Kaffekopp/termos for MC turene?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Kaffekopp/termos for MC turene?

Legg inn av rolf-arne »

Kaffe avtale på Shell det har vi her - den enkle grunn -- at vi bare har Shellstasjon på øya --- og at den er samlingspunkt for yrkessjøfører og MC-folk som stort sett er de samme.

Om du skal fylle et par kopper på kanna så har du 15 minutt mellom hver påfyll kvittering... på telefon appen.

Men om jeg skal følge dine argumenter fra tidligere i tråden så koker du vann eller kaffe om kvelden/morgenen for å ha med på tur...

du har vel en voksen tank så du fyller en til 2 ganger om dag... som jeg normalt gjør - har vært opp til 4 ganger på et døgn - (mellom 25-45 mil på hver fylling)

Men om du kjører 20-30 mil så holder ikke ,5L kaffe --- om du ikke kombinerer med flere Kafè besøk --

Typisk for meg er 1,2 /1,5 liters termos Stanley/ og en annen med like god kvalitet... fylles på morgen eller ved frokost og holder hele kjøredagen. Bruker mest pulverkaffe - da har jeg også vann til Rett-i-Koppen og Real-turmat .

Men nå holder jeg tanken åpen for å tenke presskanne eller egen kaffe termos --- men det største problemet er at jeg har brukt litt tid i dag på å leite etter den røde termosen min - den æ ikke husker navnet på - kan være at den står i gammelhuset... ergelig...

Å ha med litt ekstra er jo fin - da kan man jo by på kaffe om man møter hyggelige folk på et fergeleie eller andre plasser.... på MC-siden tour osv.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kaffekopp/termos for MC turene?

Legg inn av Bjerknez »

Voksen og voksen fru blom. Tanken er på 19 liter (ish) og i følge kjlrekomputer er rekkevidden 23 mil. Så 20 mil er nok absolutt maks. Men så fyller man jo gjerne oftere enn det, så jeg tipper tre fyllinger pr. Dag hvis man kjlrer hele dagen.

Jeg tror en shell avtale og en egen termokopp av litt størrelse er veien å gå for min del. :)

mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Kaffekopp/termos for MC turene?

Legg inn av mekkern »

Har en Thermos work som holder hele dage/ kvelden.
Men sånn for jobb bruk/ mc turer så er Ikea termokoppen suveren for min bruk- 0.4 liter og kan etterfylles utpå dagen.
Ikke verdens beste å drikke av men den er enkel med trykk- knapp og fyller jeg den med trakteren på jobben kl7 så holder den varmen hele dagen hvis jeg ikke bøtter innpå tidlig.
Kostet 79 kr da jeg kjøpte men 99 nå...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kaffekopp/termos for MC turene?

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 27 mar 2022, 23:40 Har en Thermos work som holder hele dage/ kvelden.
Men sånn for jobb bruk/ mc turer så er Ikea termokoppen suveren for min bruk- 0.4 liter og kan etterfylles utpå dagen.
Ikke verdens beste å drikke av men den er enkel med trykk- knapp og fyller jeg den med trakteren på jobben kl7 så holder den varmen hele dagen hvis jeg ikke bøtter innpå tidlig.
Kostet 79 kr da jeg kjøpte men 99 nå...
Har selv en Thermos Work termos. En slik rød en med blank kopp og kraftig gummiert håndtak og antiskli under etc. men denne blir alt for stor og klumpete å ta med på tur synes jeg.

Jeg tenker jeg stikker innom XXL i dag og kikker. Dem har godt utvalg i termoser og etter litt lesning så tror jeg at jeg går for en 0.7l Thermos. Jeg ser merket "Thermos" stadig kommer godt ut i tester og tross alt koster jo ikke disse termosene all verden.

Men den Work termosen jeg har har jeg hatt i snart 15 år og madamme nhar den med på sine daglige skogsturer. En veldig bra termos, men altså litt stor og klumpete.
Sist redigert av Bjerknez den 08 apr 2022, 06:02, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 460
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Kaffekopp/termos for MC turene?

Legg inn av Canutus »

Jeg har og en slik rød Thermos (tror den er 1,2L og som også fåes i sort), som er helt fabelaktig, men altså litt for stor til en mc-tur. Men ser ikke bortifra det kommer en 0,7L i kofferten en dag.
Hadde en tidligere versjon av en 1L Thermos, men den tålte bare nesten å bli overkjørt av traktoren. Den holdt tett, men isolasjonen var omtrent som en typisk "reklametermos".

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Kaffekopp/termos for MC turene?

Legg inn av Gammelsmurfen »

Termos av merket Thermos blir sjelden feil, solide nok er de fleste ståltermoser/merker men det med å holde på varmen er det store sprik på.
Selvfølgelig er det andre merker som er bra også, men Thermos er som regel ganske bankers.
Thermos Every day er på 0,7 liter

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kaffekopp/termos for MC turene?

Legg inn av Bjerknez »

Det ble denne :)
11CEB7CD-7634-436D-8E7F-CC8986E2D501.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Kaffekopp/termos for MC turene?

Legg inn av Gammelsmurfen »

Blir nok bra! Gjelder bare å huske oppvarming med varmt vann først, selv om man har det ofte litt travelt med å komme seg ut.
Så slipper man det varmetapet med å varme kald termos med kaffen, må innrømme at det hender jeg glemmer det før det er for seint :-)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kaffekopp/termos for MC turene?

Legg inn av Bjerknez »

Gammelsmurfen skrev: 29 mar 2022, 16:25 Blir nok bra! Gjelder bare å huske oppvarming med varmt vann først, selv om man har det ofte litt travelt med å komme seg ut.
Så slipper man det varmetapet med å varme kald termos med kaffen, må innrømme at det hender jeg glemmer det før det er for seint :-)
Kan vel egentlig ikke huske sist jeg varmet den opp først, hehe. Men den funker nå allikevel :thumleft

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Kaffekopp/termos for MC turene?

Legg inn av Gammelsmurfen »

Bjerknez skrev: 29 mar 2022, 17:21
Gammelsmurfen skrev: 29 mar 2022, 16:25 Blir nok bra! Gjelder bare å huske oppvarming med varmt vann først, selv om man har det ofte litt travelt med å komme seg ut.
Så slipper man det varmetapet med å varme kald termos med kaffen, må innrømme at det hender jeg glemmer det før det er for seint :-)
Kan vel egentlig ikke huske sist jeg varmet den opp først, hehe. Men den funker nå allikevel :thumleft
Går fint uten dersom det ikke er noen timer til man skal drikke den, eller kjølig ute.
Men at man får et raskt varmetap i starten da man heller varm drikke i en kald ståltermos er det liten tvil om.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kaffekopp/termos for MC turene?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg kan nesten ikke huske at jeg har forvarmet en termos i det hele tatt faktisk. Kaffen holder seg varm nok i vertfall minst 10 timer uten problemer. Etter 10 timer er den normalt sett drukket opp for lengst uansett. :)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kaffekopp/termos for MC turene?

Legg inn av AJ »

Litt inspirert av denne tråden, men det som lokket meg mest utpå med kjøpefingeren var god tilbudspris i Milrab nettbutikken og ikke minst kun kr. 29,- i tillegg for å få den levert i postkassa :crazy: , en Stanley 0,75 l termos.

Stanley termoser har visst tålt det meste siden produktet først så dagens lys så langt tilbake som i 1913, iflg. produsenten.
Satser på at den jeg har kjøpt er like solid til tross for at den (faktsik :O ) er "Ethically manufactured in China", hva nå det måtte betyr :eh .
Første jeg tenkte da jeg så dette var at "eh... vi beklagetr at termosen er laget i Kina, men altså... og tro oss virkelig på dette, at vi har forsikret oss om at alt er på stell, både når det gjelder arbeidsforhold og kvalitet"... :roll .

Første gang jeg har sett at noe er "ethically manufactured" noe sted i verden. Måtte jo så klart være Kina... :knegg

Uansett, termosen ser og kjennes bra ut. Så satser påa t dette var et godt kjøp :prf :
Stanley.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kaffekopp/termos for MC turene?

Legg inn av Bjerknez »

Stanley termosene ser ut til å få veldig god omtale rundt om. De testene jeg har lest viser at de fleste er veldig bra, men "Thermos" er det merke som jeg ser drar de fleste førsteplassene. Uansett så er forskjellene marginale.

Hvor dem er laget spiller liten trille. HVORDAN dem er laget og til hvilken pris er derimot det som er viktig.

mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Kaffekopp/termos for MC turene?

Legg inn av mekkern »

Ikea thermokopp. Funker gull og holder varmen, men « bare» 0.4 liter.
9073D12C-69B7-4CA0-99AA-80614AB7BFA7.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kaffekopp/termos for MC turene?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tror ikke det trengs noe rakettforskning for å lage en god termokopp og jeg tror Ikea har agenter som klarer og finne gode produkter i veldig store antall for å få ned prisene. Men så klart har man sikkert spart på noe der også. Men at koppen holder varmen tviler jeg ikke på.

Derimot er det enkelte noname merker som kommer usedvanlig dårlig ut i tester. Disse er nok laget på billigste måte samt bestillt i små kvanta av mindre butikker som ikke helt skjønner greia. Tror jeg.

Svar