Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av kjellv »

Bridgestone T30 evo. Sport/touringdekk med lang kjørelengde og godt våtgrep

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Dekk uten luft - mulig også for MC?

Legg inn av AJ »

Hjulet er oppfunnet for lengst og trenger vel strengt tatt ingen nyoppdagelser verd å nevne.
Men å sørge for at hjulet utstyres med dekk uten behov for luft er antakelig neste skritt. Noe er allerede på gang:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=v9SWIsY8rzQ[/video]

Mulig for tråsykler. Så da bør vel heller ikke MC være en umulighet, kanskje?

Men biler og andre kjøretøy prioriteres først, er det grunn til å tro...:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=dTKEN07C2E8[/video]

[video]https://www.youtube.com/watch?v=eGoPN-QSblk[/video]

En interessant utvikling som kanskje vil revolusjonere hverdagen for oss motorsyklister om noen år?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
vim
Innlegg: 272
Registrert: 08 apr 2015, 09:51
Motorsykkelen din: Ducati Supersport
Sted: Viken

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av vim »

Nå har jeg ikke all verdens erfaring med alt for mange dekktyper, men i fjor kjørte jeg på nye Bridgestone Battlax på GSX650F og hittil i år har jeg kjørt på Michelin Pilot Power 2 (bak)/Pilot Road 2 (front) på min GSXR750.
Bakdekket hadde fortsatt litt slitasje å gå på, men var datomerket sent 2007. Med andre ord antagelig hardt og ganske tørt. Fordekket var helt OK og ferskere, men ble byttet i samme slengen, når jeg først skulle gjøre jobben.

Etter mye skryt fra flere her på forumet og tester på nett, valgte jeg Metzeler Z8 m/o.
Snaue 2500,- levert på døren (motorsykkeldekk.com) og drøyt 600,- for dekkspaker, lodd og balanseringsstativ på Biltema.
200,- spart allerede på første omlegging og en overkommelig jobb.

Jeg må innrømme at jeg ikke ventet dramatiske endringer, da jeg enda ikke anser meg som så erfaren at jeg ville bli noen egnet testpilot.
Men, der tog jeg feil gitt!

Ikke bare sitter det som støpt på veien, men umiddelbart var det en ganske markant forskjell i hvor lettsvingt sykkelen har blitt. Det gamle bakdekket var litt firkantet og det er vel den store forskjellen kanskje. Svinger går nå langt mykere og nedlegg er nesten komisk mer naturlig og "flytende".
SÅ da er vel dette en "takk for tipset" rapport og en klar anbefaling av Z8 fra min side.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Bjerknez »

Nå kan man vel ikke sammenligne et slitt/nedslitt dekk med et nytt dekk og si at det nye var langt mer svingvillig, for det er jo en kjent sak at vi alle kjenner den enorme forskjellen. Derimot må man sammenligne dekkene mens begge er nye, og helst på samme sykkel. Dette er noe de færreste av oss har mulighet til.

Alle dekkene jeg har hatt har jeg vert fornøyd med med tanke på karakteren. Faktisk såpass like at jeg nå har begynt å se på hvor langt man kan kjøre på dekkene som eneste argument (mer eller mindre). Som han i videoene sier så er det ikke noe forskjell i grep på dekkene. Kun karakteren og egenskapene på vått føre.

Selv kjører jeg svært sjeldent på våt vei og de gangene jeg gjør det så kjører jeg milevis unna dekkenes gråsone. Så for meg er dette med dekkvalg veldig enkelt. Kjøp det dekket du føler deg komfortabel med og forbli der. Det psykiske spiller også inn.

ZZR-Erling

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ZZR-Erling »

Har goodfeeling på nye Metzeler Roadtec 01!

Toven

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Toven »

Null stress med angel gt på vått i hvert fall, tar meg selv i kjøre gris til og med :D

Brukeravatar
The Cowboy
Innlegg: 135
Registrert: 17 jul 2015, 20:16
Motorsykkelen din: H-D 883R - 2002

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av The Cowboy »

Har Night Dragon på sykkelen nå, men jeg finner ikke noen årsmerking på de..
Er det noen som vet hvor pokker jeg finner noe info om dette?
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Geiroe »

Der hvor du har DOT merkinga, er det et firesifret nr. som viser ukenr. og år de er produsert.
Info her på motorsykkeldekk.com http://www.motorsykkeldekk.com/reifenalter.html
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
The Cowboy
Innlegg: 135
Registrert: 17 jul 2015, 20:16
Motorsykkelen din: H-D 883R - 2002

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av The Cowboy »

Geiroe skrev:Der hvor du har DOT merkinga, er det et firesifret nr. som viser ukenr. og år de er produsert.
Info her på motorsykkeldekk.com http://www.motorsykkeldekk.com/reifenalter.html
Aha, da lurer jeg på om det var tallet 4011 som er "mitt" tall her.. fant dette, men ble usikker på om det var det som var datomerkingen.. Men da virker det mer logisk.. :)

Takker for svar! :)
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|

Brukeravatar
schnellfahrer
Innlegg: 139
Registrert: 13 jul 2012, 18:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE 2017
Sted: Skien

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av schnellfahrer »

Jeg bestilte Bridgestone T30 Evo i dag. Blir lagt om hos forhandleren i morgen. 4.100.- inklusiv omlegging.
Har kjørt ca. 11.000km med Pilot Road 4 nå. 80% med passasjer. Bakdekket er nesten blankt på sidene og firkantet på midten. Fordekket er nesten på slitemerkene. Bytter foran og bak samtidig uansett for enkelhets skyld.

Valgte T30 siden forhandleren anbefalte det. Det blir lite aggressiv kjøring på meg; mest touring. Pris og kjørelengde er viktige punkter.
Har prøvd BT23 tidligere. De fikk jeg 9.000km ut av.
Yamaha Super Tenere XT1200ZE
x - Honda CBF1000
x - Honda VFR700

ZZR-Erling

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ZZR-Erling »

Jeg vil anbefale alle og lese dekktestene til Motorrad.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av AJ »

Jeg har hatt Bridgestone, Michelin, Metzeler, Pirelli, Conti, Avon og Dunlop på syklene jeg har hatt, men ikke "nye" Mitas.
Noen med Mitas erfaringer her inne?
Absolutt interessant å høre mer om erfaringer med dette tsjekkiske dekket, spesielt dette til adventuresykler... :P :

Bilde

http://www.mitas-moto.com/international ... a-force-r/
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av kjellv »

Kun på landbruksdekk. Men i det markedet er de en gigant som har vært i markedet i mange år. En sterk aktør, i fjor kjøpte de like godt det Svenske dekk konsernet Trelleborg.
Men så det er sagt, en dekkfabrikant som lykkes med landbruksdekkmarkedet bør man merke seg. Dette er et krevende segment der forskjellen på gode og dårlige dekk gjerne blir veldig tydelige.

Brukeravatar
Blaamand
Innlegg: 221
Registrert: 30 mai 2015, 12:16
Motorsykkelen din: Husqvarna FE 501 '15 KTM 250 EXC 2t 2015
Sted: Oslo

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Blaamand »

Har akkurat fått på nye Continental ContiAttack SM. Har hatt disse før og er godt fornøyd med de. Sitter som klistret på veien!
Dekkene ble bestilt på motorsykkeldekk.com og endte vel på 2600,-
Montering og balansering(leverte bare sykkelen) fikk jeg for 700,-
BRAAAAAP! :mc1

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av HeHy »

Blaamand skrev:Har akkurat fått på nye Continental ContiAttack SM. Har hatt disse før og er godt fornøyd med de. Sitter som klistret på veien!
Dekkene ble bestilt på motorsykkeldekk.com og endte vel på 2600,-
Montering og balansering(leverte bare sykkelen) fikk jeg for 700,-
Mye får du kjørt på de da? Altså antall km, jeg må nok bytte dekk på min 690 innen sesongen er ferdig...

Svar