For treg på å sette igang med vask

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
hiben
Innlegg: 1
Registrert: 30 nov 2021, 14:45
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-S 125

For treg på å sette igang med vask

Legg inn av hiben »

Var treg, utsatte vask av mcen og den står nå i garasjen full av drit og skit, og det er nå snø og minusgrader og dette er det meldt i flere uker fremover. Funker det å sette den utenfor garasjen en time eller no, prøve å være rask å spyle ned, legge på såpeskum og skrubbe også setter den tilbake i garasjen og la den tørke der? Varmt eller kaldt vann eller lunket? Tror ikke det fryser om jeg er rask.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22749
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: For treg på å sette igang med vask

Legg inn av Bjerknez »

Hvis du har mulighet til å stå inne, så spray på litt parafin der hvor den er mest skitten og bruk en skpnsom børste for å løse opp det værste før du spyler kjapt av den. Jeg ville tørket den godt rett etterpå. Evt. blåst den tørr.

Men den tåler sikkert noen frosne vanndråper vil jeg tro.

Er dte kuldegrader inne der den står også?

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: For treg på å sette igang med vask

Legg inn av mekkern »

Eller bare la den stå til våren og vaske den da.....
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22749
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: For treg på å sette igang med vask

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 30 nov 2021, 15:43 Eller bare la den stå til våren og vaske den da.....
Jeg tenkte det kunne være greit og få bort evt. salt etc. hvis man har kjørt helt frem til nå.
Vanlig skitt blir man kvitt til våre også ja :)

Personlig hadde jeg ikke fått sovet med skitten skyllen i garasjen... Men det er nå meg... ;)

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: For treg på å sette igang med vask

Legg inn av SilverSmurfer »

Det kommer nok til å bli varme og våte dager også fremover, dette varierer med hvor du bor men for min del var det stort sett snøfritt der jeg bor utenom slutten av Januar og i Februar.

Jeg ville ikke ha gått i fra at det kommer til å fortsette å være stabilt kaldt.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: For treg på å sette igang med vask

Legg inn av dypen »

Vaske mc på vinter går bra med noen begrensninger men bruk nettet for alt det er verdt, ligger guider for bilvask i minusgrader som lett kan brukes. Eksempel denne :thumleft

dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22749
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: For treg på å sette igang med vask

Legg inn av Bjerknez »

Merk at på motorsykler har man ikke bare lakkerte overflater som på bil, men kabler og slanger samt kontakter etc er også utsatt for kulde. Jeg skal ikke mene noe om at disse delene ikke tåler kulde, men jeg vil tro man bør være mer skønsom med motorsykkelvasken kontra bilvasken.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: For treg på å sette igang med vask

Legg inn av dypen »

Bruk parafin på det som er skikkelig møkkete eller oljete, deretter børste på møkka også vanlig vask tilslutt. Men som du sa Bjerknez, tørk sykkeln og gjerne kjør den varm så vannet forsvinner på steder det kan være vanskelig å komme til.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22749
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: For treg på å sette igang med vask

Legg inn av Bjerknez »

Nå har vel de fleste av oss kjørt moped både i snø og på isete veier i sin tid og min moped har stått nedsnødd mangfoldige ganger og det har frosset is på salen og andre steder. Den startet og gikk som den skulle hele tiden, men batteriet måtte lades ganske ofte husker jeg.

Det var ingenting som gikk i stykker på min gamle 80-modell Honda MB-5 ut over det jeg klarte og å ødelegge selv gjennom de to årene jeg kjørte den både på skole og jobb nærmest året rundt.

Men det er vel ingen tvil om at slikt bruk tærer på levetiden til de forskjellige komponentene. Den ble så vidt jeg vet heller ALDRI vasket, og kjedesmøring var det aldri snakk om og var aldri ett tema den gangen. Mopeden ble brukt og den ble brukt uten nåde.

Joda den hadde sine særtrekk. Den fusket når det var kaldt og kjørte man med choke så gikk den litt fortere. Den var eksostrimmet og forgasseren var helt sikkert ikke justert skikkelig, men den gikk og det var målet.

Men den var ikke pen å se på, den var brun i kantene, salen var shabby etc, men den gikk i to ærene jeg hadde den.

Med en motorsykkel som faktisk har en gjenkjøpsverdi og i dag mer finelektronikk så stiller det seg nok litt annerledes. En bitteliten kontaktfeil i dag som man ikke merket noe av før i tiden får lampene til å blinke som et juletre og man tror at hele motoren er rasert. Man må på verksted for å lese koder og betale dyre dommer for feil som i utgangspunktet man kunne fikset selv med et skrujern.

Men til saken....

Mange steder i landet har slike vaskehaller. Bor man i områdene rundt Oslo eller nære de større byene kan du låne plass i en slik hall for en billig penge og stå varmt mens du blåser av skitten og vasker den. Har du ikek den muligheten, så ville jeg kanskje vudert og heller bare satt den bort slik den var og heller brukt den litt dårlige samvittigheten som en liten lærepenge :)

greina
Innlegg: 99
Registrert: 12 jun 2021, 20:40
Motorsykkelen din: Honda CBR1000F, Honda Africa Twin
Sted: Ullensaker

Re: For treg på å sette igang med vask

Legg inn av greina »

Bjerknez skrev: 01 des 2021, 05:23 Men til saken....

Mange steder i landet har slike vaskehaller. Bor man i områdene rundt Oslo eller nære de større byene kan du låne plass i en slik hall for en billig penge og stå varmt mens du blåser av skitten og vasker den. Har du ikek den muligheten, så ville jeg kanskje vudert og heller bare satt den bort slik den var og heller brukt den litt dårlige samvittigheten som en liten lærepenge :)
Med mindre man har skaphenger (eller annet lukket transportenhet) så må mc'n ut i saltlaken for transport til og fra varm vaskehall, så da hadde jeg heller latt den stå med møkka på til våren. Det er bedre (les: mindre ille) med tørr skitt fra sist sommer en salt ;)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22749
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: For treg på å sette igang med vask

Legg inn av Bjerknez »

Ja det er klart. Jeg klarer ikke å trylle :)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: For treg på å sette igang med vask

Legg inn av cannon »

Trådstarter har jo ikke sagt noe om "sommermøkk" eller veisalt. Hvis sykkelen bare en "sommerskitten" så er det jo bare å la den stå til våren. Hvis den er kjørt på saltet vei så er det vel et godt råd å spraye på noe parafin/oljebasert stoff og børste vekk den verste skitten.
Hvis trådstarer bor i oslo aller andre milde strøk så kan det jo vaskes med vann snart, når mildværet kommer.

Svar