Telt - hva bør man velge?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av JohnnyTh »

ejs skrev::thumleft
curb weight = kjøreklar med full tank-
Er nok feil det jeg så. For som Bringisen sier så står det 292kg på http://www.motoguzzi-mc.no/index.php?id=14625" onclick="window.open(this.href);return false;.

Er det feil i vognkortet AJ?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av AJ »

Var vel strengt tatt ikke dette tråden skulle handle om.
Men siden det likevel ble et tema etter at jeg "kom i skade" for å sammenligne Stelvio'en med BMW 1600 - sånn for moro skyld... :roll , siteres jeg følgende fra en av linkene (var det Wikipedia, tro... :scratch ) jeg viste til i posten hvor jeg nevnte disse tingene...:

"Netto lasteevne for et transportmiddel, last som kan tas med i tillegg til egenlast (min utheving)"

"Egenlast, tidligere kalt: egenvekt, den lasten en konstruksjon har av seg selv uten nyttelasten (vekten uten noe belastning). F.eks. et kjøretøy uten last eller passasjerer."

Uansett så takler Stelvio'en mye last uten at dette virker reduserende eller begrensende på kjøreegenskapene.
Det erfarte vi på Europa-turen i hastigheter opp til vel 200 km/t på enkelt strekninger.
Tør påstå at sykkelen er solid konstruerte for å tåle dette.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av ejs »

:thumleft
2012 Stelvio ABS er oppgitt til 251 kg kjøreklar i ei webside jeg fant.

??????
:knegg
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av Bringisen »

Dette viser jo igjen at hvis man leter så finner man ;-) Nettet kan leses som fanden leser bibelen.

Jeg tror det letteste uansett er å følge vognkortet , da gjør man i alle fall ikke noe feil. Men man må jo huske å veie både seg selv , passasjeren og lasten om man skal være helt sikker :P :p
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av JohnnyTh »

AJ skrev:Var vel strengt tatt ikke dette tråden skulle handle om.
Men siden det likevel ble et tema etter at jeg "kom i skade" for å sammenligne Stelvio'en med BMW 1600 - sånn for moro skyld... :roll , siteres jeg følgende fra en av linkene (var det Wikipedia, tro... :scratch ) jeg viste til i posten hvor jeg nevnte disse tingene...:

"Netto lasteevne for et transportmiddel, last som kan tas med i tillegg til egenlast (min utheving)"

"Egenlast, tidligere kalt: egenvekt, den lasten en konstruksjon har av seg selv uten nyttelasten (vekten uten noe belastning). F.eks. et kjøretøy uten last eller passasjerer."

Uansett så takler Stelvio'en mye last uten at dette virker reduserende eller begrensende på kjøreegenskapene.
Det erfarte vi på Europa-turen i hastigheter opp til vel 200 km/t på enkelt strekninger.
Tør påstå at sykkelen er solid konstruerte for å tåle dette.
Tror vi skjønte det AJ. Det jeg lurte på hva hvor du fikk de tallene fra. JEg ble nyskjerrig siden den hadde så veldig stor nyttelast. Og så stemmer det ikke helt meg hva jeg fant på nett. Hva er tillatt totalvekt på Stelvio'en? Det må være ganske mye.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av JohnnyTh »

Bringisen skrev:Dette viser jo igjen at hvis man leter så finner man ;-) Nettet kan leses som fanden leser bibelen.

Jeg tror det letteste uansett er å følge vognkortet , da gjør man i alle fall ikke noe feil. Men man må jo huske å veie både seg selv , passasjeren og lasten om man skal være helt sikker :P :p
Sånn som de norske vognkortene er så bør man vel se på egenvekt og så regne ut nyttelast selv? for de fleste av oss veier vel ikke 75kg lengre :)
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av Bringisen »

JohnnyTh skrev:
Bringisen skrev:Dette viser jo igjen at hvis man leter så finner man ;-) Nettet kan leses som fanden leser bibelen.

Jeg tror det letteste uansett er å følge vognkortet , da gjør man i alle fall ikke noe feil. Men man må jo huske å veie både seg selv , passasjeren og lasten om man skal være helt sikker :P :p
Sånn som de norske vognkortene er så bør man vel se på egenvekt og så regne ut nyttelast selv? for de fleste av oss veier vel ikke 75kg lengre :)
Det er akkurat hva jeg mente , i denne tråden og i treningstråden. Men mange glemmer dette når man regner ut hva man kan ha med seg av last. En lett fører kan ha med seg mer bagasje enn en tung.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Flattop
Innlegg: 413
Registrert: 29 apr 2010, 14:43
Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
Sted: Vegsund, Ålesund ligger rett ved siden av meg

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av Flattop »

Og med en liten skvett brennbart til bålet.

En fører på 75 kilo, bør vel egentlig tenke på at vekten du ser inne på badet i nettoen (?) vil forandre seg en del innen du står ute ved sykkelen klar for kamp. En hjelm veier i området 1,5 kilo, kjøredress noen kilo, ryggskinne, støvler også videre.....

:twisted
Bilde

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av Bringisen »

Flattop skrev:Og med en liten skvett brennbart til bålet.

En fører på 75 kilo, bør vel egentlig tenke på at vekten du ser inne på badet i nettoen (?) vil forandre seg en del innen du står ute ved sykkelen klar for kamp. En hjelm veier i området 1,5 kilo, kjøredress noen kilo, ryggskinne, støvler også videre.....

:twisted
Men jeg regner med at de som veier 100 kg ikke kjører naken på sykkelen de heller :knegg
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av JohnnyTh »

Bringisen skrev:
Flattop skrev:Og med en liten skvett brennbart til bålet.

En fører på 75 kilo, bør vel egentlig tenke på at vekten du ser inne på badet i nettoen (?) vil forandre seg en del innen du står ute ved sykkelen klar for kamp. En hjelm veier i området 1,5 kilo, kjøredress noen kilo, ryggskinne, støvler også videre.....

:twisted
Men jeg regner med at de som veier 100 kg ikke kjører naken på sykkelen de heller :knegg
Hvis man har for lite nyttelast så må man det :-)å

Men siden vi ikke finner ut av Stelvioen så kan vi jo prate om telt heller. Noen andre som har telt å annbefale?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av Bringisen »

JohnnyTh skrev:
Bringisen skrev:
Flattop skrev:Og med en liten skvett brennbart til bålet.

En fører på 75 kilo, bør vel egentlig tenke på at vekten du ser inne på badet i nettoen (?) vil forandre seg en del innen du står ute ved sykkelen klar for kamp. En hjelm veier i området 1,5 kilo, kjøredress noen kilo, ryggskinne, støvler også videre.....

:twisted
Men jeg regner med at de som veier 100 kg ikke kjører naken på sykkelen de heller :knegg
Hvis man har for lite nyttelast så må man det :-)å

Men siden vi ikke finner ut av Stelvioen så kan vi jo prate om telt heller. Noen andre som har telt å annbefale?
Kommer an på hvilke krav man har. Kvalitet , bruksområde , løsninger og vekt ?
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av JohnnyTh »

Bringisen skrev:
JohnnyTh skrev:
Bringisen skrev:
Flattop skrev:Og med en liten skvett brennbart til bålet.

En fører på 75 kilo, bør vel egentlig tenke på at vekten du ser inne på badet i nettoen (?) vil forandre seg en del innen du står ute ved sykkelen klar for kamp. En hjelm veier i området 1,5 kilo, kjøredress noen kilo, ryggskinne, støvler også videre.....

:twisted
Men jeg regner med at de som veier 100 kg ikke kjører naken på sykkelen de heller :knegg
Hvis man har for lite nyttelast så må man det :-)å

Men siden vi ikke finner ut av Stelvioen så kan vi jo prate om telt heller. Noen andre som har telt å annbefale?
Kommer an på hvilke krav man har. Kvalitet , bruksområde , løsninger og vekt ?
Tenkte dette kunne være en generell tråd om telt. Selv trenger jeg et lite tomannstelt til egoturer. Et 2-3 manns telt til turer med datteren min. Et 3-4 manns telt til sykkeltur alle tre og et 4-6 manns telt til bilferie. Lettest mulig og best mulig kvalitet.

Har jo alt dette nå og mer til. Men liker å kjøpe telt.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av Bringisen »

JohnnyTh skrev:
Bringisen skrev:
JohnnyTh skrev:
Bringisen skrev:
Flattop skrev:Og med en liten skvett brennbart til bålet.

En fører på 75 kilo, bør vel egentlig tenke på at vekten du ser inne på badet i nettoen (?) vil forandre seg en del innen du står ute ved sykkelen klar for kamp. En hjelm veier i området 1,5 kilo, kjøredress noen kilo, ryggskinne, støvler også videre.....

:twisted
Men jeg regner med at de som veier 100 kg ikke kjører naken på sykkelen de heller :knegg
Hvis man har for lite nyttelast så må man det :-)å

Men siden vi ikke finner ut av Stelvioen så kan vi jo prate om telt heller. Noen andre som har telt å annbefale?
Kommer an på hvilke krav man har. Kvalitet , bruksområde , løsninger og vekt ?
Tenkte dette kunne være en generell tråd om telt. Selv trenger jeg et lite tomannstelt til egoturer. Et 2-3 manns telt til turer med datteren min. Et 3-4 manns telt til sykkeltur alle tre og et 4-6 manns telt til bilferie. Lettest mulig og best mulig kvalitet.

Har jo alt dette nå og mer til. Men liker å kjøpe telt.
Ok :thumleft
Jeg også liker telt men har kvittet meg med en del av det jeg ikke brukte.
Hadde Lavvo som jeg tenkte til hele familien , men hele familien vil ikke være med på telt tur lenger. De vil i turistforeningens hytter og på hotell :P :p
Jeg har et 3-mannstelt som jeg brukte når jeg og mine to barn var på tur. Dette blir også liggende nå.
Det jeg lurer på er å kjøpe et 2-mannstelt av typen utralett , skal finne de to jeg lurer på å legge ut bilder.
Da har jeg 2 stk. to-manns telt hvis vi alle fire er på tur. Ett til meg og kjerringen og et til ungdommene. Dessuten er det greit med to lette telt å fordele vekten på , i stedet for et tungt 4- mannstelt.
Jeg synes 1-mannsteltene er alt for liten for en person hvis man vil ha litt komfort.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Flattop
Innlegg: 413
Registrert: 29 apr 2010, 14:43
Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
Sted: Vegsund, Ålesund ligger rett ved siden av meg

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av Flattop »

Hva ønsker jeg av et godt telt.

I mitt tilfelle bør et telt ha innertelt av myggnettingtypen. Dette fordi mygg og anna kos holdes borte, samt at da bli det lettere å unngå å stryke borti ytterduken som gir lettere vanngjennomtrenging. Samt at kondens som velger å dryppe ikke nødvendigvis treffer meg evt utstyret. En sterk og forsåvidt vanntett bunn i innerteltet er viktig.

Jeg ønsker meg en relativ romslig inngang, slik at jeg ikke trenger å drasse alt av utstyr inn i innerteltet men kan ha noe bagasje der ute. I tillegg er det greit å ha et sted under tak slik at morgenkaffen kan lages uten å måtte gå ut av teltet. Det har faktisk hendt at morgenstunden har vært av det fuktige slaget.

Lav vekt er ikke det største argumentet for min del. Jeg bruker stort sett 2 hjul når jeg er i teltmodus, men at teltforpakningen kan komprimeres er av større betydning.

Noen små lommer og hemper til å kunne henge opp lys og slikt i er kjekt å ha.

Teltplugger av god kvalitet er bra. De vanlige tynne pinnene har lett for å bøye seg, foretrekker derfor plugger av 'skje' typen.
Bilde

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av JohnnyTh »

Flattop skrev:Hva ønsker jeg av et godt telt.

I mitt tilfelle bør et telt ha innertelt av myggnettingtypen. Dette fordi mygg og anna kos holdes borte, samt at da bli det lettere å unngå å stryke borti ytterduken som gir lettere vanngjennomtrenging. Samt at kondens som velger å dryppe ikke nødvendigvis treffer meg evt utstyret. En sterk og forsåvidt vanntett bunn i innerteltet er viktig.

Jeg ønsker meg en relativ romslig inngang, slik at jeg ikke trenger å drasse alt av utstyr inn i innerteltet men kan ha noe bagasje der ute. I tillegg er det greit å ha et sted under tak slik at morgenkaffen kan lages uten å måtte gå ut av teltet. Det har faktisk hendt at morgenstunden har vært av det fuktige slaget.

Lav vekt er ikke det største argumentet for min del. Jeg bruker stort sett 2 hjul når jeg er i teltmodus, men at teltforpakningen kan komprimeres er av større betydning.

Noen små lommer og hemper til å kunne henge opp lys og slikt i er kjekt å ha.

Teltplugger av god kvalitet er bra. De vanlige tynne pinnene har lett for å bøye seg, foretrekker derfor plugger av 'skje' typen.
Mye bra moment der.

Et tips kan være å ta med seg 2 eller flere teltplugger laget av stål eller lignende. Hvis man har moderne dyrt telt så er ogte pluggene av aluminium og det funker dårlig hvis man kommer i meget hard bakke. Jeg har 4 stk gamle 8" spiker som fungerer uansett hvor hardt det er i bakken.

Ved siste telt telling så var det litt for mange på lager her i hus. Jeg har et Vanguard 2 manns telt, et 3 manns av ukjent billig type, et 4 manns helsport, et 6 manns telt som kona har brukt på festivaler. Dette er nå erstattet av kombicamp. Et 6 manns telt til med stort fortelt, to, bilturer, et 7'5 kvaderat telt fra 1942 for militærbiltreff og så har jeg et 8 manns lagstelt med mulitifuel ovn på 13kw, forsvarstype til de kalde turene.

Så ikke si til kona at jeg leser på en telt tråd her!
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Svar