Øreplugger ?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
SheDevil
Innlegg: 1910
Registrert: 19 des 2008, 06:37
Motorsykkelen din: Honda VFR 750F
Sted: Sør-Trøndelag

Re: Øreplugger ?

Legg inn av SheDevil »

Crinos skrev:
Godtvoksen skrev:Da vil jeg få gjort noe snart, og det ser ut som det for meg blir enklest å ta avstøpning hos:

Agder Bedriftshelsetjeneste
Østre Strandg. 75
4610 Kristiansand
Tlf: 38128850
Har tenkt mye på dette... Det som er kjipt for meg er at jeg er kraftig angrepet av psoriassis i hele hodet, inklusive inne i ørene. Så øregangen min er av og til "glatt og fin" med ny hud, og av og til skjollete med hard skorpe... Er redd for at custom tilpasset øreplugger fort kan bli enten for slakke eller for trange for mine ører... Må kanskje hører med dem om de har vert borti noe lignende tidligere.

EDIT:
Oooooh... Disse ser jo nice ut, om de kan brukes for MC bruk? http://www.earfoon.no/php/products.php? ... munikatjon" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg fikk avstøpning av mine ører da jeg var på den forrige MC-messen i 2009, produktet kan så absolutt anbefales.
Samme produktet som AJ har og ja, de brukes så og si hele tiden når jeg er på tur
2013: Ca 400 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil

Godtvoksen

Re: Øreplugger ?

Legg inn av Godtvoksen »

Da har jeg bestilt time for avstøpning i morgen kl. 10.00 - det skal bli saker sjø... :thumleft
Det er så greit med MC-siden når det er noe man lurer på... :notworthy:

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Øreplugger ?

Legg inn av Crinos »

Godtvoksen skrev:Da har jeg bestilt time for avstøpning i morgen kl. 10.00 - det skal bli saker sjø... :thumleft
Det er så greit med MC-siden når det er noe man lurer på... :notworthy:
Sa de noe om pris for avstøpningen?
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

bherman
Innlegg: 87
Registrert: 04 jul 2010, 13:19
Motorsykkelen din: Honda VF750 C -94, ST1100 -95, R1200RT -06

Re: Øreplugger ?

Legg inn av bherman »

Ved første forsøk så synes jeg proppene mine slapp inn ekstremt mye støy. Hadde langt bedre resultat med vanlige skumpropper, så det var en skikkelig nedtur. Kontaktet de som laget proppene og ba om forbedring. Det ble en tur tilbake til avstøpning, denne gangen for å få proppene til å gå lenger inn i øregangen. De ble også gjort noe tykkere for riktig å fylle ut og stoppe lyder.
Siste revisjon har jeg ikke fått anledning til å teste på mc men bruker dem så godt som hver dag for å høre på musikk/video via pc. Med proppene i dempes lyder men ikke i like stor grad som skumpropper, men så fort jeg setter på noe lyd hører jeg ikke noe av verden utenfor.
Dette er da som sagt ikke testet på mc enda, men ser frem til å sitte på sykkelen igjen for å se hvor stor forskjellen er blitt der.
Det kan altså være verdt å be om litt ekstra fylling evt. lengre propper for et bedre resultat.
--
Baard

TrondA
Innlegg: 148
Registrert: 30 mar 2010, 09:10
Motorsykkelen din: Kawa1000/SuzDL650/HondaANF
Sted: Ridabu

Re: Øreplugger ?

Legg inn av TrondA »

Har brukt vanlige skumpropper i alle år til alle turer. Engangspropper kan i mange tilfeller fungere best 2. gang de er montert i ørene...
Kjøpte et Earfoon - system fra Trysil for et par år siden. Skikkelige greier med musikkslanger også. Jeg er ikke spesielt imponert. Vanlig støydemping er ikke god nok og plastslangene ødelegger oppløsning i mellomtonen. Så at Earfoon hadde stand på årets MC-messe. Fikk der informasjon om at MC - kit'et er trukket fra markedet. Ikke rart...
Har alltid vært opptatt av støy og kjøpte Schubert S1 Pro fordi jeg trodde på reklamen... Mener skrytet fra produsenten holder ord. Støyen er svært godt dempet, men velger altså skumpropper i tillegg. Har også gjort en rekke tilpassinger av vindskjermen på sykkelen også. Når turbulensen herjer som verst, nytter det ikke med "verdens stilleste hjelm".

Min erfaring er at kombinasjoner av ulike støyreduserende tiltak er nødvendig for å få best resultat; propper, hjelm og vindskjerm.

Godtvoksen

Re: Øreplugger ?

Legg inn av Godtvoksen »

Crinos skrev:
Godtvoksen skrev:Da har jeg bestilt time for avstøpning i morgen kl. 10.00 - det skal bli saker sjø... :thumleft
Det er så greit med MC-siden når det er noe man lurer på... :notworthy:
Sa de noe om pris for avstøpningen?
earfoon.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Godtvoksen

Re: Øreplugger ?

Legg inn av Godtvoksen »

bherman skrev:Ved første forsøk så synes jeg proppene mine slapp inn ekstremt mye støy. Hadde langt bedre resultat med vanlige skumpropper, så det var en skikkelig nedtur.
Dette gjør meg noe betenkt på å bruke kr. 2000,- for noe som syntes dårligere en vanlig skumpropper som jeg bruker nå. Til alle dere som anbefaler Earfoon er årsaken til anbefalingen at dere ønsker ikke bare støydemping, men mulighet for å høre musikk, ta telefon mv? Skumpropper egner se vel dårlig til slike ting.

bherman
Innlegg: 87
Registrert: 04 jul 2010, 13:19
Motorsykkelen din: Honda VF750 C -94, ST1100 -95, R1200RT -06

Re: Øreplugger ?

Legg inn av bherman »

Godtvoksen skrev: Dette gjør meg noe betenkt på å bruke kr. 2000,- for noe som syntes dårligere en vanlig skumpropper som jeg bruker nå. Til alle dere som anbefaler Earfoon er årsaken til anbefalingen at dere ønsker ikke bare støydemping, men mulighet for å høre musikk, ta telefon mv? Skumpropper egner se vel dårlig til slike ting.
Det var ihvertfall grunnen til at jeg valgte mine fra Hørselslabben, altså å høre musikk osv.
Støypropper med filter skal visstnok fungere fint med høyttalere i hjelmen, om det er et alternativ for deg.

Dette er et noe rimeligere valg, men kjenner ikke til kvaliteten: http://www.hantek.no/formstopte-produkt ... plett/9134" onclick="window.open(this.href);return false;
--
Baard

Godtvoksen

Re: Øreplugger ?

Legg inn av Godtvoksen »

bherman skrev:
Godtvoksen skrev: Dette gjør meg noe betenkt på å bruke kr. 2000,- for noe som syntes dårligere en vanlig skumpropper som jeg bruker nå. Til alle dere som anbefaler Earfoon er årsaken til anbefalingen at dere ønsker ikke bare støydemping, men mulighet for å høre musikk, ta telefon mv? Skumpropper egner se vel dårlig til slike ting.
Det var ihvertfall grunnen til at jeg valgte mine fra Hørselslabben, altså å høre musikk osv.
Støypropper med filter skal visstnok fungere fint med høyttalere i hjelmen, om det er et alternativ for deg.

Dette er et noe rimeligere valg, men kjenner ikke til kvaliteten: http://www.hantek.no/formstopte-produkt ... plett/9134" onclick="window.open(this.href);return false;
Hørselslabben ser ut som et firma fra Trøndelag/Stjørdal og som ikke har avstøpning av øret utover andre steder en på diverse messer...

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Øreplugger ?

Legg inn av Globe »

Jeg kjøpte 2 sett med formstøpte øreplugger fra Hørselslabben i fjor. Et sett med støyfilter, dette benyttes når jeg skal kjøre med intercom (passasjer og/eller "Bike To Bike"). Det fungerer!

Det andre settet kjøpte jeg med høyttalere, dette benytter jeg mest. Hører da på musikk via iPhone eller Garmin Zumo 660. Dette fungerer!

