Endelig min tur - men utstyr?
-
- Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Re: Endelig min tur - men utstyr?
Verdt å nevne vedr. Goretex-hansker at slik dette fungerer er visstnok at det transporterer fuktighet fra den varme(re) til den kalde(re) siden. Har aldri testet dette selv, men dette er visstnok årsaken til at en del folk med Goretex-hansker opplever fukt inni hanskene når de kjører i regn med varmeholker på. Varmeforskjellen mellom holker og hender gjør at fuktigheten blir transportert feil vei.
Visstnok.
Tror aldri jeg har hatt Goretex i noen av hanskene, kun andre vanntetningspatenter som jeg ikke vet om fungerer på samme måte eller ikke. Har uansett heller aldri hatt varmeholker før i år...
Favoritthanskene for regn og kjøligere temperatur var i lang tid Course Journey fra XLMoto:
https://www.xlmoto.no/product/mc-hanske ... PM-4901106
Disse selges tilsynelatende ikke lenger og da mine nylig etter nesten fire år begynte å ta inn litt vann så slet jeg med å finne en god arvtaker. Endte med disse (dog bestilt fra utlandet da jeg ønsket med en annen fargekombo):
https://www.agm.no/oxford/gm202301/oxfo ... nske-svart
Behagelige, varme, foreløpig holdt regnet ute. Hansker er nok der jeg historisk har kjøpt mest billige greier.
Visstnok.
Tror aldri jeg har hatt Goretex i noen av hanskene, kun andre vanntetningspatenter som jeg ikke vet om fungerer på samme måte eller ikke. Har uansett heller aldri hatt varmeholker før i år...
Favoritthanskene for regn og kjøligere temperatur var i lang tid Course Journey fra XLMoto:
https://www.xlmoto.no/product/mc-hanske ... PM-4901106
Disse selges tilsynelatende ikke lenger og da mine nylig etter nesten fire år begynte å ta inn litt vann så slet jeg med å finne en god arvtaker. Endte med disse (dog bestilt fra utlandet da jeg ønsket med en annen fargekombo):
https://www.agm.no/oxford/gm202301/oxfo ... nske-svart
Behagelige, varme, foreløpig holdt regnet ute. Hansker er nok der jeg historisk har kjøpt mest billige greier.
-
- Motorsykkelen din: Suzuki DL1000 V-Strom 2008 modell
Takker for alle innspill!!
Det ble en tur til Åsane i Bergen siden nesten hvis ikke alle mc utstyr butikkene ligger der.
Jeg tok turen innom Team MC Bergen sin butikk, siden det er kjøreskolen jeg skal ta MC lappen med, da vanket det og 25% i rabatt på klær og 10% på Sena intercom i følge eposten jeg fikk fra de.
I butikken traff jeg en hyggelig dame som hjalp meg med utstyr. Siden kroppsfasongen min tilsier at jeg må ha litt større kjøreklær så endte jeg opp med Bering Carlos jakke og bukse. Dette er klær som skal være vanntette men ikke er goretex.
Videre var det hjelm som ble en Caberg levo carbon åpingshjelm, både klær og hjelm var satt ned i pris.
Kjøresko som da ble TCX X-five 4 GTX boots som var de som passet best på foten, det var vist samme sko som både lærere og sensorer bruker.
Dessverre så hadde de ikke noe ryggskinne som passer på magen, så da ble det skinne til jakken.
Hansker var det lite utvalg i, men ente med ett sett fra Welton.
Intercom måtte jeg også ha så da ble det en Sena S10 dual, skulle ha singel men kanskje det er best med dual hvis regjeringa skal være med på kjøretur etter at lappen er i boks?
Totalt så endte summen på 16758 kr.
Var innom MC Utstyr og fikk tak i noen rimelige goretex hansker til 795,-
Det ble en tur til Åsane i Bergen siden nesten hvis ikke alle mc utstyr butikkene ligger der.
Jeg tok turen innom Team MC Bergen sin butikk, siden det er kjøreskolen jeg skal ta MC lappen med, da vanket det og 25% i rabatt på klær og 10% på Sena intercom i følge eposten jeg fikk fra de.
I butikken traff jeg en hyggelig dame som hjalp meg med utstyr. Siden kroppsfasongen min tilsier at jeg må ha litt større kjøreklær så endte jeg opp med Bering Carlos jakke og bukse. Dette er klær som skal være vanntette men ikke er goretex.
Videre var det hjelm som ble en Caberg levo carbon åpingshjelm, både klær og hjelm var satt ned i pris.
Kjøresko som da ble TCX X-five 4 GTX boots som var de som passet best på foten, det var vist samme sko som både lærere og sensorer bruker.
Dessverre så hadde de ikke noe ryggskinne som passer på magen, så da ble det skinne til jakken.
Hansker var det lite utvalg i, men ente med ett sett fra Welton.
Intercom måtte jeg også ha så da ble det en Sena S10 dual, skulle ha singel men kanskje det er best med dual hvis regjeringa skal være med på kjøretur etter at lappen er i boks?
Totalt så endte summen på 16758 kr.
Var innom MC Utstyr og fikk tak i noen rimelige goretex hansker til 795,-
- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
TCX støver har jeg også. Jeg har faktisk hatt disse i 10 år! Dem er like vanntette og hele i dag. Fantastiske støvler som sitter bra på foten og som er behagelige nok å gå i også. De jegbhar heter S-speed GoreTex.
-
Takker for alle råd, jeg kjøpte alt utstyr hos Team MC i Bergen da jeg fikk 25% rabatt på alt av kjøre utstyr da det er min trafikkskole.
Har tidligere nevnt på siden her at jeg har hatt mine første kjøretimer og det ble varmt på slutten! Været var som normalt her i Bergen, det var meldt 15 grader og opphold, men det ble 20 grader og lett yr på slutten av timene.
Jeg valgte å kjøre i joggebukse og hettejakke under kjøredressen, og som sagt så ble det varmt og klamt.
Jeg ser at noen av dere skriver teknisk undertøy, er det da Brynje sitt netting undertøy som gjelder?
Ang hansker så kjøpe jeg noen midt sesong hansker, de som går forbi håndledd, men de ble fort en klump i foret pga fuktighet, må ha noen andre før nye kjøretimer i morgen, tenker da Alpinestar eller Bullfighter sine sommerhansker som ikke er så langt opp på armen.
Kjente det ble en del vindstøy i hjelmen, er det flere som kjører med ørepropper? Har sett på Nonoise som selges her i Bergenhttps://www.safemc.no/products/nonoise- ... 5131080800
Har tidligere nevnt på siden her at jeg har hatt mine første kjøretimer og det ble varmt på slutten! Været var som normalt her i Bergen, det var meldt 15 grader og opphold, men det ble 20 grader og lett yr på slutten av timene.
Jeg valgte å kjøre i joggebukse og hettejakke under kjøredressen, og som sagt så ble det varmt og klamt.
Jeg ser at noen av dere skriver teknisk undertøy, er det da Brynje sitt netting undertøy som gjelder?
Ang hansker så kjøpe jeg noen midt sesong hansker, de som går forbi håndledd, men de ble fort en klump i foret pga fuktighet, må ha noen andre før nye kjøretimer i morgen, tenker da Alpinestar eller Bullfighter sine sommerhansker som ikke er så langt opp på armen.
Kjente det ble en del vindstøy i hjelmen, er det flere som kjører med ørepropper? Har sett på Nonoise som selges her i Bergenhttps://www.safemc.no/products/nonoise- ... 5131080800
- Bjerknez
- Kontakt:
Jeg anbefaler MC jeans og MC skinnjakke og noen gode men lette MC støvler som matcher. På sommeren kan du helt fint kjøpe "sommerhansker". Jeg har kjørt tur/retur Fredrikstad/Lofoten i ned mot 10 grader i MC jeans, skinnjakke etc. Det går helt fint. Har du ikke varmeholker, så ville jeg vurdert tykkere hansker. Regner det, så dra på en regndress over klærne.kjland skrev: 01 aug 2024, 09:49 Takker for alle råd, jeg kjøpte alt utstyr hos Team MC i Bergen da jeg fikk 25% rabatt på alt av kjøre utstyr da det er min trafikkskole.
MC dressen min bruker jeg kun noen få uker på vårparten hvis jeg skal avgårde tidlig på morgenen. Ellers så henger den i skapet.
- FredrikE24
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Er det noe lufting på kjøredressen du kjøpte da? Det er viktig for fleksibiliteten sin del.
For å snakke for meg selv, så kjører jeg i den samme kjøredressen om det er 0 grader ute, eller 35 grader ute og sol.
Da jeg kjørte ned til Kroatia i sommer, så begynte jeg i Tyskland i 14 grader og regn. Da hadde jeg olabukse, T-skjorte og en litt tykk bomullsgenser på meg. Da jeg ankom Kroatia 12 timer senere var det steikende sol og 35 varmegrader. Det var aldri for kaldt, og det var aldri for varmt. Jeg skiftet aldri under dressen underveis.
På hjemturen kjørte jeg med shorts under og T-skjorte da det var meldt varmt hele veien i full kjøredress.
Den største forskjellen er at jeg åpner alle luftingene når det begynner å bli varmere ute, og det er mange av de på min dress. Ellers justerer jeg sjeldent/aldri med klær under i løpet av en tur.
Jeg kjører mye motorsykkel i all slags vær, og jeg reiser på tur med en kjørebukse, en kjørejakke, en ull-buff, en hjelm, BMWs 2in1 hansker og et par støvler, noe mer trengs ikke.
Det er det eneste utstyret jeg har, og noe mer trenger jeg ikke, og jeg bruker det hver dag.
Poenget mitt er at med det rette utstyret, som gjerne koster litt kroner så har du noe som funker til alt.
Eller du kan kjøpe noe billigere og ha masse varianter og greier å bytte på med. Noen liker det også, men i det lange løp er det ikke billigere.
For å snakke for meg selv, så kjører jeg i den samme kjøredressen om det er 0 grader ute, eller 35 grader ute og sol.
Da jeg kjørte ned til Kroatia i sommer, så begynte jeg i Tyskland i 14 grader og regn. Da hadde jeg olabukse, T-skjorte og en litt tykk bomullsgenser på meg. Da jeg ankom Kroatia 12 timer senere var det steikende sol og 35 varmegrader. Det var aldri for kaldt, og det var aldri for varmt. Jeg skiftet aldri under dressen underveis.
På hjemturen kjørte jeg med shorts under og T-skjorte da det var meldt varmt hele veien i full kjøredress.
Den største forskjellen er at jeg åpner alle luftingene når det begynner å bli varmere ute, og det er mange av de på min dress. Ellers justerer jeg sjeldent/aldri med klær under i løpet av en tur.
Jeg kjører mye motorsykkel i all slags vær, og jeg reiser på tur med en kjørebukse, en kjørejakke, en ull-buff, en hjelm, BMWs 2in1 hansker og et par støvler, noe mer trengs ikke.
Det er det eneste utstyret jeg har, og noe mer trenger jeg ikke, og jeg bruker det hver dag.
Poenget mitt er at med det rette utstyret, som gjerne koster litt kroner så har du noe som funker til alt.
Eller du kan kjøpe noe billigere og ha masse varianter og greier å bytte på med. Noen liker det også, men i det lange løp er det ikke billigere.
-
Ja jeg har noe lufting på dressen, glemte selvfølgelig å åpne de før kjøring, hadde nok å tenke på akkurat daFredrikE24 skrev: 01 aug 2024, 10:05 Er det noe lufting på kjøredressen du kjøpte da? Det er viktig for fleksibiliteten sin del.

- FredrikE24
Bare å åpne de neste gang og prøve på nytt :)
-
Noen flere som har denne hjelmen? Samma f hva jeg gjør så dugger det på visir, selv med pinlock. Samtlige lufteåpninger er satt opp men det blir ikke nok luft/trekk inn i hjelmenkjland skrev: 23 jul 2024, 16:22 Videre var det hjelm som ble en Caberg levo carbon åpingshjelm, både klær og hjelm var satt ned i pris.
Vurderer ny hjelm pga dette problemet med dugg
- Bjerknez
- Kontakt:
Merkelig. Har aldri noensinne hatt problemer med dugg på mitt visir faktisk. Selv ikke lufteslusene stengt. Sikker på at du har montert pinlock riktig?kjland skrev: 27 aug 2024, 17:42Noen flere som har denne hjelmen? Samma f hva jeg gjør så dugger det på visir, selv med pinlock. Samtlige lufteåpninger er satt opp men det blir ikke nok luft/trekk inn i hjelmenkjland skrev: 23 jul 2024, 16:22 Videre var det hjelm som ble en Caberg levo carbon åpingshjelm, både klær og hjelm var satt ned i pris.
-
Butikken som monterte pinlock så jeg vet ikke, må kjøre med visir på litt glipe påBjerknez skrev: 27 aug 2024, 17:45Merkelig. Har aldri noensinne hatt problemer med dugg på mitt visir faktisk. Selv ikke lufteslusene stengt. Sikker på at du har montert pinlock riktig?kjland skrev: 27 aug 2024, 17:42Noen flere som har denne hjelmen? Samma f hva jeg gjør så dugger det på visir, selv med pinlock. Samtlige lufteåpninger er satt opp men det blir ikke nok luft/trekk inn i hjelmenkjland skrev: 23 jul 2024, 16:22 Videre var det hjelm som ble en Caberg levo carbon åpingshjelm, både klær og hjelm var satt ned i pris.
- Bjerknez
- Kontakt:
Kan du ta et nærbilde av hvordan den er montert? Sikkert riktig altså.... men det skal ikke dugge "samme faen hva du gjør" med pinnlock. At det kaj forekomme i spesielle tillfeller er en ting, men det jar vertfall aldri skjedd meg...kjland skrev: 27 aug 2024, 17:50Butikken som monterte pinlock så jeg vet ikke, må kjøre med visir på litt glipe påBjerknez skrev: 27 aug 2024, 17:45Merkelig. Har aldri noensinne hatt problemer med dugg på mitt visir faktisk. Selv ikke lufteslusene stengt. Sikker på at du har montert pinlock riktig?kjland skrev: 27 aug 2024, 17:42Noen flere som har denne hjelmen? Samma f hva jeg gjør så dugger det på visir, selv med pinlock. Samtlige lufteåpninger er satt opp men det blir ikke nok luft/trekk inn i hjelmenkjland skrev: 23 jul 2024, 16:22 Videre var det hjelm som ble en Caberg levo carbon åpingshjelm, både klær og hjelm var satt ned i pris.
-
- Motorsykkelen din: Honda CBR1000F, Honda Africa Twin
Min erfaring med pinlock er at det forekommer dugg der også, men langt mindre en å ikke ha pinlock og den forsvinner fortere. På vei til forumtreffet kjørte jeg i regn hele veien. Ved avreise Jessheim var hjelmen (og jeg) tørr og duggfri. Etter en benstrekk i Ørje hvor jeg tok av meg hjelmen og ble våt i ansikt og hår/skjegg, var jeg plaget med dugg de første milene etterpå. Luftinga på haken på Neotech II hjelmen fungerer ikke optimalt bak vindskjermen på Africa Twin, så løsningen ble å stå for å få bedre lufting. Det hjalp og etterhvert forsvant duggen. Så mitt tips er å være så tørr som mulig ved oppstart, lukket visir, og best mulig utnyttelse av luftekanalene i hjelmen.Bjerknez skrev: 27 aug 2024, 18:11Kan du ta et nærbilde av hvordan den er montert? Sikkert riktig altså.... men det skal ikke dugge "samme faen hva du gjør" med pinnlock. At det kaj forekomme i spesielle tillfeller er en ting, men det jar vertfall aldri skjedd meg...kjland skrev: 27 aug 2024, 17:50Butikken som monterte pinlock så jeg vet ikke, må kjøre med visir på litt glipe påBjerknez skrev: 27 aug 2024, 17:45Merkelig. Har aldri noensinne hatt problemer med dugg på mitt visir faktisk. Selv ikke lufteslusene stengt. Sikker på at du har montert pinlock riktig?kjland skrev: 27 aug 2024, 17:42Noen flere som har denne hjelmen? Samma f hva jeg gjør så dugger det på visir, selv med pinlock. Samtlige lufteåpninger er satt opp men det blir ikke nok luft/trekk inn i hjelmenkjland skrev: 23 jul 2024, 16:22 Videre var det hjelm som ble en Caberg levo carbon åpingshjelm, både klær og hjelm var satt ned i pris.
- FredrikE24
Tipper pinlocken er slakk.
- Bjerknez
- Kontakt:
Nå har ikke jeg prøvd andre hjelmer, men ut fra hva du sier, så skal vertfall ikke jeg bytte til noe annet Schuberth vertfall. Har regelrett aldri hatt problemer med dugg på innsiden. Kjlrte gjennom Sverige i fjor i 7-8 timer med regn. Ikke noe dugg overhodet. På innsiden har jeg aldri fått dugg.greina skrev: 27 aug 2024, 20:18Min erfaring med pinlock er at det forekommer dugg der også, men langt mindre en å ikke ha pinlock og den forsvinner fortere. På vei til forumtreffet kjørte jeg i regn hele veien. Ved avreise Jessheim var hjelmen (og jeg) tørr og duggfri. Etter en benstrekk i Ørje hvor jeg tok av meg hjelmen og ble våt i ansikt og hår/skjegg, var jeg plaget med dugg de første milene etterpå. Luftinga på haken på Neotech II hjelmen fungerer ikke optimalt bak vindskjermen på Africa Twin, så løsningen ble å stå for å få bedre lufting. Det hjalp og etterhvert forsvant duggen. Så mitt tips er å være så tørr som mulig ved oppstart, lukket visir, og best mulig utnyttelse av luftekanalene i hjelmen.Bjerknez skrev: 27 aug 2024, 18:11Kan du ta et nærbilde av hvordan den er montert? Sikkert riktig altså.... men det skal ikke dugge "samme faen hva du gjør" med pinnlock. At det kaj forekomme i spesielle tillfeller er en ting, men det jar vertfall aldri skjedd meg...kjland skrev: 27 aug 2024, 17:50Butikken som monterte pinlock så jeg vet ikke, må kjøre med visir på litt glipe påBjerknez skrev: 27 aug 2024, 17:45Merkelig. Har aldri noensinne hatt problemer med dugg på mitt visir faktisk. Selv ikke lufteslusene stengt. Sikker på at du har montert pinlock riktig?kjland skrev: 27 aug 2024, 17:42Noen flere som har denne hjelmen? Samma f hva jeg gjør så dugger det på visir, selv med pinlock. Samtlige lufteåpninger er satt opp men det blir ikke nok luft/trekk inn i hjelmenkjland skrev: 23 jul 2024, 16:22 Videre var det hjelm som ble en Caberg levo carbon åpingshjelm, både klær og hjelm var satt ned i pris.