahaforhandler har ikke noe så enkelt som et 525kjede inne, ei heller mutteren til framdrev.
Så har forsket litt i kveld, yamaha er glad i å bruke samme deler på mange sykler, og det gir mening kostnadsmessig.
Det jeg ikke skjønner er:
Alle yamaha med cp2/cp3 motor har samme utgående aksel, dermed om ikke samme, men svært likt framdrev på mange modeller. (14-17 tenner)
Alle med overnevnt motor bruker så vidt jeg ser et 525 kjede.
Mange sykler med r4 til yamaha deler også dette kjedet og disse drevene.
Ingenting av dette er noe man klarer å oppdrive på dagen.

Jobber selv som mekaniker, dog i en annen bransje. Men vi går langt for å sikre at man har det som kan kalles forbruksdeler. (alt av filter, diverse slitedeler og enkelte større og dyrere deler) Dette for å sikre at kunden kan få hjelp, å i 9 av 10 tilfeller er folk villige til å betale den premium prisen på å få en del på sekundet.

Erfaringen jeg har er derimot at absolutt ALT må bestilles, får ikke engang tak i et oljefilter om man ikke har bestilt det!
Hva er grunnen til dette? Ja det binder opp kapital å ha deler liggende, men mye av dette er verken dyre, plasskrevende eller noe som noen gang "går ut på dato".

Intressant å høre andres synspunkter på dette, og alle helst fra noen som har erfaring fra denne bransjen.
If you gonna be dumb you gotta be tough

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hvorfor har ingen forhandlere delelager lengre?

Legg inn av cannon »

Ingen erfaring fra bransjen, men har samme erfaring som deg. Sånn har bil og mcbransje vært i mange år.
Min gode løsning er at jeg kjøper kjedegang, dekk, oljefilter osv lenge før det skal skiftes. Og jeg handler aldri fra disse merkeforhandlerne.... av mange årsaker.
Denne tilnærmingen anbefales. Lave kostnader og aldri leveransestress er verdt noen kroner i bundet kapital.

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Hvorfor har ingen forhandlere delelager lengre?

Legg inn av xavi0n »

Ja er helt enig der, å det har også blitt normen. Men jeg i min jobb bruker ulmatec mye på filter. De har et enormt lager her i byen å man får det på sekundet. ca 50% dyrere enn å få det fra sentrallager, men man får det der og da.
Det jeg mener er en sjanse en del forhandlere går glipp av. Du handler alt på nett fordi du VET forhandleren ikke har, men om du visste at de hadde, så kanskje du hadde brukt de?
Tenker også på de forhandlere med verksted, om en makniker er uheldig og ødelegger en bremseskive/kjede/gudvethva. Så vil jo det få relativt store følger i en fullstappet timeplan om en sykkel må stå inne 3 dager ekstra fordi man venter på en filledel man egentlig burde hatt.
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hvorfor har ingen forhandlere delelager lengre?

Legg inn av kjellv »

Jeg kjenner meg ikke helt igjen i det du skriver, og jeg har ansvaret for delelageret hos en liten Yamahaforhandler utenfor Molde.

Det er en daglig kamp å vurdere hva vi bør ha på eget lager, og hva det selges for lite av til at det er lønnsomt å ha på eget lager. E..t delelager blir fort stort dersom man sørger for å ha på eget lager alt kunder kan finne på å spørre etter. Det binder mye kapital.
Dette har forandret seg mye de to siste tiår. Kostnadsnivået er skyhøyt, og vi må tjene penger på alt vi gjør om vi skal overleve. Men oljefilter har nok de fleste Yamahaforhandlere på eget lager. Hos oss tror jeg vi ha 8 forskjellige varenummer for oljefilter, og dette dekker rundt 90% av alle Yamaha MC, snøscooter og outboardmotorer. Når hvert varenummer dekker mange forskjellige maskiner går dette an, og prisen pr stk heller ikke er så høy. Men for et kjede/drevsett er det noe verre. Hos oss tror jeg vi har solgt to kjede/drevsett til tung MC de siste to årene. Dette var også to forskjellige varenummer. Enkel hoderegning sier at dette er ikke lønnsomt å ha på lager. Til 125cc er det annerledes, til MT-125 og YZF-R125 har vi for øyeblikket 3 sett på lager, og disse vet jeg at jeg selger i løpet av en måned nå midt i sesongen.
Men hvorfor er det ikke slik for tunge sykler? Forklaringa er enkel, de fleste vet på et tidlig tidspunkt at de kommer til å trenge nytt sett og kjøper inn på nettet. De fleste sjekker ikke engang priser hos oss, de vet at det er billigere å bestille fra nettbutikker, og det er enklere.
Det samme er tilfelle med dekk. Vi får dekk levert til dagen etter fra grossister her i landet. Noen få dekkdimensjoner pleier vi å ha. Både fordi det er salgsfremmende å ha dekk liggende synlig i butikken, og det er enkelte dimensjoner vi vet at vi selger inn i forbindelse med servicer og reparasjoner.
Vi går en trist framtid i møte om denne utviklinga fortsetter. Det blir ikke enkelt å være motorsyklist når alle de små lokale forhandlerne og verkstedene gir opp og finner andre bein å stå på. Mange kjenner på dette allerede. De som eier nyere Triumph for eksempel, når de ikke bor på det sentrale østlandet eller på sør-vestlandet blir det langt å reise for service og reparasjoner. Alle andre Triumphforhandlerne i landet er helt borte. Dere i Nord Norge har kjent på dette lenge, der har det jo alltid vært langt mellom forhandlerne.

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Hvorfor har ingen forhandlere delelager lengre?

Legg inn av xavi0n »

Ja ser godt det du sier her, og av sammen grunnen ønsker jeg å bruke lokale, men er vanskeligere og vanskeligere å bruke lokale fordi det koster mer enn det smaker.
Og jeg mener ikke at man skal ha alle smaker, farger og varianter av feks kjede liggende, men har man et passe langt feks 525 kjede så har man både berget sine egne mekanikere om noen skulle være uheldige, og man har fått en kjempefornøyd kunde om det kommer inn en reisende og trenger kjede.
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Hvorfor har ingen forhandlere delelager lengre?

Legg inn av Nomade »

kjellv skrev: 28 jul 2021, 20:55 Men for et kjede/drevsett er det noe verre. Hos oss tror jeg vi har solgt to kjede/drevsett til tung MC de siste to årene. Dette var også to forskjellige varenummer. Enkel hoderegning sier at dette er ikke lønnsomt å ha på lager. Til 125cc er det annerledes, til MT-125 og YZF-R125 har vi for øyeblikket 3 sett på lager, og disse vet jeg at jeg selger i løpet av en måned nå midt i sesongen.
Men hvorfor er det ikke slik for tunge sykler? Forklaringa er enkel, de fleste vet på et tidlig tidspunkt at de kommer til å trenge nytt sett og kjøper inn på nettet. De fleste sjekker ikke engang priser hos oss, de vet at det er billigere å bestille fra nettbutikker, og det er enklere.
Dette var jo overraskende lite salg av drevsett, foretrekker kundene å gjøre dette selv da? Det finnes jo mange kunder som ikke skrur noe sykkel i det hele tatt :-k

Online
Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Hvorfor har ingen forhandlere delelager lengre?

Legg inn av kgjersda »

@kjellv
Det er kanskje litt høna og egget her.

Når min lokale forhandler skal ha nesten like mye for et bakdekk som det koster for et dekksett på nettet så sier det seg selv at det er håpløst å skulle støtte den lokale forhandleren. De skal også ha rimelig høye summer for å legge om et dekk du kommer med selv. Den jobben blir da satt bort til noen andre.

De trenger at folk handler i kvantum for å få prisene ned, og siden det er så liten gjennomstrømming av deler så blir prisene høye. Men siden prisene er så utrolig stive i butikken så handler ikke noen med mindre de trenger det NÅ og det er på lager.

Kjøretøyutstyr går nok bedre går jeg ut i fra? Siden man kan prøve på og det står fremme...


(Vil skryte for den lokale servicen. Jeg kom innom med en feilkode på en lørdag morgen. Selv om verkstedet ikke var "offisielt" åpent på en lørdag så tok den hyggelig dame/jente bak disken sykkelen inn på serviceavdelingen og slettet kodene.)
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvorfor har ingen forhandlere delelager lengre?

Legg inn av AJ »

Jeg tror jeg selv er som de fleste andre motorsyklister her i landet, ganske kostnadsbevisst når det gjelder deler og service.
Men jeg er ikke flink og drisitig nok, for å si det slik, til å gyve løs på større servicejobber på egen sykkel. Bytte olje og filter greier jeg helt fint og har gitt beskjed til verkstedet som skal utføre hovedservice på 1290'en nå i begynnelsen av august, om at dette gjør jeg selv.
Og da setter jeg pris på at forhandler har olje og filter på lager.

Vet jeg, eller har grunn til å tro, før service skal utføres, at deler bør eller må byttes ut, tar jeg kontakt med verkstedet på forhånd for en vurdering slik at de har tid på seg til å bestille det som trengs.
Bedre å gjøre det slik enn å ta for gitt at alt er hyllevare på verkstedet.

Som et eksempel kan jeg nevne at jeg oppdaget en liten bensinlekkasje i slangekoblingen på 1290'en her om dagen. snaue 14 dager før sykkelen skal på service.
Sendte bilde av lekkasjen, som er mer som en svetting enn drypplekkasje, og fikk kjapt svar tilbake at lekkasjen ganske sikkert skyldes O-ringen i koblingen, som de har på lager.

Greit å vite på forhånd at en slik nødvendig del er på plass når service skal tas. Det samme med f.eks. bremseklosser.

Når det gjelder kjede og drev så må jeg for egen del si at jeg forventer ikke at dette er lagervare på MC-verkstedene.
Her mener jeg man må forvente at dette er bestillingsvare. Men samtidig må man også kunne forvente at leveringstiden kun er på noen få dager.

Tidligere i sommer fikk jeg en skade på radiatoren på 1290'en, som gjorde at den måtte byttes. Radiator hadde forhandler og verksted selvfølgelig ikke på delelageret. Men det tok ikke veldig mange dager før den kom fra hovedlaget.
Og slik tror jeg nesten det må være for de fleste verksteder for å ha en økonomisk forsvarlig drift og er noe vi som kunder må innrette oss etter.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hvorfor har ingen forhandlere delelager lengre?

Legg inn av kjellv »

Jeg skjønner ikke helt hvorfor det skulle være et argument at en av våre mekanikere skulle ødelegge et kjede eller en bremseskive. Det har i allefall foreløpig ikke skjedd hos oss. Vi har selvfølgelig liggende et utvalg kjedelåser i de fleste størrelser, både klips og klinkelås. De fleste kjedekriser løses så enkelt. At en og annen turist oppsøker oss for å få nødhjelp skjer selvfølgelig. Som regel handler det om utslitte bremseklosser eller dekk. Vi har vel så langt ikke opplevd å sende fra oss en slik uten at han har vært fornøyd, men ved noen tilfeller har de vært nødt til å vente til neste dag.
Jeg tror at vi om noen få år ikke har merkeforhandlere igjen utenom de store byene. Markedet er i ferd med å forsvinne for de små. Noen lojale kunder finnes selvfølgelig, men veldig ofte opplever jeg at kunder unnskylder seg når de ringer og forteller at de ikke finner de delene de trenger på nettet og derfor må plage meg med det. Slik er holdningen hos mange blitt. Nettbutikken først, så Biltema. Siste mulighet er merkeforhandleren.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hvorfor har ingen forhandlere delelager lengre?

Legg inn av kjellv »

Nomade skrev: 28 jul 2021, 21:24
kjellv skrev: 28 jul 2021, 20:55 Men for et kjede/drevsett er det noe verre. Hos oss tror jeg vi har solgt to kjede/drevsett til tung MC de siste to årene. Dette var også to forskjellige varenummer. Enkel hoderegning sier at dette er ikke lønnsomt å ha på lager. Til 125cc er det annerledes, til MT-125 og YZF-R125 har vi for øyeblikket 3 sett på lager, og disse vet jeg at jeg selger i løpet av en måned nå midt i sesongen.
Men hvorfor er det ikke slik for tunge sykler? Forklaringa er enkel, de fleste vet på et tidlig tidspunkt at de kommer til å trenge nytt sett og kjøper inn på nettet. De fleste sjekker ikke engang priser hos oss, de vet at det er billigere å bestille fra nettbutikker, og det er enklere.
Dette var jo overraskende lite salg av drevsett, foretrekker kundene å gjøre dette selv da? Det finnes jo mange kunder som ikke skrur noe sykkel i det hele tatt :-k
Helt enig, det er overraskende lite etterspørsel. Jeg vet ikke hvorfor.

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Hvorfor har ingen forhandlere delelager lengre?

Legg inn av xavi0n »

kjellv skrev: 28 jul 2021, 21:38 Jeg skjønner ikke helt hvorfor det skulle være et argument at en av våre mekanikere skulle ødelegge et kjede eller en bremseskive. Det har i allefall foreløpig ikke skjedd hos oss. Vi har selvfølgelig liggende et utvalg kjedelåser i de fleste størrelser, både klips og klinkelås. De fleste kjedekriser løses så enkelt. At en og annen turist oppsøker oss for å få nødhjelp skjer selvfølgelig. Som regel handler det om utslitte bremseklosser eller dekk. Vi har vel så langt ikke opplevd å sende fra oss en slik uten at han har vært fornøyd, men ved noen tilfeller har de vært nødt til å vente til neste dag.
Jeg tror at vi om noen få år ikke har merkeforhandlere igjen utenom de store byene. Markedet er i ferd med å forsvinne for de små. Noen lojale kunder finnes selvfølgelig, men veldig ofte opplever jeg at kunder unnskylder seg når de ringer og forteller at de ikke finner de delene de trenger på nettet og derfor må plage meg med det. Slik er holdningen hos mange blitt. Nettbutikken først, så Biltema. Siste mulighet er merkeforhandleren.
Da har dere mere på lager en lokale sjappa her, ikke så mye som en kjedelås der, om jeg har truffet på en sommervikar som ikke har peiling kan jo også være.
Men som nevnt i en annen tråd så har ikke denne forhandleren høstet lovord fra noen på hverken salg eller service.

