Telt - hva bør man velge?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Flattop
Innlegg: 413
Registrert: 29 apr 2010, 14:43
Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
Sted: Vegsund, Ålesund ligger rett ved siden av meg

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av Flattop »

MaxTron skrev:Snedig at denne tråden skulle bli gjennoppliva no...

Har nemlig kommet i skade for å kjøpe mæ en sånn: http://www.rcomanche.com/en_home.asp?g=en_model_mccamp" onclick="window.open(this.href);return false;

[video]http://www.youtube.com/watch?v=JS_YCDKYcrU[/video]

:-J
Pris og tilgjengelighet for en slik sak da?
Bilde

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av MaxTron »

Flattop skrev:
MaxTron skrev:Snedig at denne tråden skulle bli gjennoppliva no...

Har nemlig kommet i skade for å kjøpe mæ en sånn: http://www.rcomanche.com/en_home.asp?g=en_model_mccamp" onclick="window.open(this.href);return false;

:-J
Pris og tilgjengelighet for en slik sak da?
Er flere karavanforhandlere som annonserer de til den nette sum av 59 900,- som vistnok er veil. pris....

Fikk min for 29 000,- er en som vistnok har "opphørssalg", sjekk finnkode 29312013
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av Bringisen »

Har jeg plass og tid så tar jeg gjerne med et Helsport Varanger 4-6 manns lavvu , da har jeg faktisk plass til sykkelen inni også :lol
Ellers synes jeg også at et Helsport 3 manns telt er supert å ha med meg , dette tar relativt liten plass er greit å slå opp alene. Ulempen er at man ikke kan sitte oppreist inne i telte og skifte klær. Der er Lavvuen uten konkkuranse , der kan jeg stå og hoppe :D
Jeg har kikket litt på disse teltene fra noen som heter 4-bikers , disse teltene skal man kunne slå opp på 20 sekunder og fåes i 2 -3 og 4 manns. De ser også ut som at man kan sitte oppreist inne i teltet og tar liten plass.
Vurderer et slikt siden de er lette og slå opp.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37861
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av AJ »

Da er lavvoen kommet.
Hele greia ser bra ut; selve teltet/lavvoen, midtstang og plugger er pakket i solide poser, ser det ut til.
Den største har også god plass til alt slik at det neppe blir noe stress med å få på plass alt sammen når man pakker ned.

Pakka er ca. 80 cm. på det bredeste og veier 5,6 kg. Ikke verst.
Er dog noe spent på duk-kvaliteten... 2500 vannsøyle er vel kanskje ikke helt på nivå når det gjelder mye av det kraftige regnet vi hadde i sommer... :-k
Men vi får se. Kan hende dette duger likevel.
Kvaliteten på det jeg har kikket på så langt ser i hvert fall ut til å være bra.
Kanskje jeg rekker å spenne det opp på plenen en dag før snøen kommer. Kunne vært artig å prøvd det en natt før vinteren setter inn for fullt.

Her noen bilder av hva pakka består av.

Bilde

Bilde

Her med bunnposen oppi hovedposen. God plass uten press på glidelåsen. Ser til og med ut til at det kan være plass til enda mer oppi der :thumleft
Bilde

God bruksansvisning på norsk festet inni hovedposen.
Bilde
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av Bringisen »

AJ skrev:Da er lavvoen kommet.
Hele greia ser bra ut; selve teltet/lavvoen, midtstang og plugger er pakket i solide poser, ser det ut til.
Den største har også god plass til alt slik at det neppe blir noe stress med å få på plass alt sammen når man pakker ned.

Pakka er ca. 80 cm. på det bredeste og veier 5,6 kg. Ikke verst.
Er dog noe spent på duk-kvaliteten... 2500 vannsøyle er vel kanskje ikke helt på nivå når det gjelder mye av det kraftige regnet vi hadde i sommer... :-k
Men vi får se. Kan hende dette duger likevel.
Kvaliteten på det jeg har kikket på så langt ser i hvert fall ut til å være bra.
Kanskje jeg rekker å spenne det opp på plenen en dag før snøen kommer. Kunne vært artig å prøvd det en natt før vinteren setter inn for fullt.

Her noen bilder av hva pakka består av.

Bilde

Bilde

Her med bunnposen oppi hovedposen. God plass uten press på glidelåsen. Ser til og med ut til at det kan være plass til enda mer oppi der :thumleft
Bilde

God bruksansvisning på norsk festet inni hovedposen.
Bilde
Grattis med ny Lavvu , en flott måte å telte på synes jeg da :-)
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37861
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av AJ »

Kunne ikke vent, måtte jo prøve å sette opp det nye teltet.

Fort og gæli uten helt å skjønne hvordan, men slik ble det seende ut. Litt skjevt oppsett med midtstanga, men sånne ting justeres lett med å slakke litt på bardunene og flytte på stanga uten alfro mye press på selve duken og toppfestet som også ser ut til å være laget av solid materiale.
Teltet virker å være av bra kvalitet og har også myggnetting i åpningen, noe jeg faktisk ikke forventet på en lavvo til denne prisen.

Syns derimot at det manglet en del festepunkter i kantene, men ser på emballasjen at lavvoer antakelig er sånn, dvs. at man legger steiner på den sorte kantstripa for å hindre at duken/skjørtet blåser opp... Er i hvert fall avbildet sånn på kartongen som teltet ble levert i.

Kanskje det blir bedre når man fester bunnduken til selve teltet? Men det får jeg prøve senere.

Er i hvert fall plass nok til to i denne lavvoen og god takhøyde i midten av teltet. I tillegg rimelig god plass til flere i campingstoler rundt stanga :-)
Så langt ser dette ut til å være et godt kjøp.

Og bare sånn for ordens skyld; topphatten fulgte med, men er ikke satt på...
Her noen bilder:

Bilde

Bilde

Bilde
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av ArcticTiger »

Det er jokke noe årntli lavvo detta AJ :[-( Her er hverken ovn eller mulighet for bål i dette teltet.
Så det er vel mer en "moderne" variant av det klassiske hvite Spissteltet :thumleft
Men det ser veldig "greit" ut da, fint med litt plass å rommestere på, og absolutt et must for deg og Bakpå så dere får plass til all Baggasjen :D
Og den teltstanga kan jo bli ei fin "strippestang" for Bakpå :8-[

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37861
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av AJ »

ArcticTiger skrev:Det er jokke noe årntli lavvo detta AJ :[-( Her er hverken ovn eller mulighet for bål i dette teltet.
Så det er vel mer en "moderne" variant av det klassiske hvite Spissteltet :thumleft
Årntlig og årntlig... :eh Så lenge den duger er alt greit for meg.
Lavvo god nok for oss dette, ser det ut til.
Og ovn kan man hekte på en sånn kaffestang. F.eks. disse, som er såpass små at de lett kan tas med på MC'en :-)

Stor ovn...:
http://www.fuglogfisk.no/ovn-til-lavvu- ... c-186.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

og den lille...:
http://www.fuglogfisk.no/ovn-til-lavvu- ... c-186.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av Bringisen »

Jo , et moderne telt kan man fyre bål i. Mitt Helsport Varanger har flammehemmende duk og bunnduk med åpning for bål. I tillegg kan man bruker disse ovnene som AJ viser til , veier ikke mye.
Dessuten kan en moderne Lavvu mange fordeler , det er relativt lett , man kan få innertelt og bunnduk slik at man er kvitt eventuelle krypdyr og mygg.
Dessuten er de tette og tåler en del vind i forhold til tradisjonelle lavvuer.
Her er min Lavvu slått opp i sommer , står støtt uten en eneste bardun.

Bilde
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37861
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av AJ »

Hm...
uten barduner...
Men da har du vel festet bunnduken til teltet? Ellers vil det vel ikke stå oppreist så bra som det gjør på bildet...?

Spør av ren uvitenhet siden dette er den første lavvoen jeg har satt opp... :8-[
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av Bringisen »

AJ skrev:Hm...
uten barduner...
Men da har du vel festet bunnduken til teltet? Ellers vil det vel ikke stå oppreist så bra som det gjør på bildet...?

Spør av ren uvitenhet siden dette er den første lavvoen jeg har satt opp... :8-[
Joda , på bildet er den kun festet med teltplugger i festene under stormmattene , ca 9 plugger. Men der er nok av barduner som man ser på bildet som kan festes når det blåser opp. Myten om at Lavvu ikke kan brukes på høyfjellet står for fall :-)
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av ArcticTiger »

@Bringisen: Det ser ut som duken i "lavvoen" er nylon eller lignende kunststoff. Funker det virkelig med bål/ovn inne uten at duken blir ødelagt (smelter hull av glør som hvirvles opp med røyken f.eks)??

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av Bringisen »

ArcticTiger skrev:Det ser ut som duken i "lavvoen" er nylon eller lignende kunststoff. Funker det virkelig med bål/ovn inne uten at duken blir ødelagt??
Teltduken er av flammehemmende materiale sikkert på samme måte som flammehemmende yrkesklær , men bunnen er mulig å åpne akkurat rundt middstangen og hele veien ut til utgangen slik at denne bunnluken åpnes ved bålbrenning :-)
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av Bringisen »

http://www.helsport.no/no/produkter/TEL ... nger_Lavvu" onclick="window.open(this.href);return false;

Her står litt mer.
B.l.a:
"Helsports Varanger Lavvu har ytterteltstoff av en spesialutgave av Helsport Rainguard®, med flammehemmende behandling som gjør stoffet særlig egnet for bruk i lavvu. Døråpningen har 2 glidelås med glidelåsklaff og flammehemmende myggnetting. Helsport Airflow® ventilasjon samt innvendig regulerbar topphatt sikrer godt inneklima og mulighet til å fyre i lavvu. Alle ventiler har myggnetting. Midtstang av aluminium gjør at lavvuen er meget enkel og rask å sette opp. De mange barduneringsfestene gjør lavvuen vindstabil. Leveres med tørkestativ som standardutstyr. Ekstrautstyr: Innertelt i brannhemmende materiale, Bunn i brannhemmende materiale og med åpning til bål, brenner og lavvu vedovn."
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av ArcticTiger »

Det ser flott ut det der Varanger teltet, men det koster jo litt mer en det AJ har kjøpt og da. Denne telttypen skal jeg tenke litt mer på neste gang det blir snakk om nytt telt :thumleft !

Svar