Mulig å fjerne (oksiderings?)flekker på aluminiumstoppboks?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Mulig å fjerne (oksiderings?)flekker på aluminiumstoppboks?

Legg inn av AJ »

Fortsatt ikke kjøreklart her jeg bor. Men gjør forberedelser. Som bla. å finne fram div. ting, som sidevesker og toppboks.
Og da jeg fant fram den nye GIVI Trek aluminiumstoppboksen, som jeg kjøpte på tampenav fjorårssesomngen så jeg at den hadde fått flere små grå flekker på flere av flatene - se bilde nedersyt i innlegget.
Prøvde å vaske de vekk, men det gikke så jeg regner med at dette er flekker som skyldes oksidering. Skuffende at det dukker opp slike på en ganske så ny toppboks, som ble grundig vasket med vann og vanlig bilshampo med spyling fra hageslange før de ble satt bort i garasjen for vinteren i fjor høst.

Ser ikke spesielt pent ut, men boksen gjør jo naturligvis jobben sin og vil utvilsom få noen bruksmerker etter hvert. Så flekkene er til å leve med.
Men hvis det finnes en løsning for å få dem vekk så prøver jeg gjerne det.
Så da er spørsmålet:
Har noen der ute opplevd det samme?
Og sitter noen med en løsning på hvordan man fjerner disse flekkene?

Har lest litt om Ferro-Bet Alu-Rens, men usikker på hvordan denne virker...
aluflekker1.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
utc
Innlegg: 341
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: Mulig å fjerne (oksiderings?)flekker på aluminiumstoppboks?

Legg inn av utc »

Disse vil jeg tro er permanente. Blir hele eller deler av oksydasjonsbelegget fjernet på aluminium så er det borte. Det du imidlertid kan gjøre er å ta vekk oksydasjonsbelegget på hele boksen, polere den opp, rense den på nytt og bruke en transparent lakk som er brukanes på . REsultatet blir som regel veldig bra, men det tar tid og er en kjedelig jobb. Hva du kan bruke for å fjerne alt er en sitron . Del i to gni i sirkler. Det krever en del sitroner. Alternativt kan du bruke noe lurium jeg har i garasjen som er velegnet til det du skal bruke den på om du er denne veien. Men det er sikkert andre måter å få dette til på også som er minst like fine. Mitt tips er at du ikke kjøper deg bort på meningsløse kjemikalier.
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Mulig å fjerne (oksiderings?)flekker på aluminiumstoppboks?

Legg inn av AJ »

Takker for svar, utc :drg .
Sitroner er fortsatt rimelig og prøves i morgen :) .

Men lurer ikke rent lite på luriumet du har i garasjen... :scratch ;) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Mulig å fjerne (oksiderings?)flekker på aluminiumstoppboks?

Legg inn av mekkern »

Alkalisk såpe med høy ph har nok skylda her.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Mulig å fjerne (oksiderings?)flekker på aluminiumstoppboks?

Legg inn av AJ »

mekkern skrev: 21 mar 2022, 20:26 Alkalisk såpe med høy ph har nok skylda her.
Kan godt være.
Men har aldri opplevd noe som ligner dette på andre alu.flater med samme vaskemiddel. Som f.eks. alu.flatene på sideveskene...

Uansett skal jeg prøve sitroneksperimentet.
Men henger meg ikke veldig opp i disse flekkene siden det er mst utbredt på freamsiden av boksen.
Og der har jeg vært på jakt etter en ryggstøtte å sette på. Disse flekkene satte i gang et søk og jeg endte opp med disse greiene fra Kina.
Tror jeg vil kle boksen bra:
Ryggstøtte tb.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

PtoV
Innlegg: 20
Registrert: 09 jul 2020, 22:19
Motorsykkelen din: Riskoker 1100cc AT

Re: Mulig å fjerne (oksiderings?)flekker på aluminiumstoppboks?

Legg inn av PtoV »

Bruk en basisk løsning med forsiktighet, caustic soda spiser aluminium så hvis du gjør en liten test først på et ikke så synlig sted med uttynnet plumbo el.l og det funker så er det bare å lakke med f,eks transparent felglakk.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mulig å fjerne (oksiderings?)flekker på aluminiumstoppboks?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har nevnt dette tidligere. Å bruke sterke kjemikalier/såper/avfetting på MC er overkill. På lakkerte flater fungerer det bra, men det er generelt lite av dette på mange motorsykler. Plast og aluminium og spesielt ubehandlet plast/aluminium tåler ikke sterke kjemikalier. Det kan fungere en gang, to ganger, ti ganger, og plutselig skjærer det seg.

Det har skjedd meg flere ganger. Den ene gangen ble den sorte plasten rundt radiatoren på min første S1000R så stygg etter en runde avfetting at jeg rett og slett måtte bytte den.

Den andre gangen var motorblokka på min Triumph StreetTriple som var sort. Denne fikk små flekker som aldri forsvant igjen. Rett etter bruk av avfetting. Men i begge tillfellene fungerte det fint til å begynne med. Men plutselig gikk det galt.

Derfor så vil jeg fraråde all bruk av avfetting på motorsykler. Det er for mange hensyn og ta med tanke på forskjellige underlag og kvaliteter til at jeg tar sjansen. Det er også sjeldent behov for å bruke sterke kjemikalier på motorsykler som blir stelt bra med ellers.

Jeg kan være tilbøyelig og bruke avfetting på pulverlakkerte felger. Disse tåler mye juling, men ellers har jeg sluttet og bruke det.

De flekkene du har der AJ minner meg litt om flekkene jeg hadde på motorblokka på Triumph Street Triplen jeg hadde. Det virker som om du ikke har spylt av produktet skikkelig slik at det har ligget på og "etse". Dette er spesielt ille hvis sykkelen står i solskinn. Aldri sprute kjemikalier på en varm sykkel eller i sola.

Nå vet ikke jeg hvor ille nettopp ditt problem er, men jeg ville testet clay, eller litt rubbing. Merk da at du "sliper" boksene litt og flatene kan fremstå blankere. Så hvis du gjør dette så bør du gjøre dette på alle boksene hvis du vil dem skal se like ut.

Når det er sagt så kan det igså se ut som vanlige water spots. Altså kalk fra vann som blir liggende igjen hvis du ikke tørker skikkelig. Disse fkerner du dog lett med egnede kjemikalier eller en clay.

Brukeravatar
Roargutten
Innlegg: 203
Registrert: 09 jun 2015, 11:40
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ 700 - 2020
Sted: Årnes

Re: Mulig å fjerne (oksiderings?)flekker på aluminiumstoppboks?

Legg inn av Roargutten »

Bjerknez skrev: 21 mar 2022, 22:03 Jeg har nevnt dette tidligere. Å bruke sterke kjemikalier/såper/avfetting på MC er overkill. På lakkerte flater fungerer det bra, men det er generelt lite av dette på mange motorsykler. Plast og aluminium og spesielt ubehandlet plast/aluminium tåler ikke sterke kjemikalier. Det kan fungere en gang, to ganger, ti ganger, og plutselig skjærer det seg.

Det har skjedd meg flere ganger. Den ene gangen ble den sorte plasten rundt radiatoren på min første S1000R så stygg etter en runde avfetting at jeg rett og slett måtte bytte den.

Den andre gangen var motorblokka på min Triumph StreetTriple som var sort. Denne fikk små flekker som aldri forsvant igjen. Rett etter bruk av avfetting. Men i begge tillfellene fungerte det fint til å begynne med. Men plutselig gikk det galt.

Derfor så vil jeg fraråde all bruk av avfetting på motorsykler. Det er for mange hensyn og ta med tanke på forskjellige underlag og kvaliteter til at jeg tar sjansen. Det er også sjeldent behov for å bruke sterke kjemikalier på motorsykler som blir stelt bra med ellers.

Jeg kan være tilbøyelig og bruke avfetting på pulverlakkerte felger. Disse tåler mye juling, men ellers har jeg sluttet og bruke det.

De flekkene du har der AJ minner meg litt om flekkene jeg hadde på motorblokka på Triumph Street Triplen jeg hadde. Det virker som om du ikke har spylt av produktet skikkelig slik at det har ligget på og "etse". Dette er spesielt ille hvis sykkelen står i solskinn. Aldri sprute kjemikalier på en varm sykkel eller i sola.

Nå vet ikke jeg hvor ille nettopp ditt problem er, men jeg ville testet clay, eller litt rubbing. Merk da at du "sliper" boksene litt og flatene kan fremstå blankere. Så hvis du gjør dette så bør du gjøre dette på alle boksene hvis du vil dem skal se like ut.

Når det er sagt så kan det igså se ut som vanlige water spots. Altså kalk fra vann som blir liggende igjen hvis du ikke tørker skikkelig. Disse fkerner du dog lett med egnede kjemikalier eller en clay.
Slo meg også at dette fort kan være vanlige waterspots og at en waterspotremover kan ta seg av jobben.
2020 - Yamaha Tenerè 700
2014 - Suzuki V-strom 1000 - Til Salgs!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mulig å fjerne (oksiderings?)flekker på aluminiumstoppboks?

Legg inn av Bjerknez »

Det tok litt tid, men jeg har nå vertfall lært. Avfetting/sol/varme er en ekstremt dårlig kombinasjon. Pulverlakk og til dels vanlig lakkerte flater tåler det nok (slett ingen garanti her heller) men glem å bruke det på plast og "skjøre" metaller.

En stor myk vaskebørste og vanlig såpevann er mer enn bra nok til å få de fleste motorsykler rene.

Med mildt såpevann, en felgbørste og en soft børste for motor etc. samt en wash mitt for de finere delene som ikke blir like skitne som sal/tank etc. så har du det du trenger.

Det aller viktigste er at sykkelen er 100% kald når du vasker den OG at du tørker den skikkelig etterpå. Bruk gjerne trykkluft for å blåse av alt som er vann.

jeg vet mange tar snarveier her og jeg har gjort det selv. Som oftest går det bra, helt til det ikke gjør det...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Mulig å fjerne (oksiderings?)flekker på aluminiumstoppboks?

Legg inn av AJ »

Kalk i vannet er ikke et ukjent fenomen her jeg bor, så det kan være det har forårsaket flekkene.
Har bestilt dette produktet:
https://www.autodude.no/no/produkt/kalk ... _waterspot

Så får vi som dette funker. Hvis ikke så er det trolig greit å ha uansett.

Takker for synspunkter, meninger og forslag :thumleft .
Tar gjerne i mot enda flere, spesielt erfaringer fra tilfeller som ligner.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mulig å fjerne (oksiderings?)flekker på aluminiumstoppboks?

Legg inn av Bjerknez »

Mye er nevnt fra min side, men bruk vanlig PH nøytral såpe og hageslange samt noen gode børster og en vaskehanske så går alt bra. Skyll bort all såpe SKIKKELIG med rikelig med vann. Og ALDRI vask en sykkel når den er varm etter en kjøretur eller når den står i solen. :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Mulig å fjerne (oksiderings?)flekker på aluminiumstoppboks?

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 22 mar 2022, 08:10 Mye er nevnt fra min side, men bruk vanlig PH nøytral såpe og hageslange samt noen gode børster og en vaskehanske så går alt bra. Skyll bort all såpe SKIKKELIG med rikelig med vann. Og ALDRI vask en sykkel når den er varm etter en kjøretur eller når den står i solen. :)
Har fulgt alle disse rådene, men har nok ikke vært like oppmerksom på betydningen av rett såpkevalitet... :-k .
Men igjen synes jeg det er rart at det ble flekker på denne GIVI boksen. Har aldri opplevd tidligere noe som ligner på andre alu.flater, som jeg har vasket på samme måte... :scratch .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mulig å fjerne (oksiderings?)flekker på aluminiumstoppboks?

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 22 mar 2022, 08:23
Bjerknez skrev: 22 mar 2022, 08:10 Mye er nevnt fra min side, men bruk vanlig PH nøytral såpe og hageslange samt noen gode børster og en vaskehanske så går alt bra. Skyll bort all såpe SKIKKELIG med rikelig med vann. Og ALDRI vask en sykkel når den er varm etter en kjøretur eller når den står i solen. :)
Har fulgt alle disse rådene, men har nok ikke vært like oppmerksom på betydningen av rett såpkevalitet... :-k .
Men igjen synes jeg det er rart at det ble flekker på denne GIVI boksen. Har aldri opplevd tidligere noe som ligner på andre alu.flater, som jeg har vasket på samme måte... :scratch .
Som jeg skrev så kan det gå bra 1-2-10 ganger. Plutselig så skjærer det seg helt.

Plast som feks. finnes på sykler (ubehandlet) tørker ut og porene i plasten åpner seg ved gjevnlig vask og bruk av sterk avfetting etc. Brått en dag så er ulykken et faktum.

Du er heldig som kun fikk litt på metallboksen som sikkert også kan fjernes. Tenk hvis du fikk dette på hele motorblokka i alle kriker og kroker. Nærmest umulig og få bra igjen.

På sort plast ville jeg brukt plastfornyer hver gang etter vask. Kunsten er å holde plasten "fet" hele tiden. Da tåler dne mer juling og beskytter den fra sollyset. Det samme gjelder lakk. Lakkerte flater tåler endel, men sleng på en god voks så får dne litt beskyttelse. Dette gjelder også andre steder på sykkelen.

Smør inn slanger etc. med gummifornyer, sett inn salen med skinnkrem eller lignende. Det er litt jobb, men det å ha en ren motorsykkel vertfall for min del handler ikke om såpe og vann, men hele prosessen vedrørende beskyttelse etc. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mulig å fjerne (oksiderings?)flekker på aluminiumstoppboks?

Legg inn av Bjerknez »

Hvis du får plast som blir falmet og nesten hvit etter avfetting kan du som regel få denne plasten til å se ut som ny igjen med varmluftpistol.



PS! Har ikke testet dette selv. men hvis alt annet er misslykket så er det verdt forøket. :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Mulig å fjerne (oksiderings?)flekker på aluminiumstoppboks?

Legg inn av AJ »

Har god erfaring med Polytrol fra Owatrol på sorte plastdeler.
Funker fint på andre flater også. Også metallflater.
Kanskje til og med aluminium :-k ?
Prøve senere idag på en liten og "usynlig" flate.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar