Telt, what to choose?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Rha
MC: yamaha mt09 tracer 2017

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av Rha » 17 aug 2019, 21:45

det skal jeg gjøre. om det ikke kommer til treffet, er det fisketur tirsdagen etterpå :)
"Ford you're turning into a penguin. stop it!"

Brukeravatar
TGR
MC: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Legg inn av TGR » 18 aug 2019, 00:10

Nettopp kjøpt meg nytt telt jeg også. Var lei av lavvoen, solgte den for noen år siden. Tenkte å kjøpe meg et Mototent, men etter tips fra Flatop så endte jeg opp med et Atacama Expedition, i farge grå.

Er for gammal til å krabbe rundt på alle 4. Trenger ikke mc-garasje, men deilig å ha god plass og ståhøyde inne. Sola skinner jo ikke alltid.

Teltet blir slått opp for første gang på forumtreffet, så er spent på dette :)

http://ledena.no/produkt/redverz-atacam ... elt-gront/

Koster noen kroner, men etter 10 netter med innspart hytteleie, så er det betalt :)

Rha
MC: yamaha mt09 tracer 2017

Legg inn av Rha » 31 aug 2019, 09:56

Da har jeg hatt noen netter i outwell vigor 3.
Vil starte med å si at dette teltet er tungt og spesielt etter du har pakket det ned i regnvær. den tørre tyngden kommer stort sett av at stengene er av glassfiber.
Bunnen er laget av slik billigpressenning og bråker forferdelig mye.

Dette var faktisk dem to eneste tingene som var negativt.
Jeg kunne stå invendig å bytte klær, riktig nok litt bøyd siden jeg er 187cm høy og teltet bare 180 cm. Sove delen er noe lavere, men var fortsatt ikke noe problem med stiv rygg og vonde knær på morgenen.
Dette er også helt uproblematisk å sette opp, brukte ca 20 min på første gangen og 10 min på gang nr2.
Noe jeg likte veldig godt var at det var neongule barduner. Disse syntes godt når det var skumt.

Dette blir nok turkamaraten min når jeg drar alene på tur.
Kan annbefales for alle som ikke trenger garasje eller har lyst til å bruke mange tusen på telt.

Har ikke noe bilder, men AJ hadde et som viste dette ved siden av et slikt "garasje telt" fra treffet. Dette bildet var borte nå, men det kan hende at han får lurt inn dette under her :redface
"Ford you're turning into a penguin. stop it!"

Brukeravatar
AJ
Administrator
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Legg inn av AJ » 10 nov 2019, 17:35

Dra på MC-tur og overnatte i telt er nok ikke for alle.
Jeg er heller ikke blant de ivrigste, men har overnattet i telt en del ganger opp gjennom årene på de store treffene her i landet, Norgestreff og Troll-Rally, og senest i fjor på to turer nordover og sør-vestover i landet.

Denne karen i videoen nedenfor slenger fra seg teltet og oppgir 9 grunner for dette. En av de vekten på teltet, som i hvert fall jeg synes er beskjeden.
En annen grunn er størrelsen på teltet. Og her er jeg helt på linje med fyren. Såpass lite telt som dette gjør telttilværelsen krampaktig og lite trivelig.
Åpenbart et feil teltvalg.
Hva han foretrekker i stedet for telt får man vite mot slutten av videoen.
Et bedre alternativ? Tja... si det :scratch ?

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar