Utstyr og sikkerhet

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Utstyr og sikkerhet

Legg inn av Intruder »

Naiv eller ikke,jeg er blitt flinkere etterhvert til å tenke sikkerhet. :thumleft
Kjører med gul vest,som jeg har fått påtrykt RYK & REIS-logoen samt
Gammelkara MK,som er vår klubb for ikke engelsktalende i Hamarområdet. :mk
Den er i løpet av vinteren fusjonert med Ryk&Reis..... :D :knegg
Hva tenker dere andre om ulike "innbilte" sikkerhetstiltak ? :skriver
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Utstyr og sikkerhet

Legg inn av Onsløv »

Jeg tenker at dersom alle MC'ister kjører med gul vest i trafikken, så vil det etterhvert bli så vanlig at vi blir oversett etterhvert. I værstefall kan mannen som skifter dekk på bilen sin i veikanten bli påkjørt, fordi føreren trodde at det var noen på skuter.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Utstyr og sikkerhet

Legg inn av Duville »

Alt som senker farten, gjør at vi synes bedre, gjør at vi ser bedre, osv, osv er tiltak som en eller annen kan lage en statistikk på som gjør tiltaket verd påtrykk som koster tusenvis av kroner og får konsekvenser for 10 tusenvis av personer. Nedsettelse av fartsgrenser gjøres (i VestAgder) uten at noen tør å ta til motmæle.

Feige politikere aksepterer alt i frykt for å bli stilt til ansvar dersom en eller anne idiot kjører galmann og stryker med. Skulle dette skje og reporterne lukter en mulig tråd så skal de være tøffe for å stå i mot. Det er de skjeldet så derfor er det fritt frem. Politiet står bare og klapper - mer nedsatte fartsgrenser gir dem flere muligheter for kontroller.

Dette holder ikke - håper det blir store endringer snart....

Godtvoksen

Re: Utstyr og sikkerhet

Legg inn av Godtvoksen »

Intruder skrev: Hva tenker dere andre om ulike "innbilte" sikkerhetstiltak ? :skriver
Jeg vet nå ikke om det er innbilt sikkerhetstiltak. Som kjent så er dette min første sesong som MC-fører siden jeg kjørte moped som 16/17 åring. I mellom 18 og 54 år har jeg kjørt bil. Når jeg som bilfører så MC-folk med gul vest, assosierte jeg det med politikontroll el. og med hjertet i halsen bremset jeg ned automatisk om jeg kjørte for fort eller ikke... ;e

Jeg tror det har noe for seg. Derfor bruker jeg også refleksjakken som du ser på mitt profilbilde. :thumleft
Sist redigert av Godtvoksen den 23 apr 2010, 19:48, redigert 1 gang totalt.

mekkern
Innlegg: 7586
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Utstyr og sikkerhet

Legg inn av mekkern »

og nå reagerer du nok ikke like kraftig på disse vestene/fargene som før?

Hvis ikke så har effekten av fargen/vesten minsket...jo mere fargen brukes jo mindre legges den merke til.
Disse fargene skulle vært reservert til offentlig bruk/redning-og ved stans etter vegen.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
k3nt_
Innlegg: 59
Registrert: 13 mar 2010, 10:37
Motorsykkelen din: Suzuki - SFV 650
Sted: Tigerstaden

Re: Utstyr og sikkerhet

Legg inn av k3nt_ »

Ang gul refleks vest tenker jeg det samme som NMCU.

http://nmcu.org/if-mener-gult-m-med-i-skinnbekledningen" onclick="window.open(this.href);return false;
Å kjøre med gul vest øker synbarheten langt mindre enn man kanskje skulle tro.
Les artikkelen, den er ganske informasjonsrik vedrørende gul vest.
Hilsen
K3nt_

Mot idiotene kjemper selv gudene forgjeves!
Sofakings...

Gammelgutt

Re: Utstyr og sikkerhet

Legg inn av Gammelgutt »

Jeg har en knall signalgul Marushin hjelm, hadde lagt merke til disse hjelmene i trafikken og hvor synlige de er, og det var den eneste helhjelmen jeg fikk på meg brillene i. Har også gul airbagvest, fargen valgte jeg ikke selv men den sorte hadde de ikke i min størrelse. http://www.hit-air.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Godtvoksen

Re: Utstyr og sikkerhet

Legg inn av Godtvoksen »

mekkern skrev:og nå reagerer du nok ikke like kraftig på disse vestene/fargene som før?
Jeg legger like fort merke til fargene, men tar meg selv i å ikke bremse i panikk. Så jeg tror fortsatt at vi syntes! Og det er jo det som er hovedpoenget. :thumleft

Vi vil aldri kunne syntes like mye som en bil eller trailer for den saks skyld. ;e

mekkern
Innlegg: 7586
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Utstyr og sikkerhet

Legg inn av mekkern »

Godtvoksen skrev:
Vi vil aldri kunne syntes like mye som en bil eller trailer for den saks skyld. ;e
det skal heller ikke være nødvendig-sykkelister-gående OG barn er mindre synlige enn oss, disse skal heller ikke makuleres i trafikken.
Problemet ligger i fare-bilister tolker ikke en MC som farlig og dermed blir den oversett-mest farlig=mest oppmerksomhet.
Dette gjelder ikke bare i trafikken men er instinktivt.
Størst først-stortsett ingen bilister kødder med vogntog(bortsett fra selvmord) se bare i køkjøring ,ingen, selv de med Audi prøver å kødde med lastebiler/buss.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Godtvoksen

Re: Utstyr og sikkerhet

Legg inn av Godtvoksen »

mekkern skrev: det skal heller ikke være nødvendig-sykkelister-gående OG barn er mindre synlige enn oss, disse skal heller ikke makuleres i trafikken.
Selvsagt skal det ikke være nødvendig, ingen skal skades i trafikken. Vi er på ingen måte uenig i det. Like fullt, er realiteten annerledes en idealet/målet vi aller er enig om. Og jeg antar at vi er enig om at ansvaret for å være oppmerksom ligger hos alle trafikanter uansett kjøretøy. :thumleft

Jeg har likevel valgt å bruke refleksjakke, og anbefaler også andre MC-førere å gjøre det samme. Det hjelper meg ingen ting dersom jeg ikke blir sett av en bilist og kvestet for livet og vite at retten var på min side. Selv om flere MC-folk bruker gul refleksbekledning og oppmerksomheten av den grunn sløves, så tror jeg ikke at jeg blir sette mindre med refleksjakke en om jeg kjører i mørk bekledning. :[-X

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Sted: I svingen, ellers i Drammen

Re: Utstyr og sikkerhet

Legg inn av Rottenikken »

Fint med gul vest, men som bilist vil jeg ikke akkurat si at oppmerksomheten skjerpes spesiellt når jeg ser en sånn lenger.
Veiarbeidere, tohjulinger både med og uten motor, til og med fotgjengere bruker det.

Så har funnet ut at roterende gul blinklampe oppe på hjelmen er tingen dersom man ønsker å bli lagt merke til og synes i trafikkbildet. :-)
Veien er viktigere enn målet.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Utstyr og sikkerhet

Legg inn av Duville »

Hei

Kjøpte bil for lang tid siden - en Merce - gammel og brukt, men en grå en som det går mange av rundt omkring. La merke til alle mersene i lang tid etterpå.

Kjøpte en Touran for en tid siden - tenkte at dette var en bil jeg ikke hadde sett så mange av - før jeg selv kjørte Touran og la jeg merke til hvor mange Touraner som virkelig kjørte rundt omkring.

Jeg har ikke sett en eneste MC med refleksvest - dvs at jeg vet at jeg har truffet svært mange men jeg har ikke lagt merke til om motorsyklistene hadde refleksvest eller noe annet. Jeg har ikke kjørt over noen motorsyklister enda - takk og lov - hverken med eller uten vest og jeg kan ikke se at noen sylister har hatt hverken fordel eller bakdel av å bruke vest.

Jeg tror vi legger merke til det vi ønsker å legge merke til og det vi er innstile på å se til enhver tid. Derfor bør refleks være forbeholdt de som virkelig trenger det - de som arbeider langs veiene, syklister og barn.

Jeg tror at de som ivrer mest for dette er de som instinktivt registrerer de som har vest forde de er obs på dette og så tenker det var en god ide. De fleste bilister ser ikke vesten - de ser frontlyset og sykkelen og ingen ting annet.... det er i hvert fall min erfaring etter 35-45000 km på veiene hvert år de siste 30 årene

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Sted: I svingen, ellers i Drammen

Re: Utstyr og sikkerhet

Legg inn av Rottenikken »

Veldig enig..
Lysbruk er, som du sier, viktig, med lav sol i ryggen også gjerne fjernlys.

Som motorsyklister er det også viktig å tenke på plassering i veibanen, dødvinkel osv., slik at firehjulingene ser deg.
Veien er viktigere enn målet.

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Utstyr og sikkerhet

Legg inn av Onsløv »

Hadde ventet at TaSK kom innom her og kommentert, men han kommer vel...
I mellomtiden kan jeg quote et bilde TaSK her på forumet har tatt, regner med jeg får lov å dra det frem.
TaSK skrev:Bilde

På bildet er solen såvidt skjult bak treet, så praksis snakker vi om hvordan en motorsykkel ser ut i lav (norsk) sol om eftermiddagen.
Eftersom det er et speibilde vi ser, og vinduet ikke er rent, kan vi kanskje estimere det til å være det en bilfører uten 100% ren frontrute i praksis ser i en slikt situasjon.

Hva har best effekt: Lysene eller vesten jeg har på meg?
Bidrar vesten i det hele tatt?

[TaSK]

mekkern
Innlegg: 7586
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Utstyr og sikkerhet

Legg inn av mekkern »

illustrerer nøyaktig hva jeg også mener.fra siden øker muligens synligheten men det er jo ikke der problemet er-vi blir ikke kjørt ned fra siden eller bakfra,vi blir ikke sett FORFRA når bilisten svinger ut fra sideveien eller svinger FORAN oss for å kjøre av veien.
Forfra hjelper ikke vesten en dritt spesielt ikke ved lys bakfra-derfor mener jeg det er en falsk trygghet i vester osv.(neida det blir ikke værre å se dere)
knallgul hjelm er bedre faktisk pga høyde og synlig 360grager.
Min "løsning" er å prøve å få sykkelen til å virke breiere foran/virke større-ved hjelp av lys,leter stadig etter bedre løsninger.men det er FORAN sykkelen min farene befinner seg.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar