Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av mekkern »

🤪men litt sånn drodling:
Hvilke kriterier er 80-70-50-30-20% hva vektes dette mot?
Meg bekjent finnes det ingen standard?🤔

Samme med "gatedekk" alt er jo subjektivt/ feel ev rundetider med samme sykkel/fører.
Er powercup 100% dekk eller er det supercorsa?eller 888 marathon ultra.
Det er så mange kriterier som vektes forskjellig på både on og off road dekk.

Samtidig er det jo litt digg med synsing og personlige meninger.😁
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

kaiu
Innlegg: 162
Registrert: 22 jul 2019, 10:10
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av kaiu »

kjellv skrev: 06 aug 2022, 11:36 Er det noen her inne som har testet AT41, de nye 80/20 Adventuredekkene til Bridgestone?
Har kun brukt fordekket på en 4K alpetur nå i sommer. Kun på asfalt og var greit dekk, ser ikke veldig slitt ut. Selv kommer jeg nok til å gå for Dunlop Trailmax Mission foran også når jeg kan skaffe ett. Har hatt dette bak nå i 20K på asfalt og grus og er veldig fornøyd. Har noen tusen til i seg.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av kjellv »

kaiu skrev: 11 aug 2022, 22:07
kjellv skrev: 06 aug 2022, 11:36 Er det noen her inne som har testet AT41, de nye 80/20 Adventuredekkene til Bridgestone?
Har kun brukt fordekket på en 4K alpetur nå i sommer. Kun på asfalt og var greit dekk, ser ikke veldig slitt ut. Selv kommer jeg nok til å gå for Dunlop Trailmax Mission foran også når jeg kan skaffe ett. Har hatt dette bak nå i 20K på asfalt og grus og er veldig fornøyd. Har noen tusen til i seg.
20k? :O På Mission? Samme dekket?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av AJ »

kjellv skrev: 11 aug 2022, 22:22
kaiu skrev: 11 aug 2022, 22:07
kjellv skrev: 06 aug 2022, 11:36 Er det noen her inne som har testet AT41, de nye 80/20 Adventuredekkene til Bridgestone?
Har kun brukt fordekket på en 4K alpetur nå i sommer. Kun på asfalt og var greit dekk, ser ikke veldig slitt ut. Selv kommer jeg nok til å gå for Dunlop Trailmax Mission foran også når jeg kan skaffe ett. Har hatt dette bak nå i 20K på asfalt og grus og er veldig fornøyd. Har noen tusen til i seg.
20k? :O På Mission? Samme dekket?
Lurer på det samme jeg også... :eh
Høres utrolig ut.
Om så er tilfelle må selvfølgelig dette dekket sjekkes ut.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

kaiu
Innlegg: 162
Registrert: 22 jul 2019, 10:10
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av kaiu »

kjellv skrev: 11 aug 2022, 22:22
kaiu skrev: 11 aug 2022, 22:07
kjellv skrev: 06 aug 2022, 11:36 Er det noen her inne som har testet AT41, de nye 80/20 Adventuredekkene til Bridgestone?
Har kun brukt fordekket på en 4K alpetur nå i sommer. Kun på asfalt og var greit dekk, ser ikke veldig slitt ut. Selv kommer jeg nok til å gå for Dunlop Trailmax Mission foran også når jeg kan skaffe ett. Har hatt dette bak nå i 20K på asfalt og grus og er veldig fornøyd. Har noen tusen til i seg.
20k? :O På Mission? Samme dekket?
Ja, 20K på bakdekket så langt (se bilde). Kan jo ikke garantere dette for alle, men dette er det dekket jeg har hatt i løpet av 90K på 1290en som har hatt lengst levetid og samtidig kunne brukes på grus og asfalt. Ikke fått tak i fordekk enda, men skal prøve det så fort jeg får kjøpt ett. De er jo dyre, men med den levetiden er det helt greit for min del.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Gammelsmurfen »

20k og en del igjen er sykt bra på en såpass kraftfull og tung sykkel som 1290´n.
Hvordan sitter dette på våt asfalt og da gradestokken nærmer seg 0?

kaiu
Innlegg: 162
Registrert: 22 jul 2019, 10:10
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av kaiu »

Gammelsmurfen skrev: 11 aug 2022, 22:51 20k og en del igjen er sykt bra på en såpass kraftfull og tung sykkel som 1290´n.
Hvordan sitter dette på våt asfalt og da gradestokken nærmer seg 0?
I regne utfordre jeg ikke ting så veldig, men ikke hatt problemer i forhold til andre dekke jeg har hatt. 0 grader står sykkel på lager :)

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Gammelsmurfen »

kaiu skrev: 11 aug 2022, 22:58
Gammelsmurfen skrev: 11 aug 2022, 22:51 20k og en del igjen er sykt bra på en såpass kraftfull og tung sykkel som 1290´n.
Hvordan sitter dette på våt asfalt og da gradestokken nærmer seg 0?
I regne utfordre jeg ikke ting så veldig, men ikke hatt problemer i forhold til andre dekke jeg har hatt. 0 grader står sykkel på lager :)
Opplevde 0,x grader og snøvær midt i juni i fjor på fjellovergang i Norge, ikke så ekstraordinært det egentlig :D
Regnvær og lokalt bygevær har vi og nok av i dette landet og kjører man på lengre turer så er ikke å stoppe annet enn for å få på regntøy noe tema for min del.
Mønsteret ser jo helt greit ut på det for grusveier også, absolutt interessant dekk for meg om det sitter bra på våt asfalt og samtidig har så bra slitestyrke.

kaiu
Innlegg: 162
Registrert: 22 jul 2019, 10:10
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av kaiu »

kaiu skrev: 11 aug 2022, 22:58
Gammelsmurfen skrev: 11 aug 2022, 22:51 20k og en del igjen er sykt bra på en såpass kraftfull og tung sykkel som 1290´n.
Hvordan sitter dette på våt asfalt og da gradestokken nærmer seg 0?
I regne utfordre jeg ikke ting så veldig, men ikke hatt problemer i forhold til andre dekke jeg har hatt. 0 grader står sykkel på lager :)
Kan jo være lurt å se på denne https://youtu.be/5V67oJOb2ng

Selv om lyd ikke har vært noe jeg har lagt merke til spesielt.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av dypen »

AJ skrev: 29 mar 2022, 21:30
Ikke 100 % touringdekk, men likevel; Mitas Terra Force-R, et 90 % (asfalt) og 10% (grus) dekk, som holder lenge. Mer enn 14000 km. på min KTM 1290 SA, hver gang.
Mitas har også et rent touringdekk, som jeg ikke husker navnet på.

Uansett så er jeg overbevist om at Mitas er et ganske så undervurdert dekkmerke, som aldri nevnes når MC-dekk diskuteres.
Den nye 1290’n leveres med Mitas dekk og Jon Grevæg på Spinnin Wheel AS Mysen kunne fortelle att dekkene var sluttkjørt på 6500 km på Norkappturen nå i sommer så han kjørte veldig forsiktig siste del av turen i frykt for å ikke komme hjem …

Min erfaring med fabrikkmonterte dekk er det dobble men det var Pirelli Scorpion dekk …

Men, kjøre så langt sammenhengende blir litt annerledes vs mange småturer.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Bjerknez »

Jeg må si jeg vertfall er svært godt fornøyd med mine Avon Cobra dekk på Rocket'en. Dekkene som nå sitter på har rullet 4.000km. med god margin og bakdekket virker ikke "flatt" på midten. Ikke like rundt som da det var nytt, men ikke typisk flatt heller. I følge mønsteret på dekket, litt skyvelære og en fasit på spordybde på helt nytt dekk, så vil vertfall bakdekket lett klare rundt 4.000km. til, hvis ikke slitasjen eskalerer.

Grepet ser også ut til å være mer enn bra nok, selv ved gjentatte fothvilerskrap.

På våt vei kjører jeg alltid pent uansett så våtegenskapene er ikke voldsomt avgjørende for min del. Men med 2.5 liter, 165 HK'er og 220NM. kombinert med 240 bakdekk, så skal man ikke vri for mye på rulla før det spinner på våt vei. Det blir litt som å kjøre på snø.

Dem som så jeg kjørte fra Bø Camping på den sorte våte asfalten hørte nok dette. Hjulspinn der var ikke akkurat utfordrende og få til :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 27 aug 2022, 16:23
AJ skrev: 29 mar 2022, 21:30
Ikke 100 % touringdekk, men likevel; Mitas Terra Force-R, et 90 % (asfalt) og 10% (grus) dekk, som holder lenge. Mer enn 14000 km. på min KTM 1290 SA, hver gang.
Mitas har også et rent touringdekk, som jeg ikke husker navnet på.

Uansett så er jeg overbevist om at Mitas er et ganske så undervurdert dekkmerke, som aldri nevnes når MC-dekk diskuteres.
Den nye 1290’n leveres med Mitas dekk og Jon Grevæg på Spinnin Wheel AS Mysen kunne fortelle att dekkene var sluttkjørt på 6500 km på Norkappturen nå i sommer så han kjørte veldig forsiktig siste del av turen i frykt for å ikke komme hjem …

Min erfaring med fabrikkmonterte dekk er det dobble men det var Pirelli Scorpion dekk …

Men, kjøre så langt sammenhengende blir litt annerledes vs mange småturer.
Rare greier... :scratch
Nå har jeg riktignok ikke kjørt til Nordkapp i en helgesmell som Grevæg på Mitas, men likevel lange strekninger, som i fjor på forumturen til Saltstraumen og Kystriksveituren i 2019, var det vel?
Og ingen negative erfaringer eller opplevelser med Mitasdekkene.
Selv ikke på det våte føret vi hadde på fjorårets forumtur.

Og altså mellom 14 og 15K til dekkmønsteret har vært nede på sliteindikatorene (TWI).
Alt ser ut til å ligge an til det samme på de som sitter på sykkelen nå også.

Litt morsomt og egentlig ganske interessant å ha slike erfaringer med outsidere, noe en må kunne si Mitas er I forhold til de merkene massene foretrekker :) .
Samme gjelder kjede. Har så langt byttet en gang løpet av 71K kjørte km. til det samme som sykkelen blir levert med, nemlig tsjekkiske CZ 525 SDZZ. Bare gode erfaringer så langt.
Også en outsider... ;) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Bjerknez »

Noe av grunnen kan jo være at du AJ har en mer "forsiktig" kjørestil enn andre? Det er uansett så mange faktorer som spiller inn her at man nesten ikke kan høre på hva andre sier når det kommer til hvor lenge dekkene varer.

Asfalttype man kjører på, temperatur, kjørestil og kanskje kjørelengde pr. stopp, vekt på sykkelen (med fører og evt. bagasje) etc. I tillegg må man sikkert legge inn produksjonsfeil og eller forskjeller der?

Jeg har selv opplevd å kjøre ett sett Road 4 dekk helt til stria på 6.000km. hvor to andre sett (samme modell) lett klarte 10.000km. Å det på samme sykkel (Triumph Steer Triple R).

Forstå det den som kan.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 27 aug 2022, 16:52 Noe av grunnen kan jo være at du AJ har en mer "forsiktig" kjørestil enn andre?
Mener å huske at 1290'en jeg har nå ble levert med Pirelli dekk som ny.
Kjørte på akkurat samme måte da som jeg gjør nå og de dekkene måtte byttes mange tusen km. før det som har vært vanlig med Mitas.
De dekkene som har vært nærmest Mitas slitelengden er Bridgestone Battlax Adventure A40.
Har også prøvd etterkommeren A41, som faktisk ble raskere nedslitt.

Ellers gode erfaringer med Continentaldekk. Og slett ikke det samme med Michelin og Metzeler, som ble fort slitt fort og trappet etter få tusen km.

Om jeg har en forsiktig kjørestil overlater jeg andre jeg har kjørt sammen med, å bedømme...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 27 aug 2022, 18:00
Bjerknez skrev: 27 aug 2022, 16:52 Noe av grunnen kan jo være at du AJ har en mer "forsiktig" kjørestil enn andre?
Mener å huske at 1290'en jeg har nå ble levert med Pirelli dekk som ny.
Kjørte på akkurat samme måte da som jeg gjør nå og de dekkene måtte byttes mange tusen km. før det som har vært vanlig med Mitas.
De dekkene som har vært nærmest Mitas slitelengden er Bridgestone Battlax Adventure A40.
Har også prøvd etterkommeren A41, som faktisk ble raskere nedslitt.

Ellers gode erfaringer med Continentaldekk. Og slett ikke det samme med Michelin og Metzeler, som ble fort slitt fort og trappet etter få tusen km.

Om jeg har en forsiktig kjørestil overlater jeg andre jeg har kjørt sammen med, å bedømme...
Jeg velger å tro, inntil det motsatte er bevist at det er produksjonsforskjeller som utgjør mye av forskjellene. Ikke alt, men jeg tror det er fullt mulig å få et feilprodusert dekk med tanke på gummiblanding etc. som de aller fleste ikke merker mye til.

Når jeg med samme sykkel, i noenlunde samme vær på tørre veier etc. opplever så store forskjeller på samme modell dekk så skjønner jeg annet enn at det må være forskjeller i gummiblandingen som gjør den største forskjellen.

Men jeg kan selvsagt ta feil. Men jeg finner ingen andre forklaringer når forskjellene er så store. Vi snakker 6.000km helt til stria på både fram og bakdekk. Kontra litt over 10.000km (ikke helt til stria, men blankslitt) på ett sett helt like dekk.

Svar