God trådløs lyd i hjelmen mulig?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

God trådløs lyd i hjelmen mulig?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har nevnt dette med god lyd i hjelmen tidligere og til nå har jeg hatt best resultat med noen gamle Koss høytalere montert bak innerforet i hjelmen og kjørt dem via Cardo G9 bluetooth enhet. Om ikke lyden akkurat ga meg gåsehud, så ble vertfall lyden høy nok til at jeg hørte den og basstrykket var faktisk helt ok.

Men Cardoen jeg hadde tok kvelden da den ikke tålte vann.... og jeg har byttet hjelm etter dette til Schuberth C4 Pro. Sistnevnte kom med Sena integrering og lyden når det kommer til musikk i disse er i beste fall helt rævva. Faktisk det værste jeg hørt noensinne. Alt for spinkle høytalere som ikke egner seg til annet enn tale.

Nå er jeg ute etter høytalere som kan monteres bak foret i hjelmen igjen som snakked med telefonen min via Bluetooth og jeg vil også ha en bluetooth controller montert på styret som hvor jeg kan endre volum samt skippe sanger etc. i Spotify. Jeg bruker iPhone 12 Pro.

Er det noen her som kan anbefale noen skikkelige gode høytalere som kan spy ut såpass med lyd at det kan høres bra ut og gi litt trøkk? Jeg tror jeg har ganske romslig plass ved øreregionen så jeg tror jeg har plass til ganske store høytalere.

Men jeg gidder ikke fikle med ledninger hver gang jeg skal ut å kjøre. Jeg vil heller ikke ha earbuds etc. liker ikke å ha ting inne i øret untatt fingeren når jeg faktisk klør der. Eller en q-tips en sjelden gang :knegg

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: God trådløs lyd i hjelmen mulig?

Legg inn av SilverSmurfer »

Cardo har senere år hatt JBL høyttalere. Cardo Packtalk Bold Black har 45mm JBL høyttalere i stedet for 40mm. Det er vel det beste man får tak i per dags dato. Og de er på salg for tiden hos feks Agmshop og XLMoto, sannsynligvis fordi det kommer nye modeller neste år.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: God trådløs lyd i hjelmen mulig?

Legg inn av Bjerknez »

SilverSmurfer skrev: 28 aug 2021, 16:36 Cardo har senere år hatt JBL høyttalere. Cardo Packtalk Bold Black har 45mm JBL høyttalere i stedet for 40mm. Det er vel det beste man får tak i per dags dato. Og de er på salg for tiden hos feks Agmshop og XLMoto, sannsynligvis fordi det kommer nye modeller neste år.
De medfølgende høytalerene til Cardo G9 jeg hadde var vertfall ikke verdt pengene. Jeg trenger ikke komunikasjonsdelen. Kun musikk fra telefon og styring av lyd og skippe sanger fra styret. Trådløst.

Jeg har allerede innebygget Sena i hjelmen hvis jeg vil bruke kommunikasjonsdelen. Trolig blir denne aldri brukt.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: God trådløs lyd i hjelmen mulig?

Legg inn av FredrikE24 »

Har ikke du avansert litt mtp. Lodding og den slags? Bare lodd inn noen Koss PortaPro i hjelmen da vel? Smal sak..

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: God trådløs lyd i hjelmen mulig?

Legg inn av SilverSmurfer »

Cardo g9 stammer fra tiden før Cardo gikk sammen med JBL.

Siste årene har cardo vert klart best, men til neste år kommer det nok en full refresh fra både Cardo og Sena

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: God trådløs lyd i hjelmen mulig?

Legg inn av oivindg »

Hva med å kjøpe noen gode trådløse hodetelefoner og bruke innmaten fra dem?
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37828
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: God trådløs lyd i hjelmen mulig?

Legg inn av AJ »

Jeg har et Midland sett til den ene hjelmen min.
Spiller ikke musikk under kjøring, men bruker av og til GPS med taleanvisninger. Og må si at lyden i Midlandhøyttalerne er langt bedre enn høyttalerne til Card Scala G9, som jeg har på en annen hjelm.
Men hvordan de er på musikkgjengivelse vet jeg ingenting om siden jeg ikke har noen erfaring med slik bruk.

MC-Utstyr AS selger Midland her i landet:

https://www.mc-utstyr.no/products/midla ... ingle-pack
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Sattphalat
Innlegg: 293
Registrert: 20 mai 2018, 10:19
Motorsykkelen din: -

God trådløs lyd i hjelmen mulig?

Legg inn av Sattphalat »

Jeg har også midland et eller annet. Fungerer ok til å høre på radio/ musikk Bruker hver dag.
Selv om jeg ikke har vanlig mikrofon, men bare limt mikrofon inne på siden i hjelmen så fungerer telefon perfekt.
Sliter litt med å aktivisere mot kona (passasjer) må rope litt. (Hei) (bare en fordel)
Men fungerer ok for vår bruk. Vi hører hverandre godt.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Sist redigert av Sattphalat den 29 aug 2021, 00:31, redigert 2 ganger totalt.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: God trådløs lyd i hjelmen mulig?

Legg inn av FreewheelBurning »

Jeg har hatt godt resultat med Sony trådløse ørepropper. God lyd og noe av det beste innen støykansellering, har til og med ekstra funksjon mot vindstøy. Funker uten hjelm (og motorsykkel) også.

Kjører aldri uten musikk!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: God trådløs lyd i hjelmen mulig?

Legg inn av Bjerknez »

FreewheelBurning skrev: 29 aug 2021, 00:39 Jeg har hatt godt resultat med Sony trådløse ørepropper. God lyd og noe av det beste innen støykansellering, har til og med ekstra funksjon mot vindstøy. Funker uten hjelm (og motorsykkel) også.

Kjører aldri uten musikk!
I utgangspunktet hadde slike ørepropper vært det beste. Men det blir et sabla styr hver gang jeg skal ta av/på hjelmen. Enten så ramler de ut når jeg tar på meg hjelmen, eller så detter de ut når jeg tar hjelmen av. Jeg får ikke disse til å sitte skikkelig ørene og når jeg kjlrer føler jeg bare at jeg har en varm irriterende finger som priker meg i ørene.

Jeg har rett og slett så langt ikke klart og finne noen slike som sitter skikkelig i ørene når jeg tar av og på hjelmen.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: God trådløs lyd i hjelmen mulig?

Legg inn av Bjerknez »

Har et scanario her som jeg ikke er helt sikker på vil funke, men her er ideen.

La oss si jeg kjøper disse Koss Portapro hodetelefonene og napper av høytalerene samt monterer disse under foret i hjelmen ved ørene:
https://www.clasohlson.com/no/Koss-Port ... OtEALw_wcB

Disse har en 3.5mm jack plugg som jeg igjen må putte inn i en bluetooth controller på hjelmen. Her trenger jeg ikke noe fancy. Helst dire knapper med volum opp og ned samt skip av sanger etc. jeg vil altså ikke ha noe med radio eller komunikasjon ellers. Kun styring av iphone hvor jeg sender musikk fra Spotify til Bluetooth controlleren og ut i høytalerene som er plugget inn i controlleren med 3.5mm jack plugg.

Jeg er ikke helt inne i det Bluetooth greine, så jeg lurer derfor på om dette er mulig?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: God trådløs lyd i hjelmen mulig?

Legg inn av FredrikE24 »

Nevner det samme over, men har du ikke Schubert C4 med alt innebygget fra før?

Klipp høyttalerne som sitter der. Kjøp koss. Klipp disse. Lodde disse innpå stumpene i hjelmen. Ferdig! Er ikke vits i å gjøre ting mer avansert enn det trenger å være. Styre streaming får du gjort med knappene på hjelmen allikevel.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: God trådløs lyd i hjelmen mulig?

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 29 aug 2021, 10:26 Nevner det samme over, men har du ikke Schubert C4 med alt innebygget fra før?

Klipp høyttalerne som sitter der. Kjøp koss. Klipp disse. Lodde disse innpå stumpene i hjelmen. Ferdig!
Ja, det er en løsning, men jeg tror ikke jeg vil "ødelegge" det innebyggede systemet ved å klippe og "lime". Jeg tenkte at disse Koss høytalerene kunne monteres utenpå de høytalerene som allerede er der. Da kommer også høytalerene nærmere ørene. Så den biten er i grunn grei.

Men jeg må koble disse Koss hodetelefonene med 3.5mm jack plugg til en bluetooth enhet som snakker med telefonen. Så må jeg koble en media enhet (bluetooth) til telefonen samtidig som styrer skipping av sanger etc. denne enheten vet jeg finnes. Så den er i boks. Mobiltelefonen leser denne som et tastatur og tillater derfor en em bluetooth tilkobling til.

Det jeg derimot lurer på er hvor jeg får tak i en bluetooth enhet som festes på hjelmen som disse hodetelefonene kan kobles til med 3.5mm jack plugg som igjen snakker med telefonen?

I utgangspunktet en simpel sak, men jeg finner bare dyrere komunikasjonssystemer som har dette. Eller leter jeg feil?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: God trådløs lyd i hjelmen mulig?

Legg inn av FredrikE24 »

Det du trenger er en hodetelefonforsterker med blåtann. Til dette trenger du i tillegg en strømforsyning. Modulene har som regel innganger for knapper.

Jeg hadde klipt og limt(loddet). Ser virkelig ikke problemet ved å gjøre det. Jeg gjorde det selv på min hjelm.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: God trådløs lyd i hjelmen mulig?

Legg inn av oivindg »

Bare pass på at høyttalerne har samme impedans.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Svar