Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av AJ »

Uansett har det vært god dekkøkonomi for meg etter at jeg begynte å bruke Mitas Terra Force-R.
Har for øvrig opplevd punkteringer med dekk fra andre produsenter, blant annet Avon, som jeg hadde på en tidligere sykkel. Tror det var Triumph Tiger 1050 SE, men ikke helt sikker... Husker ikke.
Ingen slike problemer med Mitas, så langt - bank i bordet :overtro
;)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av kjellv »

AJ skrev:
Bjerknez skrev: 27 aug 2022, 16:52 Noe av grunnen kan jo være at du AJ har en mer "forsiktig" kjørestil enn andre?
Mener å huske at 1290'en jeg har nå ble levert med Pirelli dekk som ny.
Kjørte på akkurat samme måte da som jeg gjør nå og de dekkene måtte byttes mange tusen km. før det som har vært vanlig med Mitas.
De dekkene som har vært nærmest Mitas slitelengden er Bridgestone Battlax Adventure A40.
Har også prøvd etterkommeren A41, som faktisk ble raskere nedslitt.

Ellers gode erfaringer med Continentaldekk. Og slett ikke det samme med Michelin og Metzeler, som ble fort slitt fort og trappet etter få tusen km.

Om jeg har en forsiktig kjørestil overlater jeg andre jeg har kjørt sammen med, å bedømme...
Det var synd du ikke var med på fellesturen på lørdag, da hadde du kanskje ikke skrevet dette.
Det var litt tendenser til vennligsinnet mobbing i forkant, og enkelte antydet noe om at AJ stilte opp med "moped" på treffet.
Men det viste seg fort at AJ med mopeden slett ikke var noen sinke i feltet, og dette på veier som ofte krevde mye både av sykkel og fører.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 27 aug 2022, 19:30
AJ skrev:
Bjerknez skrev: 27 aug 2022, 16:52 Noe av grunnen kan jo være at du AJ har en mer "forsiktig" kjørestil enn andre?
Mener å huske at 1290'en jeg har nå ble levert med Pirelli dekk som ny.
Kjørte på akkurat samme måte da som jeg gjør nå og de dekkene måtte byttes mange tusen km. før det som har vært vanlig med Mitas.
De dekkene som har vært nærmest Mitas slitelengden er Bridgestone Battlax Adventure A40.
Har også prøvd etterkommeren A41, som faktisk ble raskere nedslitt.

Ellers gode erfaringer med Continentaldekk. Og slett ikke det samme med Michelin og Metzeler, som ble fort slitt fort og trappet etter få tusen km.

Om jeg har en forsiktig kjørestil overlater jeg andre jeg har kjørt sammen med, å bedømme...
Det var synd du ikke var med på fellesturen på lørdag, da hadde du kanskje ikke skrevet dette.
Det var litt tendenser til vennligsinnet mobbing i forkant, og enkelte antydet noe om at AJ stilte opp med "moped" på treffet.
Men det viste seg fort at AJ med mopeden slett ikke var noen sinke i feltet, og dette på veier som ofte krevde mye både av sykkel og fører.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Kanskje ikke. Det var bare et spørsmål eller et forsøk på forklaring.

Spørsmålet blir da i tillfelle, var det AJ som kjlrte "fort" eller dere som kjørte "sagte" :)

Men som jeg nevnte. Mest trolig tror jeg kanskje det er andre faktorer som spiller inn. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Bjerknez »

En ting er sikkert. Med min doning hadde jeg nok neppe holdt følge med AJ i småsvinger for å si det sånn. Det stopper seg liksom selv :) men på rettstrekket hadde han nok kun sett tre eksosutløp forsvinne i det fjerne :)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 27 aug 2022, 19:40 men på rettstrekket hadde han nok kun sett tre eksosutløp forsvinne i det fjerne :)
Ikke vær veldig sikker på det, jeg har nemlig kjørt i følge med nettopp Rocket III her i distriktet hvor jeg bor og hvor Rocketføreren ble rimelig overrasket :crazy: .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 27 aug 2022, 19:43
Bjerknez skrev: 27 aug 2022, 19:40 men på rettstrekket hadde han nok kun sett tre eksosutløp forsvinne i det fjerne :)
Ikke vær veldig sikker på det, jeg har nemlig kjørt i følge med nettopp Rocket III her i distriktet hvor jeg bor og hvor Rocketføreren ble rimelig overrasket :crazy: .
Jo, uten svinger er jeg ganske sikker på det ;)
Med mye svinger har jeg ikke nubbesjans. Det regnestykket er enkelt. :)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 27 aug 2022, 19:49
AJ skrev: 27 aug 2022, 19:43
Bjerknez skrev: 27 aug 2022, 19:40 men på rettstrekket hadde han nok kun sett tre eksosutløp forsvinne i det fjerne :)
Ikke vær veldig sikker på det, jeg har nemlig kjørt i følge med nettopp Rocket III her i distriktet hvor jeg bor og hvor Rocketføreren ble rimelig overrasket :crazy: .
Jo, uten svinger er jeg ganske sikker på det ;)
Også på strekk uten svinger, ja.
Du har kanskje aldri kjørt en ensylindring og kjent på hvordan den responderer på gassen?
Og da snakker jeg om noe helt annet enn en Tempo 50 kubikker...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 27 aug 2022, 19:53
Bjerknez skrev: 27 aug 2022, 19:49
AJ skrev: 27 aug 2022, 19:43
Bjerknez skrev: 27 aug 2022, 19:40 men på rettstrekket hadde han nok kun sett tre eksosutløp forsvinne i det fjerne :)
Ikke vær veldig sikker på det, jeg har nemlig kjørt i følge med nettopp Rocket III her i distriktet hvor jeg bor og hvor Rocketføreren ble rimelig overrasket :crazy: .
Jo, uten svinger er jeg ganske sikker på det ;)
Også på strekk uten svinger, ja.
Du har kanskje aldri kjørt en ensylindring og kjent på hvordan den responderer på gassen?
Og da snakker jeg om noe helt annet enn en Tempo 50 kubikker...
Så du mener du hadde klart og holde følge med meg på rettstrekket med en KTM390? :O

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 27 aug 2022, 19:55 Så du mener du hadde klart og holde følge med meg på rettstrekket med en KTM390? :O
Ser slett ikke bort fra det, nei.
Hadde nok ikke greid å kjøre fordi deg, men hadde heller ikke blitt liggende langt etter.
Husk at 390'ern har en toppfart på 170 km/t.
Og tro meg, det tar ikke allverdens tid å komme dit.
Og ikke spør om hvordan jeg vet dette... ;)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tok vertfall en dragtest med en Moto Guzzi V7 og han forsvant fort i speilene vertfall. Ikke de flrste 50 meterne, men når bakhjulet fikk satt seg så var det morna....
Men uansett. Da sier vi det :thumleft

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av AJ »

Uansett så er dette et tema som man får diskutere i annen tråde enn denne.
Så får jeg selv beklage at jeg lot meg friste til å "villblogge", som vi skrev tidligere her på MCsiden.no.

Så heretter lar vi diskusjonen i tråden handle om dekkerfaringer.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av SilverSmurfer »

Bjerknez skrev: 27 aug 2022, 19:55 Så du mener du hadde klart og holde følge med meg på rettstrekket med en KTM390? :O
Tror Duke 390 ligger på ca 5 sekunder fra 0-100. Går opp til 170. Du hadde nok fint kunne kjørt i fra men da må du opp i hastigheter hvor du risikerer å miste lappen for godt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Bjerknez »

SilverSmurfer skrev: 27 aug 2022, 20:17
Bjerknez skrev: 27 aug 2022, 19:55 Så du mener du hadde klart og holde følge med meg på rettstrekket med en KTM390? :O
Tror Duke 390 ligger på ca 5 sekunder fra 0-100. Går opp til 170. Du hadde nok fint kunne kjørt i fra men da må du opp i hastigheter hvor du risikerer å miste lappen for godt.
Selvsagt. Jeg snakker om rettstrekke.

Uansett, en avsporing :)

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av rolf-arne »

Nå har jeg i det vesentlige holdt med til Dunlop Roadsmart 3..mine erfaringer der er at et minimum er godt over 10000...ellers er det feil i produksjon.
Min sønn fikk 3000 på Roadsmart 4 og fikk nytt på reklamasjon.

12-16 kan man regne med på disse dekkene,, 12 når man løfter av bagasje og har det artig med mye svingkjøring.

Det siste medfører gjerne mye har bremsing og påfølgende akselerasjon , det ser ut til å spise gummi.

Det gjelder også å ha rett dekktrykk... og da helst det som følger dekket.

Roadsmart 3 hadde enorme våtegenskaper, helt ned til 3/4 slitt.

Med ganske nye dekk så kjøre jeg likt på vått og tørt føre , når vi holder oss til norske fartsgrenser....etter 80 blir nok noe mer tilbakeholden på vått.

Når det gjelder kommentar om hvordan vi kjører / kjørte på treff, så vil ingen påstå at noen er sinker i trafikken. Dog er det noen som må ta andre hensyn en de som kjøre på kjent sykkel og uten ansvar annet enn seg selv.... og selv de vil jeg ikke påstå var sinker i trafikken.Bilde

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Bjerknez »

Må bare få utdype at jeg aldri har ment at noen har vært treige vedrørende kjøringen på forumturen. Jeg var jo ikke engang med. Å hadde jeg vært med så hadde jeg trolig ikke klart og holde følge i de krappeste svingene med en Rocket på godt over 300kg. Og en noe begrenset nedleggsvinkel.

At AJ med flere hadde kjlrt dritten av meg i slike svinger er jeg helt sikker på. Jeg måtte da i så tillfelle benyttet rettstrekkene for å ta innpå igjen. Så for meg hadde en slik tur blitt mer krevende.

Men så har jeg da kommet dit at jeg har erfart at det for kan bygge seg opp en liten intern vennlig "konkurranse" hvor man gjerne tester seg selv litt ved å henge seg på angivelig mer erfarne førere. Dette er er helt ok hvis man klarer å innse når nok er nok. Men ikke like ok hvis man tror på død og liv at man kan holde følge. Da kan det gå galt.

Det er en av grunnene til at jeg i hovedsak trives best alene på tur eller i værste fall samens med en eller to til hvis vi har en god kjemi på kjøringen.

Men, når det kommer til dekkvalg så er utvalget mitt veldig begrenset. Så vidt jeg vet har jeg kun to modeller å velge mellom. Det er de Avon Cobra og Metzler ME888. Sistnevnte er sikkert også et bra dekk, men førstnevnte er det jeg har blitt vant med og det fungerer veldig bra. Å bytte ut noe som funker er i mitt hode unødvendig. :)

Rocket er mer en landeveissykkel. En power cruiser som liker seg best på landeveien med slakke svinger. Den trives også godt på motorvei og ligger omtrent på tomgangsturtall i 100km/t i 6. gir. Litt i underkant av 2.000rpm. Det gjør kjøring i slike hastigheter til en sann glede og ikke anstrengt som de andre syklene jeg har hatt.

S1000R hadde selvsagt null problemer med 100kmt på motorvei, men turtallet og motorlyden føltes anstrengt og støyete. Rocket bare buldrer avgårde. Musikk i ørene :)

Men igjen, så mener jeg at de aller fleste dekk av kjent merke er mer enn gode nok for de aller fleste av oss som kjører på landeveien. Våtegenskapene er noe jeg ikke setter veldig høyt, for da kjlrer jeg pent uansett. Veien hjem fra Bø Camping erfarte jeg nok en gang at våt veg har store forskjeller vedrørende hvor glatte dem er.

Den sorte asfalten på utsiden av Bø Camping var såpeglatt, men den ru asfalten lenger ned hadde man meget godt grep. Tester dette lett ved å vri litt på rulla. Spinner den ikke lett ved gasspådrag så er grepet bra. Den sorte asfalten utenfor campingen krevde veldig lite før hjuspinnet var et faktum.

Grep på våt vei i form av vannplaning tror jeg de fleste dekk er gode på. Eller gode nok i normale hastigheter og rett frem.

Svar