Relé til Oxford Hotgrips

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
Grankongla
Innlegg: 37
Registrert: 15 jun 2019, 20:32
Motorsykkelen din: '21 RE Himalayan

Relé til Oxford Hotgrips

Legg inn av Grankongla »

Jeg tenker å smelle Oxford Hotgrips på min Himalayan når jeg får den, og selv om de har måling av batterispenning for å hindre flatt batteri så tenker jeg at det kan være kjekt å vurdere et relé likevel.

Hva slag relé er det jeg må få tak i for å få noe sånt til å funke? Eller er det kanskje sannsynlig å finne et relé på sykkelen man kan koble seg inn på?

Det beste hadde jo vært en skikkelig powerunit for å håndtere ekstrautstyr, men det koster nå litt så det er ikke aktuelt med det første.

mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Relé til Oxford Hotgrips

Legg inn av mekkern »

enkleste og billigste er et standard relee og ta strøm rett fra batteriet-styrestrøm fra tenningsnøkkel eller parklys.
eksempel biltema:
ENKELTRELÉ SIKRING,LUKKET,40A
42-305
Enkeltrelé med sikring, lukket, 40 A-sikringen kan skiftes til mindre hvis behov.

hvis flere uttak med egne sikringer ønskes monteres dette etter relee:
https://www.biltema.no/bil---mc/elektri ... 2000048431
litt passende kabel og kabelsko så er det i boks for under 200kr. :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Online
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Relé til Oxford Hotgrips

Legg inn av kjellv »

.. og monter relèet et sted der det får stå tørt og fint, så blir dette bra :thumleft

Grankongla
Innlegg: 37
Registrert: 15 jun 2019, 20:32
Motorsykkelen din: '21 RE Himalayan

Re: Relé til Oxford Hotgrips

Legg inn av Grankongla »

mekkern skrev: 12 mar 2022, 20:48 enkleste og billigste er et standard relee og ta strøm rett fra batteriet-styrestrøm fra tenningsnøkkel eller parklys.
eksempel biltema:
ENKELTRELÉ SIKRING,LUKKET,40A
42-305
Enkeltrelé med sikring, lukket, 40 A-sikringen kan skiftes til mindre hvis behov.

hvis flere uttak med egne sikringer ønskes monteres dette etter relee:
https://www.biltema.no/bil---mc/elektri ... 2000048431
litt passende kabel og kabelsko så er det i boks for under 200kr. :thumleft
Det ser perfekt ut det der ja! Jeg har en del kabelsko og div, så det burde bli billig dette.

Og det er vel ikke noe i veien for å bruke denne til et relé med fire kontakter? https://www.biltema.no/bil---mc/elektri ... 2000017798

Online
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Relé til Oxford Hotgrips

Legg inn av kjellv »

Grankongla skrev: 13 mar 2022, 12:25
mekkern skrev: 12 mar 2022, 20:48 enkleste og billigste er et standard relee og ta strøm rett fra batteriet-styrestrøm fra tenningsnøkkel eller parklys.
eksempel biltema:
ENKELTRELÉ SIKRING,LUKKET,40A
42-305
Enkeltrelé med sikring, lukket, 40 A-sikringen kan skiftes til mindre hvis behov.

hvis flere uttak med egne sikringer ønskes monteres dette etter relee:
https://www.biltema.no/bil---mc/elektri ... 2000048431
litt passende kabel og kabelsko så er det i boks for under 200kr. :thumleft
Det ser perfekt ut det der ja! Jeg har en del kabelsko og div, så det burde bli billig dette.

Og det er vel ikke noe i veien for å bruke denne til et relé med fire kontakter? https://www.biltema.no/bil---mc/elektri ... 2000017798
Dette kan du bruke. Det er beregnet til et relè med 5 bein, du trenger bare 4. Du klipper bare av den kabelen du ikke skal bruke.

mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Relé til Oxford Hotgrips

Legg inn av mekkern »

kjellv skrev: 13 mar 2022, 21:07
Grankongla skrev: 13 mar 2022, 12:25
mekkern skrev: 12 mar 2022, 20:48 enkleste og billigste er et standard relee og ta strøm rett fra batteriet-styrestrøm fra tenningsnøkkel eller parklys.
eksempel biltema:
ENKELTRELÉ SIKRING,LUKKET,40A
42-305
Enkeltrelé med sikring, lukket, 40 A-sikringen kan skiftes til mindre hvis behov.

hvis flere uttak med egne sikringer ønskes monteres dette etter relee:
https://www.biltema.no/bil---mc/elektri ... 2000048431
litt passende kabel og kabelsko så er det i boks for under 200kr. :thumleft
Det ser perfekt ut det der ja! Jeg har en del kabelsko og div, så det burde bli billig dette.

Og det er vel ikke noe i veien for å bruke denne til et relé med fire kontakter? https://www.biltema.no/bil---mc/elektri ... 2000017798
Dette kan du bruke. Det er beregnet til et relè med 5 bein, du trenger bare 4. Du klipper bare av den kabelen du ikke skal bruke.
Eller bare bruke kabelskoa rett på relee.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Grankongla
Innlegg: 37
Registrert: 15 jun 2019, 20:32
Motorsykkelen din: '21 RE Himalayan

Re: Relé til Oxford Hotgrips

Legg inn av Grankongla »

mekkern skrev: 13 mar 2022, 23:00Eller bare bruke kabelskoa rett på relee.
Det går fint det også ja, men alltid kjekt med en skikkelig konnektor. Jeg kom også over disse: https://www.biltema.no/bil---mc/elektri ... 2000048665
Interessant løsning, selv om det ikke skal være behov for det.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Relé til Oxford Hotgrips

Legg inn av Bjerknez »

Er det ikke litt rart at det ikke følger med et rele til disse Oxford varmeholkene?

EDIT:
Jeg sjekket en Youtube video hvor jeg ser at disse "premium" oxford varmeholkene har en innebygget sensor som leser batterispenningen samt vibrasjonene i sykkelen og som dermed slår seg av hvis batterispenningen synker under ett visst nivå og eller den ikke kjenner noen vibrasjoner/bevegelser over tid.

Det utelukker jo jo kanskje behovet for et rele, men som nevnt så ville jeg nok uansett sikret meg her og montert rele :)

Grankongla
Innlegg: 37
Registrert: 15 jun 2019, 20:32
Motorsykkelen din: '21 RE Himalayan

Re: Relé til Oxford Hotgrips

Legg inn av Grankongla »

Bjerknez skrev: 14 mar 2022, 05:35 Er det ikke litt rart at det ikke følger med et rele til disse Oxford varmeholkene?

EDIT:
Jeg sjekket en Youtube video hvor jeg ser at disse "premium" oxford varmeholkene har en innebygget sensor som leser batterispenningen samt vibrasjonene i sykkelen og som dermed slår seg av hvis batterispenningen synker under ett visst nivå og eller den ikke kjenner noen vibrasjoner/bevegelser over tid.

Det utelukker jo jo kanskje behovet for et rele, men som nevnt så ville jeg nok uansett sikret meg her og montert rele :)
Helt riktig. Jeg trenger egentlig ikke relé her, men det vil være nyttig for fremtidig utstyr uansett så kjekt å ha slikt planlagt først som sist. Og man kan nå aldri være for sikker mot flatt batteri heller.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Relé til Oxford Hotgrips

Legg inn av Bjerknez »

Følger det med sikring og sikringsholder til settet da? Dette er vel minst like viktig i tillfelle kortslutning? Jeg vet jo man kan fikse dette selv uansett, men det burde uansett fulgt med, noe jeg håper det gjør?

Grankongla
Innlegg: 37
Registrert: 15 jun 2019, 20:32
Motorsykkelen din: '21 RE Himalayan

Re: Relé til Oxford Hotgrips

Legg inn av Grankongla »

Bjerknez skrev: 14 mar 2022, 17:18 Følger det med sikring og sikringsholder til settet da? Dette er vel minst like viktig i tillfelle kortslutning? Jeg vet jo man kan fikse dette selv uansett, men det burde uansett fulgt med, noe jeg håper det gjør?
Jepp, de har sikringsholder på ledningen. Det er jo et ganske solid produkt det her, så kjenner jeg meg rett blir det sikkert montering rett på batteriet først, så får jeg styre med relé når mer utstyr skal inn også. De er jo tross alt laget for det.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Relé til Oxford Hotgrips

Legg inn av Bjerknez »

Grankongla skrev: 14 mar 2022, 18:21
Bjerknez skrev: 14 mar 2022, 17:18 Følger det med sikring og sikringsholder til settet da? Dette er vel minst like viktig i tillfelle kortslutning? Jeg vet jo man kan fikse dette selv uansett, men det burde uansett fulgt med, noe jeg håper det gjør?
Jepp, de har sikringsholder på ledningen. Det er jo et ganske solid produkt det her, så kjenner jeg meg rett blir det sikkert montering rett på batteriet først, så får jeg styre med relé når mer utstyr skal inn også. De er jo tross alt laget for det.
Ja, noe annet ville bare vært rart :)

Hadde Oxford på cruiseren jeg hadde. Funka bra det :thumleft

Svar