Sikkerhetsutstyr på underkroppen

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
Brukeravatar
Myrton
Innlegg: 25
Registrert: 11 apr 2022, 12:06
Motorsykkelen din: Honda Rebel 500 - 2021
Kontakt:

Sikkerhetsutstyr på underkroppen

Legg inn av Myrton »

Hei folkens, har et spørsmål rundt sikkerhetsutstyr på underkroppen. Retter sagt, jeg føler meg relativt trygg på overkroppen med ryggskinne og beskyttelse på armer osv. Men, på underkroppen er det ofte kun hofter- og knebeskyttelse som er standard.

Lurer derfor på om det er mange som bruker sikkerhetsshorts under kjøreklær? Da kan man beskytte hofte, rumpe og lår bedre, samtidig som beskyttelsen sitter fast i shortsen inntil kroppen.

Ett eksempel er denne shortsen hos XLmoto: https://www.xlmoto.no/mc-utstyr/mc-besk ... PM-2403730

Bilde

Et kort søk på nett viser mange ulike shorts med ulik beskyttelse. Mye til off-road, motorkross osv, ikke like mange til normal kjøring på vei. Så godt som ingen av shortsene er laget med aramid eller annet stoff som ikke smelter inn i huden. De fleste er laget av mesh eller stretch-stoff. Vil det derfor ha noe å si om du bruker beskyttelse under kjørebuksen?

Bruker forøvrig utstyr av høy kvalitet på både jakke, bukse og sko. Er det nok å stole på produsentens merking eller bør man oppgradere til høyeste sikkerhetsnivå uansett?

Fint å høre hva dere med lengre erfaring sier. Kanskje noen av dere har sluppet heldig fra et uhell pga beskyttelsen og kan dele sin erfaring om hva de mener er nødvendig?
Sist redigert av Myrton den 02 mai 2022, 13:38, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sikkerhetsutstyr på underkroppen

Legg inn av AJ »

Dette med beskyttelsesutstyr på vitale deler, spesielt "familiejuvelene", har jeg ikke tenkt ovetr før jeg leste åpningsinnolegget i denne tråden.
Har tenkt at sikkerhetsdetaljene i hoftepartiet på kjøreklærne er nok. Men ved nærmere ettertanke er det nok antakelig ikke det om uhellet skulle være skikkelig ute.
Men så er dette med å utstyre seg selv med susp, da... :-k . Denslags sikkhetshetsutstyr egner seg muligens dårlig til MC-kjøring.
Har dog aldri prøvd susp, så helt sikker er jeg jo ikke og mener trolig noe om dette mot bedre vitende... :scratch
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Myrton
Innlegg: 25
Registrert: 11 apr 2022, 12:06
Motorsykkelen din: Honda Rebel 500 - 2021
Kontakt:

Re: Sikkerhetsutstyr på underkroppen

Legg inn av Myrton »

Tenkte ikke på susp, kun beskyttelse rundt hofter, rumpe/halebein og lår.

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Sikkerhetsutstyr på underkroppen

Legg inn av HeHy »

I en veisituasjon skal nok kjørekærene hovedsaklig beskytte mot grove skrubbsår utenom utsatte ledd som knær, albuer, rygg og ankler som da også er/skal være beskyttet ekstra i kjørekærene.

I offroad er det nok mer tiltenkt trange løyper og fall i lav hastighet mot trær/steiner o.l. som disse beskyttelsesshortsene er tiltenkt.

Poenget med slik "pansring" frafaller nok ved veikjøring.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Sikkerhetsutstyr på underkroppen

Legg inn av mekkern »

Kjørebukse holder lenge for meg. Sammen med jakka støvler hansker og hjelm.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Sikkerhetsutstyr på underkroppen

Legg inn av pingvin »

Har slik shorts (fra Scott) som bruker ved enduro og på rene grusturer...og vært veldig glad hadde det ved en del tilfeller.

Er vel ikke noe i veien for å ha det under landeveisbuksa, vil jo gi økt impact beskyttelse om uhellet er ute. Men nøyer meg med god hoftebeskyttelse i buksa på asfalt, da er det jo bare lårene som er dårlig beskyttet mot impact men asfalten er jo slett nok så om ikke forsvinner ut i geografien (som jo kan skje) så er det vel mindre behov for dette enn i skauen hvor ingenting er slett.

Forøvrig litt upraktisk, ekstra plagg som må ha på/av, blir svett og klamt og dassbesøk er en utfordring (som ikke blir mindre av knebeskyttere og høye crosstøvler) ;)
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Svar