Er nok feil det jeg så. For som Bringisen sier så står det 292kg på http://www.motoguzzi-mc.no/index.php?id=14625" onclick="window.open(this.href);return false;.ejs skrev:
curb weight = kjøreklar med full tank-
Er det feil i vognkortet AJ?
Er nok feil det jeg så. For som Bringisen sier så står det 292kg på http://www.motoguzzi-mc.no/index.php?id=14625" onclick="window.open(this.href);return false;.ejs skrev:
curb weight = kjøreklar med full tank-
Tror vi skjønte det AJ. Det jeg lurte på hva hvor du fikk de tallene fra. JEg ble nyskjerrig siden den hadde så veldig stor nyttelast. Og så stemmer det ikke helt meg hva jeg fant på nett. Hva er tillatt totalvekt på Stelvio'en? Det må være ganske mye.AJ skrev:Var vel strengt tatt ikke dette tråden skulle handle om.
Men siden det likevel ble et tema etter at jeg "kom i skade" for å sammenligne Stelvio'en med BMW 1600 - sånn for moro skyld... , siteres jeg følgende fra en av linkene (var det Wikipedia, tro... ) jeg viste til i posten hvor jeg nevnte disse tingene...:
"Netto lasteevne for et transportmiddel, last som kan tas med i tillegg til egenlast (min utheving)"
"Egenlast, tidligere kalt: egenvekt, den lasten en konstruksjon har av seg selv uten nyttelasten (vekten uten noe belastning). F.eks. et kjøretøy uten last eller passasjerer."
Uansett så takler Stelvio'en mye last uten at dette virker reduserende eller begrensende på kjøreegenskapene.
Det erfarte vi på Europa-turen i hastigheter opp til vel 200 km/t på enkelt strekninger.
Tør påstå at sykkelen er solid konstruerte for å tåle dette.
Sånn som de norske vognkortene er så bør man vel se på egenvekt og så regne ut nyttelast selv? for de fleste av oss veier vel ikke 75kg lengre :)Bringisen skrev:Dette viser jo igjen at hvis man leter så finner man Nettet kan leses som fanden leser bibelen.
Jeg tror det letteste uansett er å følge vognkortet , da gjør man i alle fall ikke noe feil. Men man må jo huske å veie både seg selv , passasjeren og lasten om man skal være helt sikker
Det er akkurat hva jeg mente , i denne tråden og i treningstråden. Men mange glemmer dette når man regner ut hva man kan ha med seg av last. En lett fører kan ha med seg mer bagasje enn en tung.JohnnyTh skrev:Sånn som de norske vognkortene er så bør man vel se på egenvekt og så regne ut nyttelast selv? for de fleste av oss veier vel ikke 75kg lengre :)Bringisen skrev:Dette viser jo igjen at hvis man leter så finner man Nettet kan leses som fanden leser bibelen.
Jeg tror det letteste uansett er å følge vognkortet , da gjør man i alle fall ikke noe feil. Men man må jo huske å veie både seg selv , passasjeren og lasten om man skal være helt sikker
Men jeg regner med at de som veier 100 kg ikke kjører naken på sykkelen de hellerFlattop skrev:Og med en liten skvett brennbart til bålet.
En fører på 75 kilo, bør vel egentlig tenke på at vekten du ser inne på badet i nettoen (?) vil forandre seg en del innen du står ute ved sykkelen klar for kamp. En hjelm veier i området 1,5 kilo, kjøredress noen kilo, ryggskinne, støvler også videre.....
Hvis man har for lite nyttelast så må man detBringisen skrev:Men jeg regner med at de som veier 100 kg ikke kjører naken på sykkelen de hellerFlattop skrev:Og med en liten skvett brennbart til bålet.
En fører på 75 kilo, bør vel egentlig tenke på at vekten du ser inne på badet i nettoen (?) vil forandre seg en del innen du står ute ved sykkelen klar for kamp. En hjelm veier i området 1,5 kilo, kjøredress noen kilo, ryggskinne, støvler også videre.....
Kommer an på hvilke krav man har. Kvalitet , bruksområde , løsninger og vekt ?JohnnyTh skrev:Hvis man har for lite nyttelast så må man detBringisen skrev:Men jeg regner med at de som veier 100 kg ikke kjører naken på sykkelen de hellerFlattop skrev:Og med en liten skvett brennbart til bålet.
En fører på 75 kilo, bør vel egentlig tenke på at vekten du ser inne på badet i nettoen (?) vil forandre seg en del innen du står ute ved sykkelen klar for kamp. En hjelm veier i området 1,5 kilo, kjøredress noen kilo, ryggskinne, støvler også videre.....
Men siden vi ikke finner ut av Stelvioen så kan vi jo prate om telt heller. Noen andre som har telt å annbefale?
Tenkte dette kunne være en generell tråd om telt. Selv trenger jeg et lite tomannstelt til egoturer. Et 2-3 manns telt til turer med datteren min. Et 3-4 manns telt til sykkeltur alle tre og et 4-6 manns telt til bilferie. Lettest mulig og best mulig kvalitet.Bringisen skrev:Kommer an på hvilke krav man har. Kvalitet , bruksområde , løsninger og vekt ?JohnnyTh skrev:Hvis man har for lite nyttelast så må man detBringisen skrev:Men jeg regner med at de som veier 100 kg ikke kjører naken på sykkelen de hellerFlattop skrev:Og med en liten skvett brennbart til bålet.
En fører på 75 kilo, bør vel egentlig tenke på at vekten du ser inne på badet i nettoen (?) vil forandre seg en del innen du står ute ved sykkelen klar for kamp. En hjelm veier i området 1,5 kilo, kjøredress noen kilo, ryggskinne, støvler også videre.....
Men siden vi ikke finner ut av Stelvioen så kan vi jo prate om telt heller. Noen andre som har telt å annbefale?
OkJohnnyTh skrev:Tenkte dette kunne være en generell tråd om telt. Selv trenger jeg et lite tomannstelt til egoturer. Et 2-3 manns telt til turer med datteren min. Et 3-4 manns telt til sykkeltur alle tre og et 4-6 manns telt til bilferie. Lettest mulig og best mulig kvalitet.Bringisen skrev:Kommer an på hvilke krav man har. Kvalitet , bruksområde , løsninger og vekt ?JohnnyTh skrev:Hvis man har for lite nyttelast så må man detBringisen skrev:Men jeg regner med at de som veier 100 kg ikke kjører naken på sykkelen de hellerFlattop skrev:Og med en liten skvett brennbart til bålet.
En fører på 75 kilo, bør vel egentlig tenke på at vekten du ser inne på badet i nettoen (?) vil forandre seg en del innen du står ute ved sykkelen klar for kamp. En hjelm veier i området 1,5 kilo, kjøredress noen kilo, ryggskinne, støvler også videre.....
Men siden vi ikke finner ut av Stelvioen så kan vi jo prate om telt heller. Noen andre som har telt å annbefale?
Har jo alt dette nå og mer til. Men liker å kjøpe telt.
Mye bra moment der.Flattop skrev:Hva ønsker jeg av et godt telt.
I mitt tilfelle bør et telt ha innertelt av myggnettingtypen. Dette fordi mygg og anna kos holdes borte, samt at da bli det lettere å unngå å stryke borti ytterduken som gir lettere vanngjennomtrenging. Samt at kondens som velger å dryppe ikke nødvendigvis treffer meg evt utstyret. En sterk og forsåvidt vanntett bunn i innerteltet er viktig.
Jeg ønsker meg en relativ romslig inngang, slik at jeg ikke trenger å drasse alt av utstyr inn i innerteltet men kan ha noe bagasje der ute. I tillegg er det greit å ha et sted under tak slik at morgenkaffen kan lages uten å måtte gå ut av teltet. Det har faktisk hendt at morgenstunden har vært av det fuktige slaget.
Lav vekt er ikke det største argumentet for min del. Jeg bruker stort sett 2 hjul når jeg er i teltmodus, men at teltforpakningen kan komprimeres er av større betydning.
Noen små lommer og hemper til å kunne henge opp lys og slikt i er kjekt å ha.
Teltplugger av god kvalitet er bra. De vanlige tynne pinnene har lett for å bøye seg, foretrekker derfor plugger av 'skje' typen.