Multimeter

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Solo-rider
Innlegg: 777
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Multimeter

Legg inn av Solo-rider »

Hvilken type multimeter bruker folket ?
Jeg bruker dette til "grovmåling" i garasjen . Batteri volt måling etc.
Bilde
Var idag dårlig med liv det. Skiftet batteri og fremdeles ikke utslag på målingen.
Her er grunnen:
Bilde
Har vel lært en gang i tiden at en ikke skal tvinne målekablene rundt multimeterert :crazy:

Vel vel testet med Fluken jeg har til mer fintfølene målinger.
Bilde

Skiftet til plusskabelen fra Fluken til BT Multimeteret. BT viste 0,03 Volt mer enn målingen på Fluken.
For meg er BT multimeteret fremdeles greit å bruke til "grovmåling" . :)
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

BjørnSover
Innlegg: 385
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Multimeter

Legg inn av BjørnSover »

*popcorn time*

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Multimeter

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har flere multimetere.
21C2AB32-52C0-410D-A465-FA95AD90C17C.jpeg
45D5E316-6D4A-4150-BD8D-F3E7EAF33E67.jpeg
Jeg har sagt det tidligere. Man trenger ikke Fluke eller andre superduper multimtere for å måle spenning på et bilbatteri. Man trenger ikke ator nøyaktighet til slike målinger.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Multimeter

Legg inn av Bjerknez »

En ting til.

Det er også flott med skikkelige prober :)
2EC3A594-59A1-457E-A15E-227C5D189F74.jpeg
C616B7D1-8ADA-4FAD-8B10-360002BF2E24.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Multimeter

Legg inn av FredrikE24 »

Har man et instrument man kan stole på, så er det vel fint.

Tror de fleste vet hva jeg mener om saken.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Multimeter

Legg inn av AJ »

BjørnSover skrev: 31 mar 2022, 17:44 *popcorn time*
En tråd om multimetre fenger neppe like mye som en oljetråd på et motorsykkelforum... ;e .
Det tror jeg mange MC-forum over hele verden kan underskrive på :crazy: .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Multimeter

Legg inn av Bjerknez »

Først så må man jo se for seg hvor viktig målingen man skal ta er. Hvor stor nøyaktighet trenger man? Skal man måle bil/MC batteri så kan man gjøre dette med godt nok resultat med et hvilket som helst multimeter. Hvis man skal måle større nøyaltighet og eller har behov for høyere sikkerhet så vet man selv hva man trenger og hadde ikke startet en tråd som dette :)

Jeg har gjort akkurat det samme som deg Solo-rider. Testet dyrere multimetere opp mot billige. Nøyaktigheten er mer enn god nok på alle sammen når man skal teste spenningen på et MC batteri eller et random bilbatteri så vil alle multimetere fungere mer enn bra nok.

Men en ting er nøyaktighet, en annen ting er oppløsningen på multimetere. Hvis du trenger å måle veldig stor nøyaktighet med flere desimaler med spenning over 6V, så holder ikke engang det Fluke multimeteret du la inn bilde av siden dette er et 6.000 count multimeter. Ikke er det egnet for å måle micro ampere med stor oppløsning heller i følge specs.

Hvis du ser det røde multimeteret jeg postet bilde av over, så er dette UL listed (specs verifisert av tredje part) og har en oppløsning som kun det dyreste Fluke multimeteret matcher. (fluke 287/289) til rundt 8.000 kroner) i følge specs er også det røde minst like nøyaktig og det røde jeg snakker om banker Fluke 115 langt ned i støvlene og koster trolig det samme eller mindre.

Fluke er dyrt av helt andre grunner enn hva dem kan tilby av nøyaktighet og oppløsning etc. når man åpner opp et multimeter og titter på innsiden, så vil man dog finne store forskjeller. For det Fluke multimeteret du har bilde av over er bygget langt mer robust enn Biltema multimeteret. Noe som gjør det bedre egnet til og måle høyere spenninger med større sikkerhet.

Men i praksis for de fleste av oss, når man skal måle et bil/MC batteri i ny og ne, vil ikke Fluke gi deg noen fordeler av betydning.

Hvis man er en Fluke fanboy og virkelig skal ha noe som kan brukes over alt, også til finelektronikk så kjøp Fluke 287/289 til 8.000 kroner. Da har man et multimeter som kan brukes til ALT. Eller du kan kjøpe Brymen multimeteret jeg har lagt inn bilde av over som koster 2.700 kroner hvis man kjøper det fra eleshop.eu. 2.700 er inkludert frakt etc. eller du kan kjøpe det samme multimeteret i Norge over disk til rundt 5.000 kroner. Men da heter det Elma BM869S. Kun rebrandet med en annen farge. Brymen er dem som lager disse.

Her er en video som kan være verdt og se:
https://youtu.be/ay9wFQAW19Y

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Multimeter

Legg inn av Bjerknez »

Så man kan ta seg godt betalt for et produkt med lang historie. Firmaer som har vært på banen veldig lenge skaper en slags overbevisning som gjør at dem kan ta mer penger for tjenestene.

La oss si du er et nystartet markedsføringsbyrå startet i 2022. Folkene som jobber der er sikkert veldig flinke og kan til og med levere bedre tjenester etc. men det er vanskelig og overbevise de seriøse kundene med dype lommebøker da dem ikke har noen referanser. I et markedsføringsperspektiv kan man faktisk kjøpe seg fri fra dette, ved å ansette en i formaet med 20 års erfaring innen markedsføring. Da kan man plutselig reklamere med at formaet har 20 års kompetanse innen markedsføring.

Dette kan man selvsagt ikke med fysiske produkter, men prinsippet er det samme.

For å måle et 12V batteri i ny og ne samt random bruk hjemme i kjelleren så har man ikke noe behov for et Fluke multimeter. Som forklart i videoen er det helt andre grunner til at Fluke koster skjorta. I korte trekk så koster dem mye av byråkratiske grunner og ikke fordi Fluke er noe bedre enn andre gode multimetere på markedet.

Jobber man i romfartsindustrien og må verifisere alle målinger gjennom generasjoner så er nok Fluke en liten pris og betale i det store og hele. Men for oss vanlige dødelige er Fluke bare et veldig dyrt multimeter som ikke er noe spesielt bedre enn andre gode multimetere. Som feks. Brymen.

De fleste som eier en Fluke i dag privat er enten Fluke fanboy, og eller har lånt/fått det fra arbeidsgiver etc. Det er jo ingen med vettet i behold som kjøper seg et Fluke 289 til 8.000 kroner for å måle hjemmeelektronikk eller et 12V batteri.
Sist redigert av Bjerknez den 01 apr 2022, 07:28, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Multimeter

Legg inn av Bjerknez »

Jeg vil pgså mene at Brymen 869 også er fullstendig overkill. Det Biltema multimeteret du har der, vil jeg tro er mer enn bra nok til bruken det er tiltenkt. Men jeg ville kanskje ikke stappet probnene uhemmet inn i 220V uttaket. Selv om det er godkjent for det.

Alle multimeterene på bildet over har jeg testet og ingen av (bortsett fra det dyreste Biltema multimeteret (det gule) ) koster mer enn 350 kroner. Alle disse er mer enn gode nok til hjemmeelektronikk. Men disse bruker man ikke i 220V annlegg. Selv om dem er ratet for det.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Multimeter

Legg inn av Bjerknez »

Når det gjelder Biltema multimeteret i første post med artikkelnummer 15-133 så ligger det et multimeter i dag på Biltema med samme artikkelnummer som har enda dårlige specs når det kommer til sikkerhet. Det synes jeg er litt merkelig. Akkurat som om dem har downgradet multimeteret eller evt. laget et som er enda billigere?

Det er nemlig ratet til 300V MAX. Det vil si at jeg aldri i mitt liv hadde brukt dette i et 220V nett. Men til 125 kroner solgt over disk i en norsk butikk med full garanti er det nok midt i blinken for å måle et batteri i ny og ne eller generelt til bil og MC.

Mendet kan se ut til at dette er et 2.000 count multimeter. Noe som betyr at ved spenning over 2V så viser den kun to desimaler. Sikkert ikke noe problem for kundegruppen til et slikt multimeter, men kan være verdt og nevne.

Man får rett og slett mer bang for the bucks fra AliExpress. Man kan ikke alltid stole på disse spenningsratingene derfra, men til bruk på bil og 12-24V er nok trygt. Dem er også så vidt jeg har sett minst like nøyaktige som langt dyrere multimetere.

