Øreplugger ?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Øreplugger ?

Legg inn av fikse »

Snikkeren skrev: Jeg bor jo i Ørsta, som må være en av Norges største (selv om det er lite) råneplasser, så folk er vant til litt lyd fra kjøretøyene. Får bare håpe de tåler så mye lyd som det kommer av TDM'en no. ;e
Såvidt jeg husker så lurker det noen traktorer i Ørsta også. Så du glir gjerne rett inn i rånegjengen med TDM-en? :terge

Lykke til med øreproppene. Blir spennende å "høre" tilbakemeldingen din :-)
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Øreplugger ?

Legg inn av Tysnes »

Har no prøvd Bilson sine en/flergangs plugger. Finnes i to størrelser S og L. Synes hjelmen min er ørlite for stor, så prøvde med en tynn hjelmlue(Biltema) pluss bilson øreplugger. Det ble en stor forbedring for min del, så nå ble turene virkeleg behaglege :-)

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Øreplugger ?

Legg inn av Tysnes »

Tysnes skrev:Har no prøvd Bilson sine en/flergangs plugger. Finnes i to størrelser S og L. Synes hjelmen min er ørlite for stor, så prøvde med en tynn hjelmlue(Biltema) pluss bilson øreplugger. Det ble en stor forbedring for min del, så nå ble turene virkeleg behaglege :-)
heter Bilsom, ikke Bilson. Kjøpt på Jula(Haugesund)

Svenn Arlid Sveinar
Innlegg: 2
Registrert: 06 okt 2017, 15:36
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Øreplugger ?

Legg inn av Svenn Arlid Sveinar »

Jeg har kjørt tung MC i flere år nå uten å bruke ørepropper. Jeg har den siste tiden merket susing i ørene og kontaktet min fastlege. Han anbefalte naturlig nok ørepropper med støydemping.

Jeg ble også fortalt at ved en fart på 100 Km/t, er vindsusen ca 100 desibel. Det er mye og langt over det som er skadelig (85 db)

Jeg undersøkte litt og forhørte meg i MC-klubben jeg er medlem i. Der ble jeg anbefalt MC-øreproppene fra Høvik Hørsel (en klinikk/høresentral i Bærum/Oslo). Gjennom klubben får jeg rabatt hos dem.

Nå har jeg brukt proppene fra Høvik Hørsel i hele sommer. Jeg har ALDRI FØR hatt det mer behagelig på kjøreturene mine. Proppene er såpass myke at de ikke er merkbare i øret. De gjør også at jeg helt fint kan høre hva som spilt/sagt på radioen i hjelmen min.

Nå jeg i tillegg bestilt ekstrautstyr til disse øreproppene. Dette skal visstnok være minihøytalere som jeg kan dytte inn i proppene jeg har fra før, slik at disse kan kobles dirkete på radioen. Blir spennende å prøve.

Proppene jeg har heter V-SIL MOTO. Disse krever avtrykk av øregangene fordi de er formstøpt.
Ekstrautstyret jeg har bestilt heter V-SIL INEARS

V-SIL MOTO: https://www.hovikhorsel.no/produkt/v-sil-moto/ (kr 1750)
V-SIL INEARS: https://www.hovikhorsel.no/produkt/v-sil-race-inears/


Svenn Arild

bherman
Innlegg: 87
Registrert: 04 jul 2010, 13:19
Motorsykkelen din: Honda VF750 C -94, ST1100 -95, R1200RT -06

Re: Øreplugger ?

Legg inn av bherman »

Kjøpte ørepropper med høyttalere for noen år siden, de har blitt meget lite brukt. Årsaken er at uansett hva ledningen berører, bringes dette videre inn i proppene, noe som fører til ekstremt mye støy.
Blir interessant å høre hvilken erfaring du gjør deg. Håper ikke du må punge ut med 2900 i tillegg til proppene?
--
Baard

Toven

Re: Øreplugger ?

Legg inn av Toven »

bherman skrev: 06 okt 2017, 22:42 Kjøpte ørepropper med høyttalere for noen år siden, de har blitt meget lite brukt. Årsaken er at uansett hva ledningen berører, bringes dette videre inn i proppene, noe som fører til ekstremt mye støy.
Blir interessant å høre hvilken erfaring du gjør deg. Håper ikke du må punge ut med 2900 i tillegg til proppene?
Hva slags propper er det?

Regner med at de større innenfor dette med IEM leverer propper med ledning som ikke har mye statisk lyd.. Selv et par billige Sennheiser ørepropper går det fint mtp støy fra ledning, men er ikke veldig behagelig.
Derfor snuser jeg på en løsning med høyttaler i proppene, som Hantek og Høvik Hørsel leverer.
Tenkte å høre pris på hva tillegget blir hos Høvik Hørsel for V-Sil in-ears. Samt hva slags lydkvalitet man kan forvente... Vet Hantek sin Communicator har et relativt bra element tatt fra IEM serien.

Blir fort dyrere enn løsningen til V-SIL da..
https://www.hantek.no/collections/kommu ... mmunicator

Toven

Re: Øreplugger ?

Legg inn av Toven »

Hantek planlegger noen tilbud på black friday, så følg med de som snuser på dette med custom hørselvern :)

bherman
Innlegg: 87
Registrert: 04 jul 2010, 13:19
Motorsykkelen din: Honda VF750 C -94, ST1100 -95, R1200RT -06

Re: Øreplugger ?

Legg inn av bherman »

Toven skrev: 07 okt 2017, 10:10
Hva slags propper er det?
Det er disse, kjøpte dem i 2010, brukt dem svært lite pga. det dømrade bråket som ledningen avgir.
http://www.horselslaben.no/index.php/pr ... c-headsett.
Som du ser, har disse høyttaler og ser tilsynelatende ganske like ut som de du har kjøpt.
Regner med at de større innenfor dette med IEM leverer propper med ledning som ikke har mye statisk lyd.. Selv et par billige Sennheiser ørepropper går det fint mtp støy fra ledning, men er ikke veldig behagelig.
Derfor snuser jeg på en løsning med høyttaler i proppene, som Hantek og Høvik Hørsel leverer.
Tenkte å høre pris på hva tillegget blir hos Høvik Hørsel for V-Sil in-ears. Samt hva slags lydkvalitet man kan forvente... Vet Hantek sin Communicator har et relativt bra element tatt fra IEM serien.

Blir fort dyrere enn løsningen til V-SIL da..
https://www.hantek.no/collections/kommu ... mmunicator
Det er relativt mye penger å legge i det, men over tid, om man er fornøyd, så glemmer man det jo :)
--
Baard

Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 297
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Sted: Malvik

Re: Øreplugger ?

Legg inn av Ronning »

bherman skrev: 21 okt 2017, 20:18
Det er disse, kjøpte dem i 2010, brukt dem svært lite pga. det dømrade bråket som ledningen avgir.
http://www.horselslaben.no/index.php/pr ... c-headsett.
Som du ser, har disse høyttaler og ser tilsynelatende ganske like ut som de du har kjøpt.
Har du snakka med hørselslabben om dette? Reklamasjon?
Vurderer noe lignende selv, ettersom jeg har en butikk i nærheten, men hvis ledningene avgir støy blir det jo uaktuelt.
Uansett bør jeg bytte hjelm eller skaffe plugger, det spraker i ørene enkelte ganger ved kjøring i motorveisfart i tuneler. Helt jævlig lyd.

Toven

Re: Øreplugger ?

Legg inn av Toven »

Ronning skrev: 08 nov 2017, 22:15
bherman skrev: 21 okt 2017, 20:18
Det er disse, kjøpte dem i 2010, brukt dem svært lite pga. det dømrade bråket som ledningen avgir.
http://www.horselslaben.no/index.php/pr ... c-headsett.
Som du ser, har disse høyttaler og ser tilsynelatende ganske like ut som de du har kjøpt.
Har du snakka med hørselslabben om dette? Reklamasjon?
Vurderer noe lignende selv, ettersom jeg har en butikk i nærheten, men hvis ledningene avgir støy blir det jo uaktuelt.
Uansett bør jeg bytte hjelm eller skaffe plugger, det spraker i ørene enkelte ganger ved kjøring i motorveisfart i tuneler. Helt jævlig lyd.
Som audiografstudent oppfordrer jeg alle til å bruke en form for hørselbeskyttelse!
Hørselen kan ta skade og man risikerer å utvikle tinnitus/øresus!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Øreplugger ?

Legg inn av Bjerknez »

Bilde

bherman
Innlegg: 87
Registrert: 04 jul 2010, 13:19
Motorsykkelen din: Honda VF750 C -94, ST1100 -95, R1200RT -06

Re: Øreplugger ?

Legg inn av bherman »

Ronning skrev: 08 nov 2017, 22:15
bherman skrev: 21 okt 2017, 20:18
Det er disse, kjøpte dem i 2010, brukt dem svært lite pga. det dømrade bråket som ledningen avgir.
http://www.horselslaben.no/index.php/pr ... c-headsett.
Som du ser, har disse høyttaler og ser tilsynelatende ganske like ut som de du har kjøpt.
Har du snakka med hørselslabben om dette? Reklamasjon?
Vurderer noe lignende selv, ettersom jeg har en butikk i nærheten, men hvis ledningene avgir støy blir det jo uaktuelt.
Uansett bør jeg bytte hjelm eller skaffe plugger, det spraker i ørene enkelte ganger ved kjøring i motorveisfart i tuneler. Helt jævlig lyd.
Nei, tok aldri kontakt med dem igjen, da jeg regnet med det var "tingenes iboende faenskap".
Mistet troen på at det skulle gå an å finne noe bedre etter den opplevelsen, men dersom det er mulig er jeg åpen for å bruke enda mere penger igjen.

Dårlig hørsel og tinnitus er jo fordømrade drit, og man forstår bare ikke skadene man drar på seg før man har blitt noen år eldre. Og da er det jo allerede for sent (mao. jeg lærte ikke, og nå kan jeg ikke skru tiden tilbake...).
--
Baard

Svar