1.Riktig hjelm til hodeform? 2.Resten av utstyr?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Akdal
Innlegg: 5
Registrert: 25 aug 2021, 11:38
Motorsykkelen din: Har ikke enda

1.Riktig hjelm til hodeform? 2.Resten av utstyr?

Legg inn av Akdal »

Hei, Jeg skal begynne på mc kjøreskole. Har tatt prøven. Nå må jeg kjøpe alle nødvendige utstyr. Har vært hos Bullfighter i dag. Prøvde LS2 hjelm i lav og høy prisklasse. XL ble for stor da hun sa at hode skal ikke bevege seg i hjelmen. L passet men å ta på og ta av gjør mye vond da har jeg bredere hode. Hun anbefalte den billigere versjon og sa at den har mer plass i bredd men den var også ubehagelig. Er det noen merker dere kan anbefale som selger hjelmer til ulike hodeform?
Og hvilke jakke bukse, hansker og sko anbefaler dere for starten?
Har prøvd L jakke f.eks i dag den passer men var trang. I XL var der mer behagelig. Blir mc-klær ofte lite i størrelse?
56 jakke passet mens jeg bruker 52 i vanlig klær.
Jeg er 185 cm høy og 88-89 kg. Har litt mage (skal prøve å få den vekk 😁)

Håper noen viser meg veiledning og hjelper om de punktene jeg lurer på.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: 1.Riktig hjelm til hodeform? 2.Resten av utstyr?

Legg inn av Bjerknez »

ANgående hjelm så skal Schubert C3/C4 pro være ganske rund i formen. Har Schubert selv.

Akdal
Innlegg: 5
Registrert: 25 aug 2021, 11:38
Motorsykkelen din: Har ikke enda

Re: 1.Riktig hjelm til hodeform? 2.Resten av utstyr?

Legg inn av Akdal »

Bjerknez skrev: 25 aug 2021, 13:30 ANgående hjelm så skal Schubert C3/C4 pro være ganske rund i formen. Har Schubert selv.
Skal undersøke den i dag. Hvilke type merke klær anbefaler du ? På grunnkurs snakket læreren mye om kvalitet på utstyr og sa styr unna bullfighter pakker vs og kjøp dyrere produkter sa han. Hva kan dere/du si om det siden du er allerede en mc kjører?

uphillbattle
Innlegg: 23
Registrert: 22 jun 2021, 15:37
Motorsykkelen din: 2018 Honda CB500F

Re: 1.Riktig hjelm til hodeform? 2.Resten av utstyr?

Legg inn av uphillbattle »

Akdal skrev: 25 aug 2021, 14:28 På grunnkurs snakket læreren mye om kvalitet på utstyr og sa styr unna bullfighter pakker vs og kjøp dyrere produkter sa han. Hva kan dere/du si om det siden du er allerede en mc kjører?
Hm, min kjøreskole hadde inngått rabattavtale med Bullfighter, så jeg kjøpte min startpakke der (men kjøpte en dyrere hjelm enn den i pakka). Nå har jeg selvsagt lite erfaring med dette, siden jeg er ny motorsyklist, men jeg har ikke hatt noe å utsette på kvaliteten så langt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: 1.Riktig hjelm til hodeform? 2.Resten av utstyr?

Legg inn av Bjerknez »

Akdal skrev: 25 aug 2021, 14:28
Bjerknez skrev: 25 aug 2021, 13:30 ANgående hjelm så skal Schubert C3/C4 pro være ganske rund i formen. Har Schubert selv.
Skal undersøke den i dag. Hvilke type merke klær anbefaler du ? På grunnkurs snakket læreren mye om kvalitet på utstyr og sa styr unna bullfighter pakker vs og kjøp dyrere produkter sa han. Hva kan dere/du si om det siden du er allerede en mc kjører?
Tja, her kommer du til å få mange meninger. Dyre merkeklær er nok best. Rukka og Klim er to leverandører av MC klær og annet som leverer kvalitet. Men du betaler ut av nesa. Du kan spare veldig mye penger på og gå LITT ned på sikkerheten. Det er vertfall min mening.

Jeg kjøpte en kjøredress på SharkSpeed i Trollhettan for 2.300 kroner. Denne har jeg kjørt timesvis i regnvær med og den har holdt meg tørr. Den er like hel i dag som får 3 år siden.

Jeg har også hatt en langt dyrere Klim dress i samme sjanger som kostet over 10.000 kroner. Klim dressen luftet litt bedre og ble ikke så varm, men ellers er dem helt like i funksjon spør du meg. Jeg har dog ikke gått på trynet med noen av dem så sikkerheten kan jeg ikke si så mye om.

Men har du penger nok og sikkerheten stør helt øverst, så kjør på med Rukka eller Klim.

Min mening er at det ikke er verdt pengene.

Når det kommer til hjelm så ville jeg ikke spart på kruttet. Kjøp en hjelm som passer hoderformen din fra en anerkjent leverandør. Schuberth og Shoei er kanskje dem to mest kjente. Regn med å betale rundt 4-6.000 for en god hjelm.

Hansker må du også ha. Jeg har hatt et dusin hansker av dyreste sort. Rukka, AlpineStars, Richa med Gire-tex og full pakke. Ingen av dem har hold lenger enn en sesong uten at dem går opp i limingen eller innerforet krøller seg. Ikke er dme helt vanntette heller. Så ikke bruk så alt for mye pnger på hansker er min mening.

Støvler tror jeg heller ikke du bør spare så mye på. Jeg har ikke den store erfaringen da mine TCX støvler har fungert knirkefritt i alle år. helt vanntette og dem ser nesten nye ut 7 år etterpå. Støvlene jeg kjøpte kostet 2.500 kroner på XL-Moto.

Legg litt penger i en skikkelig regndress. En god regndress koster rundt 1000-lappen. Min heter Held Monzun og den har holdt meg vanntett. Fordelen med regndress er at du kan tre den utenpå klær som ikke er helt vanntette. Kjøp deg to størrelser mer enn du vanligvis bruker. Da er det lett og tre den på seg i felten mens du har støvler og andre klær på. Jeg bruker vanligvis XL, men jeg kjøpte XXXXL. Ser ut som en påskekylling, men den er behagelig og enkel og tre på seg. Men jeg bruker den bare når regnet kommer uventet og jeg ikke har vanntette klær under. Den er også fin og bruke hvis du kjører over fjellet etc. da den er helt vindtett. Uansett en fin sak og ha med i kofferten :)

Men dette er mine meninger. Du vil garantert få like mange meninger fra andre her inne :)

Brukeravatar
THagen80
Innlegg: 72
Registrert: 15 mai 2019, 21:56
Motorsykkelen din: CRF1000L AS DCT 2019

Re: 1.Riktig hjelm til hodeform? 2.Resten av utstyr?

Legg inn av THagen80 »

Tok lappen i -17, og jeg kjøpte full pakke på bullfighter. Er rett og slett tjukk i huet, så de standardhjelmene de tilbyr i pakkene sine fikk jeg ikke klemt på hodet engang. Da måtte jeg rivd av ørene først. Kikka så på en åpningshjelm, LS2 FF325 (dessverre ute av produksjon nuh). Den satt skikkelig, men den var ikke ubehagelig, og siden jeg bruker briller, slapp jeg å ta av disse når hjelmen skulle av og på.

Har du prøvd å se på en åpningshjelm a la Valiant (LS2 FF399 eller FF900 for ver. 2) for eksempel? Jeg har LS2 Valiant FF399 og jeg er storfornøyd med at du kan legge hakebøylen helt bak og bruke den som åpen hjelm.

Det er vel Pernille du har pratet med, og hun har god innsikt i hva som kan passe av alternativer.

Når det gjelder størrelser, er det sjeldent man kan stole helt på tallene i dressene. Standardstørrelsene for klærne virker til å være satt etter hobbiter eller noe.

Jeg tror også det kan være litt kvalitetsforskjeller på klærne på bullfighter om du sammenligner 2 like produkter. Jeg var veldig fornøyd med dressen, bortsett fra at det var 0 lufting i buksa. Den funka i all slags vær, og selv i øs pøs regnvær var jeg alltid tørr de første 2-3 sesongene.

Handla deretter Richa Gore-Tex på bullfighter, og det kan sterkt anbefales. Virkelig fin oppgradering og det kosta ikke skjorta heller.

Så prøv litt mer, spør de i butikken, ingen spørsmål er for dumme og lykke til med å finne klær og få lappen på MC :D

Du kommer ikke til å angre.
Every bike is OK, as long as it has an engine and says Vroom Vroom :)

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: 1.Riktig hjelm til hodeform? 2.Resten av utstyr?

Legg inn av erik m »

Mine siste to hjelmer var HJC og Nolan, og jeg merka at HJC var litt trangere enn Nolan. Eller vil jeg anbefale at når du kjøper jakke så må den ha plass til en trygg ryggskinne, dvs ei L2 skinne. Det er mange meninger om dette, men jeg sier at ei L2 skinne er like viktig som hjelm. Sjøl har jeg valgt ei løs til å å sette inn i lomma på jakka - dvs jeg har to, ei i hver av skinn- og goretexjakka. Da har jeg den alltid på og trenger ikke tenke på den.

Akdal
Innlegg: 5
Registrert: 25 aug 2021, 11:38
Motorsykkelen din: Har ikke enda

Re: 1.Riktig hjelm til hodeform? 2.Resten av utstyr?

Legg inn av Akdal »

Bjerknez skrev: 25 aug 2021, 14:41
Akdal skrev: 25 aug 2021, 14:28
Bjerknez skrev: 25 aug 2021, 13:30 ANgående hjelm så skal Schubert C3/C4 pro være ganske rund i formen. Har Schubert selv.
Skal undersøke den i dag. Hvilke type merke klær anbefaler du ? På grunnkurs snakket læreren mye om kvalitet på utstyr og sa styr unna bullfighter pakker vs og kjøp dyrere produkter sa han. Hva kan dere/du si om det siden du er allerede en mc kjører?
Tja, her kommer du til å få mange meninger. Dyre merkeklær er nok best. Rukka og Klim er to leverandører av MC klær og annet som leverer kvalitet. Men du betaler ut av nesa. Du kan spare veldig mye penger på og gå LITT ned på sikkerheten. Det er vertfall min mening.

Jeg kjøpte en kjøredress på SharkSpeed i Trollhettan for 2.300 kroner. Denne har jeg kjørt timesvis i regnvær med og den har holdt meg tørr. Den er like hel i dag som får 3 år siden.

Jeg har også hatt en langt dyrere Klim dress i samme sjanger som kostet over 10.000 kroner. Klim dressen luftet litt bedre og ble ikke så varm, men ellers er dem helt like i funksjon spør du meg. Jeg har dog ikke gått på trynet med noen av dem så sikkerheten kan jeg ikke si så mye om.

Men har du penger nok og sikkerheten stør helt øverst, så kjør på med Rukka eller Klim.

Min mening er at det ikke er verdt pengene.

Når det kommer til hjelm så ville jeg ikke spart på kruttet. Kjøp en hjelm som passer hoderformen din fra en anerkjent leverandør. Schuberth og Shoei er kanskje dem to mest kjente. Regn med å betale rundt 4-6.000 for en god hjelm.

Hansker må du også ha. Jeg har hatt et dusin hansker av dyreste sort. Rukka, AlpineStars, Richa med Gire-tex og full pakke. Ingen av dem har hold lenger enn en sesong uten at dem går opp i limingen eller innerforet krøller seg. Ikke er dme helt vanntette heller. Så ikke bruk så alt for mye pnger på hansker er min mening.

Støvler tror jeg heller ikke du bør spare så mye på. Jeg har ikke den store erfaringen da mine TCX støvler har fungert knirkefritt i alle år. helt vanntette og dem ser nesten nye ut 7 år etterpå. Støvlene jeg kjøpte kostet 2.500 kroner på XL-Moto.

Legg litt penger i en skikkelig regndress. En god regndress koster rundt 1000-lappen. Min heter Held Monzun og den har holdt meg vanntett. Fordelen med regndress er at du kan tre den utenpå klær som ikke er helt vanntette. Kjøp deg to størrelser mer enn du vanligvis bruker. Da er det lett og tre den på seg i felten mens du har støvler og andre klær på. Jeg bruker vanligvis XL, men jeg kjøpte XXXXL. Ser ut som en påskekylling, men den er behagelig og enkel og tre på seg. Men jeg bruker den bare når regnet kommer uventet og jeg ikke har vanntette klær under. Den er også fin og bruke hvis du kjører over fjellet etc. da den er helt vindtett. Uansett en fin sak og ha med i kofferten :)

Men dette er mine meninger. Du vil garantert få like mange meninger fra andre her inne :)
Tusek takk for det lange svaret. 🙏 Det skal hjelpe mye 👏
Skal se på disse hjelm merkene om disse finnes i en butikk rundt Oslo. Og skal ta kontakt med en kjøreskole for å ha plass til neste sesong da er det kort tid igjen i denne sesongen synes jeg, pluss jeg har aldri kjørt to hjul før enn vanlig sykkel :)
Håper det finnes en kjøreskole som er åpen etter 16 tiden da jeg jobber 8-16

Akdal
Innlegg: 5
Registrert: 25 aug 2021, 11:38
Motorsykkelen din: Har ikke enda

Re: 1.Riktig hjelm til hodeform? 2.Resten av utstyr?

Legg inn av Akdal »

erik m skrev: 25 aug 2021, 14:55 Mine siste to hjelmer var HJC og Nolan, og jeg merka at HJC var litt trangere enn Nolan. Eller vil jeg anbefale at når du kjøper jakke så må den ha plass til en trygg ryggskinne, dvs ei L2 skinne. Det er mange meninger om dette, men jeg sier at ei L2 skinne er like viktig som hjelm. Sjøl har jeg valgt ei løs til å å sette inn i lomma på jakka - dvs jeg har to, ei i hver av skinn- og goretexjakka. Da har jeg den alltid på og trenger ikke tenke på den.
Takk 🙏 skal sjekke denne merke og skal huske ryggskinne 👍

Akdal
Innlegg: 5
Registrert: 25 aug 2021, 11:38
Motorsykkelen din: Har ikke enda

Re: 1.Riktig hjelm til hodeform? 2.Resten av utstyr?

Legg inn av Akdal »

THagen80 skrev: 25 aug 2021, 14:47 Tok lappen i -17, og jeg kjøpte full pakke på bullfighter. Er rett og slett tjukk i huet, så de standardhjelmene de tilbyr i pakkene sine fikk jeg ikke klemt på hodet engang. Da måtte jeg rivd av ørene først. Kikka så på en åpningshjelm, LS2 FF325 (dessverre ute av produksjon nuh). Den satt skikkelig, men den var ikke ubehagelig, og siden jeg bruker briller, slapp jeg å ta av disse når hjelmen skulle av og på.

Har du prøvd å se på en åpningshjelm a la Valiant (LS2 FF399 eller FF900 for ver. 2) for eksempel? Jeg har LS2 Valiant FF399 og jeg er storfornøyd med at du kan legge hakebøylen helt bak og bruke den som åpen hjelm.

Det er vel Pernille du har pratet med, og hun har god innsikt i hva som kan passe av alternativer.

Når det gjelder størrelser, er det sjeldent man kan stole helt på tallene i dressene. Standardstørrelsene for klærne virker til å være satt etter hobbiter eller noe.

Jeg tror også det kan være litt kvalitetsforskjeller på klærne på bullfighter om du sammenligner 2 like produkter. Jeg var veldig fornøyd med dressen, bortsett fra at det var 0 lufting i buksa. Den funka i all slags vær, og selv i øs pøs regnvær var jeg alltid tørr de første 2-3 sesongene.

Handla deretter Richa Gore-Tex på bullfighter, og det kan sterkt anbefales. Virkelig fin oppgradering og det kosta ikke skjorta heller.

Så prøv litt mer, spør de i butikken, ingen spørsmål er for dumme og lykke til med å finne klær og få lappen på MC :D

Du kommer ikke til å angre.
Hei. Takk for svar. Jeg har dessverre ikke prøvd åpningshjelm. Er disse like trygt som helhjelm? Hørte at åpningshjelm veier mer enn helhjelm men har ikke hørt enda om funksjon og fordeler. Skal undersøke og spørre venner. Alle mine venner har tatt lappen det er bare meg igjen 😂

Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 770
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 07 BMW K1200 GT -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Sted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: 1.Riktig hjelm til hodeform? 2.Resten av utstyr?

Legg inn av Tore L »

Jeg Kjører med Lindstands jakke / bukse og Jofama regndress, og er veldig fornøyd med dette. Har også åpningshjelm fra Schubert, C4 pro.
Hansker har jeg flere av både til varme dager og til kalde dager, og de byttes relativt ofte i forhold til kjøredressen.

Nstgardermoen har salg på det jeg kjøpte for noen år siden, og det selges for 2995,- pr stk - bukse og jakke
https://nstgardermoen.no/shop/category/ ... &brands=46
Rundt 1000,- for regndress
https://zigomc.no/products/jofama-rain- ... lackyellow
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: 1.Riktig hjelm til hodeform? 2.Resten av utstyr?

Legg inn av FredrikE24 »

Kjøreutstyr handles etter hvor mye du tenker å kjøre. Billig utstyr slites fortere, og dyrere utstyr holder lenge. Er ikke mye mer å si om det egentlig. Du kan ende opp med å kjøpe top of the Line for 30-40 000kr i kjøreutstyr. Hvis interessen dabber av etterhvert er jo det dumt. Selv har jeg Klim Zodiak og Klim Badlands, med AlpineStars Toucan støvler. Ypperlig til daglig motorsykkelkjøring. Hadde jeg kjørt et par timer i uka, hadde det vært uhørt å kjøpe noe slikt.

Samme gjelder hjelmer. Går man dog opp litt i pris på hjelm, så får man et helt annet komfortnivå.

Kjører Schubert C3 Pro selv. Den er nå utslitt etter 5 år og noe over 100 000km med daglig bruk(mye av og på, mye bruk av visir opp/ned) både sommer og vinter. Hjelmen både ser fin ut og fungerer, men man merker at ting begynner å bli slitt.

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: 1.Riktig hjelm til hodeform? 2.Resten av utstyr?

Legg inn av supersic »

Bare la det være klinkende klart det er ikke bare komfortnivået som går opp når man kjøper dyrere hjelm, må flire når jeg ser Adventuremafiaen komme med Klim Badlads fra topp til tå men nøyde seg med en LS2hjelm til ett par lapper.

Åpningshjelmer er ikke like sikre, de er også tunge så bare der er det no go, Legg heller litt penger i en Shoei NXR eller hvilken som helst Arai helhjelm og hopp heller over goretexen den redder ikke så mange liv.

Det er ikke mange meterene fra Bullfighter til MCoslo eller Yamaha Vinterbro (ligger ikke på vinterbro) Der får du testet Shoei, Arai og Schuberth.
Prøv f.eks en Arai Profile-V, tviler på det finnes en mer komfortabel hjelm for de med normal hodeform (medium oval)
Shoei NXR er også superlett og behagelig.
Schuberth er sikkert ikke så værst hvis du ikke bryr deg om utseendet på hjelmen.

Har du lite penger finn riktig størrelse i butikk og bestill hjelm hos fcmoto, sparte 4000 på en av Araihjelmene mine på denne måten.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: 1.Riktig hjelm til hodeform? 2.Resten av utstyr?

Legg inn av cannon »

supersic skrev: 25 aug 2021, 16:05 Bare la det være klinkende klart det er ikke bare komfortnivået som går opp når man kjøper dyrere hjelm, må flire når jeg ser Adventuremafiaen komme med Klim Badlads fra topp til tå men nøyde seg med en LS2hjelm til ett par lapper.

Åpningshjelmer er ikke like sikre, de er også tunge så bare der er det no go, Legg heller litt penger i en Shoei NXR eller hvilken som helst Arai helhjelm og hopp heller over goretexen den redder ikke så mange liv.

Det er ikke mange meterene fra Bullfighter til MCoslo eller Yamaha Vinterbro (ligger ikke på vinterbro) Der får du testet Shoei, Arai og Schuberth.
Prøv f.eks en Arai Profile-V, tviler på det finnes en mer komfortabel hjelm for de med normal hodeform (medium oval)
Shoei NXR er også superlett og behagelig.
Schuberth er sikkert ikke så værst hvis du ikke bryr deg om utseendet på hjelmen.

Har du lite penger finn riktig størrelse i butikk og bestill hjelm hos fcmoto, sparte 4000 på en av Araihjelmene mine på denne måten.
Støttes....selv om GTex ikke beskytter mot annet enn regn😉
Shoei passer til rund hodeform. Kjører selv Xspirit3, NXR og XR1100. Høy kvalitet og svært enkelt visirbytte er viktige pluss. I tillegg høy finish, fint design og selvfølgelig D-ring.

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: 1.Riktig hjelm til hodeform? 2.Resten av utstyr?

Legg inn av xavi0n »

Jeg fikk beskjed når jeg kjøpte hjelm, dra hjem ta den på, ta deg en øl å sitt med den på i noen timer, da kjenner du om den er for trang eller sitter som den skal.
De hadde også det at om du kom tilbake med hjelmen etter bare å ha brukt den i egen stue så fikk du levere den tilbake
If you gonna be dumb you gotta be tough

Svar