Telt - hva bør man velge?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: (Telt) Helsport Breheimen 2

Legg inn av SilverSmurfer »

Etter en rask sjekk har jeg kommet frem til at Helsport Breheimen 2, 3 og 4 kun produseres for XXL og kun har vert i salg siden sent i November 2020. Så er nok ikke så mange som har erfaring med det enda.

Jeg ville ha ringt eller sendt en epost til XXL og spurt om dette, de sender deg sikkert et bilde og litt info. :)

Krankman
Innlegg: 4
Registrert: 25 mar 2021, 13:51
Motorsykkelen din: BMW 1200 GS Adventure (-09)

Re: (Telt) Helsport Breheimen 2

Legg inn av Krankman »

Her har du en på Fjellforum som kjøpte dette i april -20 da det kom på markedet. Han har lagt ut ymse bilder litt nede i tråden. Ingenting om pakkstørrelse da, men den er helt sikkert rimelig liknende 2-manns modeller fra Helsport som har stort fortelt (Camp).

https://www.fjellforum.no/topic/51393-n ... -helsport/

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: (Telt) Helsport Breheimen 2

Legg inn av KåreDump »

Krankman skrev: 26 apr 2021, 14:15 Her har du en på Fjellforum som kjøpte dette i april -20 da det kom på markedet. Han har lagt ut ymse bilder litt nede i tråden. Ingenting om pakkstørrelse da, men den er helt sikkert rimelig liknende 2-manns modeller fra Helsport som har stort fortelt (Camp).

https://www.fjellforum.no/topic/51393-n ... -helsport/
Har vært innom der og lest.
Vekt er nesten "uvesentlig" siden det for det meste skal fraktes på MC. Men pakkevolum er mer kritisk.

Har også sett på Fjellheimen, somstort sett ser ut til å være samme type telt, bare MYE lettere, mindre solid og lavere vannsøyle på både duk og bunn, og har konkludert med at jeg gjerne drasser med meg et par kilo ekstra i bytte mot et mer solid/slitesterkt telt.
Meeen så var det dette med pakkestørrelsen da.

Må vel bare ta en tur innom XXL, da info på nett (inkludert den der "chat med en ekspert") var less than useful... :-k
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: (Telt) Helsport Breheimen 2

Legg inn av xavi0n »

I følge teksten til XXL må dette være verdens letteste telt!!! 3g iflg dem... (Ja jeg skjønner det mangler en k der)
If you gonna be dumb you gotta be tough

tshansen
Innlegg: 27
Registrert: 25 jan 2021, 12:31
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure R
Kontakt:

Re: (Telt) Helsport Breheimen 2

Legg inn av tshansen »

Jeg har Fjellheimen Camp 3 Pro, som er mer eller mindre mye samme teltet. Har hatt det en del år med ganske mange overnattinger. Det er fantastisk med så stort fortelt når det regner, hvor du må lage mat eller bruke litt tid inne i teltet.
Det er også veldig stabilt i sterk vind, men det er et minus med teltet. Det kondenserer noe helt jævlig. Så i fjor kjøpte jeg meg footprint, da de fleste sier at dette skal redusere kondensen betraktelig.

Helsport har mye telt for pengene og kan sterkt anbefale merket. Jeg vet ikke om det har gått på bekostning av kvalitet at de lager dette teltet for XXL

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: (Telt) Helsport Breheimen 2

Legg inn av pingvin »

KåreDump skrev: 26 apr 2021, 13:49 Er på utkikk etter nytt telt og har sett litt på Helsport Brehimen 2. Virker som et solid telt med god plass i fortelt.
Dette er en utgave som kun produseres for XXL, så det fins svært lite info om det på nett (ingen tester).
Noen som har erfaring med Helsport Breheimen 2?

Det jeg er mest interessert i er pakkestørrelse. Hvor kompakt er det mulig å pakke?
Har Helsport Sarek Superlight 2+Camp, dette selges også kun på XXL. Koster normalt 5.999,- men fikk det til 3.9999,- og de setter det ned inne i mellom om kan vente. Men er altså superlight og mer skjørt, slik er det bare. Når begynte å se på telt fant jeg ut var 3 faktorer, lav vekt, robusthet og lav pris, 2 av 3 er greit men får ikke 3 av 3. Men var nærmeste kom, veier 1.7kg og litt lavere under taket enn det du i utgangspunktet ser på ellers nokså lik størrelse.

Om du likevel er interessert kan jeg ta et bilde av teltet i posen ved siden av cola-flaske for referanse om du vil. Ikke testet enda da kjøpte i fjor høst.

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: (Telt) Helsport Breheimen 2

Legg inn av KåreDump »

xavi0n skrev: 26 apr 2021, 16:38 I følge teksten til XXL må dette være verdens letteste telt!!! 3g iflg dem... (Ja jeg skjønner det mangler en k der)
Ja, opplysningene på nettsiden er som sagt "less than useful", det kan stå at at et telt er både 3 og 4 sesongstelt, og gjerne 3-4 forskjellige ratinger på vannsøyle... der har XXL stort forbedringspotensiale!
pingvin skrev: 26 apr 2021, 18:05 Om du likevel er interessert kan jeg ta et bilde av teltet i posen ved siden av cola-flaske for referanse om du vil. Ikke testet enda da kjøpte i fjor høst.
Nice, om du gider så hadde det helt klar vært interessant!

Imponerende mye kunnskap på denne siden!
Tipper jeg spør her først neste gang jeg skal ha ny vaskemaskin og! :lol
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: (Telt) Helsport Breheimen 2

Legg inn av SilverSmurfer »

KåreDump skrev: 26 apr 2021, 22:42 Tipper jeg spør her først neste gang jeg skal ha ny vaskemaskin og! :lol


Denne :twothumbs:

Litt spøk med fy hvor deilig det er å ha en maskin som både vasker og tørker samtidig som den har god kapasitet.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: (Telt) Helsport Breheimen 2

Legg inn av cannon »

Jeg har et Helsport Beito 3. Nesten samme teltype som Breheimen. 3 manns, og det gir den plassen jeg trenger på MC-tur og ellers. Anbefaler 1 plass opp ift antall som skal sove, særlig på MC-tur.
Vekt 3,2, pakkemål 55x20 cm. Tipper det er ganske sammenlignbart.
Sist redigert av cannon den 27 apr 2021, 09:42, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: (Telt) Helsport Breheimen 2

Legg inn av kgjersda »

KåreDump skrev: 26 apr 2021, 13:49 Er på utkikk etter nytt telt og har sett litt på Helsport Brehimen 2. Virker som et solid telt med god plass i fortelt.
Dette er en utgave som kun produseres for XXL, så det fins svært lite info om det på nett (ingen tester).
Noen som har erfaring med Helsport Breheimen 2?

Det jeg er mest interessert i er pakkestørrelse. Hvor kompakt er det mulig å pakke?
I går kjøpte jeg et Helsport Ringstind 2 Superlight.
Det er halvparten av pakkvolumet til solo-teltet mitt som jeg bruker vinterstid.
Pakkvolumet er vel litt mindre enn en 1.5-liter flaske. Så her snakker vi minimalt med volum!
Fikk satt det opp i hagen, det var fint og stort innvendig.

Bilde tatt fra (https://villmarkensgleder.wordpress.com ... light-1-2/)
Bilde

SilverSmurfer skrev: 26 apr 2021, 22:53
KåreDump skrev: 26 apr 2021, 22:42 Tipper jeg spør her først neste gang jeg skal ha ny vaskemaskin og! :lol
Denne :twothumbs:

Litt spøk med fy hvor deilig det er å ha en maskin som både vasker og tørker samtidig som den har god kapasitet.
Får følelsen av at denne vaskemaskinen hører hjemme i en opera på Nationaltheatret.
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: (Telt) Helsport Breheimen 2

Legg inn av KåreDump »

SilverSmurfer skrev: 26 apr 2021, 22:53 Denne :twothumbs:

Litt spøk med fy hvor deilig det er å ha en maskin som både vasker og tørker samtidig som den har god kapasitet.
:thumleft
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: (Telt) Helsport Breheimen 2

Legg inn av rolf-arne »

KåreDump skrev: 27 apr 2021, 10:18
SilverSmurfer skrev: 26 apr 2021, 22:53 Denne :twothumbs:

Litt spøk med fy hvor deilig det er å ha en maskin som både vasker og tørker samtidig som den har god kapasitet.
:thumleft
Kjøpte en i vinter som erstatning for gammel tørketrommel - gleder meg til å sette den i drift-----
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: (Telt) Helsport Breheimen 2

Legg inn av pingvin »

KåreDump skrev: 26 apr 2021, 22:42
pingvin skrev: 26 apr 2021, 18:05 Om du likevel er interessert kan jeg ta et bilde av teltet i posen ved siden av cola-flaske for referanse om du vil. Ikke testet enda da kjøpte i fjor høst.
Nice, om du gider så hadde det helt klar vært interessant!
Her Helsport Sarek Superlight 2+Camp sammen med 1.5L Cola (og samme vekt om tar med vekten av flasken). Ikke bitte-liten men OK, har også Nemo Hornet 1P på 0.9kg, det er virkelig lite også sammenpakket men ville ha mer plass til bagasje og ikke minst få alt kjøreutstyr under tak så håper nå funnet den ideelle kombinasjonen :-k

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: (Telt) Helsport Breheimen 2

Legg inn av SilverSmurfer »

rolf-arne skrev: 27 apr 2021, 10:24
KåreDump skrev: 27 apr 2021, 10:18
SilverSmurfer skrev: 26 apr 2021, 22:53 Denne :twothumbs:

Litt spøk med fy hvor deilig det er å ha en maskin som både vasker og tørker samtidig som den har god kapasitet.
:thumleft
Kjøpte en i vinter som erstatning for gammel tørketrommel - gleder meg til å sette den i drift-----
Jeg håper du husker å se etter på tørkekapasiteten. Jeg har hatt 2 maskiner og den første ble ødelagt på grunn av at jeg var idiot.

Det var en billig maskin med 8 kg vaskekapasitet og 4 kg tørkekapasitet. Jeg så kun på vaskekapasiteten når jeg kjøpte, stappet den godt og kjørte på vask+tørk. Den varte vel bare i 2,5 år før den begynte å bli en del problemer med.

Da kjøpte jeg min nåværende, som er luksusmodellen til LG med 12 kg vask/8 kg tørkekapasitet. Og denne har rett og slett vert en drøm.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: (Telt) Helsport Breheimen 2

Legg inn av KåreDump »

pingvin skrev: 27 apr 2021, 10:36
Her Helsport Sarek Superlight 2+Camp sammen med 1.5L Cola (og samme vekt om tar med vekten av flasken). Ikke bitte-liten men OK, har også Nemo Hornet 1P på 0.9kg, det er virkelig lite også sammenpakket men ville ha mer plass til bagasje og ikke minst få alt kjøreutstyr under tak så håper nå funnet den ideelle kombinasjonen :-k

Bilde
Steike!! :O
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Svar