Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1069
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Min motorsykkel: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Voodoodoo »

Har fått 150mil på Road 5GT på min 2013 Hayabusa og synes de funker veldig bra. Det er null stress å dra max nedlegg i god hastighet i 8-10c om du bare kjører litt varme i de først og varme det får du.
Busaen veier vel ca 250kg(uorg eksos) pluss meg på 95kg oppå.
Har kjørt masse forskjellig oppigjennom, mest Pirelli.
Kjørte Angel GT2 og GT samt Rosso 3 og ett sett med Pilot Road 4 i fjor.. Rosso holdt 250mil før de var utslitte foran og bak, Angel GT holdt litt under 400 mens GT2 var utslitt på 480mil. Road 4 var "reservehjul" som allerede hadde over 600mil og 2år på lager i garasjen, kjørte ytterligere 300mil på de før framhjulet var helt utslitt.
Har kjørt Road 5 på min forrige Busa og de funket veldig bra både på våt landevei i Telemark og på varm asfalt i Trentino(Italia). De pleier å holde vesentlig lenger enn andre dekk jeg har kjørt på også.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 958
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Min motorsykkel: KTM 890 Duke R

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av pingvin »

Voodoodoo skrev: 05 apr 2021, 23:24 Har fått 150mil på Road 5GT på min 2013 Hayabusa og synes de funker veldig bra. Det er null stress å dra max nedlegg i god hastighet i 8-10c om du bare kjører litt varme i de først og varme det får du.
Busaen veier vel ca 250kg(uorg eksos) pluss meg på 95kg oppå.
Har kjørt masse forskjellig oppigjennom, mest Pirelli.
Kjørte Angel GT2 og GT samt Rosso 3 og ett sett med Pilot Road 4 i fjor.. Rosso holdt 250mil før de var utslitte foran og bak, Angel GT holdt litt under 400 mens GT2 var utslitt på 480mil. Road 4 var "reservehjul" som allerede hadde over 600mil og 2år på lager i garasjen, kjørte ytterligere 300mil på de før framhjulet var helt utslitt.
Har kjørt Road 5 på min forrige Busa og de funket veldig bra både på våt landevei i Telemark og på varm asfalt i Trentino(Italia). De pleier å holde vesentlig lenger enn andre dekk jeg har kjørt på også.
Så vanlig Road 5 på forrige busa og nå Road 5 GT? Merker du noe forskjell på de. Slik skjønner så ekstra lag med kord i sidene ellers identiske, også gummiblanding.

Vekt+fører for meg er fort 100kg (og en god del hk) mindre så vil tro vanlig Road 5 er greit.
2020 KTM 890 Duke R
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1069
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Min motorsykkel: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Voodoodoo »

Man merker sikkert forskjell om man pusher de hardt. Hadde jeg hatt en lettere sykkel ville jeg ha gått for std. Utgave.
Skal i tillegg kjøre endel med passasjer i år så da var det et enkelt valg å gå for GT.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 759
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Min motorsykkel: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av oivindg »

Ser ut som det blir Road 5 på meg. Det er den utgaven som er på lager lokalt, så da gjør jeg ikke mer ut av det.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 759
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Min motorsykkel: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av oivindg »

Demontering av hjul gikk som en drøm! Det store spørsmålet var hva jeg skulle gjøre med framakselen som har 22mm innvendig sekskant. @pingvin fant ut at en kamerat en halvtime unna hadde riktig verktøy, men så oppdaget jeg at han som designet pipenøkkelsettet hos Biltema sannsynligvis kjører BMW motorsykkel. For hva var det i enden av den ene forlengerarmen? Jo, 22mm sekskant. I motsatt ende av forlengeren var det da en halvtoms firkant, og da hadde jeg det riktige verktøyet. En halvtoms firkant fastnøkkel!
IMG_6292.JPG

Så er spørsmålet. Gjør det noe om sykkelen står "på nesa" noen dager til jeg får nye dekk?
IMG_6291.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 958
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Min motorsykkel: KTM 890 Duke R

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av pingvin »

Ser da ut som den står fint :thumleft

Når du har montere framhjulet igjen så ikke dra til de (normalt) 2+2 skruene på clampene med en gang men gyng sykkelen kraftig mens du holder forbremsen inne (gjerne mot en vegg) så du komprimerer gaffelen så mye du får til noen ganger, da skal gaffelbeina rette seg i fall de står litt i spenn pga friksjon mot akslingen. Smør inn akslingen på forhånd så den letter glir og lar beina rette seg (kan hende du midlertidig må dra til en bolt for å få dratt til mutter på akslingen).

Slik jeg gjør det da, mulig dette er en av de tingene alle har sin egen snurr på (som stropping av sykkel) :knegg

Og IKKE dra til de 2+2 boltene for hardt, kan bli dyrt (kompis gjorde det på XT660 så sa knakk).
2020 KTM 890 Duke R
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 3278
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Min motorsykkel: BMW K1200RS og Jawa 350/640
Sted: Nordre Follo

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av FredrikE24 »

Her må man følge manualen, og å pumpe gaffelen med bremsen inne går ikke noe særlig på disse. Er Telelever. Sjekk opp i momentene. Er ikke rare greiene. Du kan kanske humpe opp og ned på salen loddrett og få bevegelse i framgaffel på den måten.

Du skal sette i akselen og tighte denne til med klemskruene løse(det er kanske klemskrue kun på en side på denne). Trille deg en runde og tighte klemskruen(e). Er ikke så innmari farlig på disse da du har en tverrgående «bro» mellom beina rett over framskjermen. Så det er ikke mye bevegelse i beina sideveis. Det er heller ikke noen form for demping i gaffelbeina. De bare sklir i olje. Sjansen for at det kniper er ytterst liten.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 958
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Min motorsykkel: KTM 890 Duke R

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av pingvin »

FredrikE24 skrev: 06 apr 2021, 19:15Er Telelever
Ups, sant nok, glemte det :redface
2020 KTM 890 Duke R
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 3278
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Min motorsykkel: BMW K1200RS og Jawa 350/640
Sted: Nordre Follo

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av FredrikE24 »

Casen er at gaffelen dykker ikke når man forsøker å pumpe gaffelen med bremsen inne. Forhjulet må rulle fritt om det skal gå.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 759
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Min motorsykkel: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av oivindg »

Helt riktig, @FredrikE24. Jeg har en aksling som er nærmere 30mm. Gjenget i ene enden. Løs spacer i ene enden. Innebygget spacer i andre enden. Akslingen skal smøres litt og strammes til 50Nm mens hjulet er uten belastning. Deretter er det kun én låseskrue som klemmer sammen enden av høyre gaffelbein så akslingen ikke kan rotere. Ikke noe pumping av gaffel i henhold til manualen. Utrolig enkelt, både foran og bak!
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 5953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Min motorsykkel: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av kjellv »

En annen ting jeg ville gjort er å sette på et spennbånd framover mellom hovedstøtten og motorvernet for å sikre at ikke hovedstøtten klapper sammen når du skal montere bakhjulet igjen. Den står nok bra akkurat nå, men det er ikke mye kraft som skal til før det ramler.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 3278
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Min motorsykkel: BMW K1200RS og Jawa 350/640
Sted: Nordre Follo

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av FredrikE24 »

Kan være lurt det ja. Men skal vel uansett jekke opp fronten oppunder motorblokka når forhjulet skal på.
22D2DACE-1E91-4EB9-AB54-09CECCD4C8B9.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 759
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Min motorsykkel: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av oivindg »

kjellv skrev: 06 apr 2021, 20:02 En annen ting jeg ville gjort er å sette på et spennbånd framover mellom hovedstøtten og motorvernet for å sikre at ikke hovedstøtten klapper sammen når du skal montere bakhjulet igjen. Den står nok bra akkurat nå, men det er ikke mye kraft som skal til før det ramler.
Bra tips. Skal gjøre det for sikkerhets skyld. Skal uansett ned i garasjen og klemme inn noen kiler mellom bremseklossene så det ikke skjer noen uhell hvis noen kommer borti håndtaket til frambremsen.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

BjørnSover
Innlegg: 26
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Min motorsykkel: Kawasaki Versys 650 - 2011

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av BjørnSover »

pingvin skrev: 02 apr 2021, 13:24 Bilde
Siden jeg er ny med MC... Jeg forstår viktigheten av dekkene på MC, men hvor stor forskjell er det på de forskjellige dekkene innen en "kategori" som f.eks vist over?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 3278
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Min motorsykkel: BMW K1200RS og Jawa 350/640
Sted: Nordre Follo

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av FredrikE24 »

For den vanlige mann i gata? Ikke mye!

Svar