Utstyr og sikkerhet

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Utstyr og sikkerhet

Legg inn av Intruder »

Biler som har vikeplikt for MC på forkjørsvei og ikke ser oss,kjører nødvendigvis på oss fra siden eller hvor det skulle være.
Gult synes i trafikksammenheng vanligvis mye lettere enn mørke farger,mener nå ;e da !!
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Utstyr og sikkerhet

Legg inn av Intruder »

Sto nettopp utenfor biblioteket og så mange sykler som kjørte mot Hamar, på ca 200 meters avstand bakfra syntes
de med fargede vester langt bedre enn de i mørk jakke. :D

Men ingen av dem var helt usynlige,da :ills
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

mekkern
Innlegg: 7589
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Utstyr og sikkerhet

Legg inn av mekkern »

er jo ikke mest vanlig å bli nedkjørt på 200 meter bakfra da... :lol
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Gammelgutt

Re: Utstyr og sikkerhet

Legg inn av Gammelgutt »

Intruder skrev:Biler som har vikeplikt for MC på forkjørsvei og ikke ser oss,kjører nødvendigvis på oss fra siden eller hvor det skulle være.
Det mest vanlige er vel da at bilene kjører rett ut foran eller krysser veien rett foran motorsyklene, slik at motorsyklene kjører på bilene. :scratch

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Utstyr og sikkerhet

Legg inn av tagesk »

Gammelgutt skrev:Det mest vanlige er vel da at bilene kjører rett ut foran eller krysser veien rett foran motorsyklene, slik at motorsyklene kjører på bilene. :scratch
Som da altså skyldes at bilisten ikke så sykkelen, fordi bilisten så rett i fronten på sykkelen, og sykkelen så alt for liten ut FORFRA.

Jeg tror Hr. Mekkeren har rett: Forfra er problemet.

Og i den forbindelse blir jeg ganske kokende når MC-folk hisser seg opp over at det finnes MC-førere som kjører med fjærnlyset tent hele dagen.
Vanskelig å tenke seg noe smartere enn å kjøre med fjærnlyset tent om dagen.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

mekkern
Innlegg: 7589
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Utstyr og sikkerhet

Legg inn av mekkern »

ennå smartere er å ha på tåke/grøftelys så sykkelen blir "bredere" og kan ligne på bil.... :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Re: Utstyr og sikkerhet

Legg inn av rogg »

Forfra vil vi ikke vises godt, men fra siden, og da i krysskjøring. Da har vesten en langt større gevinst en å la sykkelen ha bredere front og lys.
Når det snakkes om at synligheten forsvinner når en blir vant med det, tror jeg det ikke er riktig. Jeg jobber mye på veien. Her er det alfa omega med godt merkede klær. Kraftige farger, samt refleks. Og vi vises vel???

Vi er ute på veiene et halvt år av gangen, og i den mørkeste tiden vil bli glemt. Da vil jeg påstå at vesten har mye for seg når vi på våren plutselig er å se på veiene.

En komentar jeg fikk (jeg kjører med vest) etter en kjøretur på kvelden, etter det var mørk. "Utrolig hvor effektiv den vesten er, du var ikke vanskelig å se".
Dette var sitert fra to som kjørte bak meg.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Gammelgutt

Re: Utstyr og sikkerhet

Legg inn av Gammelgutt »

Jeg har ofte fått høre at jeg er synlig når jeg er ute i kajakken. Har montert en slik sykkelvimpel som mange har på barnesykler, bak på kajakken. På sjøen i en liten lav båt er en heller ikke særlig synlig.

Men jeg har jo også opplevd å ikke bli sett på MC tilogmed når jeg har hatt på meg knallgul Helly Hansen regndress med masse refleks og gul hjelm, Har lurt på å sette på slik gul refleks som sitter på disse oransje kjeglene, nederst på vindskjermen.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Utstyr og sikkerhet

Legg inn av tagesk »

mekkern skrev:ennå smartere er å ha på tåke/grøftelys så sykkelen blir "bredere" og kan ligne på bil.... :thumleft
Bilde

Det er var bare Honda GoldWing som kommer med slike lys som (mer eller mindre) standard.
Burde være forbudt å kjøre uten.

Bilde
Jeg bestemte meg i forrige uke for å kjøpe nye tåkelys. Jeg skal kjøpe Hella Celis
som BMW bruker (de med en lysende ring rundt). Når det er mørkt og tåkelysene ikke er tent,
da vil sykkelen se ut som en vanlig MC som har en BMW 5-serie bak seg.

Synd å villede folk slik, men må man så må man.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Sted: I svingen, ellers i Drammen

Re: Utstyr og sikkerhet

Legg inn av Rottenikken »

Det er sagt mye klokt her. I tillegg vil jeg nevne fartsbedømmelse.
Mange bilister klarer ikke å bedømme farta til motorsykler som kommer rett imot.
Og det er egentlig ikke lett, det er en ferdighet som må øves.
Det er vesentlig forskjell på en moped i 45km/t og en R-sykkel i 120+ km/t, men forfra kan det for mange være vanskelig å se forskjell.
Så, kjære medsyklister, ser dere en bil som vil inn på den forkjørsveien dere kjører på, så vær beredt.
Veien er viktigere enn målet.

Gammelgutt

Re: Utstyr og sikkerhet

Legg inn av Gammelgutt »

Rottenikken skrev: Så, kjære medsyklister, ser dere en bil som vil inn på den forkjørsveien dere kjører på, så vær beredt.
Vær veldig forsiktig i Hedmark, der vet ikke folk hva vikeplikt er. Bodde der endel år og ble sjokkert mang en gang. Det virker som om mange tror at dersom de får bakenden til slik at de blir påkjørt bakfra så er det den andres skyld. Og så er det mange "gamle" bilførere på landet som ikke burde vært på veien.

En kar på 70 år kjørte en gang rett ut foran meg (jeg kjørte stor varebil), jeg så at han snudde hodet i min retning men likevel kjørte han ut. Et par måneder senere drepte han hunden sin, bandt den i hengerfestet, glemte hunden og kjørte, det ble litt av et blodspor i veien.

Og så er det alle rus/fyllekjørerne da. Ser i Budstikka at det tas noen hver uke i Asker og Bærum, forrige uke ble det tatt en ung dame med 2,35 i promille. Og hvor mange er det som ikke blir tatt?.

Nei en bør kanskje anse enhver annen trafikkant som uberegnelig.
Sist redigert av Gammelgutt den 25 apr 2010, 15:21, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Utstyr og sikkerhet

Legg inn av Intruder »

Alle medtrafikanter må anses som døgnville elgkalver til det motsatte er bevist ! :dontknow :oh :notlistening

Påstår stadig at gul refleksjakke/refleksvest synes uendelig bedre på noen
hundre meters avstand enn tradisjonelt kjøreutstyr. :vs
Ser det langs veiene hele tiden,jeg.... :D
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar