Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Ragnhild

Re: Dekk

Legg inn av Ragnhild »

Greit. Da blir spørsmålet, oppveier den økte prisen de ekstra kilometrene?
Altså, får man flere km for hver krone ved å kjøpe et tyngre og dyrere dekk?

mekkern
Innlegg: 7576
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Dekk

Legg inn av mekkern »

ellers er det lurt å sjekke lasteindex på dekket en setter på-spesielt hvis det ikke er en veldig lett RR..
utrolig vekt på hjula(spesielt bak) når en laster på med bagasje og passasjer.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

tryman corp. LTD
Innlegg: 97
Registrert: 07 jan 2009, 22:46
Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000LTD
Sted: Kristiansund

Re: Dekk

Legg inn av tryman corp. LTD »

Min erfaring er at de dyreste dekkene forsvinner raskest, myk gummi tilsier godt veigrep og høy slitasje. Egentlig noen merkelige "skruer" vi som er bosatt i Norge, vi utruster syklene våre som om vi skulle tro at vi skal kampes med Rossi & company. Tror nok at vi er ferdig med tiden hvor anerkjente dekkfabrikanter lurer på oss søppel.

Pollti

Re: Dekk

Legg inn av Pollti »

Jeg skjønner ikke hvorfor folk kjøper sykkelene til Rossi heller jeg da ? Da er det lettere å skjønne hvorfor folk kjøper dyre dekk.

mekkern
Innlegg: 7576
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Dekk

Legg inn av mekkern »

når vi for 25 år siden kunne brekke ned redskapen så gnistspruten stod med allerede da gamle sykler/dekk-uten at det slapp så lurer jeg litt på dette med moderne dekk...er det at en del med sprek redskap skal gå på rulla mens de har fullt nedbrekk som sliter, eller er det at mange skal kjøre som om det er tørt når det regner?
At enkelte dekk ikke passer enkelte sykler pga utforming/geometri er greit det,men det går jo på kjørefølelse ikke direkte grep.
hvis det er sølet noe i veien/grus eller svettende asfalt det er en annen sak... :-k :scratch eller jeg blitt :gk
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Dortmunder
Innlegg: 336
Registrert: 11 apr 2006, 09:15
Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650A
Sted: Kristiansand

Re: Dekk

Legg inn av Dortmunder »

JanO skrev:
AJ skrev:Iflg. Motorsykkeldekk.com så er prisen her i Norge ferdig levert på døra følgende for disse dekkene:

Via oss Kun 700,20 NOK
Inklusiv mva og transport innen Norge (Metzeler Tourance Front 90/90 -21 TT 54S M/C)

Via oss Kun 841,30 NOK
Inklusiv mva og transport innen Norge (Metzeler Tourance 120/90 -17 TT 64S M/C)

Til sammen kr. 1541,50

Forbehold om feil, dvs. at jeg kan ha plukket ut feil dekk...

Uansett så kommer vi ikke så verst ut her i landet heller :) Og bytter man dekk i forbinels emed en service så koster ikke omleggingen all verdens heller, heldigvis... Men det er kanskje slik at enkelte verksteder tar seg x-tra betalt når de skal bytte medbrakte dekk... :confused
Jeg har kjøpt masse deg fra Motorsykkeldekk.com
I år har jeg kjøpt tre sett
Jeg er godt fornøyd med dekk, levering, pris.
Bruker Dunlop.
Ha en fin dag.
JanO

Ok, men hvor mye betaler du ekstra for å få montert dekkene????


Dortmunder
Wenn du Gott siehst mußt du bremsen !!

tryman corp. LTD
Innlegg: 97
Registrert: 07 jan 2009, 22:46
Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000LTD
Sted: Kristiansund

Re: Dekk

Legg inn av tryman corp. LTD »

mekkern skrev:når vi for 25 år siden kunne brekke ned redskapen så gnistspruten stod med allerede da gamle sykler/dekk-uten at det slapp så lurer jeg litt på dette med moderne dekk...er det at en del med sprek redskap skal gå på rulla mens de har fullt nedbrekk som sliter, eller er det at mange skal kjøre som om det er tørt når det regner?
At enkelte dekk ikke passer enkelte sykler pga utforming/geometri er greit det,men det går jo på kjørefølelse ikke direkte grep.
hvis det er sølet noe i veien/grus eller svettende asfalt det er en annen sak... :-k :scratch eller jeg blitt :gk
Jepp det funka som bare f.... med de gamle gyngehestene som var utrustet med halvslitte Dunlop TT100 dekk. Nå som jeg er kommet tilbake til gyngehest-tiden (Kaw 1000 LTD) føler jeg absolutt ikke at dette er noe mindre trygt enn det jeg bedrev i plastic-fantastic epoken hvor det ble investert i nye hyper fantastiske dekk flere ganger i sesongen. For den vanlige motorsykkelist i Norge som ikke benytter sykkelen for banekjøring eller haraball ferieturer nedover kontinentet så nekter jeg å tro at det må være nødvendig å ha det siste, det beste og det dyreste av dekk for å trives på to hjul.

Pollti

Re: Dekk

Legg inn av Pollti »

Det er jeg enig med deg i, men det er ikke nødvendig å kjøre det siste i R modeller heller egentlig. Men så er vi jo gudskjelov veldig forskjellig og. Og valg av sykkel er en annen diskusjon. Jeg er komfortabel med mine Pirelli Sport Demon så kan alle andre kjøre hva de vil for meg. Kjørelengde og kjørestil tilsier at de blir harde som stål før de er utslitt. Det eneste dekket jeg har motforestillinger mot er Metzler og det dekket får god karakter her. Smaken er som baken.

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Dekk

Legg inn av pelsen »

jeg har nettopp montert et bakdekk fra motorsykkeldekk.com og var fornøyd helt til jeg sjekket produksjonsdato, det ble produsert i uke 22 ifjor, og er litt over ett år gammelt ved leveringstidspunkt.

En kompis har kjøpt 4 bildekk fra samme sjappa og de var også ca ett år gamle.

Så det kan se ut til at forretningsideen er å selge gamle dekk til litt redusert pris, og da er det kanskje ikke så billig lenger.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Dekk

Legg inn av Intruder »

Er vel vanskelig å unngå dekk som ikke er lagret ei stund,er de lagret skikkelig :mc3 skulle ikke det være noe problem ?
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Cbr
Innlegg: 568
Registrert: 18 nov 2009, 13:57
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
Sted: Rogaland

Re: Dekk

Legg inn av Cbr »

Nye dekk på MC`n 2006 høsten. På tide å bytte dekk pga de er gamle?, virke myke ennå. Kjørt 8000 på de dekka til nå, orginal Dunlop dekk. Han før hadde eksprimert med billigere dekk..

Cbr
Innlegg: 568
Registrert: 18 nov 2009, 13:57
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
Sted: Rogaland

Re: Dekk

Legg inn av Cbr »

Er dekk ferskvare i den grad at en bør ikke bruke et sett mer en 2 sesonger?

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Dekk

Legg inn av Onsløv »

Merker jeg antyding til slipp, irriterende trapping eller at cordene kommer frem, da skifter jeg.

Vet jeg at dekket er slitt, kjører jeg deretter.

På bil der jeg har dobbelt opp med hjul, kjører jeg til det er tid for å bytte. Dvs mønsteret nærmer seg borte.
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Cbr
Innlegg: 568
Registrert: 18 nov 2009, 13:57
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
Sted: Rogaland

Re: Dekk

Legg inn av Cbr »

Så du måler ikke dekk spor dybde eller ser på slitasjevarslere da? Ok, jeg forstår du tulle.

Er det noen som vet hvor lenge en kan kjøre med dekk som har mye mønster igjen men er flere år gamle? Har det så mye å si at gummien eldes?

Jeg har iallefall tenkt å skifte dekka nå, selv om det mye mønster igjen. Tenker de har jo stått på si høsten 2006. Alså 3 år gammle, men jeg har ikke sett på dato så de kan jo være eldre.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Dekk

Legg inn av AJ »

Cbr skrev: Er det noen som vet hvor lenge en kan kjøre med dekk som har mye mønster igjen men er flere år gamle? Har det så mye å si at gummien eldes?
Jeg leste et eller annet sted på nettet (tror jeg det var...?) om at alder på dekk ikke betyr så mye som man tidligere har trodd. Dvs. at gummien holder seg myk nok lenger enn det vi tror.

Kan så være, men uansett så er vel dekk noe man ikke bør spare penger på, tenker jeg. Er jo betryggende å alltid ha forholdsvis nye dekk med god mønsterdybde på sykker'n.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar