Forbrukermakt - bruker vi den nok?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Forbrukermakt - bruker vi den nok?

Legg inn av AJ »

Dexter skrev:Synes du skal kle deg godt å ta deg en tur likevel jeg. :thumleft

Jeg vurderer det samme selv om det har passert noen snøfiller her...
Nei! Gidder ikke :[-(
Snør fortsatt, nemlig :sk?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3347
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Forbrukermakt - bruker vi den nok?

Legg inn av Dexter »

AJ skrev:
Dexter skrev:Synes du skal kle deg godt å ta deg en tur likevel jeg. :thumleft

Jeg vurderer det samme selv om det har passert noen snøfiller her...
Nei! Gidder ikke :[-(
Snør fortsatt, nemlig :sk?
Æsjda. Blir ikke noen tur her heller tror jeg... er litt grått og kaldt...
Det er det samme for skylda hvem som har den...

mekkern
Innlegg: 7582
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Forbrukermakt - bruker vi den nok?

Legg inn av mekkern »

etter en stund i 4-5 grader blir det lett kjølig.. var ikke direkte kos i efta...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Forbrukermakt - bruker vi den nok?

Legg inn av Duville »

AJ skrev:Hadde tenkt meg ut på en liten tur i ettermiddag/kveldingen, men siden det snør (!) lar jeg det være... :-|

Stakkars dere

Hadde tenkt meg en litt lengre tur for å slite av belegget på det nye bakdekket og samtidig fryde meg over det nye gullfargede X-ringkjedet, som jeg fikk montert i dag.

Det er slett ikke lett å slite belegg av dekk når det er snø og is på bakken som ikke sliter på dekket :-) - nå er det snart vår hos dere også - kan jo si at det var snø her også til morgen, hvis det er noe trøst i felles skjebne :D

---

Det er i stor grad kundene som styrer markedet. Markedet er i stadig bevegelse og de som vil leve av å ha oss motorsyklister som kunder bør absolutt ha antennene ute for hva vi etterspør.
Og i svært mange tilfeller etterspør mange av oss mer verkstedkompetansen enn tilgangen til deler, som ofte skaffes lettere via Internett.

Det er klart det er kundene som styrer det hele - i første rekke om vi ønsker "nærbutikkene" eller ikke.

Det er klart at dersom vi er villige til å betale ekstra for timene så kan de sikkert leve av bare å selge timer, men sett nå at du har kjøpt kjede og ønsker dette byttet hos din nå litt enkle mekaniker og når han er i gang så mangler det kjedelås eller en annen del- ville du da akseptere at sykkelen din blir stående inntil du får hentet delen på nettet til en rimelig penge, og betalt "husleie" for parkering av sykkel i varmt lokale til du får tak i manglende reservedel

- eller ville du forvente at sånne reservedeler som vanlige folk glemmer skal selvfølgelig ligge på lager siden dette er hva du kaller god service.

Jeg vet ikke helt om jeg tror du kan forvente samme service når du kjøper deler utenom. De aller fleste av disse butikkeierene tjener en normal årslønn på sin totale omsetning. vis ikke de gjør dette så har du ikke noen butikk i ditt nærområde og heller ikke noen mekaniker til å fikse sykkelen din ved behov......

Vel... det snør fortsatt utenfor vinduet mitt her... :( - håper det har sluttet nå da.

Men tror likevel det er noe sant i det jeg har skrevet ovenfor...
- litt kanskje - innimellom :-#

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Forbrukermakt - bruker vi den nok?

Legg inn av AJ »

:knegg
Ja, ja Duville...
Du har et og annet vettugt poeng du også ;e

Men det med kjedelåsen var ærlig talt et litt dårlig eksempel. Jeg hadde selvfølgelig klaget om det manglet noen deler i en komplett kjede/drev pakke, uavhengig om kjøpet ble gjort globalt eller lokalt.
Hadde jo ikke levert fra meg en mangelfull pakke til mekanikeren... Så klønete går det ikke an å være! For øvrig var det ikke han 'enkle' mekanikeren som gjorde jobben. 'Den enkle' "kjeftet" meg opp og ga meg en slags moralpreken og det gidder jeg ikke høre på :[-(

For øvrig har han andre - han som gjorde jobben - tjent masse penger på meg selv om jeg har drasset med meg deler og dekk til ham og betalt kun for mekanikerkompetansen hans (som jeg selvfølgelig verdsetter og godtar til den prisen han bestemmer). Og det har skjedd fordi han alltid har vært veldig imøtekommende. Derfor kommer jeg også stadig tilbake - også når jeg f.eks. skal skifte olje på sykkelen selv; da stikker jeg innom ham og kjøper det jeg trenger hos ham (bortsatt fra kanskje oljefilter som han ikke alltid har liggende som hyllevare...).

I det lange løp tror jeg de kommer best ut de som behandler kunder med respekt og viser forståelse for at de også gjør innkjøp andre steder for å holde kostnadene nede.
Blir det slik at kundene synes det blir for dyrt å ha MC faller hele kundegrunnlaget bort... Det er også noe å tenke på.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Forbrukermakt - bruker vi den nok?

Legg inn av Duville »

Tror vi er enige om at det egentlig er butikkens behandlig av oss som kunder som er viktig, at vi blir behandlet som det vi er, nemlig kunder som ønsker å bli behandlet med litt respekt. Setter de priser på deler og matriell som "ikke henger på greip" så sier de egentlig at vi er noen naut som kommer og handler hos dem og er vi så dumme så har de lov til å flå oss - det viser lite respekt og vi blir litt fornærmet og forbannet.

Vi vet jo alle at man må ha ett akseptabelt innkomme for det vi gjør, totalt sett og så lenge det er på plass så er vel det meste ok regner jeg med....

Brukeravatar
Tyr`n
Innlegg: 22
Registrert: 06 apr 2010, 22:14
Motorsykkelen din: Yamaha XJ 900 83
Sted: Hurdal

Re: Forbrukermakt - bruker vi den nok?

Legg inn av Tyr`n »

Kundebehanling/service ja der er jeg blitt en erfaring rikere. guttungen måtte ha noe deler til peden,å da var det jo ganske greit å stikke til den lokale "smeden" da å kjøpe tenkte det var jo greit da dem har den typen. så det skulle han gjøre selv :prf er jo fint det og ordne opp selv , men da forhandleren ikke hadde det på lager og måtte bestille da startet hellvete, han leksa opp for guttungen "kjefta å skreik" om at det var den eneste sjansen han fikk på bestilling av deler hos dem for henta han ikke det så var ikke verdt å prøve seg igjen, han hadde deler for mange tusen som folk hadde bestilt og ikke henta :-k ikke vår skyld det, han har aldri kjøpt noe der, :scratch, guttungen sa det ikke var noe problem han hadde med seg penger så det kunne han få , men neida, da hadde han ikke prisen exakt da, så det gikk ikke men han skulle bestille . da begynte han å prate om hjelmen hans da for den var jo ikke av dems fabrikat å da fikk han høre om hvor mange"ræl" butikker som var rund omkring, eierene hadde sittet inne o.l (dem ordene har han også sagt til meg, så jeg vet det stemmer), så han måtte ikke handle på sånne plasser :-k å det ble leksa opp mye mer .... også .Så kom guttungen hjem å fortalte om hvor "hyggelig" mottagelse han fikk.... delen kom men det var ikke guttungen som henta dem da jeg ville ha et ord med i laget så jeg dro ned :ills å forklarte han at sån håntering av ungdommen finner jeg meg ikke i så han har mista fem kunder fra denne adressen å jeg vil aldri gi noen god ord i fra meg om dem, så JA jeg bruker litt forbrukermakt .

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Forbrukermakt - bruker vi den nok?

Legg inn av AJ »

En helt naturlig og sunn reaksjon, Tyr`n !
Du/dere er ikke alene om å ha opplevd å bli overhøvlet på denne måten.

Husker at jeg ble kjeftet opp på tlf. av en ansatt på Jeco (som ikke lenger er i businessen...) hvor jeg kjøpte TDM'en i 2006.
Fikk ikke levert alt utstyret som fulgte med prisen da sykker'n ble levert. Etter mange og fra min side tålmodige påminnelser endte en av henvendelsene med at jeg åpenbart stilte et par spørsmål for mye som gjorde at vedkommende jeg snakket med nærmeste 'eksploderte' og ble svært ubehagelig å snakke med.

Det ble med førstegangsservicen hos Jeco...

Så gikk firmaet konk...

Kanskje ikke så rart...

:mk
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar