God trådløs lyd i hjelmen mulig?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: God trådløs lyd i hjelmen mulig?

Legg inn av haakeik »

Kanskje denne forsterkeren https://iasus-concepts.com/ear3-helmet-amplifier/
Eller et komplett sett med høytalere, forsterker og kontroller https://iasus-concepts.com/wireless-hea ... cle-comms/

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: God trådløs lyd i hjelmen mulig?

Legg inn av FredrikE24 »

oivindg skrev: 29 aug 2021, 14:12 Bare pass på at høyttalerne har samme impedans.
Er ikke så farlig. Koss er en veldig mye lettere last enn de originale til Cardo hvertfall. Får høyere lyd, mer trøkk og lenger batteritid.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: God trådløs lyd i hjelmen mulig?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har grei erfaring med Cardo systemet med stemmestyring (slipper bluetooth controller) og Koss høytalere. Cardo Packtalk Bold kommer også med JBL høytalere. Lyden i de gamle Cardo G9 settet jeg hadde var 10 ganger bedre en Sena høytalerene i C4 Pro hjelmen. Helt ålreit lyd, selv om denn kunne vært bedre.

Det tror jeg kan fikses med bedre plassering av høytalerne da jeg kan få dem nærmere øret i C4 Pro hjelmen. Jeg tror dette er den enkleste men slett ikke billigste løsningen. 3.000 spenn for denne enheten, men får jeg lyden grei nok, så har jeg det perfekte systemet. Grunnen til at jeg nevner Packtalk Bold og ikke Freecom 4 er fordi førstnevnte har stemmestyring, noe som gjør at jeg kan bytte sang etc. via talekommandoer. Jeg kan også få navigasjon fra Google Maps rett på øret. Alt i en greie.

Hovedankepunktet blir lyden, men med riktig plassering av høytalere tror jeg denne blir bra nok. Perfekt blir det aldri uansett og skal man lete etter perfeksjonisme så blir man jo aldri ferdig. :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: God trådløs lyd i hjelmen mulig?

Legg inn av FredrikE24 »

Har du ikke Sena i C4en i bruk allerede? Prøv Koss først med litt padding bak, så blir det gull. Det viktigste er at det er tett mellom forside og bakside av høyttalermembranen. Spiller de i «løse lufta» så blir det dårlig med krutt.

Tar du et høyttalerelement(uansett størrelse) og kobler dette til en forsterker og spiller på det, så låter det rimelig kjipt. Om du så plasserer elementet på benken og pakker et pledd rundt randen og baksiden, så hører man en merkbar forbedring med en gang. Tar du så og plasserer det i en kasse. Så begynner det å hjelpe drastisk.

Det samme gjelder i hjelmen, enten ved at du tetter mellom forside og bakside av høyttalerelementet med selve øret, eller tilpasser det skikkelig mot baksiden i hjelmen.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: God trådløs lyd i hjelmen mulig?

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 29 aug 2021, 22:01 Har du ikke Sena i C4en i bruk allerede? Prøv Koss først med litt padding bak, så blir det gull. Det viktigste er at det er tett mellom forside og bakside av høyttalermembranen. Spiller de i «løse lufta» så blir det dårlig med krutt.

Tar du et høyttalerelement(uansett størrelse) og kobler dette til en forsterker og spiller på det, så låter det rimelig kjipt. Om du så plasserer elementet på benken og pakker et pledd rundt randen og baksiden, så hører man en merkbar forbedring med en gang. Tar du så og plasserer det i en kasse. Så begynner det å hjelpe drastisk.

Det samme gjelder i hjelmen, enten ved at du tetter mellom forside og bakside av høyttalerelementet med selve øret, eller tilpasser det skikkelig mot baksiden i hjelmen.
Jeg synes ikke noe om dette Sena systemet. Appen krangler ofte, lyden er forferdelig og jeg ser ingen grunn til å bruke det i det hele tatt. Jeg har lyst til å bytte til Cardo systemet. Det har jeg hatt før og det fungerer bra. Også lyden var milevis bedre, selv om den ikke var perfekt.

Med Cardo Packtalk Bold så har kan jeg styre lyd via talekomandoer etc. dette har jeg aldri fått til med Sena. I bunn og grunn er det Sena systemet i Schuberth ganske ubrukelig. Spesielt med tanke på prisen.

Det med plassering av høytaler etc. er jeg inneforstått med :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: God trådløs lyd i hjelmen mulig?

Legg inn av FredrikE24 »

Skjønner. Da er det bare å kjøpe seg en slik klump! Har fortsatt C3 Pro med SRC-kragen basert på Cardo. Den fungerer feilfritt. Er brukt daglig i de fem årene jeg har hatt hjelmen og det har aldri feilet.

Starter hjelmen, når telefonen automagisk kobler seg til, så holder jeg inne A-knappen. Da starter Spotify å streame. Hver gang. Har jeg NRK appen kjørende på toppen er det den som starter. Skifter låter eller radiokanal ved å holde inne + eller -.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: God trådløs lyd i hjelmen mulig?

Legg inn av mekkern »

Kjøpte ekstra holder til Packtalk-en-denne har 3,5mm utgang som jeg bruker til de formstøpte pluggene mine..
https://www.hantek.no/product/evoke2-cl ... -monitors/

disse gir så mye guff at jeg har prob med å få det lavt nok for mine ører.. :lol

hvis du liker mye bass ville jeg ha gått for disse-https://www.hantek.no/product/engage-cl ... -monitors/
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: God trådløs lyd i hjelmen mulig?

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 29 aug 2021, 22:25 Kjøpte ekstra holder til Packtalk-en-denne har 3,5mm utgang som jeg bruker til de formstøpte pluggene mine..
https://www.hantek.no/product/evoke2-cl ... -monitors/

disse gir så mye guff at jeg har prob med å få det lavt nok for mine ører.. :lol

hvis du liker mye bass ville jeg ha gått for disse-https://www.hantek.no/product/engage-cl ... -monitors/
Sikkert bra greier dette, men å betale 5 laken for gnagsår i ørene synes jeg er drøyt altså. Uten tvil så vil det nok gi god lyd, men jeg er allergisk mot å ha fremmedlegemer i ørene. Trolig like rart som å gå rundt med en but plug. (Å nei, jeg har ikke prøvd but plug). :knegg

Brukeravatar
Mompen
Innlegg: 185
Registrert: 27 apr 2011, 20:31
Motorsykkelen din: BMW R1250GS, 2021
Sted: Hadeland
Kontakt:

Re: God trådløs lyd i hjelmen mulig?

Legg inn av Mompen »

Har også skaffet meg en C4 pro, og sliter med samme som trådstarter her. Forferdelig dårlig lyd, og ønske om bedre lyd er stort.
Jeg har også tenkt på muligheten for å lodde på Portapro-elementer, istedetfor Sena sine høyttalere. Vil følge tråden, og komme med en oppdatering når jeg har prøvd med Portapro sine høyttalere :)
Brombrom

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: God trådløs lyd i hjelmen mulig?

Legg inn av Bjerknez »

Mompen skrev: 04 sep 2021, 10:21 Har også skaffet meg en C4 pro, og sliter med samme som trådstarter her. Forferdelig dårlig lyd, og ønske om bedre lyd er stort.
Jeg har også tenkt på muligheten for å lodde på Portapro-elementer, istedetfor Sena sine høyttalere. Vil følge tråden, og komme med en oppdatering når jeg har prøvd med Portapro sine høyttalere :)
Ja, den lyden er virkelig dårlig. På grensen til det komiske.

Jeg tok en slags helgardering da jeg var lei hele greia med lydproblematikk og styring av denne. Jeg kjøpte meg Cardo Pactalk Black og monterte på hjelmen. Jeg monterte de nye høytalerene utenpå de gamle Sena høytalerene i hjelmen og la i tillegg puter i mellom for å bygge ytterligere ut. Høytalerne som følger med Packtalk Black pakken er 45mm JBL høytalere og disse har veldig god lyd!

Nå kan jeg styre all lyd, skippe sanger, skru opp/ned lyd etc. med stemmestyring. Det kostet meg riktignok 3.700 kroner, men nå er vertfall den biten i boks.

Jeg syntes heller ikke Sena opplegget til Schuberth fungerte særlig bra. Appen fungerte sjelden og det var vanskelig å få kontakt med dem. Alt i alt hater jeg Sena systemet. Cardo funker bare mye bedre på alle måter synes jeg.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: God trådløs lyd i hjelmen mulig?

Legg inn av Bjerknez »

Når det er sagt, kom jeg til å tenke på en ting...

Er det mulig å lodde på flere høytalere på samme kabel? Eller blir det for mye å drive?

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

God trådløs lyd i hjelmen mulig?

Legg inn av oivindg »

Det blir som å serie- eller parallellkoble motstander. Hvis du ikke har en kraftig forsterker vil det bli mindre lyd (færre Watt) i hvert høyttaler. Det enkleste er vel bare å prøve.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Svar