Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Så er det en faktor om du selv er 70 eller 110kg, kjører med last, passasjer osv også.
- FredrikE24
- Innlegg: 3278
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Min motorsykkel: BMW K1200RS og Jawa 350/640
- Sted: Nordre Follo
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Jeg har kjørt på Michelin og synes ikke noe særlig om det for å være ærlig. Det er ikke store forskjeller. Forsvinnende liten faktisk, men Metzeler Roadtec trekker det lengste strået hos meg.
Nå har jeg kjørt to sett Z8 og er på det fjerde(?) settet med 01. Har ikke kjørt Road5, men PilotRoad 3 og 4 opplevde jeg som mindre kurvet i profilen, eller så ble de fortere kantete. Alternativene fra Metzeler opplever jeg som at holder en god profil helt til de er utslitt.
Veigrep er i øvre prissjiktet ikke noe å tenke på spør du meg annet enn vannplaningsegenskaper. Her opplever jeg Roadtec01 som suverene. Z8 er det som gir mest bang for the buck.
PR3 fikk jeg vel 10 000km ut av. Originalspec Bridgestone dekk enda mindre. Roadtec01 ligger jevnt på mellom 14-16kkm.
Nå har jeg kjørt to sett Z8 og er på det fjerde(?) settet med 01. Har ikke kjørt Road5, men PilotRoad 3 og 4 opplevde jeg som mindre kurvet i profilen, eller så ble de fortere kantete. Alternativene fra Metzeler opplever jeg som at holder en god profil helt til de er utslitt.
Veigrep er i øvre prissjiktet ikke noe å tenke på spør du meg annet enn vannplaningsegenskaper. Her opplever jeg Roadtec01 som suverene. Z8 er det som gir mest bang for the buck.
PR3 fikk jeg vel 10 000km ut av. Originalspec Bridgestone dekk enda mindre. Roadtec01 ligger jevnt på mellom 14-16kkm.
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Takker for svar Kjellv
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 5953
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Min motorsykkel: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Lotus2015 skrev:Takker for svar Kjellv


Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
...og personlige preferanser som at noen liker dekk som faller lett inn i svingen, andre liker rundere profil som virker litt mer forutsigbare.
Og så er nok de som tester dekkene for MCN og Motorrad (selv om smerter å innrømme) raskere fører enn de fleste av oss og pusher dekkene hardere og, som MCN mente, dekken føles for myke. De fleste kommer kanskje aldri dit. Litt som med fjæring, rolige fører vil føle stivt oppsett som stumpete mens raske førere vil føle mykt oppsett som deigete.
Og ikke minst mentalt, de fleste dekken fra anerkjente merker er bra nok og har man tillit til dekkene uavhengig av grunn, kjører man med mer selvtillit og da kjører man også bedre (bare ikke selvtilliten blir FOR høy

Mange parameter så ikke ett riktig svar her

2020 KTM 890 Duke R
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- FredrikE24
- Innlegg: 3278
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Min motorsykkel: BMW K1200RS og Jawa 350/640
- Sted: Nordre Follo
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Enig der. Det går mye på preferanser antar jeg.
Michelin var greit i starten, men midtveis ble sykkelen overstyrt. Man måtte holde hardt igjen i nedlegg, eller gi tidvis uforholdsmessig mye gass for stabilitet gjennom svingene.
Michelin var greit i starten, men midtveis ble sykkelen overstyrt. Man måtte holde hardt igjen i nedlegg, eller gi tidvis uforholdsmessig mye gass for stabilitet gjennom svingene.
- oivindg
- Innlegg: 759
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Min motorsykkel: BMW R1200R (2011)
- Sted: Kongsberg
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Må jeg ta av skivene på framhjulet for at dekkbutikken skal få lagt om?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 32323
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Min motorsykkel: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Jeg mener bestemt nei.
Har aldri levert avmonterte hjul for dekkbytte, men har vært til stede når MC-butikken hvor jeg vanligvis bytter dekk har gjort jobben og har aldri sett at skivene er skrudd av.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering

- FredrikE24
- Innlegg: 3278
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Min motorsykkel: BMW K1200RS og Jawa 350/640
- Sted: Nordre Follo
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Nei
Har du midtstøtte så setter du den på den, gjerne på en plankebit. Så dytter du den ned bak og setter en kloss under blokka.
Løsner framhjulet og triller det frem. Jo høyere du får forhjulet opp i lufta, jo mindre sjanse er det fir at du må skru av framskjermen.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 5953
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Min motorsykkel: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Riktig. Bremseskiver kanl være på. Egentlig bare en fordel at de er på og blir med når det balanseres.
Leverer du inn bakhjul fra sykkel med kjededrift så lar du drevhubben med rykkutjevnerne være igjen hjemme.
Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Leverer du inn bakhjul fra sykkel med kjededrift så lar du drevhubben med rykkutjevnerne være igjen hjemme.
Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
- oivindg
- Innlegg: 759
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Min motorsykkel: BMW R1200R (2011)
- Sted: Kongsberg
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Har en garasjejekk som jeg tenkte jeg kunne bruke under blokka mens jeg jobber. Så setter jeg framgaffelen på ei bruskasse når jeg har fått av hjulet. Har ikke noen klosser som gir passelig høyde under blokka.FredrikE24 skrev: ↑05 apr 2021, 19:59Nei
Har du midtstøtte så setter du den på den, gjerne på en plankebit. Så dytter du den ned bak og setter en kloss under blokka.
Løsner framhjulet og triller det frem. Jo høyere du får forhjulet opp i lufta, jo mindre sjanse er det fir at du må skru av framskjermen.
Bakhjulet er genialt enkelt, da. Bare å løsne litt på eksospotta så jeg får svingt den litt ut til sida, så er det bare fem små bolter å løsne før hjulet er av. Og skive og kaliper sitter igjen på baksvingen.

- FredrikE24
- Innlegg: 3278
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Min motorsykkel: BMW K1200RS og Jawa 350/640
- Sted: Nordre Follo
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Det er BMW vet du! På eldre modeller er det enda enklere. Men der må kalipper løsnes, så hjul løsnes og kalipper løftes til side. Så triller man hjulet ut mellom potte og bakskjerm.
-
- Innlegg: 123
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Min motorsykkel: Honda Transalp XL650V
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
La skivene være på, men ta ut spacerne så ikke de faller ut og blir borte.
Og som kjellv sier, ta ut hub´n i bakhjulet + de gummidemperne som sitter inne i huben.
Da får du også inspisert de for sprekker og slitasje.
Anbefaler å skru av caliperne før du trekker ut hjulakslingene, fort gjort å få kast i bremsekivene.
Samme med transport/oppbevaring ikke legg eller støtt hjulene på skivene...
Og som kjellv sier, ta ut hub´n i bakhjulet + de gummidemperne som sitter inne i huben.
Da får du også inspisert de for sprekker og slitasje.
Anbefaler å skru av caliperne før du trekker ut hjulakslingene, fort gjort å få kast i bremsekivene.
Samme med transport/oppbevaring ikke legg eller støtt hjulene på skivene...
- oivindg
- Innlegg: 759
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Min motorsykkel: BMW R1200R (2011)
- Sted: Kongsberg
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Det er én spacer foran, så den skal jeg klare å ha kontroll på. Har kardang bak, så der er det bare felgen som tas løs. Ikke noe hub som følger med.Gammelsmurfen skrev: ↑05 apr 2021, 20:11 La skivene være på, men ta ut spacerne så ikke de faller ut og blir borte.
Og som kjellv sier, ta ut hub´n i bakhjulet + de gummidemperne som sitter inne i huben.
Da får du også inspisert de for sprekker og slitasje.
Anbefaler å skru av caliperne før du trekker ut hjulakslingene, fort gjort å få kast i bremsekivene.
Samme med transport/oppbevaring ikke legg eller støtt hjulene på skivene...

-
- Innlegg: 123
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Min motorsykkel: Honda Transalp XL650V