Øreplugger ?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Øreplugger ?

Legg inn av Globe »

Ser øreplugger nevnes "her og der" i forumet. Lurte litt på om dette er å regne som "standardutstyr" når man kler seg opp til langtur?

SPM: Bruker du øreplugger, og hvorfor/hvorfor ikke?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Øreplugger ?

Legg inn av AJ »

Globe skrev:Ser øreplugger nevnes "her og der" i forumet. Lurte litt på om dette er å regne som "standardutstyr" når man kler seg opp til langtur?

SPM: Bruker du øreplugger, og hvorfor/hvorfor ikke?
Absolutt!!!
Selv om jeg har en hjelm jeg mener å vite er på 'øverste hylle' når det gjelder støyskjerming - en NZI Spyder III - så bruker jeg alltid øre-plugger, både på korte og lange turer. Å kjøre uten vil på sikt gi varige skader på hørselen. Ingenting er mer skadelig enn den tilsynelatende ikke så støyete vindstøyen.

Har vel muligens nevnt det tidligere i en anne tråd, men nevner det gjerne igjen; jeg bruker EARfoon-propper, som er laget etter avstøpning av ørene mine. Dermed passer de perfekt.
En god investering, som fortsatt fungerer upåklagelig etter tre sesonger.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
mfajf
Innlegg: 105
Registrert: 02 mar 2009, 07:32
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900A 2008
Sted: Bergen

Re: Øreplugger ?

Legg inn av mfajf »

Jeg har kjørt sykkel i maaange år, og aldri brukt øreplugger.
Men, nå har jeg en TDM 900, og jeg føler virkelig at jeg trenger dem. Masse turbulens bak kåpeglasset.
Altså: En god tourer med justerbar vindskjerm eller en naken sykkel lager betydelig mindre støy. Hadde tidligere en VF1000F (liten vindskjerm), og kan ikke huske at denne bråkte så mye.
Kjøp og bruk ørepropper hvis du føler behov for det. Jeg kommer til å kjøpe et sett nå, og da er AJ sitt forslag glimrende.
Ellers så ser jeg meg om etter en annen sykkel (igjen :-) )
Honda VFR1200 eller en BMW K1300GT står på ønskelisten, men vi får nå se. En sesong eller tre med TDM'en er kanskje et godt alternativ. Da har VFR'en fått et par år på baken, og de verste feilene er luket ut. Og, så er det sikkert mange nye mc-er, og de er sikkert MYE bedre enn nåværende modeller :thumleft

Brukeravatar
knetrom
Innlegg: 45
Registrert: 05 sep 2009, 10:39
Motorsykkelen din: '94 DR 650

Re: Øreplugger ?

Legg inn av knetrom »

Bruker disse fra Biltema pga vindsus. Var mest for å prøve, ble fort en del av standardutstyret :) Har vurdert formstøpte musikkørepropper men det har ikke skjedd enda. Er på pakke nr 2 fra Biltema, det eneste som trekker ned med de er at de ikke tåler vann, da blir de umulig å forme. Men, så har jeg jo som vanlig flere i lommen og bytter så snart behovet melder seg.
'94 Suzuki DR650

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Øreplugger ?

Legg inn av tagesk »

Bruker alltid plugger når jeg kjøer utenfor tettbygd strøk (dvs farten er mer enn 50).

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Siggen
Innlegg: 124
Registrert: 04 jan 2010, 19:20
Motorsykkelen din: Harley Davidson Road King 2003

Re: Øreplugger ?

Legg inn av Siggen »

Har jeg faktisk aldri tenkt på, får dra litt erfaringer når våren kommer.

perove
Innlegg: 14
Registrert: 18 jan 2010, 19:30
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2007

Re: Øreplugger ?

Legg inn av perove »

Siggen skrev:Har jeg faktisk aldri tenkt på, får dra litt erfaringer når våren kommer.
Jeg har i absolutt alle år brukt propper. Det er vindsus og rumlingen fra turbulens som over tid ødelegger hørselen.

Det beste er selvsagt formstøpte propper, men jeg har ikke valgt dette ennå.

Jeg pleier derimot å kjøpe ei eske med 500 par av denne typen - http://www.e-a-r.info/int/Product.asp?P ... uct_Id=184, og har alltid lomma full med rene og nye propper. Hiver de etter et par dagers bruk. Dette er propper som i hvert fall passer mitt øre godt. De blir myke når de varmes litt i hånden før de føres inn i øret.

Det som er viktig er faktisk hvordan innsetting av propper foregår. De fleste ruller dem sammen og stapper det inn. Øregangen går imidlertid oftest litt oppover, og trikset er å ta tak i ørets overdel og dra oppover samtidig som proppen føres inn. Dermed vil den trenge litt dypere inn og sitte bedre.

Dette kan være litt krøkkete å få til, men kan feks gjennomføres slik ved innsetting i venstre øre:

- Rull sammen proppen slik at den blir tynnest mulig
- Ta høyre hånd over hodet og løft litt på venstre øre
- Før proppen inn så langt som mulig med venstre hånd (men uten å perforere trommehinnen selvsagt:-))

Hvis man er usikker på hvilken type skumpropp som kan egne seg er det jo en mulighet å kjøpe et sett med mange typer til utprøving - http://earplugstore.stores.yahoo.net/un ... ry_Em_All!

donkeyman
Innlegg: 52
Registrert: 18 jan 2010, 12:33
Motorsykkelen din: Kawasaki

Re: Øreplugger ?

