Først må jeg bare si at hvis du kjøper USB kabel (uansett type) og putter denne inn i lader og telefon etc. så kan du ikke gjøre noe galt. Telefonen eller enheten du lager vil ikke slippe gjennom mer strøm enn det ladekretsen til enheten tillater ut fra hvordan laderen "snakker" med ladekretsen i telefonen.
Kjøper du en hurtiglader men bruker feks. en kabel som ikke er laget for mer enn feks. 2 ampere og 5V så vet telefonen dette og struper muligheten for hirtiglading. Telefonen vet dette fordi det sitter en liten chip i kontakten på kabelen. Dette gjelder i hovedsak USB-C til USB-C kabler.
For raskest mulig lading så bruke enkelte telefoner sitt helt eget "system" for superrask lading. Jeg tror One+ er en av dem og trolig den eneste? Men ellers så må man først og fremst ha en lader som klarer og levere minst 27 watt hvis man har iPhone Pro (iPhone Pro tillater maks 27W lading) eller opp mot 40ish watt hvis man har Samsung etc.
Jeg tror USB-C PD blir den nye standarden så derfor bør du heretter sikte deg inn på USB-C til USB-C kabler og hurtigladere med USB PD utganger for hurtiglading. Man har også en standard som kalles Qualacom (quick charge 3.0 etc) og denne fungerer ikke på Apple enheter. Dette er også trolig en standard som vil fases it på sikt vil jeg tro. Uten at jeg kan si det med sikkerhet.
Gamle kabeltyper som USB-mico/mini etc. støtter ikke hurtiglading og disse leverer alltid maks 2-3 ampere og 5V hvis laderen er stor nok og takler det.
kom gjerne med noen rettelser og tilleggsråd. Dette er det jeg har funnet ut etter litt random googling og alle kildene har trolig ikke vært like riktige, men det er slik jeg har forstått det så langt etter ikke så alt dor kye googling.