Daytime Running Lights

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Daytime Running Lights

Legg inn av tagesk »

Bilde

Det har kommet nye regler for bruk av lys på dagtid. Alle som har sett en ny Audi vet hva jeg snakker om. Det er de (svært) kraftige lysene som ikke er dimmet, men som man likevel bare ser på dagtid. Bamsefar er moderne, og velutstyrt på mange måter. Dette bildet Viser Bamsefar på cairca 50 meters avstand, uten lys.

Bilde

Det grunnleggende problemet er at lysene blir kraftigere. Det vil si at de blender mer. Derfor blir lyskasterne også bedre og bedre. En god lysklaster, det er en som fokuserer lyset dit det skal og ikke gir “strølys”. Til å være mer enn 10 år gammel har Bamsefar veldiog gode lyskastere. De gamle H4-pærene er forferdelige (i denne forstand), og den pingle-avskjermingen som finnes inne i selve pæren fungerer bare når du har dårlige pærer. Bamsefar bruker H1, har en linse som fokuserer lyset, og en skjerm inne i lyskasteren som sikrer en sylskarp avslutning av lyset. Men, derfor, han synes ikke så godt selv med nærlyset på. Det er ikke tilstrekkelig med strølys til å gjøre ham synlig. Det hjelper ikke at han kaster mye lys ned på veien.

Legg ellers merke til at den LED'en som er montert på yttersiden av hver sidekofftert, den er i praksis usynlig på dagtid. De to LEd'ene står forresten 978 mm fra hverandre.

Bilde

Det tradisjonelle svaret på dette er å kjøre med parklys + tåkelys. Fungerer, men særlig i land med sterkt press om konformitet, som Norge, der har man vært mer opptatt av at det teknisk sett ikke er tillatt å kjøre med tåkelys uten at det er tåke, enn at det faktisk er viktig at kjøretøy blir sett på dagtid. Dette er ikke på noen måte bare et MC-problem. Biler med Xenon (HID) har ekstremt sterke lamper, og svært gode lyskastere. Derfor synes de dårligere enn biler fra 80-tallet til tross for at lampene er bedre!

FN og EU kommer Norge til unnsetning. Som vanlig. Det er et faktum at når solen skinner og det er dag, da blendes man ikke av en moderat lampe selv om den ikke er blendet. Solskinn er omlag 10.000 LUX. De 1.000 – 1.500 LUX som kommer fra en 55W halogen blender ingen. I det minste ikke på noen måte som er trafikkfarlig (medmindre den som ser lampen får panikk og ringer 112 for å få stoppet forbryteren).

Uansett – de nye reglene ECE 87 aksepterer dette, og tillater lamper på inntil 400 LUX rettet mot øynene på motkommende trafikk. Kravene er at de ikke kan brukes sammen med noe annet lys. I mørket vil de blande uhemmet. Derfor: Om du skrur på parklyset for å få lys på instrumentene i bilen, da slukker lampene! Denne typen lys heter Daytime Running Lights.

Bilde

Kravene til DRL er altså at de skal være kraftike (400 LUX), lyse rett i øynene på motkommende trafikk, være montert der man tidligere hadde tåkelys (min 250 max 1500 mm fra bakken, max 250 mm fra ytterkant og min 400 mm fra hverandre), være koblet slik at de slukker når noe annet lys tennes. Til nød kan man tillate at de dempes til “markeringslys” når noe annet lys tennes. Det er den løsningen jeg har valg på Bamsefar.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Daytime Running Lights

Legg inn av Crinos »

VELDIG bra lesing, både for bilister og mcfolk.

Og også veldig bra på Bamsefar!

Jeg vurderer selv å montere noen DRL på min Harley, men har ikke finnet noen løsning på hvor de kan plasseres, og samtig ser bra ut.
Jeg har vurdert å lage en custom fremskjerm der lysene står på høykant langs hvert av gaffelbeina, men... Tror det ble med vurderinga.

Lykta på min sykkel bruker 2 x H3 og har mer et "looks before function" preg over seg.
Bilde
Lyset jeg får er veldig rektangulært. Så jeg hadde dog planer om at ekstra lysa var ekstra lys for min del om natta. (Er ikke belyst vei hjem til der jeg bor, bortsett fra akkurat i gata jeg bor i).
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Daytime Running Lights

Legg inn av tagesk »

Crinos skrev:å jeg hadde dog planer om at ekstra lysa var ekstra lys for min del om natta.
Da blir det neppe 250mm over bakken.
Og heller ikke 400 mm fra hverandre.

Ellers likte jeg uttrykket "Looks before function".

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Daytime Running Lights

Legg inn av MaxTron »

Hva er betegnelsen på det releet du bruker for å få dem til å dimme på den måten??
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Daytime Running Lights

Legg inn av tagesk »

MaxTron skrev:Hva er betegnelsen på det releet du bruker for å få dem til å dimme på den måten??
Det vet jeg ikke; nå er det begravet under tanken.
Men det har to "input" A og B og én "output" (+ jord).
Når A=12V AND B=0V da sendes 12V til "output".
Når A=12V AND B=12V da sendes 6V til "output".

To relé og én motstand gjør susen for deg.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Daytime Running Lights

Legg inn av Crinos »

tagesk skrev:
MaxTron skrev:Hva er betegnelsen på det releet du bruker for å få dem til å dimme på den måten??
Det vet jeg ikke; nå er det begravet under tanken.
Men det har to "input" A og B og én "output" (+ jord).
Når A=12V AND B=0V da sendes 12V til "output".
Når A=12V AND B=12V da sendes 6V til "output".

To relé og én motstand gjør susen for deg.

[TaSK]
Finnes flere enkle relér som gjør susen.
Hamsar 45060
Bilde
Søker du på "Automotive DRL Relay" så finner du sikkert en del.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Gammelgutt

Re: Daytime Running Lights

Legg inn av Gammelgutt »

Er det tillatt å koble de sammen med parklys slik at om nær/fjernlus tennes så slukker de. Problemet med nye sykler er jo at en ikke får slått av parklyset. :scratch

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Daytime Running Lights

Legg inn av jhn »

:scratch Da va det jo godt at æ leste denne tråden, ellers så ville æ hatt et problem uten å vite om det.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Daytime Running Lights

Legg inn av tagesk »

Gammelgutt skrev:Er det tillatt å koble de sammen med parklys slik at om nær/fjernlus tennes så slukker de. Problemet med nye sykler er jo at en ikke får slått av parklyset. :scratch
Vel, i ECE 78 står der explisitt at ingen andre lys skal være tent.
Jeg tror det er for å være sikker på at uansett hva du tenner for å se instrumentene i bilen,
så slukker de. Trenger du lys i instrumentene er DRL for sterke og blender.

Alternativet er jo tåkelys som, dersom jeg husker rett, SKAL være sammen med parklys.
Men i Norge....

Sving innom Biltilsynet og hør med dem. Tross alt er det de som bestemmer.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Hjernen
Innlegg: 802
Registrert: 14 des 2010, 11:07
Motorsykkelen din: 1996 Honda NTV 650 (Revere)
Sted: Porsgrunn

Re: Daytime Running Lights

Legg inn av Hjernen »

tagesk skrev:
MaxTron skrev:Hva er betegnelsen på det releet du bruker for å få dem til å dimme på den måten??
Det vet jeg ikke; nå er det begravet under tanken.
Men det har to "input" A og B og én "output" (+ jord).
Når A=12V AND B=0V da sendes 12V til "output".
Når A=12V AND B=12V da sendes 6V til "output".

To relé og én motstand gjør susen for deg.

[TaSK]

Da skjønner jeg det slik at A er tilkoblet batteri og B er en kabel fra lysbryter til org lys?


Har montert en del x-tralys på biler gjennom åra, fikk masse skryt fra TullTillsyn når de så at tåke/kurvelysa slo seg av på nær og fjernlys samt at de var koblet over egne brytere....
Hvis en gjør slik, funker det da tru??

Member of Festus Mc Porsgrunn.

Klubbens hjemmeside er nå oppe å går: http://festusmc.wix.com/homepage
Min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/h1ern1?feature=mhee
Photobucket: http://s5.photobucket.com/albums/y176/Hjernen/
Klassisk Honda-forum: http://forum.classichonda.no/index.php
Siste turen er om http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... 20sesongen

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Daytime Running Lights

Legg inn av Crinos »

tagesk skrev: Vel, i ECE 78 står der explisitt at ingen andre lys skal være tent.
Jeg tror det er for å være sikker på at uansett hva du tenner for å se instrumentene i bilen,
så slukker de. Trenger du lys i instrumentene er DRL for sterke og blender.
Man har da lov til å ha på baklysa på, og da tenner vell instrumentpanelet?

Har sett en del Audier med DRL lys som også har små parklys på inne i hovedlykta.

