Støvler

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
greina
Innlegg: 99
Registrert: 12 jun 2021, 20:40
Motorsykkelen din: Honda CBR1000F, Honda Africa Twin
Sted: Ullensaker

Støvler

Legg inn av greina »

Hei alle.

Jeg trenger nye støvler, og dermed også råd om hva som er bra/ikke så bra. Kjøremønsteret mitt er hovedsaklig asfalt, men etter at jeg kjøpte en Africa Twin tidligere i sommer har det plutselig blitt mer aktuelt med grus og off-road.

Har noen her erfaringer og anbefalinger til gode "all around" støvler til en vettug pris?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Støvler

Legg inn av AJ »

Så langt veldig fornøyd med mine Prexport Livigno.
En egenskap med disse som jeg setter spesielt pris på er de to glidelåsene, som gjør det enkelt å ta på og av støvelen:

https://www.safemc.no/products/prexport ... p150010417
64347_Prexport_Livigno_MC-st_vel_2.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Støvler

Legg inn av SilverSmurfer »

Prexport Levigno er sikker gode, men jeg ville ikke ha kjøpt dem til TS sin bruk, av samme grunn som jeg ikke ville ha kjøpt mine egne, til tross for at jeg bestemt mener de er guds gave til MC-verdenen.

De støvlene der mangler rett og slett den beskyttelsen som skal til hvis man skulle falle mens man kjører offroad, spesielt med en sykkel som er så stor og tung som en Africa Twin. Hvis du skal kjøre offroad bør man heller se på noe som minner mer om snowboard støvler, ala dette: https://www.revitsport.com/en/motorcycl ... lack-brown

Jeg sier ikke at du skal legge så mye i det, men de støvlene der har har stivheten og ankelbeskyttelsen som skal til hvis en sykkel så stor som GS eller AT skulle velte og lande oppå foten.

Jeg ville forøvrig ha vurdert om jeg skulle hatt to par med støvler, ett til touring og et annet når man skal prøve seg på steder man kanskje vil falle.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Støvler

Legg inn av pingvin »

Enig m Silversmurf. Min kanskje all time favorittstøvel er Alpinestars Toucan, fantastisk behagelige og mindre stive og klumpete enn en del andre så bruker de faktisk nå mest til ren asfaltkjøring.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Støvler

Legg inn av AJ »

Hvor ofte velter man MC'en?
Og hvor ofte får man foten i klem de gangene man velter?

Hører gjerne fra de som har opplevd dette.

Selv er det mange år siden jeg veltet på MC og var lagt fra å få foten i klem under sykkelen da det skjedde.
Så... Hvor stor er risikoen for dette, egentlig?

Spør simpelthen fordi jeg er genuint interessert i å vite mer om dette og hvilke erfaringer folk har der ute.

Men tilbake til det det trådstarter spør om, nemlig støvler til hovedsaklig asfaltkjøring, så tenker jeg fortsatt at ganske vanlige MC-støvler holder, som f.eks. Prexport Livigno.
Men selvfølgelig, ønsker man alle tilgjengelige og forsterkede sikkerhetsdetaljer velger man en dyrere løsning.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Støvler

Legg inn av dypen »

En vanlig mc sko vil jeg tro holder. Har brukt alt for mye tid nå i senere tid på valg av kjøreklær, det viser seg gang på gang at det «billige» er også det jeg ofte trives best med utenom hjelm.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Støvler

Legg inn av pekle »

Det er risiko*konsekvens som teller. Et kragebeinsbrudd leger seg fint, en knust ankel er mer bingo.

Nå vet jeg ikke hvor ulendt eller hardt greina har tenkt å kjøre, men en vis person sa en gang at man bør velge så mye beskyttelse man orker å kjøre med.

Har selv to par, ett til vanlig turkjøring (Forma Adventure, brukbar beskyttelse, men fortsatt komfortable) og ett til ren grusbus og mer teknisk kjøring (Forma Terra, stivere og tyngre, bedre til stående kjøring, men uten å bli helt MX). Når jeg bedriver den type kjøring velter jeg "ofte", dog i lav fart stort sett. Har unngått ankel så langt, men har sett det skje med andre.

Men sistnevnte er jo kjøring for å bli bedre/utfordre seg selv, og da bikker det jo over innimellom, så da er det bedre føre var. Ikke sikkert OP har tenkt å gjøre slikt.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Støvler

Legg inn av SilverSmurfer »

AJ skrev: 14 aug 2021, 22:09 Hvor ofte velter man MC'en?
Og hvor ofte får man foten i klem de gangene man velter?

Hører gjerne fra de som har opplevd dette.
Asfalt? Nesten aldri.

God grusvei og tørre forhold, også nesten aldri.

Dårlig grusvei med avrenning osv, gjerne litt vått, av og til, en skjelden gang. Du er obs på at det absolutt kan skje og jeg kan skrive under på at det skjer fooort!

Stikjøring/Offroad kjøring på krøtterstier, jevnlig. Hvis du kjører på gjørmeveier, stier og over elver så må du nesten regne med å velte med jevne mellomrom, vanligvis i lav fart og uten skade.

Det er nesten helt umulig å si nøyaktig hvor ofte, ettersom hvor ofte det skjer er helt avhengig av hvor hardt terreng du kjører i og hvor god du er. Siden terreng kan bety alt fra små stier i flatt terreng til store steiner og opp i gjennom elveleier. Jeg kjenner 3 personer som kjører terreng, og han som er "best" tar også de største risikoene på en KTM 450 Dual Sport av et slag, så han kan kjøre en dag og miste sykkelen 1-5 ganger.

Men når man først begynner å kjøre over glatte trerøtter, våte steiner, gjørme og dyp sand så må man regne med å miste sykkelen ganske så jevnlig.

Forøvrig er det som pekle sier, konsekvensene du må bekymre deg mest for. Bruttern ble skutt i ankelen, jaktulykke, og måtte amputere hele veien opp til rett under kneet. Fordi det er så mange ben i ankelen at selv den minste skade av typen knusing gjør at det nesten umulig blir helt bra igjen. Mens å knekke stort sett det meste annet, går stort sett fint. Det er omtrent ingenting som er så skadelig å få i klem som en ankel.

Men det er jo også helt mulig å kjøre "offroad" uten noensinne å miste sykkelen, hvis du holder deg i ganske så lett terreng og kjører kun når det er tørt og fint ute. Så jeg vil ikke skremme noen som helst bort i fra å prøve seg. Men husk bare at våte underlag kan være myke, og da kan bakken, og forhjul eller bakhjul fort forsvinne under deg.

Forøvrig kan jeg anbefale "Ride the Bean" kanalen når det kommer til litt innsikt i offroad kjøring.. Du vet garantert hvor trist akkurat den historien endte opp. Men hvis du vil se norske amatører prøve seg på offroad, se hvordan det går og hvilken utfordringer de har på en 200 kg Tenere 700, så er det faktisk en av de beste kanalene jeg har kommet over. Nettopp fordi de var såpass uerfarne men fremdeles prøvde seg og ga alt.

Et kort og enkelt eksempel på hvordan det gjerne går når man prøver seg offroad kan du jo se her. Youtube anbefalte meg tilfeldigvis denne videoen bare 2 minutter etter at jeg hadde skrevet innlegget.


Denne videoen er også kanskje relevant, så den for en ukes tid siden.


En uke gjennom skogen i Sverige, tror ikke han hadde noen velt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Støvler

Legg inn av Bjerknez »

Jeg er ganske pirkete og kravstor til dyre MC støvler og utstyr forøvrig. Mye av det jeg har prøvd vedrørende hansker har mildt sagt vært ganske dårlig. Men støvlene jeg har har vert helt supre.

Jeg anbefaler TCX støvler. De jeg har er helt vanntette og ser faktisk omtrent nye ut etter 6 år! TCX støvler er også litt bredere i sålen er min erfaring etter en prøverunde. Har du store (brede) foter så ville jeg prøvd TCX støvler.

Dette er vertfall de støvlene jeg har som jeg er utrolig fornøyd med.

https://www.xlmoto.no/mc-utstyr/mc-stov ... PM-0089344

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Støvler

Legg inn av simpson »

Jeg bruker nå TCX Baja https://www.xlmoto.no/mc-utstyr/mc-stov ... lsrc=aw.ds
Veldig god beskyttelse, litt stivere såle enn rene typiske asfaltstøvler. Vanntette og behagelige å ha på en hel dag.
Ikke de beste støvlene hvis du skal gå en hel dag, men det er heller ikke det de er laget for.
Dette er vel typiske adventurestøvler.

Online
mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Støvler

Legg inn av mekkern »

simpson skrev: 15 aug 2021, 08:26 Jeg bruker nå TCX Baja https://www.xlmoto.no/mc-utstyr/mc-stov ... lsrc=aw.ds
Veldig god beskyttelse, litt stivere såle enn rene typiske asfaltstøvler. Vanntette og behagelige å ha på en hel dag.
Ikke de beste støvlene hvis du skal gå en hel dag, men det er heller ikke det de er laget for.
Dette er vel typiske adventurestøvler.
hvordan er de i størrelsen? hvis en eksempelvis bruker 45 i sko? :-k
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Støvler

Legg inn av Nomade »

Har Forma Adventure og er meget fornøyd med de ;-)


Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Støvler

Legg inn av simpson »

mekkern skrev: 15 aug 2021, 09:35
simpson skrev: 15 aug 2021, 08:26 Jeg bruker nå TCX Baja https://www.xlmoto.no/mc-utstyr/mc-stov ... lsrc=aw.ds
Veldig god beskyttelse, litt stivere såle enn rene typiske asfaltstøvler. Vanntette og behagelige å ha på en hel dag.
Ikke de beste støvlene hvis du skal gå en hel dag, men det er heller ikke det de er laget for.
Dette er vel typiske adventurestøvler.
hvordan er de i størrelsen? hvis en eksempelvis bruker 45 i sko? :-k
Jeg bruker samme størrelse som i andre typer sko, men er kanskje en liten anelse mindre.

Online
mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Støvler

Legg inn av mekkern »

den er grei. takk takk.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Støvler

Legg inn av FredrikE24 »

Har hatt litt forskjellig og kjører nå Alpinestars Toucan - For en støvel.

Å få sykkelen over seg kan jo skje. På asfalt, lite sansynlig, men på snø og grus litt mer. Jeg har fått det en gang og fothvilerne satt rett i sida på støvelen med så godt som alle vekt av sykkelen på. Glad jeg hadde Toucan da.

Svar