Legg inn av donkeyman »

Jeg har i flere år brukt http://www.sov-i-ro.no/" onclick="window.open(this.href);return false; , eller lignende typer.

Hvis jeg har kjørt noen timer med slike, og så prøver å kjøre litt uten, så innser jeg hvor utrolig sterk denne vindstøyen kan være. Har faktisk lurt på om enkelte har pådratt seg konstant øresus pga. dette.

Egentlig har jeg ønsket meg hørselvern med lyd, men jeg er usikker på om de vil bli lydtette nok. Det kan vel lett bli slik at man bare skrur opp lydvolumet til det overdøver eventuell igjenværende vindstøy, og så er man like langt.

Det som jeg lurer fryktelig på er hvordan de nye mp3-spillerne med ørepropper med innebygget støreduksjon vil fungere inne i en hjelm? Om denne feks:
http://old.prisguide.no/product.php?pro ... &cat_id=20" onclick="window.open(this.href);return false;
- skrives det:

Sony S730 kommer med støyreduksjonsteknologi innebygget i spilleren. Sony lover opptil 75 prosent reduksjon av bakgrunnsstøy, som både kan gjøre det lettere å slappe av, samt at det sparer trommehinner for et for høyt lydvolum for å overdøve bakgrunnsstøyen.

Noen som har erfaring??

mekkern
Innlegg: 7572
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Øreplugger ?

Legg inn av mekkern »

Aktiv støyreduksjon funker ikke hvis ikke mikrofonen er i næheten av ørene fordi det er lokalt inne i hjelmen støyen er et problem og ikke støyen fks i brysthøyde...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Cbr
Innlegg: 568
Registrert: 18 nov 2009, 13:57
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
Sted: Rogaland

Re: Øreplugger ?

Legg inn av Cbr »

Har shoei XR-1000 hjelm med whisper kit. Føler ikke det er noen plagsom støy så kan ødelegge hørselen. Men har ikke målt desibel heller, kanskje jeg sko gjør det.

Brukeravatar
Misha
Innlegg: 1090
Registrert: 09 des 2005, 17:59
Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
Sted: Regnværsbyen

Re: Øreplugger ?

Legg inn av Misha »

Øreplugger er obligatorisk med på treff, men brukes bare når det skal soves, alltid noen i nærheten som snorker noe så inn i granskauen... :knegg

Når jeg kjører hører jeg alltid på musikk, så jeg har noen phillips øreplugger med en slik bøyle rundt øret. Sitter bra! :thumleft
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel

Live Before You Die
Bon Jovi

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3347
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Øreplugger ?

Legg inn av Dexter »

Jeg har ikke brukt enda, men har tenkt på det flere ganger da jeg merker det allerede etter mindre enn 1 time på sykkelen... i forsvaret bruker vi jo http://www.e-a-r.info/int/Product.asp?P ... uct_Id=184" onclick="window.open(this.href);return false; så disse er jeg godt vante med. Som det står i et innlegg lengere opp. Varm opp, rull sammen å putt i øret. Da former de seg etter øret når de ekspanderere igjen. Sitter bra, er rimelige og fungerer helt ok.
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
GTline
Innlegg: 123
Registrert: 20 jan 2010, 12:10
Motorsykkelen din: Harley Davidson Low Rider.

Re: Øreplugger ?

Legg inn av GTline »

Bruker alltid ørepropper eller in-ear plugger med musikk.
Det har sikkert ikke noe å si på på hørselen i forhold til skader, men syns det er mer behagelig å kjøre med.
Min erfaring med ørepropper er at hvis du kjører lange turer på en dag, blir du mye mer "susete" i hode når du ikke bruker propper. Jeg orker ihvertfall å kjøre mye lenger med propper.

Gammelgutt

Re: Øreplugger ?

Legg inn av Gammelgutt »

Det hender at jeg bruker propper, men ellers så er den nye hjelmen min mye stillere enn den gamle. Jeg kjører heller ikke med høreapparatene på, så litt vindstøy plager meg ikke så mye, det gjør at jeg ikke hører tinnitusen så godt.

Brukeravatar
Tvinitla
Innlegg: 253
Registrert: 01 okt 2006, 11:09
Motorsykkelen din: BMW R1150RT
Sted: Hordaland

Re: Øreplugger ?

Legg inn av Tvinitla »

Kjører alltid med øreplugger dersom jeg skal kjøre mere enn 5-6 km. Dersom jeg ikke skal høre på musikk eller bruker intercom foretrekker jeg å bruke disse http://www.biltema.no/no/Verktoy/Arbeid ... propper1//" onclick="window.open(this.href);return false; fra Biltema[/url]. Disse demper veldig godt og er behagelige å bruke.
Hører jeg musikk eller bruker intercom foretrekker jeg å bruke disse http://alpineearplugs.com/prod_motosafe.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Øreplugger kan være litt ubehagelig å bruke til å begynne med, men har du brukt plugger en stund blir det like naturlig som å ta på hjelmen.
Sist redigert av Tvinitla den 25 mai 2011, 07:49, redigert 3 ganger totalt.
Mine sykler:
nå BMW R1150RT '01
ex. BMW K1200LT '00
ex. YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 159.000)
ex. SUZUKI GSX 750 ES '85
ex. PUCH SV 175 '59

Svar