Har ikke lest ECE 78, men det er forskjell på lys og kjørelys. Parklys regnes i ordet ikke for kjørelys å være.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Daytime Running Lights

Legg inn av tagesk »

Crinos skrev: Man har da lov til å ha på baklysa på, og da tenner vell instrumentpanelet?
Vel, ECE R48 sier "6.19.7.1 "
ECE R48 sier 6.19.7.1 skrev:The daytime running lamps shall be switched ON automatically when the device
which starts and/or stops the engine is in a position which makes it possible for
the engine to operate. However, daytime running lamps may remain OFF while
the automatic transmission control is in the park or neutral position, while the
parking brake is applied or after the propulsion system is activated but the vehicle
was not set in motion for the first time.

The daytime running lamps shall switch OFF automatically when the front fog
lamps or headlamps are switched ON, except when the latter are used to give
intermittent luminous warnings at short intervals.

Furthermore, the lamps referred to in paragraph 5.11. are not switched ON when
the daytime running lamps are switched ON.
Seksjon 5.11 det er parklys.

Jeg har ikke installert dem slik at de tenner automatisk, men jeg tok høyde for det da jeg
la opp ledningene. Det er bare å slytte en kontakt så er jeg "konform".

Forresten ser jeg at "6.4.2 The light source module(s) shall be tamperproof".
Ikke rart at jeg ikke greide å åpne mine for å titte inni :lol

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Gammelgutt

Re: Daytime Running Lights

Legg inn av Gammelgutt »

tagesk skrev:
Crinos skrev: Man har da lov til å ha på baklysa på, og da tenner vell instrumentpanelet?
Vel, ECE R48 sier "6.19.7.1 "
ECE R48 sier 6.19.7.1 skrev:The daytime running lamps shall be switched ON automatically when the device
which starts and/or stops the engine is in a position which makes it possible for
the engine to operate. However, daytime running lamps may remain OFF while
the automatic transmission control is in the park or neutral position, while the
parking brake is applied or after the propulsion system is activated but the vehicle
was not set in motion for the first time.

The daytime running lamps shall switch OFF automatically when the front fog
lamps or headlamps are switched ON, except when the latter are used to give
intermittent luminous warnings at short intervals.

Furthermore, the lamps referred to in paragraph 5.11. are not switched ON when
the daytime running lamps are switched ON.
Seksjon 5.11 det er parklys.

Jeg har ikke installert dem slik at de tenner automatisk, men jeg tok høyde for det da jeg
la opp ledningene. Det er bare å slytte en kontakt så er jeg "konform".

Forresten ser jeg at "6.4.2 The light source module(s) shall be tamperproof".
Ikke rart at jeg ikke greide å åpne mine for å titte inni :lol

[TaSK]
Skal slåes av automatisk når tåkelys eller hovedlys slås på. Står ingenting om parklys?. Vil ikke tro det vil medføre problemer å koble lysene sammen med parklys, slik at de slukker automatisk om fjern/nærlys tennes. Og i tillegg en bryter på dagskjørelysene slik at de kan slåes av når en trenger bare parklys.
Sist redigert av Gammelgutt den 31 mar 2011, 14:48, redigert 1 gang totalt.

Gammelgutt

Re: Daytime Running Lights

Legg inn av Gammelgutt »

Om det er strengt forbudt å koble sammen med parklys så går det vel an å koble en vendebryter på ledningen til original lysbryter, slik at alt originalt lys slukker når en slår over bryteren og tenner dagslysampene?.

Uffda, nå får jeg vel snart hodepine av å tenke så meget. :8-[

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Daytime Running Lights

Legg inn av tagesk »

Gammelgutt skrev:
TaSK skrev: Furthermore, the lamps referred to in paragraph 5.11. are not switched ON when
the daytime running lamps are switched ON.
Vil ikke tro det vil medføre problemer å koble lysene sammen med parklys, slik at de slukker automatisk om fjern/nærlys tennes.
Vel, det står at parklysene IKKE skal tenne når DRL tennes.

Men jeg tror tingen å gjøre er å ta med ECE 48 (som beskriver montering og greier, men ikke selve lampene (for det er ECE 87))
med til Biltilsynet og si at man vil ha en forklaring på hva det betyr.

I særdeleshet: Det står at parklysene ikke skal tenne når DRL tennes.
Men er det lov å tenne DRL efter at parklysene er tent?
Det er to forskjellige ting, det.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Svar