Ny hjelm - trenger anbefalinger

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Wheels
Innlegg: 87
Registrert: 13 jun 2010, 05:29
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Nordland

Re: Ny hjelm - trenger anbefalinger

Legg inn av Wheels »

Henter frem denne tråden igjen, da jeg trenger hjelm selv, og er bruker av briller.

Har målt størrelse til ca 60cm som vel er ca xl størrelse?

Skal ha 2 hjelmer, ikke dyre, men greie hjelmer som passer for brillebrukere og som er lett å åpne viseret på.

Noen tips?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37942
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ny hjelm - trenger anbefalinger

Legg inn av AJ »

Wheels skrev:Henter frem denne tråden igjen, da jeg trenger hjelm selv, og er bruker av briller.

Har målt størrelse til ca 60cm som vel er ca xl størrelse?

Skal ha 2 hjelmer, ikke dyre, men greie hjelmer som passer for brillebrukere og som er lett å åpne viseret på.

Noen tips?
Standardsvaret er at hjelmer må prøves før kjøp. Gjerne på en lengre tur på MC'en du kjører til daglig. Det er nemlig mange faktorer som spiller inn, som luftstrøm forbi vindskjermen, hva slags kjøreklær man bruker (noen hevder at tettsittende skinn gir mindre vindstøy enn mer romslige tekstilklær...), høy, lav, bred, smal hals på vedk. som skal bruke hjelmen osv. osv.
Så tror jeg kanskje materialet i hjelmen også spiller inn, om det er plast, fiber eller carbon.

Selv har jeg gode erfaringer med Premier og NZI hjelmer og mindre gode erfaringer med Caberg og Shark.
Men det er et hav av hjelmer jeg ikke har prøvd, som Suomy, Schubert, Marushin, Shoei, Arai, Nolan, HJC, KBC, Icon, AGV, os. osv.

Mye å velge mellom... :janikk
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Wheels
Innlegg: 87
Registrert: 13 jun 2010, 05:29
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Nordland

Re: Ny hjelm - trenger anbefalinger

Legg inn av Wheels »

Tja, nærmeste forhandler av hjelmer med litt utvalg ligger vel minst 20 - 30 mil unna her jeg bor.
Her på stedet har jeg kun sett 1 stk hjelm, hos Mekonomen, og den passet ikke, dèt så jeg med en gang.

Så rent økonomisk kan jeg sikkert kjøpe 2 - 4 hjelmer, og håpe èn hjelm passer meg, og enda komme billigere fra det enn å bruke 1 - 2 døgn med fly / tog og buss.

PS!

Har ikke kjøpt mc enda, sist mc ble kjørt var ca 1983....
Dermed er slikt som kjøreklær og mere til enda ikke innkjøpt.

Siste hjelm jeg hadde var en AGV og fungerte såvidt jeg husker.

Svar