Telt - hva bør man velge?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
bjornen
Innlegg: 245
Registrert: 01 sep 2012, 19:17
Motorsykkelen din: 2 stk honda, en gammel + en ny
Sted: Drammen

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av bjornen »

cosmogs skrev:Noen som har testet denne sengen? Komfortklasse..?
Ikke all verdens vekt og str sammenslått. :-k
http://www.xxl.no/villmark/soveposer-og ... 91_1_style" onclick="window.open(this.href);return false;
8905867886622_1097091_75634_jpg.jpg
Jepp, kjøpte denne etter norgestreffet i fjor da ryggen slo seg totalt vrang :sorry
( prøvde både luftmadrass og vanlig underlag der nede)

Har vel aldri liggi :prf bedre enn etter at jeg kjøpte denne minifeltsenga
PS, handla den fra en svensk nettbutikk

Treff til helga i Sandefjord :vs

Biltema :redface har greie pakksekker i forskjellige størrelser

Brukeravatar
cosmogs
Innlegg: 306
Registrert: 05 jul 2014, 22:09
Motorsykkelen din: Speed Triple RS
Sted: Drammen

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av cosmogs »

bjornen skrev:
cosmogs skrev:Noen som har testet denne sengen? Komfortklasse..?
Ikke all verdens vekt og str sammenslått. :-k
http://www.xxl.no/villmark/soveposer-og ... 91_1_style" onclick="window.open(this.href);return false;
8905867886622_1097091_75634_jpg.jpg
Jepp, kjøpte denne etter norgestreffet i fjor da ryggen slo seg totalt vrang :sorry
( prøvde både luftmadrass og vanlig underlag der nede)

Har vel aldri liggi :prf bedre enn etter at jeg kjøpte denne minifeltsenga
PS, handla den fra en svensk nettbutikk

Treff til helga i Sandefjord :vs

Biltema :redface har greie pakksekker i forskjellige størrelser
Dessverre ikke anledning til helgen, og har vel neppe fått greiene levert heller. Så bra at du liker sengen, har knalltro på denne og ser frem til å få den levert. Bruker du liggeunderlag i tillegg..?
Ift liggeunderlag, selvoppblåsende eller pumpe? Hva er mest komfortabelt? Litt kjipt å måtte ha m pumpe også..?
2018 Triumph Speed Triple RS (2018 -->)
2014 Triumph Street Triple (2014 - 2018)
1976 Kawasaki Z650 (1987 - 1989)

Brukeravatar
bjornen
Innlegg: 245
Registrert: 01 sep 2012, 19:17
Motorsykkelen din: 2 stk honda, en gammel + en ny
Sted: Drammen

Telt, what to choose?

Legg inn av bjornen »

cosmogs skrev:Dessverre ikke anledning til helgen, og har vel neppe fått greiene levert heller. Så bra at du liker sengen, har knalltro på denne og ser frem til å få den levert. Bruker du liggeunderlag i tillegg..?
Ift liggeunderlag, selvoppblåsende eller pumpe? Hva er mest komfortabelt? Litt kjipt å måtte ha m pumpe også..?

da er det jo Trollrally i fyresdal siste helga i august, stort treff og mye mennesker :-)å

nei, sommertid bruker jeg ikke annet en senga og sovepose
(veksler mellom ekstremt lett/ tynn når det er 15¤++ og en 3 sesongers pose når tempen er under 15).

Kona, som er en ordentlig frossenpinn bruker senga og en ordentlig vinterpose.
( hun har i år brukt opp 2 vanlige luftmadrasser, + prøvd vanlig liggeunderlag, før jeg :-k tok til vett å kjøpte seng til henne også)

Brukeravatar
cosmogs
Innlegg: 306
Registrert: 05 jul 2014, 22:09
Motorsykkelen din: Speed Triple RS
Sted: Drammen

Telt, what to choose?

Legg inn av cosmogs »

bjornen skrev:
cosmogs skrev:Dessverre ikke anledning til helgen, og har vel neppe fått greiene levert heller. Så bra at du liker sengen, har knalltro på denne og ser frem til å få den levert. Bruker du liggeunderlag i tillegg..?
Ift liggeunderlag, selvoppblåsende eller pumpe? Hva er mest komfortabelt? Litt kjipt å måtte ha m pumpe også..?

da er det jo Trollrally i fyresdal siste helga i august, stort treff og mye mennesker :-)å

nei, sommertid bruker jeg ikke annet en senga og sovepose
(veksler mellom ekstremt lett/ tynn når det er 15¤++ og en 3 sesongers pose når tempen er under 15).

Kona, som er en ordentlig frossenpinn bruker senga og en ordentlig vinterpose.
( hun har i år brukt opp 2 vanlige luftmadrasser, + prøvd vanlig liggeunderlag, før jeg :-k
tok til vett å kjøpte seng til henne også)
Dette høres ordentlig bra ut. I følge sporing skal alt ankomme i morgen, og jeg tror jeg skal få til trolltreffet i slutten av aug. Har treffet et nettsted, også for oss som har hoppet av Facebook..? :-)
2018 Triumph Speed Triple RS (2018 -->)
2014 Triumph Street Triple (2014 - 2018)
1976 Kawasaki Z650 (1987 - 1989)

Brukeravatar
bjornen
Innlegg: 245
Registrert: 01 sep 2012, 19:17
Motorsykkelen din: 2 stk honda, en gammel + en ny
Sted: Drammen

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av bjornen »

cosmogs skrev:
bjornen skrev:
Dette høres ordentlig bra ut. I følge sporing skal alt ankomme i morgen, og jeg tror jeg skal få til trolltreffet i slutten av aug. Har treffet et nettsted, også for oss som har hoppet av Facebook..? :-)

prøv http://www.mcek.no/troll-rally" onclick="window.open(this.href);return false;, ligger noe informasjon der

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2724
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av Busa Trond »

Det kan se ut som Handelsboden kommer opp med et økonomitelt snart. ca 2995,-
Velger man å ikke parkere mc'en inne i teltet er det plass for representanter fra kvinnegruppa Ottar til å komme på nachspiel :love
Link
Kan ligne litt på lonerider sitt telt :-k


Bilde

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av Bringisen »

Siden jeg er en telt fetich :P :p Så har jeg igjen investert i enda et telt. Jeg gjorde det fordi jeg som oftest reiser alene og fordi jeg ville ha et lettere kvalitetstelt til vandringene mine i fjellet.

Jeg har alltid hatt lyst på et Hilleberg telt, men har synes de har vært noe overpriset i forhold til Helsport og Fjellreven.

Men i år slo jeg til, som en gave for fullført skolegang, skal det være :P :p Kjøpte sammen med ny sovepose.

Teltet er et enmannstelt som har stor nok plass inne til to om man er glad i hverandre. Teltet er i klassen red label som tåler 4 sesonger og er veldig solid. Likevl veier det kun 2 kg, som er lett med tanke på størrelse og rivestyrken på 12 kg. Det er selvstående og får plass på de aller fleste steder og har utvendige stangkanaler for lett oppsett. Veldig gode luftemuligheter og har en relativt god invendig høyde. Prisen er stiv, men man har et telt som kan vare livet ut med godt stell.

Teltet heter Hilleberg Unna. Gleder meg til å ta dette i bruk og krype ned i den nye soveposen. Soveposen er en Mountain Hardware Lamina 0. Den har en komfort temp på helt ned mot -16 , men jeg fryser lett så det blir bra ;-)

Bilde


Soveposen:

Bilde
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av Bjerknez »

Skal ikke påberope meg noen telt fetish her, men liker diskusjonen rundt telt og overnatting i guds natur. Jeg er den typen som drømmer litt om motorsykkelturer hvor man slår opp telt ved et tjern på fjellet, fyrer opp primusen og koker seg en kaffe mens man ser solnedgangen. Det høres fantastiskt ut og er det nok også, men jeg får aldri ro nok i sjelen til å nyte øyeblikket i praksis.

Jeg hater og slå opp telt, jeg hater og rydde opp igjen samt vaske opp kokekar etc. Det sitter liksom litt langt inne å ta med seg samt slå opp telt når man kan få hytter til bare noen hundrelapper pr. natt. Men ja, jeg liker å lese om andres turopplevelser med telt etc.

Men når det kommer til telt, så kjøpte jeg for ca. ett år siden et Lavvo av typen Helsport Varanger 4-6 inkludert innerduk og bunn. Et fantastisk telt, men også ganske stort. Soveposen jeg kjøpte meg var en billig type fra Helsport til rundt 500,-. Den skulle takle 0 grader, men det var 4 grader den ene natten jeg sov i teltet og det var kjølig ja, så den soveposen holder nok ikke mål på kjølige netter...

Her er vertfall bildet av teletet samt innmaten slått opp:

Bilde

Bilde

Bilde

JLafton
Innlegg: 300
Registrert: 14 mai 2015, 20:15
Motorsykkelen din: 2016 Triumph Tiger 800 XCA
Sted: Ringerike

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av JLafton »

Når MC lappen er i boks å jeg skal ut på tur kommer jeg til å bruke teltet jeg har.
Det er Helsport Fjellheimen 3 mans telt http://www.helsport.no/fjellheimen-camp" onclick="window.open(this.href);return false;
Dette teltet har jeg brukt mye på gåturer å er veldig fornøyd med den, det er forholdsvis lett og tar liten plass.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av AJ »

Klødde i kjøpefinger'n da jeg kom over et dette teltet til en god pris:

Bilde

Tysk produsent (men helt sikkert laget i Asia...) med et telt med noe av det samme konseptet som Etesian4, som jeg har fra før.
Det nye teltet, Vaude Chapel L3 er som navnet antyder et 3-manns telt, mens Etesian4 er et 4-mannstelt med makshøyde 190 cm. i forteltet i tillegg til god høyde i soveteltet.
Her kommer Vaude til kort med sine maks. 170 cm., men jeg tok sjansen på at det kunne funke. Og etter prøveoppsetting i dag er jeg ganske sikker på at dette blir veldig bra.
Bakpå har nok høyde, mens jeg har litt for lite uten at det skal bli plagsomt på noen måte. Lav høyde i soveseksjonen er til å leve med.

God plass i forteltet, som dessverre mangler "gulv", noe Etesian4 har.
Ellers ingenting å utsette på Vaude-teltet, som ser ut til å være av meget god kvalitet i alle detaljer.
Teltet veier rett i underkant av 4 kg og er sånn sett mer egnet for MC-turen enn Etesian4 med sine 6 kg.

Tror nok dette blir teltet vi tar med oss på Norges-treffet neste uke :thumleft .

Her noen flere bilder:

Bilde

Bilde

Bilde
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av AJ »

Var noen Biltema telt å se på både årets Norges-treff og Trollrally.
Men så ingen av dette...:

Bilde

Nå er det tilbakekalt pga. kveldningsfare (!).
Best å styre unna slike feilkonstruksjoner =; :-)å :

http://www.nrk.no/norge/biltema-tilbake ... 1.12528122" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Trondgv
Innlegg: 263
Registrert: 21 feb 2015, 11:31
Motorsykkelen din: KTM 690 Duke R

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av Trondgv »

Kjøpte meg The North Face Heyerdahl 3 før jeg dro til TrollRally. Har ingenting å si på dette. Er egentligt 3 mannstelt, men jeg hadde det alene. Fikk god plass til dette, liggerunderlag og sovepose bakpå Duken. Hold meg tørr selv om det var litt fuktig. Jeg er i alle fall storfornøyd. Kjøpte mitt på XXL på ryddesalg for 2000kr. VELDIG lett å sette opp for en som aldri har satt opp telt før.

http://www.fjellsport.no/the-north-face ... n=prisjakt" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av LarsE »

Gjenoppliver denne igjen for litt tips:

Er det noen som har prøvd telt fra Europris? Så på det i dag og såg ut som det hadde passet fint på sykkelen min, men syns det virket litt vel billig med 200,- for ett tomannstelt...

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av Dansekris »

Har ingen erfaring med det teltet, men kan tips deg om Naturhike. De selger visst rene kopier av telt og merker som koster det ti ganger prisen. Har lest veldig mange gode erfaringer med disse teltene.

Skal selv kjøpe et telt derfra etter at jeg gikk på en blemme og kjøpte et altfor lavt fjelltelt fra Helsport for bruk til motorsykkelcamping.

https://www.123friluft.no/friluft/telt

Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 297
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Sted: Malvik

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av Ronning »

https://www.123friluft.no/friluft/telt/taga-2-person-bl

Jeg har tenkt å kjøpe dette tomannsteltet, og bruke det på soloturer i sommer. Har lest kun gode kritikker om teltet, og det tar visst lite plass sammenpakket.

Svar