Telt - hva bør man velge?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Telt - hva bør man velge?

Legg inn av Svolp »

Morna!

Noen som har med seg telt på tur som passer greit inn i en av sidekoffertene eller toppen?
Ser litt rundt men sliter med og finne ett minitelt til en person.. Skal på lang tur neste år med noen kompiser og vi tenkte og handle oss noen telt.

de av dere som har og er fornøyd er det bare og fyre løs.

mvh Kenneth
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Telt - hva bør man velge?

Legg inn av AJ »

jeg har et Vango telt likt det du finner i denne linken. Passe stort for to. Kunne med fordel hatt litt større takhøyde, ellers veldig bra. Kjøpte teltet på eBay, men husker ikke nå hva jeg betalte...
Teltet pakker lite, veier lite og lengden på teltposen er, som du vil se på Vango-siden, 60 cm. Går fint å feste langs en sideveske eller oppå bagasjegrind på toppboks slik jeg gjør - se bilde av TDM'en i "Galleri" | "syklene våre"...

http://www.vango.co.uk/tents/alpha-300.html" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Fidel
Innlegg: 394
Registrert: 07 nov 2008, 10:35
Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica

Telt - hva bør man velge?

Legg inn av Fidel »

HP

http://www.ridenorway.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3347
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av Dexter »

Jeg har Lavvu jeg da... enstangs. Lik denne: http://www.helsport.no/helsport/product ... ageid=5004" onclick="window.open(this.href);return false;

4-6 manns utgave. Jeg burde nok skaffet meg et mindre og lettere telt... vet det finnes telt som man bare "slipper ut av pakken" så står det av seg selv. Disse er for 1-3 manns så vidt jeg har skjønt. Må finne ut om de kan være et alternativ...små lete og selvoppsettende :thumleft
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
Misha
Innlegg: 1090
Registrert: 09 des 2005, 17:59
Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
Sted: Regnværsbyen

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av Misha »

1-mannstelt blir for lite. I tillegg til deg selv er det jo greit å få kjøreklær, støvler, hjelm og annet utstyr under tak. :mk
Selv har jeg med meg et lite 3-mannstelt. Sto vaffal det på tegningen... :-k
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel

Live Before You Die
Bon Jovi

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av ejs »

:thumleft :thumleft
Har sjøl et telt fra Biltema som fungerer bra(3 manns) Ligner på det som Biltema selger nå ,bare at det er et 2 manns,
smalere,da er det også lavere.koster 400.-
Lavt telt er noe problematisk når en skal skifte tøy. (regnvær)
Teltet er et iglo telt med 3 glasfiberstenger.
teltet + sovepose + liggeunderlag + stormkjøkken + gass + 3 ølbokser, får plass i en militær pakksekk,på tvers over salen og sideveskene..

Jeg som tar bilde, min mc er den røde
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
If it ain't broke, I'll break it.

Gammelgutt

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av Gammelgutt »

Jeg hadde med meg et bittelite enmannstelt (type strandtelt) og opplevde et skybrudd i Numedal. Alt inne i teltet fløt så jeg pakket sammen kl 0200 og reiste hjem.

På padletur bruker jeg enten lavo eller bare en presenning. Som teltstenger har jeg da brukt et par 3-delte teleskopstaver. Men ofte dersom det et et par solide trær med passe avstand, så spenner jeg opp presenningen mellom trærne og en hengekøye under. Da har jeg det tørt og samtidig luftig.

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av Svolp »

Hola!

Her kom det mange innspill og tips, men jeg ble lang i maska når Dexter begynner og snakke om lavo som han drar med seg på motorsykkelen :-J
Kan huske og ha sett telt som ikke var større enn en sovepose med stenger og alt innvendig slik at jeg slepper og ha teltstanga på utsiden av koffertene... Regner med at 1-manns telt er knøttsmå men jeg viste ikke at det var så dårlige erfaringer med størrelsen.. XXL har jo bare sånne svære campingtelt og lavoer, hvilke butikker selger små telt?

Kanskje jeg skal ta turen innom G-sport eller mxsport?
mvh Kenneth
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
Dortmunder
Innlegg: 336
Registrert: 11 apr 2006, 09:15
Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650A
Sted: Kristiansand

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av Dortmunder »

Jeg har en tre manns telt som passer i den vanntette bagen min (fra Polo) og som står på sykkelen bak. Helt topp, fordi telt, sovepose og klær passer inni den samtidig.. Så har jeg sidevæskene til alt annet (øl???)

Kjøper konsekvent billige telt, mest i tyskland hos Decathlon (fransk kjede, så du få det nok i France også)...ca 300 NOK. Da er det ikke helt krise når de stryker med på en treff (som har skjedd fordi noen prøvde å "støtte"seg til bildet...).

Dortmunder
Wenn du Gott siehst mußt du bremsen !!

Gammelgutt

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av Gammelgutt »

XXL har da mindre telt også. Det finnes også små og lette lavvoer, de minste er firkantete og ser mest ut som de gamle pyramideteltene.

runerytter
Innlegg: 52
Registrert: 21 nov 2009, 23:26
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA 2019
Sted: Vestfold

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av runerytter »

Hei

Når teltet blir satt opp, er det for å sove trygt for vær og vind.
Selv har jeg valgt ett Helsport fjellheimen 3camp (camp er litt høyere enn vanlig)og er kjempe fornøyd.
Pakket ned i posen måler det ca. 40cm langt og 22cm i diameter
Det er solid med god plass for 2 pers + utstyr.
Telt sovepose og liggeunderlag får plass i toppboks.

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av Svolp »

Akkurat..

Tar meg en tur ut i morgen og titter litt på telt, kanskje det blir ett kjøp :-)
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

mekkern
Innlegg: 7526
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av mekkern »

vanvittig pris på det helsportteltet...4300fjelldaler... :oh
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

runerytter
Innlegg: 52
Registrert: 21 nov 2009, 23:26
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA 2019
Sted: Vestfold

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av runerytter »

:sorry
Joda det koster litt.
Spørsmålet er jo, hvor og hvor ofte, på hva slags turer det skal brukes :scratch
Er det en litt lengre tur, så er det sannsynlig at det kommer ruskevær. Og er det noe som er kjipt, så er det når natten blir ødelagt av ett telt som ikke holder elementene ute. Har prøvd å sove i våt sovepose og anbefaler det ikke. Har også vært med å pakke sammen alt midt på natten i frustrasjon ](*,) heller ikke gøy. Blir litt ødelagt sykkel tur av sånt.

Er det en kort helgetur, med garantert fint vær så...... åpen himmel og god sovepose :D

mekkern
Innlegg: 7526
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Telt - hva bør man velge?

Legg inn av mekkern »

har prøvd å drukne i et dårlig telt jeg også....ser helt klart nytten av noe som virker-har et gammelt telt som har fulgt meg hele livet,var sikkert ikke billig det heller den gangen... men det er jo bare litt duk og et par stenger så det er litt rart at prisene er såpass høye. :dontknow
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar