Daytime Running Lights

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Daytime Running Lights

Legg inn av Onsløv »

Gammelgutt skrev:Om det er strengt forbudt å koble sammen med parklys så går det vel an å koble en vendebryter på ledningen til original lysbryter, slik at alt originalt lys slukker når en slår over bryteren og tenner dagslysampene?.

Uffda, nå får jeg vel snart hodepine av å tenke så meget. :8-[
Nå er det en stund siden jeg har sett på parklysene.
Men jeg erindrer at parklysene er tent hele tiden, uansett hva som er på av normale lys.
Når fjernlys tennes, slukkes nærlyset, er det eneste jeg kommer på.

Mulig det er endret på nyere sykler/biler?
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Daytime Running Lights

Legg inn av MaxTron »

Ser ut som Daytime Running Lights har kommet som standard på noen sykkler..?
Bilde

http://image.sportrider.com/f/30997552/ ... tl_35+.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Daytime Running Lights

Legg inn av ZZR-Tom »

Onsløv skrev:
Gammelgutt skrev:Om det er strengt forbudt å koble sammen med parklys så går det vel an å koble en vendebryter på ledningen til original lysbryter, slik at alt originalt lys slukker når en slår over bryteren og tenner dagslysampene?.

Uffda, nå får jeg vel snart hodepine av å tenke så meget. :8-[
Nå er det en stund siden jeg har sett på parklysene.
Men jeg erindrer at parklysene er tent hele tiden, uansett hva som er på av normale lys.
Når fjernlys tennes, slukkes nærlyset, er det eneste jeg kommer på.

Mulig det er endret på nyere sykler/biler?
På ZZR`n er parklysa på under kjøring, meinr Triumphen og hadde det.
Bilde

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Daytime Running Lights

Legg inn av MaxTron »

MaxTron skrev:Ser ut som Daytime Running Lights har kommet som standard på noen sykkler..?
Bilde

http://image.sportrider.com/f/30997552/ ... tl_35+.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Hmmm :scratch

Mulig æ tok feil der, er vist blinklys (?) de æ la ut bilde av???

I såfall idiotisk plassering etter min smak, men de prøver vel å finne på noe nytt.....
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
Siggen
Innlegg: 124
Registrert: 04 jan 2010, 19:20
Motorsykkelen din: Harley Davidson Road King 2003

Re: Daytime Running Lights

Legg inn av Siggen »

Er det "veldig" forbudt og ha lys i blinklysene framme? Kjøpte lyktesett fra USA der det var innmontert ekstra pære i blinklysene. Har selvfølgelig bryter for og slå de av. :knegg

Brukeravatar
Svein
Innlegg: 73
Registrert: 02 aug 2010, 20:48
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300
Sted: Tromsdalen

Re: Daytime Running Lights

Legg inn av Svein »

Dette var jo hyggelig lesestoff.
Jeg har montert 2 led rekker på min gamle XJ Seca.Har lagt dem på egen bryter,men tok strømmen fra parklyset som er ei egen lykt.Viktig å bli sett!

SLJ

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Daytime Running Lights

Legg inn av MaxTron »

Siggen skrev:Er det "veldig" forbudt og ha lys i blinklysene framme? Kjøpte lyktesett fra USA der det var innmontert ekstra pære i blinklysene. Har selvfølgelig bryter for og slå de av. :knegg
Veit ikke "Hvor" forbudt det er, men det er ikke lov i Norge nei...

Meeeen æ har kjørt med de orginale amerikanske blinklysa siden '97 på gammelMax'n, har også blitt stoppa ett par ganger i dette tidsrommet, men det var IKKE på grunn av lysa :redface :notlistening .... Og de har heller ikke blitt kommentert, så virker som de ser litt stort på dette :thumleft
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
Hjernen
Innlegg: 802
Registrert: 14 des 2010, 11:07
Motorsykkelen din: 1996 Honda NTV 650 (Revere)
Sted: Porsgrunn

Re: Daytime Running Lights

Legg inn av Hjernen »

Nabo'n min hadde en Kawa 500 med slike lys en gang og han fikk ikke tilsnakk noen gang. Tror også at de ekstra pærene er litt svakere enn selve blinkpæra..... :scratch
Hvis en gjør slik, funker det da tru??

Member of Festus Mc Porsgrunn.

Klubbens hjemmeside er nå oppe å går: http://festusmc.wix.com/homepage
Min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/h1ern1?feature=mhee
Photobucket: http://s5.photobucket.com/albums/y176/Hjernen/
Klassisk Honda-forum: http://forum.classichonda.no/index.php
Siste turen er om http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... 20sesongen

Brukeravatar
odinthegod
Innlegg: 36
Registrert: 20 mai 2011, 22:27
Motorsykkelen din: Suzuki GS1100GK :-D
Sted: Harstad
Kontakt:

Re: Daytime Running Lights

Legg inn av odinthegod »

tagesk skrev:Bilde

Det har kommet nye regler for bruk av lys på dagtid. Alle som har sett en ny Audi vet hva jeg snakker om. Det er de (svært) kraftige lysene som ikke er dimmet, men som man likevel bare ser på dagtid. Bamsefar er moderne, og velutstyrt på mange måter. Dette bildet Viser Bamsefar på cairca 50 meters avstand, uten lys.

Bilde

Det grunnleggende problemet er at lysene blir kraftigere. Det vil si at de blender mer. Derfor blir lyskasterne også bedre og bedre. En god lysklaster, det er en som fokuserer lyset dit det skal og ikke gir “strølys”. Til å være mer enn 10 år gammel har Bamsefar veldiog gode lyskastere. De gamle H4-pærene er forferdelige (i denne forstand), og den pingle-avskjermingen som finnes inne i selve pæren fungerer bare når du har dårlige pærer. Bamsefar bruker H1, har en linse som fokuserer lyset, og en skjerm inne i lyskasteren som sikrer en sylskarp avslutning av lyset. Men, derfor, han synes ikke så godt selv med nærlyset på. Det er ikke tilstrekkelig med strølys til å gjøre ham synlig. Det hjelper ikke at han kaster mye lys ned på veien.

Legg ellers merke til at den LED'en som er montert på yttersiden av hver sidekofftert, den er i praksis usynlig på dagtid. De to LEd'ene står forresten 978 mm fra hverandre.

Bilde

Det tradisjonelle svaret på dette er å kjøre med parklys + tåkelys. Fungerer, men særlig i land med sterkt press om konformitet, som Norge, der har man vært mer opptatt av at det teknisk sett ikke er tillatt å kjøre med tåkelys uten at det er tåke, enn at det faktisk er viktig at kjøretøy blir sett på dagtid. Dette er ikke på noen måte bare et MC-problem. Biler med Xenon (HID) har ekstremt sterke lamper, og svært gode lyskastere. Derfor synes de dårligere enn biler fra 80-tallet til tross for at lampene er bedre!

FN og EU kommer Norge til unnsetning. Som vanlig. Det er et faktum at når solen skinner og det er dag, da blendes man ikke av en moderat lampe selv om den ikke er blendet. Solskinn er omlag 10.000 LUX. De 1.000 – 1.500 LUX som kommer fra en 55W halogen blender ingen. I det minste ikke på noen måte som er trafikkfarlig (medmindre den som ser lampen får panikk og ringer 112 for å få stoppet forbryteren).

Uansett – de nye reglene ECE 87 aksepterer dette, og tillater lamper på inntil 400 LUX rettet mot øynene på motkommende trafikk. Kravene er at de ikke kan brukes sammen med noe annet lys. I mørket vil de blande uhemmet. Derfor: Om du skrur på parklyset for å få lys på instrumentene i bilen, da slukker lampene! Denne typen lys heter Daytime Running Lights.

Bilde

Kravene til DRL er altså at de skal være kraftike (400 LUX), lyse rett i øynene på motkommende trafikk, være montert der man tidligere hadde tåkelys (min 250 max 1500 mm fra bakken, max 250 mm fra ytterkant og min 400 mm fra hverandre), være koblet slik at de slukker når noe annet lys tennes. Til nød kan man tillate at de dempes til “markeringslys” når noe annet lys tennes. Det er den løsningen jeg har valg på Bamsefar.

[TaSK]

Hei.

Har du nærbilde eller link til de DRL lysene du har montert? Har lyst på slikt til en Goldwing GL 1200 :-)

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Daytime Running Lights

Legg inn av tagesk »

Vel - for to uker siden kjørte jeg 1600 km på motorvei i øsende regnvær.
Det ble for mye, og det kom fukt i begge to.
De fungerer, men jeg er overbevist om at det bare er et tidspørsmål før de slukner.

I går var jeg på Biltema og kjøpte et par nye.
De er litt "tykkere" men ikke bredere.

De skal jeg montere i morgen formiddag.
Jeg skal ta bilder og laste dem opp.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Daytime Running Lights

Legg inn av erik m »

Takk til tagesk for god info og ikke minst gode illustrasjoner på hvor bra DRL-lys er!
Jeg har flere ganger forsøkt å lese kapitlet i motorvognforskriften og ringe biltilsynet uten å bli særlig klokere på dette. Så jeg har rett og slett montert DRL-lysa direkte på batteriet (med en 10A sikring nærmest batteriet!) på egen bryter (med lys i for å minne meg på når de skal av og på). Så bruker jeg dem sammen med parklyset så jeg alltid kjører med baklys, og slår dem av når jeg setter på hovedlyset. Jeg kjører gjennom alle tunellene her i Oslo med tett trafikk og mange stressa bilister, og da vil jeg også bli sett bakfra!
Dette er sikkert ikke lov - men heller ikke tydelig forbudt. Og uansett er jeg villig til å betale ei temmelig høy bot i stedet for å være redd for å bli påkjørt bakfra.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Daytime Running Lights

Legg inn av erik m »

Biltema har forresten slutta å føre DRL-lys, men Bilxtra har et sett godkjente til litt over 500,-.

Gordon
Innlegg: 146
Registrert: 14 nov 2014, 19:44
Motorsykkelen din: 2015 Moto Guzzi Stelvio NTX ABS 1200cc
Sted: Hokksund

Re: Daytime Running Lights

Legg inn av Gordon »

Kjempebra innslag Tagesk, vel dokumentert. :thumleft

Jeg bare lure på når vi MC folk for lov å kjøre uten bak lys, akkurat som mange bil. Dette er noen som irriterer meg grenseløs, og særlig i tuneller, men som EØS medlem, må vi nikke og bukke til EU regler, noe som Bilsynet synes er helt høl i hodet og det synes jeg også. :scratch

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Daytime Running Lights

Legg inn av kvase »

Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Svar