De formstøpte ørepluggene sitter godt, er behagelige å ha på og fjerner vindsus. Kjørte med skumpropper tidligere, og for min del, kan det ikke sammenliknes hverken hva gjelder komfort og/eller effekten av støydempingen.

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Øreplugger ?

Legg inn av Globe »

Godtvoksen skrev:
bherman skrev:
Godtvoksen skrev: Dette gjør meg noe betenkt på å bruke kr. 2000,- for noe som syntes dårligere en vanlig skumpropper som jeg bruker nå. Til alle dere som anbefaler Earfoon er årsaken til anbefalingen at dere ønsker ikke bare støydemping, men mulighet for å høre musikk, ta telefon mv? Skumpropper egner se vel dårlig til slike ting.
Det var ihvertfall grunnen til at jeg valgte mine fra Hørselslabben, altså å høre musikk osv.
Støypropper med filter skal visstnok fungere fint med høyttalere i hjelmen, om det er et alternativ for deg.

Dette er et noe rimeligere valg, men kjenner ikke til kvaliteten: http://www.hantek.no/formstopte-produkt ... plett/9134" onclick="window.open(this.href);return false;
Hørselslabben ser ut som et firma fra Trøndelag/Stjørdal og som ikke har avstøpning av øret utover andre steder en på diverse messer...
Det stemmer det. De var på mc-messa i Lillestrøm. Vet at de skal til Norgestreffet i juni! :thumleft
Om du ikke skal til norgestreffet, ville jeg har ringt dem og sjekket om og event. når de skal på en eller annen messe i nærheten av deg.

Godtvoksen

Re: Øreplugger ?

Legg inn av Godtvoksen »

Globe skrev: Det stemmer det. De var på mc-messa i Lillestrøm. Vet at de skal til Norgestreffet i juni! :thumleft
Om du ikke skal til norgestreffet, ville jeg har ringt dem og sjekket om og event. når de skal på en eller annen messe i nærheten av deg.
Da har Hørselslabben dessverre alt for dårlig dekning. Jeg har bestilt time i Kristiansand i dag kl 10.00, men ble noe betenkt etter et par stykker her ikke virker særlig fornøyd... :-k

Gammelgutt

Re: Øreplugger ?

Legg inn av Gammelgutt »

Jeg har så trange øreganger at jeg ikke kan bruke skumpropper. Fant noen gummipropper på Bauhaus som jeg kan bruke. Har ikke Ipone, og bruker ikke komunikasjon eller mobil når jeg kjører.

bherman
Innlegg: 87
Registrert: 04 jul 2010, 13:19
Motorsykkelen din: Honda VF750 C -94, ST1100 -95, R1200RT -06

Re: Øreplugger ?

Legg inn av bherman »

Godtvoksen skrev: Hørselslabben ser ut som et firma fra Trøndelag/Stjørdal og som ikke har avstøpning av øret utover andre steder en på diverse messer...
Spurte dem om det og sa jeg holdt til i Oslo, de svarte med et par steder hvor jeg kunne ta avtrykk. Skriv til dem og fortell hvor du bor, så vil du nok også få forslag på samarbeidspartnere hvor avtrykk kan gjøres :)
--
Baard

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37829
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Øreplugger ?

Legg inn av AJ »

Godtvoksen skrev:
bherman skrev:Ved første forsøk så synes jeg proppene mine slapp inn ekstremt mye støy. Hadde langt bedre resultat med vanlige skumpropper, så det var en skikkelig nedtur.
Dette gjør meg noe betenkt på å bruke kr. 2000,- for noe som syntes dårligere en vanlig skumpropper som jeg bruker nå. Til alle dere som anbefaler Earfoon er årsaken til anbefalingen at dere ønsker ikke bare støydemping, men mulighet for å høre musikk, ta telefon mv? Skumpropper egner se vel dårlig til slike ting.
Som jeg har nevnt tidligere enten i denne eller en annen tråd her inne, er årets sesong den fjerde som jeg bruker EARfoon. Er godt fornøyd fortsatt. Også sammen med intercom mellom meg og passasjer. Har derimot aldri brukt EARfoon pluggene sammen med 'musikk på øra' eller telefon. Så hvirdan de funker i den forbindelse har jeg ingen erfaring med.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar