Mobil som GPS.

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Solo-rider
Innlegg: 782
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Mobil som GPS.

Legg inn av Solo-rider »

Det går rette veien for litt mckjøring i god sommer temp...
Ukjente veier og tenker bruke mobilen litt som GPS.
Ruta fra Goole maps lastes ned før turen og kjøre offline.
Hvor lang tid jeg bruke kan min forholdsvis nye mobil med 4 500 mAh batteri ha strøm før den trenger lading ?
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22846
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mobil som GPS.

Legg inn av Bjerknez »

På ukjente veier i ukjent land og kanskje spesielt i storbyer etc. ville valgt en dedikert GPS. Som hjelp og veiledning her i Norge er Google og mobil mer enn bra nok.

En mobiltelefon varer vertfall lenger enn en dedikert GPS. Vertfall de jeg har hatt. Siste jeg hadde var en TomTom Rider. Den spiste batterier.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Mobil som GPS.

Legg inn av SilverSmurfer »

mAh sier veldig lite om hvor lenge en telefon varer. Eksempelvis har Android ofte langt større batterikapasitet enn iPhone, men varer ikke like lenge. Ellers så har helt enkle Doro telefoner små batterier og varer ukesvis. Bare sånn at det er sagt.

Så hvor lenge den varer er ikke lett å si, og løsningen er uansett å lade under bruk. Skaffe seg et USB uttak på sykkelen.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1289
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Mobil som GPS.

Legg inn av Gammelsmurfen »

Solo-rider skrev: 14 des 2021, 16:38 Det går rette veien for litt mckjøring i god sommer temp...
Ukjente veier og tenker bruke mobilen litt som GPS.
Ruta fra Goole maps lastes ned før turen og kjøre offline.
Hvor lang tid jeg bruke kan min forholdsvis nye mobil med 4 500 mAh batteri ha strøm før den trenger lading ?
Godt spørsmål, antar det er nå i vinter i varmere strøk så du ikke kan bruke BMW Connected som jeg antar du har på 1250´n?

Erfaringsmessig så spiser GPS mye strøm, selv på en telefon. Enorm forskjell på batterilevetiden med og uten posisjontjenesten med GPS.
Men som Bjerknez er inne på holder nok en telefon lenger enn en ren GPS hva gjelder batteridrift. Selve GPS-modulen er litt energikrevende, har bygget en del droner med gps-modul og den utvikler en god del varme som igjen tyder på at den drar en god del milliampere. På telefoner er det vel kompass i den også.
Skjønner jo at du vil laste ned kart for å slippe å bruke data som er ganske dyrt i enkelte land. Minuset er at du mister live oppdateringer med kø, ulykker, stengte veier osv. som du ellers ville fått. Men det vil du jo heller ikke få på en GPS uten Trafikk-abonnement som også ofte bruker mobildata om det ikke er TMC som sendes over radiosignalene.

Om det ikke er USB eller 12v uttak du kan plugge et USB adapter i på sykelen, så er det sikkert lurt å ta med en powerbank med passe lang kabel.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Mobil som GPS.

Legg inn av erik m »

Bjerknez skrev: 14 des 2021, 17:30 På ukjente veier i ukjent land og kanskje spesielt i storbyer etc. ville valgt en dedikert GPS. Som hjelp og veiledning her i Norge er Google og mobil mer enn bra nok.

En mobiltelefon varer vertfall lenger enn en dedikert GPS. Vertfall de jeg har hatt. Siste jeg hadde var en TomTom Rider. Den spiste batterier.
Men Bjerknez, Rider'n kommer jo med kabling fra braketten; integrert sikring og kan kobles direkte på batteri, eller som jeg har tatt både den og DRL-lyktene på parklys. Batteritid er jo ikke relevant?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22846
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mobil som GPS.

Legg inn av Bjerknez »

Han snakker jo om mobiltelefon og lading her? Da regner jeg med at han tenker å bruke GPS uten kabel? Eller har jeg missforstått noe?

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Mobil som GPS.

Legg inn av erik m »

Bjerknez skrev: 14 des 2021, 23:37 Han snakker jo om mobiltelefon og lading her? Da regner jeg med at han tenker å bruke GPS uten kabel? Eller har jeg missforstått noe?
Jeg svarte egentlig på rider'n. Altså, problemstillingen er vel her mobiltelefon mot gps om jeg har skjønt det riktig. Og da er lading kontra direkte strømforsyning interessant å vurdere. Mobiltelefonen må eventuelt ha en USB-inngang, mens altså for tomtom rider ække det relevant, ettersom den kobles direkte på sykkelens batteri gjennom braketten. Altså fordelen med rider mot mobil.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Mobil som GPS.

Legg inn av erik m »

Og har du USB-inngang på sykkelen, eller lighteruttak, kan du jo også bruke det til å lade mobilen, mens ridern får strøm hele tida. Jeg er kanskje litt utafor tema nå?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22846
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mobil som GPS.

Legg inn av Bjerknez »

Datt av lasset litt her nå. Men for å svare mer direkte på spørsmålet til TS hvor han spør om hvor lenge en mobiltelefon varer når batteriet er er på 4.500mA kommer veldig ann på.

Det blir som å spøre hvor langt man kan kjøre på en bensintank uten å nevnte hva som er transportmiddelet.

Min erfaring er at Apple er konge på strømstyring. Jeg snakker da om iPhone. Jeg vet ikke hvordan dem klarer det, men dem har bare fått det til. Ingen av mine Android telefoner har lenger batteritid i praksis enn mine iPhoner. Android telefoner har ofte større batterier, men Apple har i mitt hode bevist at man kommer lenger med skikkelig strømstyring.

Spesielt i idle bruker Android telefoner mye strøm. Det er alltid ett eller annet jævelskap som ligger i bakgrunnen og surrer som bruker strøm. Selv om man avslutter, resetter and you name it. Det er vertfall mine erfaringer med android og apple telefoner jeg har eid.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Mobil som GPS.

Legg inn av rolf-arne »

Solo-rider skrev:Det går rette veien for litt mckjøring i god sommer temp...
Ukjente veier og tenker bruke mobilen litt som GPS.
Ruta fra Goole maps lastes ned før turen og kjøre offline.
Hvor lang tid jeg bruke kan min forholdsvis nye mobil med 4 500 mAh batteri ha strøm før den trenger lading ?
Har brukt den løsningen i 3 år...men har som oftest ladekabel innkoblet.

Uten kabling holder det 6-8 tima... men da kjører jeg radio eller musikk til hjelmen også.

Nå med R1250rt og fabrikk GPS, blir telefon backup...til planlegging osv...


Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22846
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mobil som GPS.

Legg inn av Bjerknez »

Et bittelite tips:

Batteribank.

Brukeravatar
Roargutten
Innlegg: 203
Registrert: 09 jun 2015, 11:40
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ 700 - 2020
Sted: Årnes

Re: Mobil som GPS.

Legg inn av Roargutten »

Her kan jeg skyte inn med min erfaring hvertfall.

Jeg hadde samme dilemma i våres, valgte å gå for Mobiltelefon som er dedikert til motorsykkelen. Kjøpte en "ny" brukt Samsung Galaxy S9.
Løsningen jeg valgte er følgende:

- Samsung Galaxy S9 med tvilling sim. Denne er også vanntett.
- QuadLock feste med trådløs lading mot mobilen.
- LocusMaps navigeringsapp på mobilen med Topografisk kart. (her kan man laste ned offline kart for ønsket området, evt bruke den online)
- Carpe Iter Controller for å kunne styre mobilen under kjøring.

Grunnen til at jeg valgte denne løsningen er flere. Synes det er mye enklere å jobbe med kart på mobilen enn på en dedikert GPS. Med riktig app for Navigering er også dette ganske så enkelt. Locus var tungvindt å bruke til jeg lærte meg den, men nå elsker jeg den.
Jeg har da også mulighet for å kunne laste inn Roadbook på mobilen og kjøre dette om jeg vil.
Jeg bruker forøvrig Drive Mode Dashboard som underliggende programvare på mobilen, sjekk det her https://www.drivemodedashboard.com/ .

Siden jeg har tvilling Sim på denne har jeg også koblet denne opp mot intercom slik at jeg får GPS stemme og telefonsamtaler rett på øret. Jeg har da også mulighet for å se hvem som ringer, og kan også gjennomføre en oppringing via Carpe Iter Controlleren uten å måtte stoppe eller ta av meg hansker.

Sier ikke at dette er den optimale løsningen for alle. Men jeg er hvertfall veldig fornøyd og mulighetene er mange. Vet mange også har gått for å bruke Samsung Active tablett i stedet for mobil, da får du en mye større skjerm om dette er ønskelig.
Men med mobilen montert på høykant er det ikke noe problem å se detaljer i kartet under kjøring.
2020 - Yamaha Tenerè 700
2014 - Suzuki V-strom 1000 - Til Salgs!

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Mobil som GPS.

Legg inn av oivindg »

Hvorfor ikke rigge til en kabel som kan lade mobilen underveis? Eller en mobilholder med trådløs lading. BMW'en har jo løsninger der strømmen styres av tenninga, slik at du ikke tømmer sykkelen for strøm hvis du glemmer å koble fra mobilen.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1037
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Mobil som GPS.

Legg inn av Domino »

Jeg har montert denne holderen for å kunne bruke navigasjon og/eller speedometer på mobilen:
IMG_20210321_144025.jpg
Holderen har uttak til ladestrøm og er koblet direkte til batteriet med sikring. Jeg har kjøpt en 50 cm USB-C kabel til formålet. "Speedometer-appen" jeg bruker ser slik ut:
Screenshot_20211215_085251_com.nezdroid.cardashdroid.jpg
Den brukes primært i bilen, men er også veldig grei for å sjekke misvisningen på speedometeret på sykkelen.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Roargutten
Innlegg: 203
Registrert: 09 jun 2015, 11:40
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ 700 - 2020
Sted: Årnes

Re: Mobil som GPS.

Legg inn av Roargutten »

oivindg skrev: 15 des 2021, 08:27 Hvorfor ikke rigge til en kabel som kan lade mobilen underveis? Eller en mobilholder med trådløs lading. BMW'en har jo løsninger der strømmen styres av tenninga, slik at du ikke tømmer sykkelen for strøm hvis du glemmer å koble fra mobilen.
Det sitter kabel på holderen til QuadLock, på denne er den er ladeplate som trådløst lader telefonen. Fordelen med dette er at da har man ikke en mulighet for vannintrengning gjennom ledning/ladeport på telefonen (som er det svakeste punktet) Og man kan enkelt hekte løs telefonen og putte den i lomma når du har parkert.
2020 - Yamaha Tenerè 700
2014 - Suzuki V-strom 1000 - Til Salgs!

Svar