Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 32008
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Min motorsykkel: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av AJ »

Imponeres stadig av Mitas Terra Force-R og kan ikke se for meg andre alternativer på 1290'en.
Sånn ser mitt tredje Mitas sett ut etter snaue 5K:
Mitasdekk 5000f.JPG
Mitasdekk 5000.JPG
Betryggende med såpass mye å gå på når neste sesong endelig er i gang igjen om noen måneder .
Dermed ikke sagt at årets sesong er over!
Her kjøres det så lenge det er varmegrader og brukbart vær :mc1 :crazy: !
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 32008
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Min motorsykkel: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av AJ »

Ser også ut til at R&D avdelingen hos KTM (endelig... :knegg ) har oppdaget hvor gode Mitas Terra Force-R dekkene er på den nye 1290'en som vil dukke opp etter hvert:
1290 21.jpg
:crazy:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 250
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Min motorsykkel: KTM 950SM
Sted: Malvik

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Ronning »

Panikkjøpte et Pirelli Diablo Strada bakdekk på sensommeren. Eneste lagervare hos lokal forhandler, og makan til drit har jeg aldri opplevd.

Første tur med dekket var et mareritt i svinger og rundkjøringer, og det har knapt blitt bedre etter innkjøring. Får stadig slipp og småsladder, tom. på tørr asfalt. Garantert sladd i første sving fra der jeg bor med kaldt dekk.

Aldri igjen!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 17372
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Min motorsykkel: El-tråsykkel, med kurv!
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Bjerknez »

Første tur med nytt dekk skal man være forsiktig. Det er et ganske kjent fenomen. På kald asfalt og kalde dekk skal man også være forsiktig. Hvordan fungerer dem når dem er varme da?
Min blogg: www.bjerknez.no

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 32008
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Min motorsykkel: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av AJ »

Selv har jeg opplevd bakhjulsslipp med Mitas Terra Force-R på 1290'en kun en gang i forholdsvis kraftig regn under en ganske heftig akselerasjon, føret tatt i betraktning.
Ellers ingen utfordringer mot underlaget annet enn på grus hvor disse dekkene ikke er spesielt godt egnet, ut fra hva jeg har erfart.

Men altså ingen uttryggsfølelse på noen måte på kald, varm og våt asfalt.
Tror kanskje de som kjørte sammen med meg hjem fra årets MCsiden treff kan underskrive på dette under de varierende forholdene vi hadde da, spesielt langs Krøderen på rv7... :crazy: .
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 250
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Min motorsykkel: KTM 950SM
Sted: Malvik

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Ronning »

Bjerknez skrev: 09 nov 2020, 06:46 Første tur med nytt dekk skal man være forsiktig. Det er et ganske kjent fenomen. På kald asfalt og kalde dekk skal man også være forsiktig. Hvordan fungerer dem når dem er varme da?
Er klar over dette, men har aldri opplevd lignende isglatt-følelse på første tur med andre dekk. Har brukt flere sett med Michelin Pilot Power 2ct tidligere, og aldri merket problemer med kalde eller varme dekk der, annet enn at de slites kjapt. Men de er billige igjen da, så det er greit.

Diablo-dekket er merkbart bedre når det får varme i seg ja, men nå klarer jeg ikke stole 100% på det uansett lenger. Blir å bunkre opp et sett Pilot Power i vinter ja 😀

Online
Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 821
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Min motorsykkel: KTM 890 Duke R

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av pingvin »

Holdt på å high-side med nye dekk i første rundkjøring 100m fra dekksjappa en gang :eh

Fikk tips av Jarle som har racing4fun for de som kjenner han, om å bruke brake cleaner på nye dekk, da kunne man gi full gass med en gang på bane (han hadde vel banerekord med superstock på Rudskogen i sin tid). Så gjør alltid dette, merker at filla lugger mye mer når dratt over en gang med brake cleaner mens før brake cleaner så er det nesten ikke friksjon mot filla selv når tørt.

Continental har vel teknologi hvor ikke har smøring i forma slik at dekka ikke er glatte selv helt nye.
2020 KTM 890 Duke R
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 32008
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Min motorsykkel: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av AJ »

pingvin skrev: 09 nov 2020, 22:36 Continental har vel teknologi hvor ikke har smøring i forma slik at dekka ikke er glatte selv helt nye.
Med fare for at folk her inne går lei av mine gode Mitas Terra Force-R erfaringer; tror kanskje denne produsenten gjør noe av det samme?
Har i hvert fall aldri opplevd noen "nydekknykker" som glatte dekk etter bytte til disse.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Gammelsmurfen
Innlegg: 73
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Min motorsykkel: Honda Transalp XL650V

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Gammelsmurfen »

pingvin skrev: 09 nov 2020, 22:36
Continental har vel teknologi hvor ikke har smøring i forma slik at dekka ikke er glatte selv helt nye.
Høres bra ut, for jeg har nylig fått nye Continental dekk i hus, med frost i bakken ved sesongstart og kalde dekk så er det greit å slippe to dekk i form av ringer i hardplast :D

Online
Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 821
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Min motorsykkel: KTM 890 Duke R

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av pingvin »

Fremdeles litt hardplast i kulda men i hvert fall ikke hardplast med smøring ;) Lokal kar på MV Agusta F4 pleide å sverge til regndekk når kaldt, de er myke selv når kalde. Men om er å anbefale skal jeg ikke mene så mye om (og ulovlig, ikke for gatebruk).

Kjørte med Pilot Road 4 i høst (så ikke nyeste generasjon), føltes betryggende når litt kaldere men innbiller meg litt mer deigete ved inspirert kjøring når varmt og tørt (mer enn Bridgestone S22 og Metzeler M7RR vanlivis har). Vet ikke om andre har samme erfaring?
2020 KTM 890 Duke R
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 177
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Min motorsykkel: Kawasaki ZX-6 1992

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Domino »

Jeg leste på et utenlandsk forum at enkelte bruker å vaske nye dekk med bremserens så de skal bli mindre glatte. Er det noen her som har erfaring med dette? Det gjaldt visst ikke alle merker, bare de produsentene som smører formene mellom hvert dekk.

Online
Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 821
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Min motorsykkel: KTM 890 Duke R

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av pingvin »

Domino skrev: 11 nov 2020, 09:54 Jeg leste på et utenlandsk forum at enkelte bruker å vaske nye dekk med bremserens så de skal bli mindre glatte. Er det noen her som har erfaring med dette? Det gjaldt visst ikke alle merker, bare de produsentene som smører formene mellom hvert dekk.
Se 5 poster opp ;)
2020 KTM 890 Duke R
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 177
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Min motorsykkel: Kawasaki ZX-6 1992

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Domino »

Hehe, det var visst ikke på et utenlandsk forum likevel!! :lol

cannon
Innlegg: 1822
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Min motorsykkel: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av cannon »

Jeg har "kjørt inn" mange 10talls dekk fra ulike fabrikkanter. Har aldri vasket, og har bare kjørt litt passivt de første 2-3 kilometerne. Helt udramatisk.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 17372
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Min motorsykkel: El-tråsykkel, med kurv!
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har heller aldri hatt noe problem med at dekkene glipper, sett bort fra HELT i starten etter dekkbytte, men det vet man jo om. Etter en tur i høy hastighet på E6 i varmen på rundt 10 mil føler jeg meg ganske trygg på at dekkene er "innkjørt" i så måte.

Det at dekkene glipper i tide og utide på kald asfalt har jeg aldri noensinne opplevd. Dekkene jeg har god erfaring med er Pilot Road 3 og Angel GT. Jeg har egentlig ikke noen spesielle erfaringer med andre dekk enn disse. Vertfall ikke nok til å mene noe om dem.
Min blogg: www.bjerknez.no

Svar