Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 297
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Sted: Malvik

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Ronning »

MortenE skrev: 15 mar 2018, 09:52 Er fremdeles Michelin Pilot Power 2CT et greit valg for gatekjøring samt en og annen banedag? På en Ducati 748.
Har dette både fram og bak jeg nå. Merker man egentlig mye forskjell på dekk ved normal kjøring? Har liksom aldri fått noe feeling på forskjellige dekk jeg. Men kjenner jo godt forskjell på utslitt og nye dekk, om ikke annet.

ZZR-Erling

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ZZR-Erling »

Merker endel i kaldt vær ihvertfall, der kan sportsdekk ikke oppnå nok temp og vil gi ubehagelige slipp kontra sport/turing. Ellers er det endel forskjeller på trapping og normal slitasje, mønsterdybde, svingvillighet og stabilitet.

Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 297
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Sted: Malvik

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Ronning »

ZZR-Erling skrev: 15 mar 2018, 14:38 Merker endel i kaldt vær ihvertfall, der kan sportsdekk ikke oppnå nok temp og vil gi ubehagelige slipp kontra sport/turing. Ellers er det endel forskjeller på trapping og normal slitasje, mønsterdybde, svingvillighet og stabilitet.
Solid svar! Får lese meg litt mer opp ved neste dekkskifte. For min del ble forrige dekkvalg tatt ut i fra det som var på lager hos den lokal dekk-sjappa. Skulle jo på spontan helgetur, og måtte ha nytt bakdekk...

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av KevinmsR6 »

Ronning skrev: 15 mar 2018, 22:54
ZZR-Erling skrev: 15 mar 2018, 14:38 Merker endel i kaldt vær ihvertfall, der kan sportsdekk ikke oppnå nok temp og vil gi ubehagelige slipp kontra sport/turing. Ellers er det endel forskjeller på trapping og normal slitasje, mønsterdybde, svingvillighet og stabilitet.
Solid svar! Får lese meg litt mer opp ved neste dekkskifte. For min del ble forrige dekkvalg tatt ut i fra det som var på lager hos den lokal dekk-sjappa. Skulle jo på spontan helgetur, og måtte ha nytt bakdekk...
Hei :)

Har tidligere kjørt med Michelin pilot power 2ct og hvert fornøyd med disse:), men en vil jo alltid prøve noe nytt. Noe som jeg gjorde sist sesong... valget havnet på Diablo Rosso III da dekk 1 førte kampanje på disse, overraskende nok har jeg ikke hatt ett eneste slipp og de er helt kanon på min R1. Så kan absolutt anbefale disse.. kan nevnes at de ikke har sklidd på vått heller med kalde dekk.....
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

ZZR-Erling

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ZZR-Erling »

Da kan jeg fortelle at min kone hadde ett stygt fremhjulsslipp på sportsdekk, og emnet er grundig beskrevet i mc pressen.

Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 297
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Sted: Malvik

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Ronning »

ZZR-Erling skrev: 16 mar 2018, 06:04 Da kan jeg fortelle at min kone hadde ett stygt fremhjulsslipp på sportsdekk, og emnet er grundig beskrevet i mc pressen.
Ikke bra. Var dette på våt eller tørr asfalt? Ellers er forumet her den eneste mc-pressen jeg leser. Får vel gjøre noe med det :)

MortenE
Innlegg: 4
Registrert: 31 jan 2018, 18:54
Motorsykkelen din: Ducati 748
Sted: Kongsberg

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av MortenE »

ZZR-Erling skrev: 15 mar 2018, 12:06 Det skulle jeg tro, men M7RR er hakket bedre for det bruket.
Takk. Ser det får gode kritikker på egenskaper jeg tror jeg vil sette pris på.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av cannon »

Ser at det er mye fokus på "slipp" med gatedekk i denne tråden. Bortsett fra lette bakhjulsslipp på glatt underlag så har jeg ikke hatt problemer med slipp uten å kunne kontrollere det, og har kjørt på mange ulike dekkmerker.
Jeg tror at slipp stort sett har med fører, dempere og trykk å gjøre. Allikevel forståelig at de som opplever ubehag ved slipp mister tilliten til dekket.
Jeg anbefaler et lite banekurs med proff instruksjon for å styrke tilliten.
Slipp er ikke nødvendigvis krise, og det viktigste er å kunne håndtere det uten stivning og panikkbremsing eller andre førerfeil. Det er svært sjelden dekkets feil, hvis man ikke tyner det ekstremt i oppbremsing og/eller sving. De aller færreste gjør vel det på offentlig vei.

ZZR-Erling

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ZZR-Erling »

Ronning skrev: 16 mar 2018, 10:00
ZZR-Erling skrev: 16 mar 2018, 06:04 Da kan jeg fortelle at min kone hadde ett stygt fremhjulsslipp på sportsdekk, og emnet er grundig beskrevet i mc pressen.
Ikke bra. Var dette på våt eller tørr asfalt? Ellers er forumet her den eneste mc-pressen jeg leser. Får vel gjøre noe med det :)
Knusktørt, 6 grader.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av AJ »

Har heldigvis aldri opplevd forhjulsslipp med MC. Heller ikke med (utskjelte...?) Avon dekk, som jeg hadde på en Triumph Tiger 1050 for en del år siden.
De øvrige Pirelli, Michelin, Metzeler, Conti og Bridgestone dekkene jeg har hatt har vært likedan. Ingen forhjulsslipp uansett føre og temp.
Noen bakhjulsslipp har det dog vært... :roll .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har heller aldri opplevd fremhjulsslipp på MC på tørr asfalt. Har vel til tider kjørt relativt aktivt med de fleste syklene jeg har hatt til tider. Til og med cruiseren.

På cruiseren satt det noe Dunlop dekk, og ellers på de andre nakensyklene jeg har hatt har jeg kjørt med både de medfølgende sportsdekkene, Pilot Road 3 og 4, samt Angel GT etc. Jeg tror de fleste dekk fra kjente produsenter er gode nok for de fleste av oss.

Kan det være dårlige dempere som kan føre til hjulslipp også?

mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av mekkern »

Ofte er det noe "søl" på asfalten (synlig eller ikke) som er årsak- men det er ikke problem å fremprovosere slikt heller, bevisst eller ubevisst..
men kalde race/sportsdekk er værst...og det tas tid å få god varme-racedekk klarer en ikke holde varme i etter norske veier hvis en ikke nærmest er Rossi på syre.

til og med et "knallhardt" Metzler me 880 marathon kan kjøres så det ikke er mer "chicken strip" igjen i ganske hårreisende fart uten at det slipper-bare asfalten er clean og det er temp i asfalt og dekk-selv med 80talls sykler m etter dagens standard ræva dempere.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

ZZR-Erling

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ZZR-Erling »

Null søl denne gangen, det sjekket både Politiet og jeg selv.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av cannon »

Bjerknez skrev: 16 mar 2018, 15:13
Kan det være dårlige dempere som kan føre til hjulslipp også?
Dårlige, feil innstilt eller feil fjærstivhet ift førervekt/bagasje/sykkel/pasasjer.
Demperens funksjon er primært å holde dekket i god kontakt med underlaget. Ved dårlig kontakt øker risken for slipp betydelig.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Bjerknez »

Ok. Derfor vil det ikke nødvendigvis si at dekkene er dårlige om man får hjulslipp. Det kan like godt være demperne som har hovedskylden. Ikke sant? Derfor så mener jeg at man ikke bør legge formye vekt på det andre sier om hjulslipp når man skal velge dekk.... tror jeg....

Svar