Telt - hva bør man velge?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Telt for mc tur

Legg inn av rolf-arne »

Har tenkt mer og mer på et slikt telt, se bildet..., mener jeg så et slik på Gullvåg ... men da var jeg storfornøyd med lavvoen, og tenkte ikke mer på å forske ut...nå er det imidlertid blitt aktuelt .. må ha stå høyde så alternativ m
å ha dette med seg...


Men hvor får man kjøpt dette, helst innenlands...OG de som har et slikt , hva synes dere????

download.jpeg.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Telt for mc tur

Legg inn av Gammelsmurfen »


Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Telt for mc tur

Legg inn av AJ »

rolf-arne skrev: 27 apr 2021, 20:36
Bilde
Det var vel enten TGR eller dmorvik, som hadde et slikt telt. dmorvik mest sannsynlig siden jeg mener å huske at det sto en Harley inne i teltet .

Ingen av dem har vært særlig aktive på forumet på en stund, men det kan jo hende de melder seg på etter hvert?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: (Telt) Helsport Breheimen 2

Legg inn av kgjersda »

kgjersda skrev: 27 apr 2021, 09:35 I går kjøpte jeg et Helsport Ringstind 2 Superlight.
Det er halvparten av pakkvolumet til solo-teltet mitt som jeg bruker vinterstid.
Pakkvolumet er vel litt mindre enn en 1.5-liter flaske. Så her snakker vi minimalt med volum!
Fikk satt det opp i hagen, det var fint og stort innvendig.
Følger opp denne da jeg tok bilde:

Til venstre er Helsport Ringstind Superlight 2-person
I midten en 1.5l flaske med 7up
Til høyre et Hilleberg Kaitum 3-person

Det er helt sinnssyk forskjell i pakkvolum mellom 2-personteltet og 3-personteltet.
Men Hilleberg-teltet står støtt i tett snø og storm, det gjør nok ikke lettvekteren. Alt til sitt bruk :prf
Capture.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
Flattop
Innlegg: 413
Registrert: 29 apr 2010, 14:43
Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
Sted: Vegsund, Ålesund ligger rett ved siden av meg

Re: Telt for mc tur

Legg inn av Flattop »

Jeg har et slikt telt, og jeg kjøpte det fra Ledena.

https://ledena.no/produktkategori/telt/

De har hatt rask levering og jeg er svært fornøyd med dei tingene som jeg har handlet fra dem.

Det er enkelt å sette opp, og har haugevis med plass.
I sommer satt vi 4 stk inne i forteltet og hadde frokost, naturligvis med sykkelen på utsida, og det var godt om plass til oss alle.
inne i soveavdelingen er det svært god plass til deg og alt utstyret, og det er ståhøyde, for vanlige folk, så påkledning går knirkefritt.

Naturligvis er det litt pakkvolum, men det er du nok vant med fra å ha med lavvo.
Bilde

Brukeravatar
Flattop
Innlegg: 413
Registrert: 29 apr 2010, 14:43
Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
Sted: Vegsund, Ålesund ligger rett ved siden av meg

Re: Telt for mc tur

Legg inn av Flattop »

AJ skrev: 27 apr 2021, 20:46 Det var vel enten TGR eller dmorvik, som hadde et slikt telt. dmorvik mest sannsynlig siden jeg mener å huske at det sto en Harley inne i teltet .

Ingen av dem har vært særlig aktive på forumet på en stund, men det kan jo hende de melder seg på etter hvert?
Om du tenker godt etter AJ, så sto det TRE like telt side om side på Gullvåg.
Bilde

Brukeravatar
Flattop
Innlegg: 413
Registrert: 29 apr 2010, 14:43
Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
Sted: Vegsund, Ålesund ligger rett ved siden av meg

Re: Telt for mc tur

Legg inn av Flattop »

Nordre sving på Gullvåg.Bilde

Sent fra min HTC U12+ via Tapatalk

Bilde

tshansen
Innlegg: 27
Registrert: 25 jan 2021, 12:31
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure R
Kontakt:

Re: Telt for mc tur

Legg inn av tshansen »

Tenk nøye gjennom valg av telt. Man skal ikke ha mange netter i et telt før størrelsen på det begynner å bli mer en utfordring enn det er positivt.

Det som er utfordrende i Norge er vind. Pga topografien kan det gå fra helt vindstille, til storm i kastene og omvendt på ganske kort tid. De som bor og camper på vestlandet (fjord og fjell) har kanskje kjent på dette mer enn en gang. Også ofte grunnen til at vi ser seilbåter i fjordene gå med motor kraft. Fallvinder langs fjellene.

Jo større teltet er, og høyere teltet er. Jo vanskeligere er det å sette det opp i vind. Ikke minst forankre det i skikkelig vind. Ja, man ka se tester om at teltene holder i sterk vind og at det ikke er noe problem. Men det er ingen som tar for seg problemstillinga med å sove i teltet når det blåser. Det blafrer, slår å bråker noe helt jævlig.
Velg det teltet som du mener er viktigst for deg, men det er ofte en grunn til at det som telter mye har 3 - 4 telt i samlingen sin

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Telt for mc tur

Legg inn av kgjersda »

tshansen skrev: 28 apr 2021, 14:57 Jo større teltet er, og høyere teltet er. Jo vanskeligere er det å sette det opp i vind. Ikke minst forankre det i skikkelig vind. Ja, man ka se tester om at teltene holder i sterk vind og at det ikke er noe problem. Men det er ingen som tar for seg problemstillinga med å sove i teltet når det blåser. Det blafrer, slår å bråker noe helt jævlig.
Velg det teltet som du mener er viktigst for deg, men det er ofte en grunn til at det som telter mye har 3 - 4 telt i samlingen sin

100%!
Ørepropper er et nødvendig onde i telt. Men vi som motorsyklister har gjerne ørepropper i jakkelommen uansett :prf
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Telt for mc tur

Legg inn av rolf-arne »

Flattop skrev: 28 apr 2021, 09:22 Nordre sving på Gullvåg.Bilde

Sent fra min HTC U12+ via Tapatalk
Rart er det at jeg bare husket , det lengst til høyre...kanskje pga den fine sykkelen som var parkert i garasjen..

MEN jeg har et spørsmål, som stammer fra min lavvo og episode fra Scotland, da stanga gikk tvert av i uforutsigbar vind. Hvordan oppleves dette høye teltet når det blir vindutsatt?
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Telt for mc tur

Legg inn av haakeik »

haakeik skrev: 28 apr 2021, 15:24
rolf-arne skrev: 27 apr 2021, 20:36 Har tenkt mer og mer på et slikt telt, se bildet..., mener jeg så et slik på Gullvåg ... men da var jeg storfornøyd med lavvoen, og tenkte ikke mer på å forske ut...nå er det imidlertid blitt aktuelt .. må ha stå høyde så alternativ m
å ha dette med seg...


Men hvor får man kjøpt dette, helst innenlands...OG de som har et slikt , hva synes dere????


download.jpeg.jpg
Hvorfor betale så mye for et Lone Rider telt, når du kan få et NatureHike Cloud Tourer 2 telt for halve prisen?
Jeg har ikke dette teltet, men et annet fra Naturehike(naturehike cloud up 2). Står ikke mye tilbake fra norske eller amerikanske telt når det gjelder kvalitet.
https://www.banggood.com/no/Naturehike- ... 7428064977

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Telt for mc tur

Legg inn av rolf-arne »

haakeik skrev: 28 apr 2021, 15:26
haakeik skrev: 28 apr 2021, 15:24
rolf-arne skrev: 27 apr 2021, 20:36 Har tenkt mer og mer på et slikt telt, se bildet..., mener jeg så et slik på Gullvåg ... men da var jeg storfornøyd med lavvoen, og tenkte ikke mer på å forske ut...nå er det imidlertid blitt aktuelt .. må ha stå høyde så alternativ m
å ha dette med seg...


Men hvor får man kjøpt dette, helst innenlands...OG de som har et slikt , hva synes dere????


download.jpeg.jpg
Hvorfor betale så mye for et Lone Rider telt, når du kan få et NatureHike Cloud Tourer 2 telt for halve prisen?
Jeg har ikke dette teltet, men et annet fra Naturehike(naturehike cloud up 2). Står ikke mye tilbake fra norske eller amerikanske telt når det gjelder kvalitet.
https://www.banggood.com/no/Naturehike- ... 7428064977
Taes meg i betraktningene for telt anskaffelsen...
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Erik_B70
Innlegg: 183
Registrert: 27 jul 2018, 14:04
Motorsykkelen din: BMW K1200RS - 1997
Sted: Radøy , Vestland

Re: Telt for mc tur

Legg inn av Erik_B70 »

kgjersda skrev: 28 apr 2021, 15:17
100%!
Ørepropper er et nødvendig onde i telt. Men vi som motorsyklister har gjerne ørepropper i jakkelommen uansett :prf
Et par gode støttedrammer etter en lang dags kjøring, så er ikke soving noe problem , selv uten ørepropper. :crazy:
Men det har kommet meg for øret at det da gjerne oppstår behov for ørepropper blandt eventuelle naboer på campingen :knegg

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Telt for mc tur

Legg inn av Ketil »

tshansen skrev: 28 apr 2021, 14:57 Tenk nøye gjennom valg av telt. Man skal ikke ha mange netter i et telt før størrelsen på det begynner å bli mer en utfordring enn det er positivt.

Det som er utfordrende i Norge er vind. Pga topografien kan det gå fra helt vindstille, til storm i kastene og omvendt på ganske kort tid. De som bor og camper på vestlandet (fjord og fjell) har kanskje kjent på dette mer enn en gang. Også ofte grunnen til at vi ser seilbåter i fjordene gå med motor kraft. Fallvinder langs fjellene.

Jo større teltet er, og høyere teltet er. Jo vanskeligere er det å sette det opp i vind. Ikke minst forankre det i skikkelig vind. Ja, man ka se tester om at teltene holder i sterk vind og at det ikke er noe problem. Men det er ingen som tar for seg problemstillinga med å sove i teltet når det blåser. Det blafrer, slår å bråker noe helt jævlig.
Velg det teltet som du mener er viktigst for deg, men det er ofte en grunn til at det som telter mye har 3 - 4 telt i samlingen sin
Helt enig her! Som teltturist i norsk klima og topografi så skal du gjøre deg noen vurderinger ved valg av telt. Er du mest i lavlandet og telter på campingplasser som er litt skjermet, eller telter på turer nedover på kontinentet, så er det ikke så nøye og da er det nok veldig kjekt med et stort telt med ståhøyde. Selv foretrekker jeg telt som tåler litt vær og vind, da jeg ofte telter både på fjell og langs kysten i nord. I fjor kjøpte jeg et nytt telt, Helsport Blefjell, som er et relativt høyt telt. Her kan jeg i alle fall stå på knærne uten å bøye ryggen, og det holder for meg når jeg skal ta på kjøreklær. Det er fint med høyden, men jeg var en smule skeptisk da jeg i sommer overnattet på ei sandstrand (med dårlige forankringsmuligheter) og vinden slo inn fra havet. Så hvis jeg skal på tur og vet at det kan bli ruskevær og at jeg kommer til å telte i åpent lende, så velger jeg heller vinterteltet mitt. Når det kommer til støy så handler det også mye om å bardunere teltet så godt at duken blafrer minst mulig. Jeg er nå så rar at jeg synes det er litt godt med lyd av vind og regn når jeg ligger lunt inne i teltet mitt :thumleft

På tur på Finnmarksvidda i forrige uke med Helsport Svalbard:
Bilde

Helsport Blefjell, min luksusvilla på tur :lol
Bilde

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Telt for mc tur

Legg inn av rolf-arne »

Når jeg tenker telt i form av nyanskaffelse - så er det mest for å ligge på camping , spesielt nedover i Europa - i det fri så brukes hengekøya.
Haukeli (2).jpg
Jeg skal ha stå høyde i teltet - kroppens ufravikelig krav - og vil ha nok plass til å legge fra meg alt av kjøre klær - ved siden av soveposen..

Og tenker om mc-telt med garasje at det er for meg naturlig å henge fra meg jakke og annet på sykkelen - og da blir det jo under tak med varm sykkel som tørkeovn, om det skulle være den dagen.
Noen tar bedre vare på sykkelen enn andre.JPG
Lone Rider eller tilsvarende kan være mitt lettvektsalternativ til dette - knapt 50% av vekta
JPG[/attachment]
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Svar