Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 607
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
MC: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av E-strom » 12 mai 2020, 11:11

www.motorsykkeldekk.com kan du taste inn din motorsykkel og få forslag til dekk som passer (og som de har på lager)

Kan jo hende du finner noen dekk du kan fundere på :-k

Her er en lenke for en 750X 2014-15:
https://www.motorsykkeldekk.com/search- ... &type=RC72
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Sattphalat
Innlegg: 87
Registrert: 20 mai 2018, 10:19
MC: Tiger Boxser 200, Honda ncx 750

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Sattphalat » 12 mai 2020, 22:48

E-strom skrev:www.motorsykkeldekk.com kan du taste inn din motorsykkel og få forslag til dekk som passer (og som de har på lager)

Kan jo hende du finner noen dekk du kan fundere på :-k

Her er en lenke for en 750X 2014-15:
https://www.motorsykkeldekk.com/search- ... &type=RC72
Takker for den linken.
Da ser det ut som om ting løser seg.
Her fant jeg Tkc 70 i riktig dimensjon. Tenker jeg bestiller den.
Kommer til å forsøke å gjøre det gjennom en forhandler fordi jeg ikke har utstyr til dekkomlegging.
Mvh


Sent from my iPad using Tapatalk Pro

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 30278
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av AJ » 20 mai 2020, 22:13

:O !



Har opplevd et par punkteringer, men dette? Aldri! Og håper selvfølgelig på at noe slikt aldri skjer.
Skumle greier...
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
KevinmsR6
Innlegg: 819
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
MC: Yamaha YZF R1 2014

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av KevinmsR6 » 20 mai 2020, 22:31

😱 dette kunne jo gått skikkelig ille, må ha vært seriøst varmt og feil på dekket.
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 30278
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av AJ » 20 mai 2020, 22:34

KevinmsR6 skrev:
20 mai 2020, 22:31
😱 dette kunne jo gått skikkelig ille, må ha vært seriøst varmt og feil på dekket.
Selv ikke ved heftig banekjøring hvor dekkbanen tydelig bærer preg av utfordringene dekket utsettes for, ser man ikke slikt som dette.
Har i hvert fall aldri jeg gjort.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
KevinmsR6
Innlegg: 819
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
MC: Yamaha YZF R1 2014

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av KevinmsR6 » 20 mai 2020, 22:47

AJ skrev:
20 mai 2020, 22:34
KevinmsR6 skrev:
20 mai 2020, 22:31
😱 dette kunne jo gått skikkelig ille, må ha vært seriøst varmt og feil på dekket.
Selv ikke ved heftig banekjøring hvor dekkbanen tydelig bærer preg av utfordringene dekket utsettes for, ser man ikke slikt som dette.
Har i hvert fall aldri jeg gjort.
Du har ett poeng, fant en video over hvordan mc dekk lages https://youtu.be/f3MiISKkM3M
Så vil tro det er noe galt som har skjedd i produksjonen da siste lag ikke har festet seg til resten av dekket. Får håpe ingen opplever dette.
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 30278
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av AJ » 20 mai 2020, 22:56

AJ skrev:
20 mai 2020, 22:13
:O !

En aldri så liten flenge i gummien til Conti der, for å omskrive den alment kjente "ripe i lakken" en smule...
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
ZZR-Erling
Innlegg: 4787
Registrert: 23 mar 2012, 20:07
MC: BMW K1300S HP - 12 YAMAHA YZ250F -09
Sted: Hvittingfoss, Søndre Buskerud.

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ZZR-Erling » 21 mai 2020, 07:59

Hmmmm,...har samme dekk på min, men har ikke vært opp i mer enn 170, og slakket av til 120.
Har kjørt ca 4000 på mine, ser helt fine ut.
Kjører K1300S HP
Har også en X'er og treningslisens: Yamaha YZ250F

Its not how fast you ride, its how you ride fast.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 594
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
MC: KTM 1290 SAS
Sted: Skjetten

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av dypen » 21 mai 2020, 08:12

Her må det ha skjedd en feil under produksjon ...
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)"
Tempo Swing 150, Tempo Comet 60, Suzuki AC 50, Yamaha LS2 100, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S

Brukeravatar
ZZR-Erling
Innlegg: 4787
Registrert: 23 mar 2012, 20:07
MC: BMW K1300S HP - 12 YAMAHA YZ250F -09
Sted: Hvittingfoss, Søndre Buskerud.

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ZZR-Erling » 21 mai 2020, 08:18

Ja, en feil i produksjonen. Dekkene har jo deltatt i en rekke tester og en jevnt over dårlig produksjon hadde blitt avslørt der. Fins sikkert hundre, kanskje tusenvis av tyskere på AB som ikke har opplevd dette med Conti eller noen andre.
Conti vinner jo mange tester både for bil og mc dekk.
Kjører K1300S HP
Har også en X'er og treningslisens: Yamaha YZ250F

Its not how fast you ride, its how you ride fast.

Brukeravatar
ZZR-Erling
Innlegg: 4787
Registrert: 23 mar 2012, 20:07
MC: BMW K1300S HP - 12 YAMAHA YZ250F -09
Sted: Hvittingfoss, Søndre Buskerud.

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ZZR-Erling » 21 mai 2020, 08:19

...men, det viser jo at det er lurt å sjekke dekkene jevnlig.
Kjører K1300S HP
Har også en X'er og treningslisens: Yamaha YZ250F

Its not how fast you ride, its how you ride fast.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 5359
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
MC: Yamaha FJR1300
Sted: Romsdal
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av kjellv » 21 mai 2020, 09:31

Helt klart en produksjonsfeil. Vulkaniseringen mellom dekkstammen og banen har vært for dårlig. Sentrifugalkraft og varme gjør at det slipper. Men for lavt lufttrykk kan ha en medvirkende årsak.
Slike ting skjer innimellom med dekk, men jeg har verken sett eller hørt om det på motorsykkeldekk før. Langs motorveier hender det man ser rester av lastebildekk, ofte hele dekkbaner som ligger, bilen har kjørt videre bare på dekkstammen. Slike ting har oftest sammenheng med punktering. Det er ikke lett for en trailersjåfør å oppdage at ett av tvillinghjulene har punktert under fart. Det andre av tvillinghjulene holder jo i stor grad vekta, og ofte er det en boggiaksel også i nærheten som er med på å avlaste. Men når slikt skjer så blir det ganske høy varme i det punkterte dekket. Det blir det gjerne også på det andre av tvillingen som står alene med å bære vekta

cannon
Innlegg: 1385
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
MC: Honda cbr929rr 2000

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av cannon » 21 mai 2020, 10:08

Mange lastebilhjul er regummiert, og jeg tror det er årsaken til at slitebaner løsner og blir liggende langs veien. Oftest på motorvei. Har ofte tenkt at det er svært lite trivelig å bli truffet av 10 kilo flyvende gummi, når jeg kjører mc.....

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 218
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
MC: Pan European 1100
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av rolf-arne » 21 mai 2020, 10:09

ZZR-Erling skrev:
21 mai 2020, 08:18
Ja, en feil i produksjonen. Dekkene har jo deltatt i en rekke tester og en jevnt over dårlig produksjon hadde blitt avslørt der. Fins sikkert hundre, kanskje tusenvis av tyskere på AB som ikke har opplevd dette med Conti eller noen andre.
Conti vinner jo mange tester både for bil og mc dekk.
Men jeg sitter nå her å lurer på om jeg har tiltro til dekkprodusenter som har slike muligheter i sin produksjon -

når jeg var å så på TT -så dro jeg jo også en tur innom depot og dekk leverandørene - og av de brukte dekkene uansett merke så man ingen slike dekk etter kjøring , men her var det vel bare Michelin,Dunlop og Metzeler som var representert.

Jeg heller til min første tanke når jeg begynnte for et år siden som MC-fører, dekk sparer man ikke på , like lite som bremser - så jeg har hittil kjøpt av de dyreste dekke jeg kan finne å heller finner frem til den som har den laveste avansen. Og etter å ha slitt ut 2 sett dunlop og et sett Avon - så tror jeg at det blir Dunlop fremover - mest ut ifra at Roadsmart som jeg har også er samme dekk som brukes på endel roadracing - tenker at det er kvalitets stempel nok.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 218
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
MC: Pan European 1100
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av rolf-arne » 21 mai 2020, 10:26

kjellv skrev:
21 mai 2020, 09:31
Slike ting har oftest sammenheng med punktering.
cannon skrev:
21 mai 2020, 10:08
Mange lastebilhjul er regummiert, og jeg tror det er årsaken til at slitebaner løsner og blir liggende langs veien. Oftest på motorvei. Har ofte tenkt at det er svært lite trivelig å bli truffet av 10 kilo flyvende gummi, når jeg kjører mc.....
Kjell har et viktig poeng -- og i følge tyske undersøkelser så har dette ikke noe med at dekk er regumiert eller banepålagte - regumierte dekk hadde et rykte som jeg på 80 tallet følte var ganske berettiget - men nå er det definitivt like god kvalitetskontroll her enn ved nyproduksjon .

Vulkaniseringen er nå bedre kontrollert eller kontrollerbar enn før og derfor er det underlig å se at banen slipper som på det Conti dekket - for etter førerens komentarer (må stole på dem) så er det liten mulighet for overopphetning av særlig grad - fartsindeksen er jo W = 270..

Når det gjelder trivelig å oppleve, så har jeg erfart at selv ei humle på noen gram kan være svært så utrivelig - i rette situasjon :-k og man må derfor kanskje tenke lengre enn de andre på veien - siden vi er så sårbare. Artig? opplevelse i Nord-Irland var da man fikk en kaffekopp i fanget ( heldigvis uten så mye kaffe) og kunne legge denne tilbake på bilen litt lengre frem da køa helt stoppa opp. Tror sjåfør og passasjerer ble litt forundret - over kaffekoppen på panseret - dem gikk ut å tok den inn :lol min gode kø-opplevelse.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: KevinmsR6 og 6 gjester