Mulig å fjerne (oksiderings?)flekker på aluminiumstoppboks?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mulig å fjerne (oksiderings?)flekker på aluminiumstoppboks?

Legg inn av Bjerknez »

Det er nettopp en av grunnene til at jeg mener det er viktig at man faktisk tørker ren sykkelen etter en vask. Det har jeg alltid gjort (uten unntak) når jeg vasker sykkelen hjemme.

En annen grunn til å tørke ren sykkelen er at den holder seg ren lenger. Veistøv etc. fester seg veldig lett til fuktige/våte områder og da blir det fort stygt igjen.

Jeg har gitt mange advarseler om dette her på forumet vedrørende bruk av avfetting. Mange ignorerer det nok fordi det har gått bra så langt og det er det som er litt skummelt.

Tenk hvis disse flekkene som AJ fikk på toppbåksen var på hele motorblokka? Helt umulig og polere bort og man er dømt til å leve med det. Sykkelen vil også falle en del i verdi.

Så konklusjonen er, igjen, IKKE bruk avfetting på motorsykkelen uhemmet, og spesielt ikke i solskinn eller når sykkelen er varm. Avfetting kan i sjeldne tilfeller brukes på felger etc. da disse er pulverlakkerte og tåler mer juling. Lakkerte flater pleier også og gå bra, men ellers styr unna.

En myk børste eller en fluffy mikrofiber svamp med såpevann er uansett mye mer effektiv enn avfetting.

Brukeravatar
Roargutten
Innlegg: 203
Registrert: 09 jun 2015, 11:40
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ 700 - 2020
Sted: Årnes

Re: Mulig å fjerne (oksiderings?)flekker på aluminiumstoppboks?

Legg inn av Roargutten »

Bjerknez skrev: 23 mar 2022, 06:07 Det er nettopp en av grunnene til at jeg mener det er viktig at man faktisk tørker ren sykkelen etter en vask. Det har jeg alltid gjort (uten unntak) når jeg vasker sykkelen hjemme.

En annen grunn til å tørke ren sykkelen er at den holder seg ren lenger. Veistøv etc. fester seg veldig lett til fuktige/våte områder og da blir det fort stygt igjen.

Jeg har gitt mange advarseler om dette her på forumet vedrørende bruk av avfetting. Mange ignorerer det nok fordi det har gått bra så langt og det er det som er litt skummelt.

Tenk hvis disse flekkene som AJ fikk på toppbåksen var på hele motorblokka? Helt umulig og polere bort og man er dømt til å leve med det. Sykkelen vil også falle en del i verdi.

Så konklusjonen er, igjen, IKKE bruk avfetting på motorsykkelen uhemmet, og spesielt ikke i solskinn eller når sykkelen er varm. Avfetting kan i sjeldne tilfeller brukes på felger etc. da disse er pulverlakkerte og tåler mer juling. Lakkerte flater pleier også og gå bra, men ellers styr unna.

En myk børste eller en fluffy mikrofiber svamp med såpevann er uansett mye mer effektiv enn avfetting.
Enig her, avfetting er stort sett totalt unødvendig på motorsyklene som hvertfall vises på bilder her inne.
Normalt støv og smuss vasker man skånsomt og enkelt bort med en vanlig bilshampo og egnede børster eller svamper av god kvalitet.

Eneste stedet jeg kan se for meg behov for avfetting vil være om det er mye søl i forbindelse med kjedesmøring eller lignende.

Avfettingen av varierte typer er noe man benytter seg av ved petroleumsbasert søl eller fastgrodd saltlake. Støv, sand, gjørme eller lignende løses enkelt opp, og ofte bedre med rent vann eller evt en liten slump med bilshampo.


Og bare for å ha nevnt det også, waterspotremover skal man også være forsiktig med, den er etsende som man bruker den kun der den trengs og nøytraliseres med mildt såpevann og mye skylling etter bruk.

Metallparikkelfjernere, som man ofte bruker som felgrens eller lignende skal man også være særdeles forsiktig med å bruke på rene metalloverflater, de blir fort skadet og det er mye jobb å få tilbake finishen.

Når det gjelder sånt som toppboksen her ville det nok ha hjulpet å legge en coating beregnet for rent metall f.eks, da får man en ekstra beskyttende hinne mot vær og vind. Coating vil også gjøre en fantastisk god jobb med å hente opp matt plast og gir denne en holdbar look.


Og ikke minst, tørk altid etter vask. Vannrester med varierte mengder kalk gjør skader på både lakk og metall, og enda værre om det får hjelp av solen.
2020 - Yamaha Tenerè 700
2014 - Suzuki V-strom 1000 - Til Salgs!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mulig å fjerne (oksiderings?)flekker på aluminiumstoppboks?

Legg inn av Bjerknez »

Roargutten skrev: 23 mar 2022, 06:46
Bjerknez skrev: 23 mar 2022, 06:07 Det er nettopp en av grunnene til at jeg mener det er viktig at man faktisk tørker ren sykkelen etter en vask. Det har jeg alltid gjort (uten unntak) når jeg vasker sykkelen hjemme.

En annen grunn til å tørke ren sykkelen er at den holder seg ren lenger. Veistøv etc. fester seg veldig lett til fuktige/våte områder og da blir det fort stygt igjen.

Jeg har gitt mange advarseler om dette her på forumet vedrørende bruk av avfetting. Mange ignorerer det nok fordi det har gått bra så langt og det er det som er litt skummelt.

Tenk hvis disse flekkene som AJ fikk på toppbåksen var på hele motorblokka? Helt umulig og polere bort og man er dømt til å leve med det. Sykkelen vil også falle en del i verdi.

Så konklusjonen er, igjen, IKKE bruk avfetting på motorsykkelen uhemmet, og spesielt ikke i solskinn eller når sykkelen er varm. Avfetting kan i sjeldne tilfeller brukes på felger etc. da disse er pulverlakkerte og tåler mer juling. Lakkerte flater pleier også og gå bra, men ellers styr unna.

En myk børste eller en fluffy mikrofiber svamp med såpevann er uansett mye mer effektiv enn avfetting.
Enig her, avfetting er stort sett totalt unødvendig på motorsyklene som hvertfall vises på bilder her inne.
Normalt støv og smuss vasker man skånsomt og enkelt bort med en vanlig bilshampo og egnede børster eller svamper av god kvalitet.

Eneste stedet jeg kan se for meg behov for avfetting vil være om det er mye søl i forbindelse med kjedesmøring eller lignende.

Avfettingen av varierte typer er noe man benytter seg av ved petroleumsbasert søl eller fastgrodd saltlake. Støv, sand, gjørme eller lignende løses enkelt opp, og ofte bedre med rent vann eller evt en liten slump med bilshampo.


Og bare for å ha nevnt det også, waterspotremover skal man også være forsiktig med, den er etsende som man bruker den kun der den trengs og nøytraliseres med mildt såpevann og mye skylling etter bruk.

Metallparikkelfjernere, som man ofte bruker som felgrens eller lignende skal man også være særdeles forsiktig med å bruke på rene metalloverflater, de blir fort skadet og det er mye jobb å få tilbake finishen.

Når det gjelder sånt som toppboksen her ville det nok ha hjulpet å legge en coating beregnet for rent metall f.eks, da får man en ekstra beskyttende hinne mot vær og vind. Coating vil også gjøre en fantastisk god jobb med å hente opp matt plast og gir denne en holdbar look.


Og ikke minst, tørk altid etter vask. Vannrester med varierte mengder kalk gjør skader på både lakk og metall, og enda værre om det får hjelp av solen.
Amen :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mulig å fjerne (oksiderings?)flekker på aluminiumstoppboks?

Legg inn av Bjerknez »

Man kan ikke helt dra inn "detailerhånboka" for bil til MC verden. På lakkerte flater stemmer den, men på motorsykkel så snakker vi vel i hovedsak et mylder av forskjellige materialer. Alt fra aluminium, til plast og gummi etc. Å spraye alt med avfetting er nesten galematias spør du meg.

På billakk så er lakken det som utgjør hele førsteinntrykket. En blank bil ser utrolig bra ut, men det er fordi bilen består av 95% lakkerte flater. På motorsykkel er det annerledes. Det blir omtrent som å ta motorvask på bilen en gang i uken.

Så for guds skyld kjøp noen gode myke børster med myk bust, dypp den i såpevann og vask motor, felger etc. med denne og spyl godt av etterpå, samt tørk/blås rent.

Ingen grunn til å stå med svamp og dytte denne inn i alle kriker og kroker.

man skal gjøre det enklest mulig, men også mest mulig effektivt med bruk av minst mulig kjemikalier. :)

Brukeravatar
Roargutten
Innlegg: 203
Registrert: 09 jun 2015, 11:40
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ 700 - 2020
Sted: Årnes

Re: Mulig å fjerne (oksiderings?)flekker på aluminiumstoppboks?

Legg inn av Roargutten »

Bjerknez skrev: 23 mar 2022, 07:27 Man kan ikke helt dra inn "detailerhånboka" for bil til MC verden. På lakkerte flater stemmer den, men på motorsykkel så snakker vi vel i hovedsak et mylder av forskjellige materialer. Alt fra aluminium, til plast og gummi etc. Å spraye alt med avfetting er nesten galematias spør du meg.

På billakk så er lakken det som utgjør hele førsteinntrykket. En blank bil ser utrolig bra ut, men det er fordi bilen består av 95% lakkerte flater. På motorsykkel er det annerledes. Det blir omtrent som å ta motorvask på bilen en gang i uken.

Så for guds skyld kjøp noen gode myke børster med myk bust, dypp den i såpevann og vask motor, felger etc. med denne og spyl godt av etterpå, samt tørk/blås rent.

Ingen grunn til å stå med svamp og dytte denne inn i alle kriker og kroker.

man skal gjøre det enklest mulig, men også mest mulig effektivt med bruk av minst mulig kjemikalier. :)
Helt enig med deg her. Jeg unngår svamp sålangt jeg har mulighet.
Myke børste av varierte størrelser blir flittig brukt. Jeg har også selvsagt dedikerte børster til forskjellige bruksområder, men forventer ikke at hvermansen skal ta det så langt.

Har også dedikerte bøtter til forskjellige vaskeoppgaver med medfølgende børster, svamper, ullvotter. Men igjen, forventer ikke at alle andre er like "gale" som meg.
2020 - Yamaha Tenerè 700
2014 - Suzuki V-strom 1000 - Til Salgs!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mulig å fjerne (oksiderings?)flekker på aluminiumstoppboks?

Legg inn av Bjerknez »

Faktisk blir jo MC vasken enklere hvis man gjør det "riktig". Ingen grunn til å stå og gnikke med en svamp i alle kriker og kropker. Bare ta en litt stor myk børste dyppet i såpevann med langt skaft eller noe. Mye enklere.

Sykkelen er uansett ikke SÅ skitten at man må stå og gnikke. Da vasker man i såfall sykkelen alt for sjeldent :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Mulig å fjerne (oksiderings?)flekker på aluminiumstoppboks?

Legg inn av AJ »

Som nevnt tidligere så har jeg aldri før opplevd noe lignende før. Avfetting bruker jeg også i bare beskjedne mengder når MC'en er svært møkkete.
Avfetting brukes så og si aldri på sidevesker og toppboks. Husker ikke, men tror jeg ikke gjorde det denne gangen heller.
Men at flekkene mest sannsynlig såkalt hardt vann har jeg mest tro. Så å tørke godt etter vask er helt klart noe jeg vil være ekstra påpasselig med å gjøre heretter.
Ingen stor utfordring siden jeg har en svært effektiv Blaster Sidekick Air Dryer :) .

Har også begynt å bruke grønnsåpe i stedet for vanlig bilvaskshampo.

Dessverre har min faste leverandør av god gammaldags parafin de siste årene, sluttet å selge dette.
Beste og billigste avfettingen jeg noen gang har brukt! Men dessverre altså ikke lenger mulig å få tak i her i distriktet... :sorry
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

PtoV
Innlegg: 20
Registrert: 09 jul 2020, 22:19
Motorsykkelen din: Riskoker 1100cc AT

Re: Mulig å fjerne (oksiderings?)flekker på aluminiumstoppboks?

Legg inn av PtoV »

Givi har en you tube video om dette tema: https://youtu.be/ZgngmGjlWHQ

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Mulig å fjerne (oksiderings?)flekker på aluminiumstoppboks?

Legg inn av AJ »

PtoV skrev: 23 mar 2022, 08:18 Givi har en you tube video om dette tema: https://youtu.be/ZgngmGjlWHQ
WD-40 som avslutning.... :-k
Må kanskje prøves?
Samtidig sjekke ut Polytrol og faktisk også Fluid Film :O !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Nineball
Innlegg: 96
Registrert: 22 mai 2020, 15:47
Motorsykkelen din: 2005 Sportster 1200R/ 2006 Honda VFR800
Sted: Vestfold

Re: Mulig å fjerne (oksiderings?)flekker på aluminiumstoppboks?

Legg inn av Nineball »

Mye gode råd her, selv har jeg god erfaring med polytrol på mange overflater. Det jewg først ville gjort er å være sikker på om det er ren aluminiumsoverflate eller om den er behandlet på noen måte. Hvis det ligger et beskyttelseslag der er det viktig å behandle deretter, så du ikke risikerer å flekkvis ødelegge dette.
06 Honda Vfr800 2021-
05 HD Sportster 883R 2014-
03 Yamaha XJ600 2011-2014
85 Suzuki GSX 750ES 2002-2009

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Mulig å fjerne (oksiderings?)flekker på aluminiumstoppboks?

Legg inn av AJ »

Nineball skrev: 23 mar 2022, 08:48 Hvis det ligger et beskyttelseslag der er det viktig å behandle deretter, så du ikke risikerer å flekkvis ødelegge dette.
Godt poeng.
Men er ganske sikker på at denne Trekker Outback 58 boksen er ubehandlet og dermed også særlig utsatt for flekker og ikke minst utsatt for å få riper. Skal ikke mange gangers bruk før de første ripene dukker opp...
Men toppbokser som dette skal jo gjerne ha noen bruksmerker og "krigsskader" (småbulker osv.)... :crazy:
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Subsea79
Innlegg: 230
Registrert: 13 nov 2018, 09:28
Motorsykkelen din: 2020 BMW F900R

Re: Mulig å fjerne (oksiderings?)flekker på aluminiumstoppboks?

Legg inn av Subsea79 »

Bjerknez skrev: 23 mar 2022, 07:36 Faktisk blir jo MC vasken enklere hvis man gjør det "riktig". Ingen grunn til å stå og gnikke med en svamp i alle kriker og kropker. Bare ta en litt stor myk børste dyppet i såpevann med langt skaft eller noe. Mye enklere.

Sykkelen er uansett ikke SÅ skitten at man må stå og gnikke. Da vasker man i såfall sykkelen alt for sjeldent :)
Støtter denne!
Etter jeg byttet ut svamp/vaskehanske med en myk børste passende til formålet, har vask av sykkelen blitt MYE enklere.
Jeg må også legge til at å investere i et hjelpemiddel for å blåse sykkelen tørr, er verdt vær en krone :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mulig å fjerne (oksiderings?)flekker på aluminiumstoppboks?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg pleier og bruke litt parafin (eller WD40) hvis jeg skal ta en lett vask av eksospotter og ellers andre motordeler. Det skader jo ikke og legger seg som en slags hinne. Ikke noen sterk hinne, men jeg synes parafin gjør en god jobb. Parafin bruker jeg også på felger når jeg skal shine opp dem inni mellom.

Parafin løser også opp oljeflekker etc.

Men jeg holder alt av kjemikalier unna plast. Der og på resten av sykkelen gjelder kun vanlig såpevann med PH nøytral såpe.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Mulig å fjerne (oksiderings?)flekker på aluminiumstoppboks?

Legg inn av AJ »

Da har jeg gitt sideveskene en omgang med det som har blitt min absolutt foretrukne smørespray, nemlig Fluid Film :prf .
Alu.flatene på de sju år gamle originale KTM veskene virker å være langt mindre sårbare for riper og flekker enn aluminiumen som GIVI har på sine Trekker bokser. Det får så være. Disse forskjellene er det uproblematisk å forholde seg til. Men greit å være klar over slik at man tar sine forholdsregler, både ved bruk og når de skal vasker.

Så prøvde jeg Fluid Film for første gang på sorte ulakkerte plastdetaljer hvor sprayen ga et skinnende flott resultat på både sideveskene og toppboksen.
Meget bra resultatet, tør jeg påstå. Bedre enn Owatrols Polytrol, faktisk.

Fluid Film skryter på seg at skitt og andre ureinheter (insekter, olje fra asfalt osv.) ikke skal feste seg så godt på flater behandlet med sprayen deres. Men det gjenstår jo å se når sesongen her jeg bor forhåpentligvis er i gang om en snau uke.
Er fortsatt noe cm. hardpakket snø og is på delere av veien fra her vi bor...

Og så, her et par bilder av boksene etter Fluid Film poleringen:
FluFi pol.JPG
FluFi pol1.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mulig å fjerne (oksiderings?)flekker på aluminiumstoppboks?

Legg inn av Bjerknez »

Slik jeg har forstått det så skal fluidfilm beskytte og smøre. Akkurat som WD40. Jeg tror nesten du like godt kunne prøvd parafin, eller til og med diesel. Jeg oppfordrer deg ikke til å prøve, men jeg foretrekker nok produkter beregnet for plast.

Men resultatet ser bra ut på bildene AJ. Personlig har jeg lært nok ganger at jeg ikke vil ha noe lurium på plasten.

Svar