Behandle skinnbukse

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
Fartsvind
Innlegg: 17
Registrert: 23 okt 2020, 11:36
Motorsykkelen din: BMW F800R

Behandle skinnbukse

Legg inn av Fartsvind »

Har kjøpt brukt kjørebukse i skinn. Buksa er noen år gammel, men lite brukt. Tenkte å rengjøre den, i hvert fall innvendig, før jeg tar den i bruk. Og smøre/impregnere.

Hvilke produkter og framgangsmåte anbefales?
BMW F800R

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Behandle skinnbukse

Legg inn av AJ »

Fartsvind skrev: 03 okt 2021, 20:25 Har kjøpt brukt kjørebukse i skinn. Buksa er noen år gammel, men lite brukt. Tenkte å rengjøre den, i hvert fall innvendig, før jeg tar den i bruk. Og smøre/impregnere.

Hvilke produkter og framgangsmåte anbefales?
Jeg bruker denne:
https://www.heimer.no/hest/pleiemidler/ ... her-balsam

Veldig fornøyd!
Kjøpt på Felleskjøpet. Drøy i bruk.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Behandle skinnbukse

Legg inn av cannon »

Legg i bløt, lunkent grønnsåpevann, noen timer. Evt håndveske litt og skrubbe lett med myk børste, hvis det er flekker.
Skylle godt i rent vann, 2-3 ganger. Heng til lufttørking. Ingen ekstra varme.
Behandle med fett når tørr.
Gjort dette flere ganger med racingdresser. Funker gull.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Behandle skinnbukse

Legg inn av KåreDump »

AJ skrev: 03 okt 2021, 20:31
Jeg bruker denne:
https://www.heimer.no/hest/pleiemidler/ ... her-balsam

Veldig fornøyd!
Kjøpt på Felleskjøpet. Drøy i bruk.
+1
Den fra Felleskjøpet trekker godt inn og funker knallbra!! :thumleft

For all del styr unna den Lærbalsamen Biltema selger. Biltama har mye OK, men denne er noe skikkelig drit!!
Lukter som, og jeg tror den er ren vaselin, legger seg som et seigt lag utenpå læret/skinnet, trekker ikke inn men trekker til seg ALT av veistøv og dritt! :sorry
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Fartsvind
Innlegg: 17
Registrert: 23 okt 2020, 11:36
Motorsykkelen din: BMW F800R

Re: Behandle skinnbukse

Legg inn av Fartsvind »

Takk for svar! Fulgte rådene over, med grønnsåpe og Heimer lærbalsam. Buksa ble som ny🤗
BMW F800R

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Behandle skinnbukse

Legg inn av Gammelsmurfen »

cannon skrev: 03 okt 2021, 20:36 Legg i bløt, lunkent grønnsåpevann, noen timer. Evt håndveske litt og skrubbe lett med myk børste, hvis det er flekker.
Skylle godt i rent vann, 2-3 ganger. Heng til lufttørking. Ingen ekstra varme.
Behandle med fett når tørr.
Gjort dette flere ganger med racingdresser. Funker gull.

Er ikke det å legge i bløt oppskrift på det man ikke skal gjøre mot skinn da?

Dagens garvemetoder er også helt annerledes enn de var før i tiden, man risikerer at skinnet blir sprøtt og sprekker opp.
Man kan vaske skinn med egnet skinnsåpe men for hånd med kluter (helst ikke microfiber), vaske ut såpen med våte kluter og tørke underveis med tørre kluter. Poenget er at minst mulig vann bør få trukket seg inn i skinnet.
La det tørke skikkelig men ikke fort eller med noen form for varme eller sol, før man setter det inn med egnet pleiemiddel avhengig av type skinn/lær.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Behandle skinnbukse

Legg inn av cannon »

Gammelsmurfen skrev: 21 okt 2021, 02:38
cannon skrev: 03 okt 2021, 20:36 Legg i bløt, lunkent grønnsåpevann, noen timer. Evt håndveske litt og skrubbe lett med myk børste, hvis det er flekker.
Skylle godt i rent vann, 2-3 ganger. Heng til lufttørking. Ingen ekstra varme.
Behandle med fett når tørr.
Gjort dette flere ganger med racingdresser. Funker gull.

Er ikke det å legge i bløt oppskrift på det man ikke skal gjøre mot skinn da?

Dagens garvemetoder er også helt annerledes enn de var før i tiden, man risikerer at skinnet blir sprøtt og sprekker opp.
Man kan vaske skinn med egnet skinnsåpe men for hånd med kluter (helst ikke microfiber), vaske ut såpen med våte kluter og tørke underveis med tørre kluter. Poenget er at minst mulig vann bør få trukket seg inn i skinnet.
La det tørke skikkelig men ikke fort eller med noen form for varme eller sol, før man setter det inn med egnet pleiemiddel avhengig av type skinn/lær.
Det har aldri feilet for min del, og jeg har gjort dette med både nye og eldre skinnplagg. Jeg har vasket Spidi, Alpinestars, Jofama og Spyke-dresser. La plagget henge og drypptørke uten tilførsel av varme.
Når en skinndress/bukse/jakke tåler å bli gjennomvåt ved kjøring i regnvær så tåler den en runde i badekaret også. Litt grønnsåpe gjør rengjøringen enklere, og dressen får en frisk duft, som annet nyvasket tøy.
Rengjøring på utsiden med skinnsåpe fjerner ikke svettelukt og annet grums på innsiden. Det rengjør heller ikke innerfor som ikke kan tas ut.
Jeg gjør det samme med hansker.
Når "Fartsvind" sier med et smil at "buksa ble som ny", så er det jo helt supert:-)

Svar