Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av pingvin »

ZZR-Erling skrev: 15 nov 2020, 13:37
pingvin skrev: 15 nov 2020, 13:28
ZZR-Erling skrev: 15 nov 2020, 12:58 Har funnet beste dekket for K1300S, Michelin Road 5, (kke forsøkt GT). Best feeedback, finest slitasjebilde, høyest formidling av "confidence" og faktisk lengst levetid.
Hvordan er forskjellen på Road 4 og Road 5 om du (eller andre) har prøvd begge deler? Endte opp med Road 4 litt tilfeldig i høst (lang historie ikke skal kjede dere med), funker for så vidt bra men synes litt "deigete" nå pusher på tørr/varm asfalt. Men tillitsvekkende på kaldt og/eller vått og for all del, funker helt greit på tørt også.

Litt usikker på hva som er reelt og hva jeg innbiller meg men er Road 5 litt mindre "deigete" når varmt og kjører aktivt enn Road 4?
Akkurat!
Samme følelse ga 4'ern meg også, "deigete" foran når de ble pushet, også noe trapping foran. 5'ern oppfører seg nøytralt uansett, er min erfaring.
Måtte google litt (etter MotoGP selvfølgelig) og ser at Road4 har seipinger foran som går helt ut på sidene, spesielt foran, mens Road 5 har bare seipinger på midten, tipper dette har mye å si ifht at mindre deigete følelse:

BildeBilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

ZZR-Erling

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ZZR-Erling »

pingvin..ja det også graden av fleks i dekkside tenker jeg. Skal ikke se bort fra gummiblandingen heller, så her er det "mange spaker" å dra i for en konstruktør. 4'ern virker å være litt vel mye for roligere kjøring for min del. Skaper nok bra med varme, men på bekostning av nevnte "deigfølelse" for de som pursher mer og oftere.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av pingvin »

ZZR-Erling skrev: 15 nov 2020, 12:58 Har funnet beste dekket for K1300S, Michelin Road 5, (kke forsøkt GT). Best feeedback, finest slitasjebilde, høyest formidling av "confidence" og faktisk lengst levetid. Mange løfter Angel GT opp i skyene, men der må jeg si jeg ble skuffet. Både det, Roadatack 3 GT og Roadtec 01 hadde betydelig mer slitasje foran enn Road 5. Mulig man kommer ut ulikt for man har ulikt kjøremønster, jeg bremser foran og holder litt inn i sving for så å slippe gradvis opp, når jeg kjører aktivt.
Anyway, Road 5 oppleves som sporty, altså lett nedlegg i initial fase, så lett at det krever viss tilvenning. Ser jo at det har spissere profil enn mange andre. Jeg liker ikke for "tippy" dekk heller, liker litt! motstand og stabilitet, og der synes jeg Road 5 traff veldig bra. Skal nevnes at jeg har lettere felger enn std K1300S, det merkes også betydelig ved innganger i svinger faktisk, og ved raske kursendriner (s-svinger).

:thumleft
Da har jeg valgt å følge råd på forumet (backet opp av god omtale ellers), ramlet over sett men nye Road 5 til 1990,- på finn.no :thumleft
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Domino »

Når jeg søker opp sykkelen på vegvesenets sider står det at framdekket skal være 120/70 R 17, men i all litteratur står det 120/60 R 17. Har dette noen praktisk konsekvens? Og vil dette være et problem dersom jeg kjøper 60-profil og blir stoppet i kontroll? Det er jo sannsynligvis bare en tastefeil hos Vegvesenet.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av rolf-arne »

Domino skrev: 26 nov 2020, 10:54 Når jeg søker opp sykkelen på vegvesenets sider står det at framdekket skal være 120/70 R 17, men i all litteratur står det 120/60 R 17. Har dette noen praktisk konsekvens? Og vil dette være et problem dersom jeg kjøper 60-profil og blir stoppet i kontroll? Det er jo sannsynligvis bare en tastefeil hos Vegvesenet.
Sjekk først hva som står på sykkelen ,nå. Og om det stemmer med dine funn ,så bør du ved neste anledning be dem rette opp feilen. Men inntil videre hadde jeg kjørt med dimmensjon som er på sykkelen.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

ErikW
Innlegg: 684
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ErikW »

Hva bruker folket med sykler som GS, der det er mest asfalt, men også takle noen grusturer?
Noen som kjenner til Continental TKC70 og Michelin Anakee

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av AJ »

ErikW skrev: 26 nov 2020, 18:06 Hva bruker folket med sykler som GS, der det er mest asfalt, men også takle noen grusturer?
Noen som kjenner til Continental TKC70 og Michelin Anakee
På ingen måte verdens beste løs- og rullegrusdekk, men mer enn gode nok på fast grusdekke, som veien opp her jeg bor. Hvilket betyr at jeg kjører på grusvei hver gang jeg kjører hjemmefra.
Og dekkene jeg snakker om Mitas Terra Force-R. Er på mitt tredje sett på KTM 1290 SA.
De dårligste dekkene jeg har hatt på mine to KTM'er er Metzeler Next og Pirelli, men husker ikke hvilken dekkmodell det var.

Ser ikke for meg å bytte til annet dekk enn Mitas når det er tid for bytte neste gang.
Kjører minst 15K på disse dekkene.
Kjørte på Mitas på turen vår i september.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av cannon »

Domino skrev: 26 nov 2020, 10:54 Når jeg søker opp sykkelen på vegvesenets sider står det at framdekket skal være 120/70 R 17, men i all litteratur står det 120/60 R 17. Har dette noen praktisk konsekvens? Og vil dette være et problem dersom jeg kjøper 60-profil og blir stoppet i kontroll? Det er jo sannsynligvis bare en tastefeil hos Vegvesenet.
Misvisningen på speedometer reduseres hvis du kjører med høyere profil enn den sykkelen er spesifisert med. Det er nesten alltid best å bruke dimensjoner som er spesifisert av fabrikken.

ErikW
Innlegg: 684
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ErikW »

AJ skrev: 26 nov 2020, 18:22
ErikW skrev: 26 nov 2020, 18:06 Hva bruker folket med sykler som GS, der det er mest asfalt, men også takle noen grusturer?
Noen som kjenner til Continental TKC70 og Michelin Anakee
På ingen måte verdens beste løs- og rullegrusdekk, men mer enn gode nok på fast grusdekke, som veien opp her jeg bor. Hvilket betyr at jeg kjører på grusvei hver gang jeg kjører hjemmefra.
Og dekkene jeg snakker om er Mitas Terra Force-R. Er på mitt tredje sett på KTM 1290 SA.
De dårligste dekkene jeg har hatt på mine to KTM'er er Metzeler Next og Pirelli, men husker ikke hvilken dekkmodell det var.

Ser ikke for meg å bytte til annet dekk enn Mitas når det er tid for bytte neste gang.
Kjører minst 15K på disse dekkene.
Kjørte på Mitas på turen vår i september.
Ja AJ, har tenkt litt på de. Lurer på å forsøke de altså. Hvor handler du de og legger om?

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av AJ »

ErikW skrev: 26 nov 2020, 20:42
Ja AJ, har tenkt litt på de. Lurer på å forsøke de altså. Hvor handler du de og legger om?
Jeg både kjøper og får gjort jobben hos Hadeland MC ikke langt unna her jeg bor.
Litt langt unna for deg...
Men om du likevel tar en tur dit så fort 2021 sesongen er i gang må du endelig gi meg beskjed, så stikker jeg bortom en tur.
Også kan vi ta en liten lokal sightseeing mens du er her :prf .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ErikW
Innlegg: 684
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ErikW »

AJ skrev: 26 nov 2020, 20:47
ErikW skrev: 26 nov 2020, 20:42
Ja AJ, har tenkt litt på de. Lurer på å forsøke de altså. Hvor handler du de og legger om?
Jeg både kjøper og får gjort jobben hos Hadeland MC ikke langt unna her jeg bor.
Litt langt unna for deg...
Men om du likevel tar en tur dit så fort 2021 sesongen er i gang må du endelig gi meg beskjed, så stikker jeg bortom en tur.
Også kan vi ta en liten lokal sightseeing mens du er her :prf .
Skal vurdre det vettu, så sier ifra da :thumleft
Blir ikke bytte før midtsommer i så fall.

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Ketil »

ErikW skrev: 26 nov 2020, 18:06 Hva bruker folket med sykler som GS, der det er mest asfalt, men også takle noen grusturer?
Noen som kjenner til Continental TKC70 og Michelin Anakee
Hei!
Jeg la i sommer om til TkC70 på min 1250 GSA. Kjører for det meste asfalt, men tar også noen turer på grusen. Jeg er så langt veldig fornøyd med disse dekkene. De sitter godt på både tørt og vått føre, på asfalt og grus. Grunnen til at jeg valgte å prøve disse var etter å ha lest mange gode tilbakemeldinger fra GS-eiere :thumleft

Bilde

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Domino »

cannon skrev: 26 nov 2020, 19:01
Domino skrev: 26 nov 2020, 10:54 Når jeg søker opp sykkelen på vegvesenets sider står det at framdekket skal være 120/70 R 17, men i all litteratur står det 120/60 R 17. Har dette noen praktisk konsekvens? Og vil dette være et problem dersom jeg kjøper 60-profil og blir stoppet i kontroll? Det er jo sannsynligvis bare en tastefeil hos Vegvesenet.
Misvisningen på speedometer reduseres hvis du kjører med høyere profil enn den sykkelen er spesifisert med. Det er nesten alltid best å bruke dimensjoner som er spesifisert av fabrikken.
Ja, jeg tenker jo også at det er en grunn til at produsenten har valgt akkurat den dimensjonen. Jeg kan eventuelt prøve et spørsmål på et utenlandsk ZZR-forum.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av cannon »

Spør kawasaki-forhandler.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Gammelsmurfen »

Ketil skrev: 27 nov 2020, 07:54
ErikW skrev: 26 nov 2020, 18:06 Hva bruker folket med sykler som GS, der det er mest asfalt, men også takle noen grusturer?
Noen som kjenner til Continental TKC70 og Michelin Anakee
Hei!
Jeg la i sommer om til TkC70 på min 1250 GSA. Kjører for det meste asfalt, men tar også noen turer på grusen. Jeg er så langt veldig fornøyd med disse dekkene. De sitter godt på både tørt og vått føre, på asfalt og grus. Grunnen til at jeg valgte å prøve disse var etter å ha lest mange gode tilbakemeldinger fra GS-eiere :thumleft
Høres bra ut, for jeg har kjøpt TKC 70 som skal på min før neste sesongstart!
Leste også snikkeren-mc sin test av disse og tenkte at det ikke kunne bli feil til mitt bruk, som er mest tørr og våt asfalt, men også litt grus.

Svar