Side 1 av 2

Hjelm og godkjenninger

Lagt inn: 03 jun 2011, 21:59
av Mysil
Hei,

Brodern bur for tida i junaiten, og er på jakt etter hjelm som han lovlig kan bruke både her og der.

Er det noen som vet om det finnes hjelmer på markedet som tilfredsstiller både ECE 22-05 og DOT/SNELL?

Eg har forstått det sånn at ECE og DOT har ca samme godkjenningsparametre, men eg har ikkje klart å finne noen hjelmer som er godkjent etter begge systemene.

Noen som kan hjelpe?

Re: Hjelm og godkjenninger

Lagt inn: 03 jun 2011, 22:28
av AJ
Mitt inntrykk er at hjelmprodusentene er påpasselig med å oppfylle begge kravspec'ene og sørger for at dette kommer klart fram i info'en på hjelmene til opplysning for brukerne...

Re: Hjelm og godkjenninger

Lagt inn: 03 jun 2011, 22:31
av RuneMC
http://www.motorcycleparts-accessories- ... dards.html
A major benefit for all you riders in the US is that the ECE 22.05 standard does not conflict with the DOT standard. Testing shows that ECE qualified helmets will also meet the demands of the DOT standard. Actually, because the ECE standard asks for impact testing at higher velocities than the DOT standard, not all DOT certified motorcycle helmets will pass the ECE standards! So you could say that the ECE certified helmets are in fact safer in some ways than the DOT motorcycle helmets.
Dermed finner du en ECE 22.05 standard hjelm i USA så burdte det være bra nok.

Re: Hjelm og godkjenninger

Lagt inn: 03 jun 2011, 23:03
av mekkern
Men CE og SNELL er vanskelig å finne på samme hjelm..selv om det ER mulig....

Re: Hjelm og godkjenninger

Lagt inn: 02 sep 2013, 19:01
av jongsanim
RuneMC skrev:http://www.motorcycleparts-accessories- ... dards.html
A major benefit for all you riders in the US is that the ECE 22.05 standard does not conflict with the DOT standard. Testing shows that ECE qualified helmets will also meet the demands of the DOT standard. Actually, because the ECE standard asks for impact testing at higher velocities than the DOT standard, not all DOT certified motorcycle helmets will pass the ECE standards! So you could say that the ECE certified helmets are in fact safer in some ways than the DOT motorcycle helmets.
Dermed finner du en ECE 22.05 standard hjelm i USA så burdte det være bra nok.
Vekker en gammel tråd for å stille et spørsmål (som egentlig er besvart):

Denne hjelmet har påskrevet ECE 22/05 bak, men selges i USA. Jeg tolker det til at denne er godkjent å bruke i Norge, noen andre meninger?

http://www.revzilla.com/motorcycle/spee ... ine-helmet" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Hjelm og godkjenninger

Lagt inn: 07 jan 2014, 06:49
av gorbys
Fant denne herlige retrohjelmen fra Biltwell som hadde passet perfekt til min gamle GS: http://www.revzilla.com/motorcycle/bilt ... ngo-helmet" onclick="window.open(this.href);return false;

Men den har bare DOT godkjenning ettersom jeg kan se. Er den ikke godkjent for bruk i Norge da? Hva er konsekvensen dersom man ryker utfor og polti eller forsikringselskap finner ut at hjelmen ikke hadde de riktige godkjenninger? Regress?

Re: Hjelm og godkjenninger

Lagt inn: 07 jan 2014, 07:48
av AJ
Enkelt forklart om godkjenningsstandardene her:
http://silodrome.com/snell-vs-dot-vs-ec ... throwdown/" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Hjelm og godkjenninger

Lagt inn: 07 jan 2014, 07:52
av DrGreve
gorbys skrev:Fant denne herlige retrohjelmen fra Biltwell som hadde passet perfekt til min gamle GS: http://www.revzilla.com/motorcycle/bilt ... ngo-helmet" onclick="window.open(this.href);return false;

Men den har bare DOT godkjenning ettersom jeg kan se. Er den ikke godkjent for bruk i Norge da? Hva er konsekvensen dersom man ryker utfor og polti eller forsikringselskap finner ut at hjelmen ikke hadde de riktige godkjenninger? Regress?
Jeg tror ikke det er noe problem å bruke hjelmen siden jeg i mitt mc-liv aldri har fått hjelmen sjekket av politiet om hvilken godkjenning den har..?
Jeg tror dette har mer med forhandlere å gjøre og at Europa og USA har egne godkjenningsregimer på slikt utstyr. DOT står bare for Department of Transportation...

Re: Hjelm og godkjenninger

Lagt inn: 07 jan 2014, 08:10
av hakhap
DrGreve skrev:
gorbys skrev:Fant denne herlige retrohjelmen fra Biltwell som hadde passet perfekt til min gamle GS: http://www.revzilla.com/motorcycle/bilt ... ngo-helmet" onclick="window.open(this.href);return false;

Men den har bare DOT godkjenning ettersom jeg kan se. Er den ikke godkjent for bruk i Norge da? Hva er konsekvensen dersom man ryker utfor og polti eller forsikringselskap finner ut at hjelmen ikke hadde de riktige godkjenninger? Regress?
Jeg tror ikke det er noe problem å bruke hjelmen siden jeg i mitt mc-liv aldri har fått hjelmen sjekket av politiet om hvilken godkjenning den har..?
Jeg tror dette har mer med forhandlere å gjøre og at Europa og USA har egne godkjenningsregimer på slikt utstyr. DOT står bare for Department of Transportation...

Er vel ikke politiet uten forsikringsselskapene som er problemet her.

Re: Hjelm og godkjenninger

Lagt inn: 07 jan 2014, 08:22
av DrGreve
hakhap skrev:
DrGreve skrev:
gorbys skrev:Fant denne herlige retrohjelmen fra Biltwell som hadde passet perfekt til min gamle GS: http://www.revzilla.com/motorcycle/bilt ... ngo-helmet" onclick="window.open(this.href);return false;

Men den har bare DOT godkjenning ettersom jeg kan se. Er den ikke godkjent for bruk i Norge da? Hva er konsekvensen dersom man ryker utfor og polti eller forsikringselskap finner ut at hjelmen ikke hadde de riktige godkjenninger? Regress?
Jeg tror ikke det er noe problem å bruke hjelmen siden jeg i mitt mc-liv aldri har fått hjelmen sjekket av politiet om hvilken godkjenning den har..?
Jeg tror dette har mer med forhandlere å gjøre og at Europa og USA har egne godkjenningsregimer på slikt utstyr. DOT står bare for Department of Transportation...

Er vel ikke politiet uten forsikringsselskapene som er problemet her.
Ja, ser den nå... når du nevnte det :) :thumleft

Re: Hjelm og godkjenninger

Lagt inn: 07 jan 2014, 08:50
av jongsanim
Det er vel mest sannsynlig at hjelm-godkjenningen kan bli et problem dersom du blir hardt skadet eller drept i en ulykke.

Re: Hjelm og godkjenninger

Lagt inn: 07 jan 2014, 09:23
av gorbys
Med tanke på retrofaktoren på den hjelmen, uten ventilasjon eller visir eller noe så er det jo ikke noe jeg ville hatt på meg over lengre distanser, eller i høy fart for den del. Planlagt bruk ville nok innebære mest krusing i sentrum i 30 og 50-60 soner. Mest for show m.a.o.
Men bare fordi man holder seg innafor tettbebygd strøk så gir jo ikke det noen garanti for at det ikke kan skje ei alvorlig ulykke :-k Da er det jo litt dumt om forsikringselskapet begynner å skape seg, for de gjør jo ofte det... :mk

Re: Hjelm og godkjenninger

Lagt inn: 22 jan 2014, 17:57
av Chanten
Spørsmål ang visir. Kjøpte akkurat dette her på ebay: http://www.ebay.com/itm/221043680459?ss ... 1497.l2649" onclick="window.open(this.href);return false;

På pakningen stod det at visiret ikke var godkjent for bruk i trafikken, kun på bane. Dette var fordi det kun slapp inn 80% lys, og kravet i USA var 85% og europa var 80%. Har aldri hørt om slike krav før? Gjelder dette i Norge? :scratch

Re: Hjelm og godkjenninger

Lagt inn: 20 jun 2019, 12:35
av Eiks
Det gjelder ihvertfall på solbriller. Bestilte solbriller med styrke, og de var for mørke til å kunne bruke ved bilkjøring.

Re: Hjelm og godkjenninger

Lagt inn: 20 jun 2019, 12:40
av Bjerknez
Ehm... denne tråden er 5 år gammel... :roll