Forslag til gode kjørehansker??

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Forslag til gode kjørehansker??

Legg inn av AJ »

Da har jeg fått prøvd de nye Held Chikara GTX Goretex hanskene på en lengre tur i helga.
Men måtte ha meg meg et par ekstra som allerede er godt innkjørt, nemlig dette paret som jeg kjøpte i 2015:

Bilde

Et par som holder seg godt fortsatt, selv etter en rundkjøringsvelt med en testkjøringssykkel for et par-tre år siden, som resulterte i en kjørebukse måtte kastes. Ga god beskyttelse, men hadde åpenbart ikke mer å tilby etter velten...
Held Clark hanskene derimot, er fortsatt fullt brukbare, selv etter at de beskyttet hendene mine godt da jeg veltet, noe "asfalteksem"merkene viser:
MChansker 6.JPG
MChansker 7.JPG
Fortsatt lite slitasje innvendig. Solid kvalitet.

Veldig greit å ha med disse på tur når Chikara GTX hanskene skal kjøres inn. Disse er nemlig ganske så stive og det vil nok ta noen mil å før disse blir mykere og mer tilpasset mine hender.
Det er jeg derimot sikker på at de vil gjøre.

I løpet av helgas tur med disse hanskene på ble det noen uvante brå gassresponser og påslåing av fjernlys, noe som tilskrives den uvante stivheten i disse hanskene. Noe man bør være oppmerksom på når nye hansker skal innkjøres.

Ellers har de nye Heldhanskene helt andre sikkerhetsdetaljer enn de forrige hanskene jeg kjøpte for drøyt et år siden, Macna hanskene med hovedsaklig teksilmateriale på håndbaksiden og skinn på håndflatesiden. Solid materiale begge steder, men innerfôret med Goretx membranen tålte åpenbart ikke altfor mange av og på manøvre i regnværet på årets forumtour.
Å få regnvåte hender på plass i hanskene ble etter hvert en ganske utfordrende oppgave. Og til slutt ga fôret i den ene hanske etter...
Heldigvis lett å fjerne uten at resten av hansken ble ødelagt. Så lærdommen fra denne turen er å tørke hendene godt mellom hver gang man skal ha på hanskene på regnværsturer som de vi hadde på forumtouren...

Så nå funker Macna hanskene som behagelig sommerhansker uten fôr :) . I hvert fall den ene til jeg får tatt ut fôret også av den andre:
Macna 1.JPG
Så kort tilbake til Held Chokara GTX og solide sikkerhetsdetaljer på disse:
MChansker 1.JPG
MChansker 2.JPG
Skikkelig polstring i hanskeforlengelsen mot underarmen.
MChansker 3.JPG
Knokebeskyttelsen virker også veldig solid.

Og i håndflaten er det solid skinn og sømmer i det jeg har erfart som god Held kvalitet.
Men hvor vanntette disse rådyre hanskene er vet jeg ikke enda. Men det vil man tidsnok finne ut, om enn ikke i så, så neste år... ;)

Har for øvrig også et par behagelige Held Rodney sommerhansker, som jeg er veldig fornøyd med :prf .
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Forslag til gode kjørehansker??

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tror de Held vantene er mer en gode nok. Som tidligere nevnt, har jeg ikke troa på svindyre MC hansker lenger og jeg tror derfor det er smarter og kjøpe billigere hansker. Dem scorer kanskje ikke høyest på sikkerhet muligens, men ellers tror jeg du har mer for pengene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Forslag til gode kjørehansker??

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 06 sep 2021, 13:19 Jeg tror de Held vantene er mer en gode nok. Som tidligere nevnt, har jeg ikke troa på svindyre MC hansker lenger og jeg tror derfor det er smarter og kjøpe billigere hansker. Dem scorer kanskje ikke høyest på sikkerhet muligens, men ellers tror jeg du har mer for pengene.
Jeg har også et par forholdsvis billige hansker fra Sharkspeed av merket Alive. Helt greie, ikke vanntette, noe de heller ikke opplyser at de er.
Men de er ikke like behagelig å bruke som Held og Macna pga. av godt merkbare innvendige sømmene. Tror dette er et typsiuk (lav...) kvalitetstegn på billighansker :-k .
Skinnkvaliteten ser derimot ut til å være helt på høyden.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Forslag til gode kjørehansker??

Legg inn av SilverSmurfer »

Klim har noen hansker kalt Induction, kort, myke, precurved (som jeg er veldig glad i), og med god lufting og beskyttelse.


Bilde

Hvis jeg først skal ha sommerhansker så vil jeg ikke ha noe som går forbi håndleddet.

ELO1973
Innlegg: 63
Registrert: 30 apr 2019, 09:14
Motorsykkelen din: Honda CB650R

Re: Forslag til gode kjørehansker??

Legg inn av ELO1973 »

Har hatt disse i 3 år og kjører med disse så ofte jeg kan, men forutsetter ganske godt vær.
DaineseHansker.JPG
https://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/no ... loves-0001
Uansett blir de bare bedre og mykere jo mer de blir brukt.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Forslag til gode kjørehansker??

Legg inn av FredrikE24 »

Har bare et par hansker fra BMW. Er to hansker i ett. En foret del og en uforet del. Ser ingen behov for flere hansker. Den forede delen er vanntett, den uforede delen er perforert. Blåser igjennom de og kjøler godt.

Er vel på tredje året nå med både sommer og vinterbruk og de blir bare bedre og bedre..

Jeg liker at all MC bekledning funker til alle situasjoner. Er ikke interessert i 2-3 deler av alt.
Sist redigert av FredrikE24 den 06 sep 2021, 17:03, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Forslag til gode kjørehansker??

Legg inn av dypen »

Har vel fire par hansker i forskjellige prisklasser men de billigste og tynneste fra Jofama er de beste å kjøre med. Hvis jeg skal klage på noe må det være at de er litt korte (jakkearmet glir ut) men ikke noe stort problem.

https://www.mcbekledning.no/hugin-hanske
0011182_hugin_600.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Forslag til gode kjørehansker??

Legg inn av erik m »

Jeg har tre par hansker.
-Sommerhansker MCO Phantom; kort mansjett og perforert tekstil, men solid knokebeskyttelse og skinn inne i håndflaten og innsiden av fingre. Ikke all verdens sikkerhet, men et kompromiss som sikrer at jeg ikke svetter på henda i +35. https://nettbutikk.mcoslo.no/HANSKER/Al ... ANTOM-MAL)
-All-roundhansker fra Biltema, veldig solid knokebeskyttelse, tjukt men mykt skinn og kevlarfor. Ok til de fleste normaltemperaturer her i Norge, og jeg har spraya dem så de holder fint unna for litt regn. https://www.biltema.no/bil---mc/mc/mc-k ... 2000043321
Regnhansker kjøpt i Nederland, Knox STS med forholdsvis tjukt polyesterfor. Helt dønn vanntett, men klamme. OutDry skal lissom puste, men vel... jeg bruker et par syltynne Hestra merinovanter inni, og da er de behagelig i timesvis med regn ned mot null og litt under. Trenger verken verken varmeholker eller handguards da.
Ts vil ikke at vi skal snakke om sikkerhet, så det skal jeg ikke gjøre, ikke engang om joggesko. Men kanskje et bilde får passere? Han MÅ jo ikke klikke på lenken da. https://www.bcsportbikes.com/threads/te ... re.159225/

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Forslag til gode kjørehansker??

Legg inn av rolf-arne »

Etter denne sesongen så dropper jeg fora hansker. Har brukt sommer tynne og tykke og i regn og stille ... ingen problem et par er nok på 12000 km .. tørker fort.
Skal legge til at varmejllkene er hode å ha..

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Svar