Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av pingvin »

cannon skrev: 16 apr 2021, 10:02
pingvin skrev: 09 apr 2021, 20:11 Tror får ta en runde med de gamle Superduke felgene, må få laget 10mm spacer bak til skiva og sjekke om sykkelen fungerer uten ABS skiver foran, de passet rett på men skivene er ikke ombyttbare. Er digg å ha 2 felgsett så slipper slike avveininger...
Har du rukket å prøve uten ABS-ring foran? Sykkelen vil kanskje fungere, eller kanskje den går i nødmodus? Du får ganske sikkert en feilkode. Hvis sykkelen er ny nok så tror jeg du må på verksted for å få nullet ut den koden. Slik er det på Yamaha, og jeg tror det er generelle krav som ble innført i løpet av de siste årene (2017?).
Nei men har nå bestilt ABS ringer fra 990SMT, ser ut som foran skal funke ref bilde 890 høyre og 990 venstre, bak har jeg gamblet litt mer men krysser fingrene. Fått hjelp av #oivindg til spacere så skiva bak (etter planen) kommer i riktig posisjon :thumleft

ABS ringene koster ca 1.000,- så worst case 1000kr i dass men felger til 20.000,- så verdt et forsøk...

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Online
mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av mekkern »

cannon skrev: 16 apr 2021, 10:02
Har du rukket å prøve uten ABS-ring foran? Sykkelen vil kanskje fungere, eller kanskje den går i nødmodus? Du får ganske sikkert en feilkode. Hvis sykkelen er ny nok så tror jeg du må på verksted for å få nullet ut den koden. Slik er det på Yamaha, og jeg tror det er generelle krav som ble innført i løpet av de siste årene (2017?).
Dette er ikke en ting som gjelder alle...
min 2019 Indian FTR har et veldig avansert obd system-man kan lese de ut i klartekst på Ridecommand instrumentpanelet/multifunksjons speedometeret -de eneste feilene som krever en resett med "verktøy" er alvorlige motorfeil/feil med utslipp.
Alle andre koder resettes av seg selv når de er borte,og hvis de er "uviktige/midlertidige" så legger de seg ikke i historikk engang..

Lovmessig så er det på Euro4 og ennå større grad på Euro5 de miljømessige sidene som OBD systemene skal overvåke.
man har en varsellampe for funksjonsfeil på abs og en "enginemanagment" lampe.
Ved feil på "engine managment"/ utslipp over grenser så skal den lage en "report"/feilkode som lagres.

https://www.legislation.gov.uk/eur/2019/129/adopted
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av pingvin »

cannon skrev: 16 apr 2021, 09:36
oivindg skrev: 15 apr 2021, 20:57 Når dere snakker om å varme opp dekkene, hva slags kjøring er det snakk om, og hvor lenge. Hjelper det noe med ti minutter rolig kjøring i 60-sonen ut av byen, eller snakker vi om en halvtime med hardere kjøring og mye svinger?
Ved normal sommertemperatur trenger du stort sett ikke tenke på oppvarming av dekkene. Jeg har kjørt svært mange runder på Rudskogen med veisykkel, med både Metzeler, Pirelli og Bridgestone. Både sport- og sportstouring dekk. Helt problemfritt med kneskrap-fart halvveis på første runde, og jeg antar at både innbremsinger og kurvehastighet da overgikk det meste av det som er normalt på vanlig veikjøring.
Nå har vel asfalt på bane normalt mer grep enn landevei så litt skummelt å dra den sammenligningen for langt. Men poenget ifht at ikke trenger all verden oppvarming stemmer jo.

Ref sommertemperatur, tenkte tur ut i ettermiddag, pleier å drøye til litt godt utpå dagen så tidlig på året så asfalten blir varm. Er nå 12gr lufttemperatur i skyggen her, men målet med infrarødt termometer -0.3gr på asfalten i skyggen men hele 18gr der sola har stått på i hele dag. Verdt å være oppmerksom på.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av cannon »

pingvin skrev: 19 apr 2021, 11:28
cannon skrev: 16 apr 2021, 09:36
oivindg skrev: 15 apr 2021, 20:57 Når dere snakker om å varme opp dekkene, hva slags kjøring er det snakk om, og hvor lenge. Hjelper det noe med ti minutter rolig kjøring i 60-sonen ut av byen, eller snakker vi om en halvtime med hardere kjøring og mye svinger?
Ved normal sommertemperatur trenger du stort sett ikke tenke på oppvarming av dekkene. Jeg har kjørt svært mange runder på Rudskogen med veisykkel, med både Metzeler, Pirelli og Bridgestone. Både sport- og sportstouring dekk. Helt problemfritt med kneskrap-fart halvveis på første runde, og jeg antar at både innbremsinger og kurvehastighet da overgikk det meste av det som er normalt på vanlig veikjøring.
Nå har vel asfalt på bane normalt mer grep enn landevei så litt skummelt å dra den sammenligningen for langt. Men poenget ifht at ikke trenger all verden oppvarming stemmer jo.

Ref sommertemperatur, tenkte tur ut i ettermiddag, pleier å drøye til litt godt utpå dagen så tidlig på året så asfalten blir varm. Er nå 12gr lufttemperatur i skyggen her, men målet med infrarødt termometer -0.3gr på asfalten i skyggen men hele 18gr der sola har stått på i hele dag. Verdt å være oppmerksom på.
Enig, og jeg skriver jo at jeg regner med at kjørestilen er langt utover normal veikjøring. Poenget mitt var bare feste og temperaturutvikling i gatedekk. Anbefaler forøvrig ingen kneskrap og banestil på offentlig vei :thumleft

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av oivindg »

Road 5-dekkene er i alle fall helt fantastiske. Supert grep og veldig lettsvingt. Jeg syntes sykkelen var bra med de gamle dekkene, men nå er det nesten som å ha fått ny sykkel.

Kikket litt på dekkene nå, og da oppdaget jeg til min store overraskelse at jeg bare har en centimeter pysetriper på hver side av bakdekket. Selv om jeg bare har kjørt én tur og trodde at jeg tok det ganske rolig i svingene. Sier vel litt om hvor gode disse dekkene er å kjøre sving med for en nybegynner som egentlig er en ganske forsiktig trafikant.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av pingvin »

oivindg skrev: 19 apr 2021, 14:00 Jeg syntes sykkelen var bra med de gamle dekkene, men nå er det nesten som å ha fått ny sykkel.
Føles alltid slik med nye dekk ref tidliger kommentar ;) :
pingvin skrev: 07 apr 2021, 22:30
oivindg skrev: 07 apr 2021, 21:56Må si jeg er spent på å få på ferske dekk. Kanskje sykkelen blir helt annerledes å kjøre?
Den største forskjellen blir uansett å gå fra utslitte til nye dekk hvor profilen er helt 100, det er virkelig som å få ny sykkel :thumleft
oivindg skrev: 19 apr 2021, 14:00 Kikket litt på dekkene nå, og da oppdaget jeg til min store overraskelse at jeg bare har en centimeter pysetriper på hver side av bakdekket. Selv om jeg bare har kjørt én tur og trodde at jeg tok det ganske rolig i svingene. Sier vel litt om hvor gode disse dekkene er å kjøre sving med for en nybegynner som egentlig er en ganske forsiktig trafikant.
Har fremdeles 1cm pysestripe på mine Road 5 og er hverken nybegynner eller trodde jeg, spesielt forsiktig :-k Kanskje begynner å bli gammel og pysete, på tide å kjøpe golfkøller?
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av AJ »

I dag ble det bestilt et nytt sett Mitas Terra Force-R til KTM'en :crazy: !
Mitt fjerde sett, om jeg ikke husker feil :-k .

Veldig fornøyd med disse dekkene og ser ingen grunn til å bytte til noe annet.
Mellom 14 og 15K på settet i tillegg til god og sikker kjørefølelse på såvel vått som tørt føre, gjør at disse dekkene er de beste jeg har hatt på noen av syklene mine siden 2006.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av oivindg »

pingvin skrev: 19 apr 2021, 20:46 Har fremdeles 1cm pysestripe på mine Road 5 og er hverken nybegynner eller trodde jeg, spesielt forsiktig :-k Kanskje begynner å bli gammel og pysete, på tide å kjøpe golfkøller?
Mistenker at det var svingene fra Kviteseid opp mot Brunkeberg. Der fikk jeg en fantastisk flyt. Følte nesten at jeg lå vannrett, men uten at det virket noe dramatisk i det hele tatt. De svingene er de beste jeg har kjørt så langt på turene mine. Lange og passe krappe til min sykkel.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av pingvin »

oivindg skrev: 19 apr 2021, 22:08 Mistenker at det var svingene fra Kviteseid opp mot Brunkeberg. Der fikk jeg en fantastisk flyt. Følte nesten at jeg lå vannrett, men uten at det virket noe dramatisk i det hele tatt. De svingene er de beste jeg har kjørt så langt på turene mine. Lange og passe krappe til min sykkel.
Da vet jeg hvor jeg skal i morra :knegg
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av FredrikE24 »

oivindg skrev: 19 apr 2021, 14:00 Road 5-dekkene er i alle fall helt fantastiske. Supert grep og veldig lettsvingt. Jeg syntes sykkelen var bra med de gamle dekkene, men nå er det nesten som å ha fått ny sykkel.

Kikket litt på dekkene nå, og da oppdaget jeg til min store overraskelse at jeg bare har en centimeter pysetriper på hver side av bakdekket. Selv om jeg bare har kjørt én tur og trodde at jeg tok det ganske rolig i svingene. Sier vel litt om hvor gode disse dekkene er å kjøre sving med for en nybegynner som egentlig er en ganske forsiktig trafikant.
Dette opplever man nok på alle nye dekk etter å ha kjørt på noe nedkjørt. Jeg har en del mønster igjen enda, men jeg kjenner jo at de er flatet noe ut over midten. Får bestille nye dekk nå når jeg husker det!

Blir nok Metzeler Roadtec01 igjen, som mange ganger før.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av pingvin »

pingvin skrev: 09 apr 2021, 19:05 Skal på Rudskogen 6. mai (SeniorMC) og har altså Michelin Road 5 på 890en nå.

Noen som har prøvd Road 5 på bane, vil det fungere OK eller vil de fungere dårlig og blir tygd i fillebiter? Kjører i rask gruppe men antar ikke er tullevarmt og siden første banedag i år og ny sykkel så vil jeg ta det litt halvpent. Og 121 ikke 200hk tross alt.

Har originaldekkene Michelin Power Cup 2 liggende ubrukte og har jo gylden mulighet til å legge de på da likevel skal ha sykkelen til 1000km hos Spinnin Wheel dagen før. Så heller jo mot det, synd å mose fine Road 5 dekk og enda mer synd om dårlig grep får uheldige konsekvenser...
Meldt snø og kuling på banedag neste uke så kanskje like greit å beholde Road 5 dekka på...

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av pingvin »

Testresultater sportsdekk i siste Bike (på pad, vet ikke om i hyllene enda):

Bilde

Tror kommer til å kjøpe S22 igjen, de få best score på landevei dobler bra som banedekk og jeg unngår å kjøre i regn så mye som mulig og S22 er uansett bra der også selv om ikke best. Michelin Power 5 best iflg scoren for de som ikke kjører på bane.

Sammenlignet for moro skyld rundetidene på vått for touring og sportsdekk og Road 5 kjørte på 1:22,0 mens M9RR klarte 1:24,3, litt som forventet kanskje. Vet ikke om kjørt under like forhold men dette er testbane som vannes så antar lik vannmengde på banen og ville nesten tro de testet både touring og sportsdekk samtidig når de først var i gang. Sportsmart TT brukte 1:39,3, det er jo forferdelig dårlig, 17 sekunder på bane er minst ett hav i forskjell :[-(
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av AJ »

Nå som Mitas Terra Force-R er blitt standarddekket på 2021 modellen av KTM 1290 SA må man vel kanskje regne med at dekket blir et av alternativene i kommende dekktester? Ksan ikke huske at disse har vært testkandidat i noen dekktester så langt... :scratch .

https://www.mitas-moto.com/media-and-ev ... dventure-s

Selv oppdaget jeg Mitas Terra Force-R for et par år siden, er det vel? Siden har jeg ikke sett meg tilbake, som man pleier å si.
Dette er, slik jeg har opplevd det, ganske så utrolig gode dekk til denne sykkelen. Jevn slitasje, ingen trapping og lang levetid opp mot 14000 km. er min erfaring så langt. Gir også trygg og god kjøreopplevelse på såvel tørr som våt asfalt. Dog ikke spesielt gode på løsgrusveier. Da ville jeg nok heller gå for et annet Mitasdekk enn dette...
Derimot har Terra Force-R vist seg å være mer punkteringsresistent enn noe annet dekk jeg har hatt på noen av syklene mine.

Har nettopp bestilt et nytt sett. Så ingen grunn til å vurdere alternativene.
Av de tidligere dekkmerkene jeg har brukt er det kun Conti Raod Attack 3, som var standarddekket på den første 1290'em jeg hadde, som er et aktuelt alternativ.
De andre jeg har prøvd, Bridgestone Battlax Adventure A-41, Metzeler Tourance Next og Pirelli Scorpion har dessverre vist seg å ikke holde mål.

Artig at KTM også endelig har oppdaget hvor gode Terra Force-R dekkene faktisk er :knegg .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Erlend Kveinen
Innlegg: 70
Registrert: 30 des 2019, 21:59
Motorsykkelen din: Honda XL 700 V Transalp 2009-modell
Sted: Sandnes

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Erlend Kveinen »

Interessant. Jeg har kjørt på Metzeler Tourance Next i årevis. Hva er det ved dette dekket du mener ikke er bra nok?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av AJ »

Erlend Kveinen skrev: 01 mai 2021, 19:57 Interessant. Jeg har kjørt på Metzeler Tourance Next i årevis. Hva er det ved dette dekket du mener ikke er bra nok?
Slites for fort og ujevnt, dvs. at det trapper og dette merkes ganske på tydelig under kjøring, særlig i svinger, er min erfaring.
Men Metzeler føles trygt og sikkert på såvel tørt som vått føre.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar