Multimeter

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Multimeter

Legg inn av Bjerknez »

Men vi kan legge den diskusjonen død mellom oss Fredrik24. Vi blir uansett ikke helt enige der :lol

Denne har vi vel diskutert opp i mente her tidligere så det er neppe noen grunn til å dra den frem en gang til.

Men vi kan gjerne ta den videre på PM hvis du ønsker det :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Multimeter

Legg inn av Bjerknez »

Domino skrev: 01 apr 2022, 09:12 Jeg har multimeteret fra Biltema, og det funker greit til mitt bruk (bil og MC). Jeg har supplert med kabler med klyper i endene for å kunne bruke det "handsfree" ved behov.
Dette holder nok i massevis til slikt bruk ja. Ingen tvil om det :thumleft

Om multimeteret viser 12.03V eller 12.06V spiller liten trille. På en bil/MC så er det vel som oftest ikke spenningen man ønsker og måle, men kanskje heller kontinuiteten for å sjekke om det er kontakt etc.

Derimot har jeg testet et SUPERBILLIG multimeter fra AliExpress som kostet meg 15 kroner INKLUDERT frakt. Det var ikke nøyaktig for å si det pent og når jeg åpnet det opp så var det ingen intern sikring etc. Det simpleste jeg har sett.

Jeg kjøpte denne mest for morroskyld uansett, men den gikk rett i søpla :lol

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Multimeter

Legg inn av Bjerknez »

Her er multimeteret.
multimeter.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Multimeter

Legg inn av FredrikE24 »

Bjerknez skrev: 01 apr 2022, 09:50 Men vi kan legge den diskusjonen død mellom oss Fredrik24. Vi blir uansett ikke helt enige der :lol

Denne har vi vel diskutert opp i mente her tidligere så det er neppe noen grunn til å dra den frem en gang til.

Men vi kan gjerne ta den videre på PM hvis du ønsker det :thumleft
Jeg tror ikke du forsto hva jeg snakket om i det heletatt, så det er dødfødt å diskutere det.
Det får bare være. Det er helt grunnleggende å ha et instrument som måler riktig, å ha to instrument hjelper faktisk ikke :roll
Det forbauser meg at du kan være selvlært via Youtube og internett og mene så mange bastante ting om emnet.

Ingen sure miner fra min side hvertfall, bare så det er sagt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Multimeter

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 01 apr 2022, 11:04
Bjerknez skrev: 01 apr 2022, 09:50 Men vi kan legge den diskusjonen død mellom oss Fredrik24. Vi blir uansett ikke helt enige der :lol

Denne har vi vel diskutert opp i mente her tidligere så det er neppe noen grunn til å dra den frem en gang til.

Men vi kan gjerne ta den videre på PM hvis du ønsker det :thumleft
Jeg tror ikke du forsto hva jeg snakket om i det heletatt, så det er dødfødt å diskutere det.
Det får bare være. Det er helt grunnleggende å ha et instrument som måler riktig, å ha to instrument hjelper faktisk ikke :roll
Det forbauser meg at du kan være selvlært via Youtube og internett og mene så mange bastante ting om emnet.

Ingen sure miner fra min side hvertfall, bare så det er sagt.
Jo, jeg forstår hva du snakker om. Du snakker om å stole på målingene. Dette gjør du 100% med Fluke, men ikke i det hele tatt med andre multimetere. Selv ikke andre gode multimetere i høyere prisklasse.

Spørsmålet her er om gud og hvermann som skal måle batteriet på mopeden sin må ha et Fluke for å stole på målingene.

Jeg synes videoen til Dave Jones linket til over sier det meste og underbygger det jeg tenker rundt emnet. Det handler om historie og det at Fluke har vært i gamet lenge samt bygget seg opp og laget en slags avhengighet av at andre store bedrifter som trenger verifisering etc. bruker Fluke.

Smart taktikk, for all del, men det betyr ikke at jeg trenger 100% kalibrert utstyr til en hver tid hjemme i kjelleren. men jeg trenger et multimeter som kan måle nøyaktig til det jeg driver med.

Jeg også stoler mer på mora mi enn naboen. Men det betyr ikke at naboen nødvendigvis farer meg fanterier.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1037
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Multimeter

Legg inn av Domino »

FredrikE24 skrev: 01 apr 2022, 11:04Det forbauser meg at du kan være selvlært via Youtube og internett og mene så mange bastante ting om emnet.
Har du fulgt med i vaksinediskusjonene? For ikke å snakke om "chemtrails"...

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Multimeter

Legg inn av Bjerknez »

Tenker vi stopper diskusjonen her for min del. Blir kun repetering uansett og vi blir aldri helt enige. Har du lyst på Fluke, kjøp Fluke, hvis ikke, kjøp noe annet. Jeg skal nok klare meg okke som :)

mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Multimeter

Legg inn av mekkern »

:lol Erre mulig å surve så mye pga multimeter som " normale" kun trenger noe som måler sånn ca likt hver gang??? :lol
Vi snakker om kjøretøy for bakkebruk- ikke IFE.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1289
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Multimeter

Legg inn av Gammelsmurfen »

UNI-T er et merke med mange modeller, selges av "alle" Elfa, Clas, Kjell & co ++ er rimelige og kjent for å være grei kvalitet.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Multimeter

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 01 apr 2022, 21:00 :lol Erre mulig å surve så mye pga multimeter som " normale" kun trenger noe som måler sånn ca likt hver gang??? :lol
Vi snakker om kjøretøy for bakkebruk- ikke IFE.
Jeg har sagt at "normale" som skal bruke et multimeter i ny og ne og til 12/24V og deromkring kan bruke et hvilket som helst multimeter og de aller fleste er mer enn bra nok. Også de fra Biltema.

Å snakke om Fluke og ikke minst anbefale det i slike sammenhenger og gi et inntrykk av at dette er det eneste multimeteret i verden man faktisk kan stole på er i mine øyne også galskap. Jeg vet at Fluke har sin plass i markedet, men da av byråkratiske grunner.

Jeg tilegner ikke meg selv noe kunnskap her, men lytter til de som kan det. Feks. Dave Jones som selv er en Fluke fanboy. (Se link til video lenger opp). Jeg synes han hadde en ganske jordnær og riktig sak om temaet.

I flge det han sier så får man bedre multimetere med flere funksjoner og minst like god nøyaltighet som Fluke. Han tenker da i videoen mest på Brymen.

Forskjellene ligger i å kunne "stole på" målingene. Jeg skjønner utsagnet hvis vi snakker om romfartsindustri og andre store selskaper kanskje spesielt i USA hvor man kan bli saksøkt for det minste. Da betaler man ekstra for å holde Fluke "ansvarlig" med å jevnlig kalibrere samt kunne verifisere målingene i ettertid med Fluke i ryggen.

Men en hjemmemekaniker som skal måe et 12V batteri i ny og ne samt kontinuitet og andre småting klarer seg helt utmerket med et fra Biltema eller AliExpress.

Jeg kommenterer her det Dave Jones grovt sett nevner i videoen da jeg synes denne videoen traff nøyaktig med tanke på hvorda jeg selv tenker. Jeg kan vise til flere videoer som mener det samme og som har testet multimetere mot hverandre.

Så dette er ikke MINE påstander. Jeg formidler bare andres og linker samtidig til kildene.

Svar