Var ikke ment som et argument i den forstand at jeg tror noen kommer til å ødelegge noe, men jobber som mekaniker selv å vet jo at det skjer fra tid til annen at man er uheldig.

Og det at folk holder seg unna merkeforhandlere kan man jo skjønne med den fantasiprisen jeg fikk på et kjede i dag.
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Hvorfor har ingen forhandlere delelager lengre?

Legg inn av oivindg »

Jeg handlet en del ting på Speed MC nylig, og der var alt jeg trengte av slitedeler til BMW'n på lager.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Hvorfor har ingen forhandlere delelager lengre?

Legg inn av Domino »

xavi0n skrev: 28 jul 2021, 20:23 Erfaringen jeg har er derimot at absolutt ALT må bestilles, får ikke engang tak i et oljefilter om man ikke har bestilt det!
Hva er grunnen til dette? Ja det binder opp kapital å ha deler liggende, men mye av dette er verken dyre, plasskrevende eller noe som noen gang "går ut på dato".
Hvis du konkret er ute etter et oljefilter, vil jeg slå et slag for Kawasakiforhandleren nærmere brua. De har HiFlo oljefiltre på lager, og det er et antall Kawasaki-modeller som bruker samme oljefilter som din Yamaha.

E_S
Innlegg: 37
Registrert: 13 jun 2021, 22:24
Motorsykkelen din: 2010 Suzuki GSR 600

Re: Hvorfor har ingen forhandlere delelager lengre?

Legg inn av E_S »

Nå har jeg mest erfaring med delehandel til bil, men der er årsaken ganske enkel. Jeg har i all hovedsak holdt på med tyske biler, og hva angår originaldeler er det ofte snakk om at over-disk-pris hos tysk merkeforhandler er under 1/3 av over-disk-pris hos norsk merkeforhandler. Da blir heller bilen stående til delen kommer fra Tyskland enn å betale 3 ganger så mye for akkurat det samme.

Dekkforhandlere har i stor grad kommet litt etter og innsett at de må ha et prisnivå som er konkurransedyktig for å få noe salg - men det virker som delebransjen ikke er helt der. Selv ettermarkedsbutikker som Mekonomen ligger ofte på 3-4-5 ganger høyere pris på en gitt del enn samme merke kjøpt på nett - til og med fra norsk nettbutikk. Da er det faktisk ikke rart folk går andre steder.

Jeg er helt klar over norsk lønnsnivå, kostnadsnivå og alt det der, men det er lite som rettferdiggjør 3 ganger høyere priser enn fysisk butikk i Tyskland eller 5 ganger høyere pris enn norsk nettbutikk..
"Arguing with an engineer is like wrestling with a pig in the mud; after a while you realize the pig is enjoying it."

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hvorfor har ingen forhandlere delelager lengre?

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg føler ikke at jeg får merverdi av å handle lokalt. Så da dropper jeg det. Det er alltid noe surr som skjer. Føler ikke at de på delelageret har peiling på det de selger og bestiller feil del. Det skjedde altfor ofte en periode, så da droppa jeg det.

Handler deler til Jawa’n rett fra Tsjekkia. Her har de alt, og det er grisebillig.
Til BMWen handler jeg gjennom et BMW-nettverk i Danmark som sender i bulk til Norge via et lite «symbolsk» kontor i Norge hvor Bring tar seg av logistikken. Deleprisene har minimalt påslag og atpåtil har jeg rabattavtale. Ingen forhandlere i Norge kan konkurrere på dette. Bestillingen kommer fra sentrallager i Tyskland til Danmark på en dag, deretter en dag til Norge. Kjappere enn hva Oslos største BMW Motorrad delepusher klarer. Komplett clutchkit med alle deler rundt kom hit på døra over natten til 1/4 av norsk forhandlerpris.

Når det kommer til dekk så er det Dekkonline som gjelder. Er man litt framme i skoa og bestiller før korden stikker ut, så ligger de på døra en uke etter bestilling. Har dog alltid et dekksett liggende på hylla. Prisen er halvparten av hva jeg betaler lokalt.

Å sitte på et lager koster ikke bare i innkjøp, men verdien på varelageret skal det vel også betales skatt på? Da er det veldig dårlig business å sitte på et stort varelager til enhver tid.

Svar