Aneng Q10 koster rundt 400 kroner inkludert frakt til Norge og er bedre enn Biltema sitt på alle områder mener jeg.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Multimeter

Legg inn av FredrikE24 »

Kan anbefale Fluke 179, der har man alt man trenger og som vil vare livet ut.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Multimeter

Legg inn av Bjerknez »

Eller et Brymen 869S. Alt du trenger livet ut til halve prisen av Fluke 179 og med langt flere funksjoner og mye bedre oppløsning etc. :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Multimeter

Legg inn av FredrikE24 »

Skal ikke påstå at 179 har like mange funksjoner som 869S, det har den absolutt ikke. Under visse forhold så vil Fluke 179 være et instrument man alltid kan stole på. Det kan man ikke si om 869S. Ja, det er kjapt, responsivt, en haug med desimaler og funksjoner, men etter å ha sett meg litt rundt på nett, så har 869S sine problemer som understreker mitt poeng fra våre tidligere diskusjoner. Om man bruker instrumentet sitt 1 gang i året, så hadde nok ikke jeg brukt noe penger på det i det heletatt, men for min del så er instrumentet oppe av skuffen i snitt 2 ganger pr. uke med ulike måleoppgaver. Ofte for å feilsøke for venner/bekjente som ikke skjønner bæret av hva "Biltema"-multimeteret deres forteller dem. Oppgavene er varierte, men alt fra hus-strøm til bil-feilsøking og elektronikk(analogelektronikk som forsterkere etc.)

Om man måler over en veldig liten last, eller en stor motstand(i resistans) med Brymen så ser det ut til at det er et problem med kapasitans(?) mellom deg som bruker og instrumentet som fucker opp måleresultatet. Hva dette skyldes vet jeg ikke(ekstrem indremotstand kanskje?). Hvis det har slike problemer, så har det sikkert flere andre tilsvarende problemer som gjør instrumentet upålitelig..

Når det gjelder spenningsnivåer etc. Er dette mindre viktig for hvordan selve instrumentet presterer. Handler bare om hvor mye penger som er lagt i isolering(CAT). De beste instrumentene trengs ikke når man måler i stikkontakta hjemme eller på likerettern på T-banen og om det er 232V eller 239V du måler eller 749VDC eller 751VDC du måler spiller liksom ikke noen rolle. Sistnevnte krever imidlertid CAT III.

Eneste jeg kan se Brymen har, er kulere specs, men som etter min mening ikke betyr noe som helst.
Sist redigert av FredrikE24 den 01 apr 2022, 09:16, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Multimeter

Legg inn av Domino »

Jeg har multimeteret fra Biltema, og det funker greit til mitt bruk (bil og MC). Jeg har supplert med kabler med klyper i endene for å kunne bruke det "handsfree" ved behov.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Multimeter

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 01 apr 2022, 09:07 Skal ikke påstå at 179 har like mange funksjoner som 869S, det har den absolutt ikke. Under visse forhold så vil Fluke 179 være et instrument man alltid kan stole på. Det kan man ikke si om 869S. Ja, det er kjapt, responsivt, en haug med desimaler og funksjoner, men etter å ha sett meg litt rundt på nett, så har 869S sine problemer som understreker mitt poeng fra våre tidligere diskusjoner. Om man bruker instrumentet sitt 1 gang i året, så hadde nok ikke jeg brukt noe penger på det i det heletatt, men for min del så er instrumentet oppe av skuffen i snitt 2 ganger pr. uke med ulike måleoppgaver. Ofte for å feilsøke for venner/bekjente som ikke skjønner bæret av hva "Biltema"-multimeteret deres forteller dem. Oppgavene er varierte, men alt fra hus-strøm til bil-feilsøking og elektronikk(analogelektronikk som forsterkere etc.)

Om man måler over en veldig liten last, eller en stor motstand(i resistans) med Brymen så ser det ut til at det er et problem med kapasitans(?) mellom deg som bruker og instrumentet som fucker opp måleresultatet. Hva dette skyldes vet jeg ikke(ekstrem indremotstand kanskje?). Hvis det har slike problemer, så har det sikkert flere andre tilsvarende problemer som gjør instrumentet upålitelig..

Når det gjelder spenningsnivåer etc. Er dette mindre viktig for hvordan selve instrumentet presterer. Handler bare om hvor mye penger som er lagt i isolering(CAT). De beste instrumentene trengs ikke når man måler i stikkontakta hjemme eller på likerettern på T-banen og om det er 232V eller 239V du måler eller 749VDC eller 751VDC du måler spiller liksom ikke noen rolle. Sistnevnte krever imidlertid CAT III.

Eneste jeg kan se Brymen har, er kulere specs, men som etter min mening ikke betyr noe som helst.
Brymen er UL listed, så specsa er controllert og verifisert av tredjepart.

Så det du mener er at hvis jeg klarer og fiske frem informasjon om et Fluke multimeter på nett som det er noe galt med så kan du ikke stole på det?

Dessuten så kan man verifisere resultatet man TROR kan være feil med et annet bra multimeter.

Det blir som å anbefale en iPhone 13 Pro til en bestemor som kun skal ringe barnebarna.

Svar