Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av rolf-arne »

MrAGuitar skrev: 15 aug 2021, 15:10 Jeg har nettopp kjøpt en billig, brukt lett-mc for øvelskjøring med guttungen. Dekkene på denne (100/80-18 53H og 110/80-18 58H) avviker fra produsent-spekk og vognkort (80/100-18 og 90/90-18). Bakdekket er 1 år gammelt, mens fordekket må byttes. Felgdim er 1.85 og 2.15, og iflg dekkprodusent passer dagens dekk felgdimensjonen, så jeg antar at det teknisk sett er greit.
Jeg vurderer kjøpe samme type fordekk som det som sitter på. Men, hvordan er det med lovligheten av å ha annen dekkdimensjon enn det som står i vognkortet?
Dekkene er forøvrig Bridgestone Battlax BT46.
Tenker ikke så mye på lovligheten - men etter at jeg leste meg opp på min sykkel så fant jeg følgende- jeg sjekker hva fabrikken /konstruktøren har ønsket med tanke på dimmensjoner og holder meg til det. Hjul og dekk valget er vel så mye av konstruksjonen som resten av sykkelen. har nå brukt opp et dekk jeg fikk som bortsett fra bredden på 110 var ganske likt det som jeg har nå hvor bredden er 120 så fikk jeg en helt annen sykkel - inngangen i sving ble kvassere og da uvant - tilbake på 120 så trives jeg bedre.

Om man skal endre dekk dimmensjon så føler jeg at man skal ha kjørt akkurat den sykkelen mye for å ta et godt valg....
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

MrAGuitar
Innlegg: 20
Registrert: 03 aug 2021, 12:13
Motorsykkelen din: 2021 Yamaha Ténéré 700
Sted: Follo

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av MrAGuitar »

rolf-arne skrev: 15 aug 2021, 16:14
MrAGuitar skrev: 15 aug 2021, 15:10 Jeg har nettopp kjøpt en billig, brukt lett-mc for øvelskjøring med guttungen. Dekkene på denne (100/80-18 53H og 110/80-18 58H) avviker fra produsent-spekk og vognkort (80/100-18 og 90/90-18). Bakdekket er 1 år gammelt, mens fordekket må byttes. Felgdim er 1.85 og 2.15, og iflg dekkprodusent passer dagens dekk felgdimensjonen, så jeg antar at det teknisk sett er greit.
Jeg vurderer kjøpe samme type fordekk som det som sitter på. Men, hvordan er det med lovligheten av å ha annen dekkdimensjon enn det som står i vognkortet?
Dekkene er forøvrig Bridgestone Battlax BT46.
Tenker ikke så mye på lovligheten - men etter at jeg leste meg opp på min sykkel så fant jeg følgende- jeg sjekker hva fabrikken /konstruktøren har ønsket med tanke på dimmensjoner og holder meg til det. Hjul og dekk valget er vel så mye av konstruksjonen som resten av sykkelen. har nå brukt opp et dekk jeg fikk som bortsett fra bredden på 110 var ganske likt det som jeg har nå hvor bredden er 120 så fikk jeg en helt annen sykkel - inngangen i sving ble kvassere og da uvant - tilbake på 120 så trives jeg bedre.

Om man skal endre dekk dimmensjon så føler jeg at man skal ha kjørt akkurat den sykkelen mye for å ta et godt valg....
Det er jeg enig i. Dessverre finnes ikke BT46 i 80/100-18, så jeg dersom jeg vil matche bakdekket må jeg opp i dimensjon. Eller så må jeg bytte begge dekkene...
nå: 2021 Yamaha Ténéré 700 + 2015 Honda CB125F
før: 2015 Yamaha MT-09, 2011 Triumph Bonneville SE, 2007 Vespa 250 GTS (kona sin), 2008 Yamaha WR250R, 2007 Yahama YBR125, 1998 Honda Transalp XL600V, 1997 Yamaha Dragstar (kona sin), 2002 Honda CB500S, 1999 Honda Shadow VT750C2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av dypen »

dypen skrev: 05 aug 2021, 12:34 Kortversjonen på forskjellen her: Pirelli Scorpion Trail II 120/70 ZR19 TL 60W M/C, Variante D, forhjul sammenlignet med dette dekket Pirelli Scorpion Trail II 120/70 ZR19 TL 60W M/C, Variante K, forhjul
Ingen som kan si hva forskjellen på Variante D er sammenlignet med Variante K ???
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

KawaKjetil

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av KawaKjetil »

dypen skrev: 15 aug 2021, 22:18
dypen skrev: 05 aug 2021, 12:34 Kortversjonen på forskjellen her: Pirelli Scorpion Trail II 120/70 ZR19 TL 60W M/C, Variante D, forhjul sammenlignet med dette dekket Pirelli Scorpion Trail II 120/70 ZR19 TL 60W M/C, Variante K, forhjul
Ingen som kan si hva forskjellen på Variante D er sammenlignet med Variante K ???
Hvis du søker opp dekkene på motorsykkeldekk.com så finner du en nedtrekkmeny under beskrivelsen av dekket.
"Passende motorsykler"
"Kundevurderinger"
"Tekniske spesifikasjoner"

Under "Passende motorsykler" finner du hvilken sykkel dekket er ment for. Meeen, tror det er minimal forskjell.
https://www.motorsykkeldekk.com/motorsy ... w/r-338089
https://www.motorsykkeldekk.com/motorsy ... r-300497#0

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av dypen »

Det har jeg gjort og kan ikke se noen forskjell. Har også sendt (email) spørsmålet til Pirelli for 10 dager siden uten å få svar. Det må jo være en grunn for å ha to forskjellige dekk merket K og D …
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av cannon »

K er produsert for KTM. D for Ducati. "Egne" oem-dekk, trolig uten noen forskjell.

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av mekkern »

Personlig velger jeg ikke oem dekk men std utgave. Ev. GT for tyngre sykler.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av dypen »

cannon skrev: 16 aug 2021, 08:07 K er produsert for KTM. D for Ducati. "Egne" oem-dekk, trolig uten noen forskjell.
Flott, takker. Leste noe om Ducati ett sted men koblet det ikke ...
mekkern skrev: 16 aug 2021, 08:25 Personlig velger jeg ikke oem dekk men std utgave. Ev. GT for tyngre sykler.
Har hørt ett eller annet sted at det er mindre mønster på dekk som sykkel er levert med, sikkert bare tull ... Standard dekk velges fremfor K på min fordi ...
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av kjellv »

dypen skrev:
cannon skrev: 16 aug 2021, 08:07 K er produsert for KTM. D for Ducati. "Egne" oem-dekk, trolig uten noen forskjell.
Flott, takker. Leste noe om Ducati ett sted men koblet det ikke ...
mekkern skrev: 16 aug 2021, 08:25 Personlig velger jeg ikke oem dekk men std utgave. Ev. GT for tyngre sykler.
Har hørt ett eller annet sted at det er mindre mønster på dekk som sykkel er levert med, sikkert bare tull ... Standard dekk velges fremfor K på min fordi ...
Dette er antakelig dekk som er blitt til overs i produksjon når f eks Ducati har bestilt en serie på noen tusen dekk til en spesiell modell. Veldig ofte har slike dekk som er fabrikkmontert på nye sykler mindre gummi enn standarddekkene med samme betegnelse. Ofte utslitte 30- 50% raskere enn standarddekk.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av cannon »

kjellv skrev: 16 aug 2021, 13:18
dypen skrev:
cannon skrev: 16 aug 2021, 08:07 K er produsert for KTM. D for Ducati. "Egne" oem-dekk, trolig uten noen forskjell.
Flott, takker. Leste noe om Ducati ett sted men koblet det ikke ...
mekkern skrev: 16 aug 2021, 08:25 Personlig velger jeg ikke oem dekk men std utgave. Ev. GT for tyngre sykler.
Har hørt ett eller annet sted at det er mindre mønster på dekk som sykkel er levert med, sikkert bare tull ... Standard dekk velges fremfor K på min fordi ...
Dette er antakelig dekk som er blitt til overs i produksjon når f eks Ducati har bestilt en serie på noen tusen dekk til en spesiell modell. Veldig ofte har slike dekk som er fabrikkmontert på nye sykler mindre gummi enn standarddekkene med samme betegnelse. Ofte utslitte 30- 50% raskere enn standarddekk.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Det var dumt av meg å bruke "oem"- begrepet. At de dekkene er dårligere er en myte. Jeg har dette fra 3 store dekkimportører som jeg kjenner.
Mc- fabrikker gjør avtaler med dekkfabrikker om hvilke dekk syklene skal leveres med. Bare en "gal" dekkprodusent ville levert dårligere dekk i en sånn setting.
Noen dekkprodusenter tilpasser produktet litt til sykkeltype, vekt osv, og man prøver sånn sett å skape en lojalitet til merket ved neste dekkskift. Et dårligere dekk ville resultere i det motsatte.

Personlig er jeg agnostisk til dekk på gatesykkel. Kjører sport-touring dekk på R-sykkel og sparer mye dekkpenger på det. Dekkmerke spiller ingen rolle for meg, selv om Angel GT er favoritten akkurat nå:) Slitesterke og godt feste på vått er mine viktigste egenskaper.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av kjellv »

Nei dette er ikke en myte. Jeg tok det opp med en distriktsagent for et meget kjent premiummerke da han var innom oss for et par år siden. Jeg stilte spørsmålet fordi en kunde som hadde kjøpt en ny MT-09 hos meg opplevde at bakdekket hans var helt på corden etter litt over 7000km.
Han svarte at dette er et fabrikkmontert dekk, fra en lot som var bestilt av Yamaha etter anbud i forbindelse med produksjon av nye sykler. Det er helt vanlig fortalte han, priskonkurransen er så beinhard at det er nødvendig at det blir slik.
Han fortalte også at restopplag av slike spesialproduksjoner gjerne blir solgt til oppkjøpere, og de havner ofte som kampanjevarer hos nettbutikker.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av xavi0n »

Så det kan feks være grunnen til at man får road 5 i samme dim til en veldig forskjellig pris på enkelte nettbutikker?
If you gonna be dumb you gotta be tough

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av cannon »

Da er vi enige om å være uenige. Med "mindre gummi", mener du mindre mønsterdybde?
Det er kjent at det har vært laget lette dekk for å vinne vekt-konkurransen mellom merkene i R-segmentet. Svært unntaksvis. Gøy om du kan måle mønsterdybde på ny sykkel og sammenligne med nye dekk fra hylla.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av kjellv »

xavi0n skrev: 16 aug 2021, 16:21 Så det kan feks være grunnen til at man får road 5 i samme dim til en veldig forskjellig pris på enkelte nettbutikker?
Kan være..
cannon skrev: 16 aug 2021, 16:27 Da er vi enige om å være uenige. Med "mindre gummi", mener du mindre mønsterdybde?
Det er kjent at det har vært laget lette dekk for å vinne vekt-konkurransen mellom merkene i R-segmentet. Svært unntaksvis. Gøy om du kan måle mønsterdybde på ny sykkel og sammenligne med nye dekk fra hylla.
Jeg forsto det slik. Jeg vil nok anta at dekkstammen er den samme uansett. Godkjenning for last og fart er avhengig av styrke og stivhet på dekkstamme. Da er det vel ikke annet enn mengden gummi i det som ligger utenpå dekkstammen det kan spares inn på.
Jeg skulle gjerne ha tatt noen slike kontrollmål, men får ikke gjort det nå. Butikken vår er HELT TOM for nye sykler, og har vært det lenge. Hele butikkutstillingen er solgt for lenge siden. Ingenting vi kan skaffe eller bestille resten av sesongen dessverre :sorry

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av pekle »

Men hvor mye fikk han ut av neste sett? 6500-7000 er det jeg har fått ut av de 6 siste dekksettene mine.

Svar