Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Dekk merke Maxxis

Legg inn av Kjellrf »

Kan nevne at Maxxis er ett underselskap av det kjente Taiwanske dekkmerket Cheng Shin, verdens 9. største dekkprodusent. Sistnevnte mest kjent for mopeddekk og slanger her i landet siden 80-tallet, Maxxis er deres selskap/brand for mc-dekk til tyngre sykler.
Skal du ha rimelige dekk, er de nok et av de tryggere valgene.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Dekk merke Maxxis

Legg inn av Bjerknez »

Jeg ville vertfall ikke spart penger akkurat der. Vertfall ikke hvis det kun er snakk om noen hundrelapper. Dekkene er det eneste som finnes mellom deg og underlaget. Dekkene er ikke nødvendigvis dårlige, men jeg hadde vertfall ikke følt meg bekvem med slike dekk.

9. største dekkprodusent synes jeg ikke akkurat var en tittel jeg fikk gåsehud av i positiv grad. Jeg hadde noen Hankook dekk på en tidligere bil jeg hadde. Billige dekk, men fy pokker så ubrukelig på vått føre. Faktisk så ille at etter at de jeg kjøpte dekkene av prøvekjørte bilen mens jeg var med så fikk jeg heve kjøpet.

Jeg kjøpte i steden Continental Sport Contact (eller noe) og disse var heeelt annerledes. Men ja, nesten dobbelt så dyre. Forskjellen er at på bil har man ett hjul i hvert hjørne samt et karosseri rundt seg. På motorsykkel, not so much...

Så spar for guds skyld ikke noen skarve hundrelapper på ukjent dekkmerke. Det er vertfall mitt råd.

ZZR-Erling

Re: Dekk merke Maxxis

Legg inn av ZZR-Erling »

Holder med Bjerknez her.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Dekk merke Maxxis

Legg inn av dypen »

Uten sammenligning, 9 av 10 håndverkere som jobber daglig på vintertid i Kvitfjell og Hafjell området kjører med Hankook på sine varebiler kunne en lokal dekkforhandler fortelle. Disse gutta er på jobb kanskje før brøytebilen har kjørt ... Tydligvis funker det :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Dekk merke Maxxis

Legg inn av dypen »

Er ikke uenig, vil gjerne kjøre på bra dekk :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Dekk merke Maxxis

Legg inn av pekle »

Med marginal prisforskjell er det ikke så mye å tenke på, men ikke sikkert man trenger de råeste sport-touring dekkene på en 79-modell som kanskje ikke rippes gjennom hver eneste sving.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Dekk merke Maxxis

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 19 mai 2020, 10:54 Uten sammenligning, 9 av 10 håndverkere som jobber daglig på vintertid i Kvitfjell og Hafjell området kjører med Hankook på sine varebiler kunne en lokal dekkforhandler fortelle. Disse gutta er på jobb kanskje før brøytebilen har kjørt ... Tydligvis funker det :)
Vis meg gjerne en dekktest hvor Hankook har vunnet vedrørende vinterdekk :thumleft

Ikke for at jeg har sjekket selv... men jeg tviler. Jeg tror det har mer med pris å gjøre enn dekkenes egenskaper vedrørende grunnen til valget :)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Dekk merke Maxxis

Legg inn av AJ »

Usikker på om jeg har hatt Hankook dekk på noen av bilene mine, men ha koreanske Kumho på den jeg har nå. Og det er stillegående, retningsstabile og oppleves også som trygge på våt vei. Virker pålitelige ved bremsing også.
Samme med Nexen, også fra Sør-Korea, som jeg hadde på Alfa'en.
Maxbolastebilen som kom med terrassebordene våre her om dagen var også utstyrt med Kumhodekk, la jeg merke til.

Når det gjelder MC tok jeg sjansen på Mitas og ble svært positivt overrasket og bytter til mitt tredje sett Terra Force-R i løpet av denne sesongen.
Kan godt hende jeg også hadde tatt sjansen på Maxxis, om anledningen hadde bydd seg. Som f.eks. godt introtilbud hos lokal forhandler.
Grensa for meg når det gjelder MCdekk er ukjente kinesiske merker jeg aldri har hørt om. Det samme gjelder bil.
Ukjente kinesiske merker styres elegant unna.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Dekk merke Maxxis

Legg inn av mekkern »

Har hatt Maxxis dekk på mc og de var helt ok..
Men hvis jeg skulle hatt helt spesielle behov så....mulig de hadde blitt byttet..

Men nå kjøper jeg dekk ut i fra behov og ikke pris....
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Dekk merke Maxxis

Legg inn av Juicebox »

Hankook og kumho er to store dekkmerker. Det å si at de er dårlige fordi man har testet budsjettmodellene er for tynt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Dekk merke Maxxis

Legg inn av Bjerknez »

Juicebox skrev: 19 mai 2020, 13:45 Hankook og kumho er to store dekkmerker. Det å si at de er dårlige fordi man har testet budsjettmodellene er for tynt.
Hvis det er meg du sikter til, så har jeg ikke påstått at de er dårlige over hele fjøla. Men de Hankook dekkene jeg kjøpte gjennom et anerkjent dekkverksted her i Fredrikstad (riktignok for en del år siden) anntar jeg ikke var de dåligste dekkene til Hankook. Men dem var så elendige at jeg som sagt fikk lov til å bytte dem. På tørr asfalt merket jeg ikke noe sånn med en gang, men på våt vei var det faktisk nesten som å kjøre på snøføre. Det er ikke engang overdrivelse.

At Hankook sikkert har gode dekk i sortimentet også betviler jeg ikke, men min tillitt forsvant vertfall med disse dekkene. På motorsykkel så sverger jeg til de dekkene andre aktive motorsyklister har god erfaring med samt de dekkene jeg gradvis har vent meg til selv.

Vi snakker i dette tillfellet noen hundrelapper i besparelse. Det er vertfall en besparelse ikke jeg ville tatt.

Men her snakker vi altså bildekk. I og med at jeg fikk dårlige erfaringer med Hankook som jeg den gang viste var et ikke fullt så kjent merke, så blir jeg også skeptisk til Maxxis. Spesielt til bruk på motorsykkel hvor slingringsmonnet tross alt ikke akkurat kommer oss til gode.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Dekk merke Maxxis

Legg inn av Juicebox »

Joda, hankook er et velkjent merke. Det er noe annet å si at et merke er dårlig og modellen er dårlig. Skriv gjerne hvilken modell det var snakk om enn å skjære merket over en kam.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Dekk merke Maxxis

Legg inn av Bjerknez »

Juicebox skrev: 19 mai 2020, 14:26 Joda, hankook er et velkjent merke. Det er noe annet å si at et merke er dårlig og modellen er dårlig. Skriv gjerne hvilken modell det var snakk om enn å skjære merket over en kam.
Disse dekkene sto på en 2012 modell Audi som den gang var ny. Altså snart 10 år siden. Så jeg husker ikke hvilken modell det var. Jeg husker bare at det var snakk om piggfrie vinterdekk med dimensjon 235/50-19". I følge forhandler var dette "gode dekk". Men sannheten var at dem var helt forferdelige. Spesielt på våt vei.

Nå er jo dette uansett ikke snakk om bildekk og heller ikke Hankook, men personlig er har jeg ut fra mine erfaringer ingen skrupler med å gi noen skarve hundrelapper mer for ett par dekk.

Alle modellene til Hankook den gangen var sikkert ikke dårlige, men det var vertfall de beste dekkene dette merke hadde å by på i følge der jeg kjøpte dem.

Poenget er uansett at andre får gjøre som dem vil. Noen hundrelapper ekstra kan jeg godt avse i dette tilfellet.

kabby
Innlegg: 6
Registrert: 27 sep 2014, 22:38
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 9 GT 2021

Re: Dekk merke Maxxis

Legg inn av kabby »

Michael skrev: 14 mai 2020, 14:51 Hei

Starte min første post, om å spørre om noen kjenner til dekk merke Maxxis?

Det skal stå på en Suzuki GS850L 1979 modell.

Hilsen Michael
Hei Michael
En bekjent kjøpte nytt Maxxis bakhjul til sin Honda fra dekkonline/motorsykkeldekk i februar.
Dekket han fikk hadde høydekast. Har du mulighet så ville jeg kanskje lagt noen Kr ekstra i dekk

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Dekk merke Maxxis

Legg inn av Bjerknez »

kabby skrev: 19 mai 2020, 14:59
Michael skrev: 14 mai 2020, 14:51 Hei

Starte min første post, om å spørre om noen kjenner til dekk merke Maxxis?

Det skal stå på en Suzuki GS850L 1979 modell.

Hilsen Michael
Hei Michael
En bekjent kjøpte nytt Maxxis bakhjul til sin Honda fra dekkonline/motorsykkeldekk i februar.
Dekket han fikk hadde høydekast. Har du mulighet så ville jeg kanskje lagt noen Kr ekstra i dekk
Hvis dette er tilfelle og det var en feil med dekket som gjorde at man fikk kast i høyden, så er jo dette grunn nok til å betale noen slanter ekstra for et mer anerkjent merke ja :thumleft

Selv om man sikkert kan få mandagsprodukt andre steder også. Jeg har vertfall til dags dato til gode å oppleve å få noe jeg kan kalles mandagsprodukt i den grad at det kan kalles produksjonsfeil når det gjelder dekk. Da snakker vi mitt forbruk av dekk dem siste 25 årene, å det blir noen kilo gummi det...

Svar